Sivu 2/2

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 17.11.2015 22:25
Kirjoittaja Ace
Tänää tuli viimeinenkin paketti. Nyt alkaa kaikki palapelin osat olla kasassa...
Kiertokanget
Kiertokanget
image.jpeg (869.07 KiB) Katsottu 4921 kertaa
Enää puuttuu vaan aikaa!

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 23.11.2015 23:27
Kirjoittaja Ace
Ace kirjoitti:Enää puuttuu vaan aikaa!
Osien putsailua tallissa. Vielä piti laittaa Bentleyn manuaali tilaukseen. Meinaa mennä hermot kun kaikki tiedot murusina netissä - josko tuosta löytyisi lähes kaikki tarvittavat tiedot ilman googlea!

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 29.11.2015 21:40
Kirjoittaja Ace
Bentleyn manuaali tuli perjantaina.

Oikein harmittaa etten ollut aikaisemmin ymmärtänyt että miten kattava tämä on. Tämähän pitää olla jokaisella ruuvaajalla kirjahyllyssä. Säästää monelta tunnilta nettisurffaamista!

Tässä kuva sivuviistosta, siitä näkee miten paksusta kirjasta on kyse, yli 1300 sivua ja 3,5 kiloa!
Bentley
Bentley
image.jpeg (832.5 KiB) Katsottu 4784 kertaa

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 29.11.2015 21:54
Kirjoittaja Hanttapuli
Ihan ehdoton hankinta! On ollu niin monet kerrat hyötyä, että menny jo laskuissa sekaisin.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 29.11.2015 21:54
Kirjoittaja Ace
Lauantai vietetty tallissa. Osien pesua ja sen jälkeen kokoamista.

Moottorin lohko kasassa.
Kampiakselin sovitusta
Kampiakselin sovitusta
image.jpeg (1 MiB) Katsottu 4777 kertaa
Kaikki meni kyllä suunnitellusti, eikä mitään suurempia ongelmia ollut.

Nyt lohko siis kasassa ja vedettynä momenttiin. Yksi asia vähän huolettaa - nyt kun laakerit kiristetty momenttiin, niin kampiakselissa ei tunnu olevan päittäisvälystä ollenkaan. Vauhtipyörästä moottori kyllä pyörii, mutta ei niin helposti, kuin ennen kiristystä. Kuuluukohan tämän ollakin näin vai pitäiskö avata koppa vielä kerran?

Päittäisvälyksen mittaus ei siis onnistu, kun kampiakseli ei tunnu käsivoimin liikkuvan pituussuunnassa ollenkaan. Onkohan tämä normaalia? Jos on niin kuinka välys tällaisessa tapauksessa mitataan?

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 30.11.2015 00:21
Kirjoittaja ketsa
Lähtökohtaisesti moottorin pitäisi pyöriä momenttiin vetämisen jälkeen yhtä herkästi kuin ennen kiristystäkin. Bentleystä varmaan löytyy juttua päittäisen säätämisestä.

Sellainen tuossa kuvassasi otti silmään, että itse olen laittanut tasotiivisteliimaa myös keskinmäiseen nokkapukkiin, jotta öljukanavan kohta on tiivis. Valitsemasi liima näyttä kuvassa aika paksulta töhnältä... Jos liimasta jää tuohon tasopintaan "ainevahvuutta", niin runkolaakerilinja jää soikeaksi. Itse olen käyttänyt tuota Kuva

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 30.11.2015 00:44
Kirjoittaja Ace
Joo, tuo kyllä kävi mielessä. Taidan avata lohkon uudelleen. Sittenpä näkee, mikä mättää.

Ketsa: Käytätkö tuota vihreää mönjää kaikssa tiivistepinnoissa, vai vain laakerilinjassa?

Tuo mun mönjä Reinzin tiivistesetin tavaraa. Olisko siinä tulleissa pikkutuubeissa sellaista tavaraa jota voisi käyttää tuohon.

Toinen mitä mietin on että lohkon sisällä olevaa päittäislaakeria vasten on puristunut tuota tiivistemassaa, mikä estää päittäisliikkeen.

No tuohan selviää kun avaa - nyt tää on vielä helppo päätös.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 30.11.2015 22:59
Kirjoittaja ketsa
Lohkon tiivistepintaan ja venakoppien tiivisteiden liimaamiseen itse venakoppaan olen tuota käyttänyt.

Sen jälkeen, kun jouduin avaamaan juuri rakennetun oxyn kampikammion saumasta läpi hikoilevan öljyn takia, en ole enää ollut kiinnostunut hakemaan säästöjä käytettävästä liimasta :oops: Volkkaripalstalta löytyy varmasti hakua käyttämältä vihjeitä muistakin toimivista liimoista.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 01.12.2015 23:00
Kirjoittaja Ace
Lohko avattu udelleen.

