Tänään oli se suuri päivä kun Raisa sai kilvet. Katsastus meni leppoisissa tunnelmissa. Vain liian lähelle säädetyt jarrut aiheuttivat puoltamista, mutta hyväksytyissä rajoissa silti. Rummut myös kuumenevat.
Todellisuus iski kyllä valitettavan nopeasti kun kotipihassa huomasin melko nopeasti tiputtelevan moottorin. Jostain vaihdelaatikon ja moottorin välistä tulee öljyä. Kyseessä ei ole siis jokunen tippa joskus, vaan ihan oikeasti.
Melkein väittäisin että öljy tulee tuon peltilipareen vaihdelaatikon puolelta? Oisko siskoilla ja veljillä hyviä arvauksia?
Kampuran stefa on aika vahva veikkaus. Öljy on mustaa eli todenäköisesti mootori öljyä tai sitten kannattaa miettiä laatikon öljyjenvaihtamista aika paljon useammin. Haista kumpaa on jos haisee oksenukselle se on laatikon öljyä muuten se on mootori öljyä. Ja jos koneen yläpuoli on kuiva ja se ei ole levinnyt esim. Suodatimen jalasta tai öp anturista. Se tulee melko varmasti kampurN stefasta. Jos se haisee oksenuksella se on laatikon stefa.
Moottoriöljyä se on. Eli laatikko pois ja siitä sitten äheltäen?
Toki suljen pois tuon suodattimen jalan, mutta ei pikavilkaisulla sieltä noin paljoa tule öljyä.
1 öljynlaudutimen ja jalanrungon välistä kumi renkula
2 Jos suodattimen ja laudutmen väliin on jäänyt jotain
3 lauhdutin jalan ja lohkonvälistä momentiin vederrävä muovitiiviste
4 Öp anturista, muovi anturissa halkeaa tai alumiini prikka vuotaa.
Muut yläpuolen vuotokohdat on ainakin
1 Venkopan tiiviste
2 Turbon öljyputki
Mutta joo uskon että ongelma on kampuran stefa ja siis laatikko ulos kytkin pois vauhtipyörä pois pelti pois ja stefa vaihtoon ja sama kääntäen.
Kuten hienosti jo kerrottukin, niin sulje pois ensin nuo yläpuolen vuodot ja ettei ole vanhoja vuotoja jäänyt jonnekin koloihin. Venakoppa osaa vuotaa tuoltakin päin ja tosiaan suodatinjalasta tulee paineella kauaskin öljyä, kuten myös huohottimen juuresta.
Tietysti myös öljypohjasta voi valua, se voi myös olla kivasti halki
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kampiakselin stefan malleista, saatavuudesta ja hinnoista on kummia juttuja netissä. Moottori on -94 Ventosta. Jossain puhuttiin jotain 200€ maksavasta paketista ja toisaalla ihan normaalista stefasta. WTF!!!
Muistaakseni eroja on siinä että vaihtuuko pelkkä stefa vai stefa ja sen kinnitys osa. Jos sulla on vanha alumiininen kiinnitys oasa siihen menee pelkkä stefa muuten menee kokoroska. Muistaakseni myös osassa on väli pelli kiinnitys ruuvin paikat
toisissa ei.
Kannattaa varuksi hylkyyn menevistä JX:stä pelastaa metallinen stefan kaulus, niin pärjää tuolla muutaman euron stefalla Uudemmissa versiossa se stefa on jotenkin vulkanoitu kiinni siihen kaulukseen, eikä sitä voi vaihtaa.
Hankin Alvadilta sikahalvat sisälokarit http://alvadi.ee/fi/varaosat/volkswagen ... lokasuoja/ . Laatukamaa, noin suunnilleen, ja etenkin edulliset. Mietin vaan että miten ne kannattaisi asentaa paikoilleen? Luonnollisia kiinnityskohtia ei oikein mielestäni ole ja väkisin joutuu tekemään reikiä, joista en lähtökohtaisesti pidä. Pop-niitillä tai peltiruuvilla?
Miten te, kanssasiskot ja -veljet olette lokarit asentaneet?
Kannattaisiko lokarin yläpuoli massata/mössötä jollain ääntä eristävällä aineella? Luulisi olevan hyötyä rengasääniä ajatellen. Comments, please.
Kuskin ovi on liian alhaalla takareunastaan. Saranassa ei tunnu väljää, mutta ovi on silti väärässä asennossa naarmuttaen sisäpuolen maalia.
Mites se kannattaajaan säätää? Vaihtoehdot lienee 1) lisätä prikkoja yläpuolen saranan taa, 2) taivuttaa jollain ilveellä yläsaranan kiinnityskohtaa, joka on turhan tukeva 3) vaihtamalla saranan osia vaikka ei väljää tunnu 4) joku muu, mikä?
Eikö saranoissa riitä säätövara? Itellä oli westyssä aikoinaan kylkilinjat hiukan ketullaan ja säädöllä sai kohdilleen. Osuuko oven pokkaukset b-pilarin vastaaviin kohdilleen? Saranoistahan saa lähes joka suuntaan säädettyä, mut vaatii aina hiukan pähkäilyä tuon suhteen. Ideahan on ihan sama kuin kuplassa esimerkiksi.
Tuota on hiukan vaikea virtuaalisesti todeta, pitäis päästä viereen kahtoo.
Mielestäni alasaranan pultit löystää oven ollessa tietty auki ja nostaa ovee ylöspäin ja kiristää niin takareuna nousee ylöspäin. Voi olla et joutuu b-pilarin vastintakin hieman nostamaan, mut tässäkin on säätövara. Joskus kestää kauankin et löytää sen just oikeen kohdan.