-Pastorin tölkit-
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Onko polkimen silmukka hajonnut?
Joskus noi silmukat menee rikki niin että polkimen liikeradasta osa on tyhjää. Eli se reikä on katki ja painaakin sillä nysällä silmukan pohjaa.
Myös jarruneste vahtoontuu välillä, vahtoontuminen asettu päivässä.
Mutta yleensä noi normaalit jutut eli jarrujen säätö ja ilmaus on se juttu.
Yksi epätavallisempi ongelma johon törmännyt oli tosi huono kuntoset käsijarruvajerin viimeset kuoret sielä tukivarren ja rummun välissä ne venähti laakereita vaihtaessa muutui enemmän kierre jousiksi ja tästä syystä ne kiristi jarruja etuajassa ja aiheutti sen että jos käsijarruvajerri oli niin kireä että käsijarru toimi, niin säädöt jäi lian kauas koska muuten jarrut jäi laahaamaan kun toi jouseksi muuttunut vajerin kuori kiristi jarruja.mutta kun painoi poljinta se painui vieläkin kasaan. Mutta nuo vajerin kuoret oli kyllä silmämääräisesti tosi halkeilleet ja ruoste muhkuroilla.
Joskus noi silmukat menee rikki niin että polkimen liikeradasta osa on tyhjää. Eli se reikä on katki ja painaakin sillä nysällä silmukan pohjaa.
Myös jarruneste vahtoontuu välillä, vahtoontuminen asettu päivässä.
Mutta yleensä noi normaalit jutut eli jarrujen säätö ja ilmaus on se juttu.
Yksi epätavallisempi ongelma johon törmännyt oli tosi huono kuntoset käsijarruvajerin viimeset kuoret sielä tukivarren ja rummun välissä ne venähti laakereita vaihtaessa muutui enemmän kierre jousiksi ja tästä syystä ne kiristi jarruja etuajassa ja aiheutti sen että jos käsijarruvajerri oli niin kireä että käsijarru toimi, niin säädöt jäi lian kauas koska muuten jarrut jäi laahaamaan kun toi jouseksi muuttunut vajerin kuori kiristi jarruja.mutta kun painoi poljinta se painui vieläkin kasaan. Mutta nuo vajerin kuoret oli kyllä silmämääräisesti tosi halkeilleet ja ruoste muhkuroilla.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Pitänee kokeilla säätää rumpuja kun käppäriä saa tosiaan vetää ihan taakse asti
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Sieltähän se vika löytyi, eli liian kaukana olevat jarrukenkäset Sillä korjaantu. Mutta ei siinä vielä kaikki. Laittelin vakaajan tankoon pari prikkaa lisää että saisin sen puslan mahd kireäksi kun kuului että NAPS ja se hitsaamani pultti irtosi... noh kieltämättä omastakin mielestä se oli aika hirveä kötöstyshitsaus, joten nimesin isoon ääneen pari muinaista pakanajumalaa ja tempasin sen koko saaterin vakaajan tangon (2metrin jatkovarrella) irti ja rälläköin sen hiivatun tangon päästä metallille. Uutta pulttia kehiin, migistä tehot täysille ja metallia sulattamaan. Tällä kertaa pultti suli tankoon kiinni ja parin kirosanan jälkeen oli tanko paikallaan.
Päätin läpällä selvinpäissään kokeilla josko saisi jonkunlaisen vikalistan. Sainhan minä, mutta melko tyhjän sellaisen... Että tämmöstä vappua tällä kertaa
Päätin läpällä selvinpäissään kokeilla josko saisi jonkunlaisen vikalistan. Sainhan minä, mutta melko tyhjän sellaisen... Että tämmöstä vappua tällä kertaa
- Liitteet
-
- kah.jpg (2.35 MiB) Katsottu 6110 kertaa
-
- oho.jpg (1.94 MiB) Katsottu 6110 kertaa
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Onneksi olkoon, pitkän työrupeaman jälkeen työ palkitaan.
Kiinnitti huomioni, että CO% lapun mukaan tosi matala, omassa oli 2,8%. Jos muistan oikein, niin 2% olisi optimi, katsastuksessa sallittu maksimi 3,5%. Noin matala CO% kielii liian laihasta seoksesta. Oma WBX oli 2% säädetty, mutta tankin pantoja vaihtaessa huomattiin p-pumpun rungossa reikä. Nyt uudella pumpulla arvot nousi.
Tässä vielä netistä kopsattua:
Alhaisen CO-pitoisuuden mahdolliset syyt:
· Seos säädetty liian laihalle
· Imuvuoto: Imusarja, letkuliitokset, tiivisteet jne.