Huonon pyörimisen aiheutti kampurassa lohkon sisällä oleva päittäislaakeri. Se oli pyörähtänyt, kun laitoin nokka-akselia merkkeihin. Lukitusnystyrä oli ylöspäin ja lohkoa kiristettäessa laakeri painui kampiakselia vasten aiheuttaen nihkeän pyörimisen ja päittäisvälyksen puuttumisen.

Vaikka tuo Reinzin mönjä on paksua, niin yllättävän ohut oli tuo tiivistepintojen väliin jäänyt kerros - seitinohut harmaa huntu. Taidan käyttää tuota seuraavassakin kasauksessa, ehkä vähän säästeliäämmin ja ennakkoon levittäen. Laakeripukkien pulttien ympärille erittäin ohut kerros - ehkä...

Tein nyt koekasauksen momenttiin ilman tiivistemassaa ja kampura pyöri kevyesti. Myös pituussuuntainen liike kevyt. Kiitos Ketsa neuvosta!

Nokka-akselin päittäisvälyksen säätävä laakeri oli tiukahko, ehkä sille vielä kevyt hionta ennen lopullista asennusta.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 02.12.2015 11:51
Kirjoittaja lauri a.
Miten päin nuo kiertokanget kuuluu asentaa eli toisin sanoen mihin suuntaan tuon kangen sivussa olevan nystyrän tulee osoittaa? Minkä verran tuon kampuran päittäisvälyksen pitäisi olla? Itelläkin on uudet laakerit hyllyssä odottamassa.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 02.12.2015 19:33
Kirjoittaja Ace
lauri a. kirjoitti:Miten päin nuo kiertokanget kuuluu asentaa eli toisin sanoen mihin suuntaan tuon kangen sivussa olevan nystyrän tulee osoittaa? Minkä verran tuon kampuran päittäisvälyksen pitäisi olla? Itelläkin on uudet laakerit hyllyssä odottamassa.
Nystyrät ylöspäin.

Tässä päittäisvälyksen speksit:
Päittäisvälys
Päittäisvälys
image.jpeg (804.48 KiB) Katsottu 4562 kertaa

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 10.12.2015 00:46
Kirjoittaja Ace
Taas tallilla pikapyrähdys.

Putsasin tiivistepinnat ja testailin vielä kampuran ja nokka-akselin pyörimiset. Kampiakseli pyörii kevyesti ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Nokka-akseli sen sijaan tuntuu ennemmin napakalta, kuin väljältä. Kuulukohan sen ollakin niin vai onko tuossa nyt liikaa tiukkuutta?

Kuinka hyvin nokka-akselin tulisi pyöriä? Samantyyppisellä herkkyydellä kuin kampiakseli vai muuten, miten?

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 10.12.2015 22:30
Kirjoittaja ketsa
Onko nokka-akselilla riittävästi päittäisvälystä? Laakereiden laipoista joutuu yleensä hiomaan ainetta pois.

Miltä nokkarattaan ja kammen rattaan hammaskosketus näyttää? Ainakin ilmakoneissa noita rattaita on ollut eri kokoisia, joten jos kampiakselin ratas sattuu olemaan suurimpia mahdollisia olemassa olevia ja tarvikepyöräkin vielä toleranssialueen yläpäässä (tai valmistusviallinen), niin hammaskosketus voi olla liian tiukka. Itselle ei ole moista osunut, mutta internetin ihmeellisestä maailmasta olen tapauksista lukenut.

Pelkkää nokkaa en ole koskaan momentissa olevassa lohkossa pyörittänyt, joten en osaa pyörimisherkkyyteen mitään sanoa.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 10.12.2015 23:10
Kirjoittaja Ace
Joo, tuota itsekin tänään tutkiskelin. Nyt en äkkiseltään tuota päittäisvälystä Bentleystäkään löytänyt, paljonkahan sitä pitäisi olla.

Seuraavassa sessiossa otan nuo laakerit käsittelyyn ja hion tuota välystä hieman suuremmaksi.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 10.12.2015 23:53
Kirjoittaja Ace
No löytyihän se nokka-akselin päittäisvälys, max 0,16 mm. Nyt taitaa olla 0,00mm kun välystä ei tunnu ollenkaan.

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Lähetetty: 14.12.2015 19:05
Kirjoittaja ketsa
Juu, viiden satkun liuskalla olen itse tulkannut, että välystä löytyy.