· Kaasuttimissa esim. polttonesteen pinta liian alhainen
· Suihkutusjärjestelmissä liian alhainen polttonesteen paine, suuttimet tukkeutuneet jne
Kiinnitti huomioni, että CO% lapun mukaan tosi matala, omassa oli 2,8%. Jos muistan oikein, niin 2% olisi optimi, katsastuksessa sallittu maksimi 3,5%. Noin matala CO% kielii liian laihasta seoksesta. Oma WBX oli 2% säädetty, mutta tankin pantoja vaihtaessa huomattiin p-pumpun rungossa reikä. Nyt uudella pumpulla arvot nousi.
Tässä vielä netistä kopsattua:
Alhaisen CO-pitoisuuden mahdolliset syyt:
· Seos säädetty liian laihalle
· Imuvuoto: Imusarja, letkuliitokset, tiivisteet jne.
· Kaasuttimissa esim. polttonesteen pinta liian alhainen
· Suihkutusjärjestelmissä liian alhainen polttonesteen paine, suuttimet tukkeutuneet jne
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Hienoa! Tonhan voi viedä kuukauden päästä uudestaan, niin saa ajella pitkään eikä tartte päästöjäkään ottaa
< 15kWh/100km
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
ehkä tuon tarkastuskortin päästömittausarvoista ei kannata kovin syväluotaavia arvioita moottorin kunnosta tehdä. joko mittaaja merkinnyt siihen arvot väärin tai mittalaite on rikki.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Noh sanotaanko näin että ehkä ne arvot ei paperilla ole sitä mitä oikeasti Mittalaitetta jouduttiin käyttämään kolme kertaa pois päältä kun ei meinannut pelata.. Kieltämättä "hieman" katsoi muutenkin läpi sormien katsuri tölkkiä, mutta eipä se minua haittaa. Siellä oli jonossa minun perässäni Corvettea, Triumphia, vanhaa Mazdaa, amerikanrautoja yms yms, eli melkoinen harrastusajoneuvo päivä konttorilla
-Ajettaessa huomattuja (ja unohduksissa olleita, jälleen muistiin palanneita) vikoja, eli tuo bensatankin anturi vissiin pimiä kun ei tule siknaalia mittaristolle, muistaakseni kahdella mittaristolla kokeillut. Tämä ois meleko kiva saada korjattua asap
-Vänkärin jarrut uikuttaa koko ajan, eli satula jumissa, palat lopussa tms.
-Tyhjäkäynti edelleen seilaa
-Bensa haisee sisällä ja paljon
-Ajettaessa huomattuja (ja unohduksissa olleita, jälleen muistiin palanneita) vikoja, eli tuo bensatankin anturi vissiin pimiä kun ei tule siknaalia mittaristolle, muistaakseni kahdella mittaristolla kokeillut. Tämä ois meleko kiva saada korjattua asap
-Vänkärin jarrut uikuttaa koko ajan, eli satula jumissa, palat lopussa tms.
-Tyhjäkäynti edelleen seilaa
-Bensa haisee sisällä ja paljon
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Bensan haju kannattaa ottaa vakavasti. Ei ole ihan yks eikä kaks autoa joka on palanut. Huolehdi se ekana!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Tarkennan vielä sitä bensanhajua, eli pakokaasut tulee sisään jostain.
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Jarruista sen verran että käytin toista satulaa irti ja öljysin hieman CRC:llä mutta ei auttanut, pitäisikö purkaa palasiksi vai onnistuuko rasvaus jotenkin helpommin. Ja jos jollain on sisäpiirin tietoa millä periaatteella tuo keskuslukitus toimii, saa avautua. Sivuovi ja takaovi ei tunnu reagoivan mitenkään keskariin (lukkoon)
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Termarinvaihto-operaatio lähti näppärästi käyntiin kun heti ensimmäinen kannen pultti nasahti poikki... pitänee irroitella koko kotelon paska että saa ne jämät pois
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Tätä itketty myös facen puolella, ja hitsaus on nyt koitettu, se ei irroita tuota viimeistä (3/4 pulttia katkesi). Lähinnä vaan sulattaa sen alumiinin siitä juuttuneen pultin ympäriltä. Vielä viimeisenä irroituskonstina ehken voisi kokeilla sellaista kulmakappaletta porakoneeseen, ja koittaa jonkinsortin kierretappi tms siihen pakottaa. Tilaan myöskin uuden muovisen jottei koskaan ikinä milloinkaan tarvitsisi tapella tämän asian kanssa uudestaan. Se on sitten eri asia miten se vanha kotelo irroitetaan.. (pultin kannat pyöreitä ja umpiruosteessa)
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Eikös sen termostaatin kannen voi tarvittaessa laittaa ihan läpipultillakin, jos nyt oikein muistan. Poraaminen toki haastavaa - tulisikohan paremmin esille jos ottaa koneen takakannakkeen irti ja laskee moottoria alaspäin?
Veikkaan kyllä että vanhan termarikotelon pultit saa helposti irti jos saa koko pultin ihan hehkuvaksi lämmitettyä.
Veikkaan kyllä että vanhan termarikotelon pultit saa helposti irti jos saa koko pultin ihan hehkuvaksi lämmitettyä.
< 15kWh/100km
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Joo läpipultilla kyllä onnistuu, JOS saa sen vanhan hitsaantuneen siitä pois. Pitänee joku timanttipora tms hakea että menee läpi En kyllä rupea yhden 8mm pultin takia konetta laskemaan Heebo ehdottikin (liekkö läpällä päissään ) semmosta kiristintä siihen ulkopuolelle, menishän tuommonenki.
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Varmaan paras ratkaisu lompakon ja hermojen kannalta
< 15kWh/100km
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Onneksi en kerennynnä vielä tilata tuota termarikoppaa, näköjään synkroissa tosiaan on alumiininen kun taas takatuuppari WBX:issä koppa on muovia. Mikä lie syynä.
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Kyllä mulla muistaakseni on aina syncroissa ollut muovinen koppa, jossa muistaakseni vielä ilmausventtiili... Toki viimeisestä wbx:stä on aikaa..
< 15kWh/100km
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Kansi on kyllä muovia ja siinä on se ilmauspömpeli mullakin, mutta antaa ihan osanumerolla kun kattoo niin pelkälle synkrolle tuon kopan.
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Tein sen ehotetun kiristimen, siitä tuli mallia "tein itse ja säästin" mutta toistaseksi on pelannut Alako ne lämmötkin nousta ihan oikeisiin lukemiin ensimmäistä kertaa auton historiassa (minulla) Sittenkun kone lämpiää, tyhjäkäynti laskee, mutta se jää semmoiseen heijaa-heijaa-heijaa tilaan. Niinkuin se koittas päättää että nostasko kiekkoja vaiko eikö. Sain särettyä vielä sen vasta vaihdetun lämpömittarin anturinkin siinä tohistessa, onneksi noita sai tarviketorilta vitosella.
Ajossa huomattuja asioita jotka pitäisi korjata.
Oikea etujarru on edelleen hirveän kuuloinen, noissa paloissa ei ole mitään kitinälevyäkään mikä voisi selittää äänen. Lämmetessään ääni vaimenee jonkinverran mutta palaa heti kun käy kylmänä. Eikös sen pitäisi olla semmoinen laahaava ääni jos pala osuu levyyn eikä uik uik uik uik uik uik ?
Polttoainemittarin anturi sökö edelleen, tai maavika. Täytyy tutkia että kumpi. Oliko se uimurin/kohon maajohdon paikka missä?
Noitten astinlautojen kautta tuleva tiemelu olisi kans hyvä saada jotenki vaimennettua, tuntuu tyhmältä että auto on muuten tupattu täyteen jos minkälaista vaimennusmattoa mutta sitten tuossa "korvan juuressa" on pari reikästä pellin palasta missä on pikku kumilärppä päällä Miten te olette asian toteuttanut?
Ajossa huomattuja asioita jotka pitäisi korjata.
Oikea etujarru on edelleen hirveän kuuloinen, noissa paloissa ei ole mitään kitinälevyäkään mikä voisi selittää äänen. Lämmetessään ääni vaimenee jonkinverran mutta palaa heti kun käy kylmänä. Eikös sen pitäisi olla semmoinen laahaava ääni jos pala osuu levyyn eikä uik uik uik uik uik uik ?
Polttoainemittarin anturi sökö edelleen, tai maavika. Täytyy tutkia että kumpi. Oliko se uimurin/kohon maajohdon paikka missä?
Noitten astinlautojen kautta tuleva tiemelu olisi kans hyvä saada jotenki vaimennettua, tuntuu tyhmältä että auto on muuten tupattu täyteen jos minkälaista vaimennusmattoa mutta sitten tuossa "korvan juuressa" on pari reikästä pellin palasta missä on pikku kumilärppä päällä Miten te olette asian toteuttanut?
Hulluna tölökkeihin.
Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-
Onko etupyörän laakeri kunnossa ja kireällä?
Ne astinlaudat vaimeni omissa autoissa aika tehokkaasti kun vetäsi sinne jonkun sikaflex/kivimassan ja alumiiniturkkilevystä tehdyt valmiit lätkät niiden kumimattojen tilalle.
Ne astinlaudat vaimeni omissa autoissa aika tehokkaasti kun vetäsi sinne jonkun sikaflex/kivimassan ja alumiiniturkkilevystä tehdyt valmiit lätkät niiden kumimattojen tilalle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!