Pate postitölkin töihin paluu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kuullostaa hienolta yhdistelmältä.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Se mitä tossa sanoit taanoin "Hiljaista on ollut pajalla, mutta niinpä näkyy olevan koko projektit -topikki. Ei vissiin ole tölkki vielä Suomessa oikeasti rakentelun kohde..." niin kyllä näitä rakennellaan, mutta yhdyn siihen että viime kuukaudet on ollut Tölkkifoorumi turhankin hiljanen eli nyt rakenteliat kirjotelkaa puuhasteluistanne että on jotain luettavaa muuten kuihtuu paras foorumi kasaan.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
No ei oikein ole tänä tipattomana kesänä tehty juur mitään... Sori aika on mennyt nauttiessa tehdyistä hommista.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Vähän taassa kuvia puuhasteluista, jotta tulee tämä "päiväkirja" päivitettyä.
Moottorin alakerran osista oli kuvia pari sivua sitten ja vision kirkastuttua avoimien asioiden suhteen, pääsi hommassa eteenpäin runkomoottorin kasaamisesta.
Jäähdytysjärjestelmän osalta päädyin siihen, että moottorin päällä ei tule olemaan alkuperäistä öljynjäähdytintä, eikä moottorin jäähdytyspuhaltimelta oteta ilmaa lämmityslaitteelle. Käytännössä siis tulee iso termostaatilla ja flektillä varustettu ulkoinen öljynjäähdytin sopivaan ilmavirtaan moottorin lähelle ja konehuoneeseen sähköpuhaltimet syöttämään lämmönvaihtimilta ilmaa kabiiniin.
Moottorin alapelleiksi laitoin kolkin pannukakkumoottorin peltien aftermarket kopiot. Näistä liikkuu juttua, että on olemassa vw:een huoltotiedote, jossa näitä ei suositella kuplan koneeseen. Myöskään ilmamoottorijumala Bob Hoover ei näitä suositellut... No, youtubessa tuli vastaan video, jossa näiden hyvyys perusteltiin niin hienosti, että ei muuta kuin kiinni, mutta videolta saadun ohjeen mukaisesti varmistaen, että eivät varmasti pääse olemaan löysästi putkien päällä.
Orkkis öljynjäähdyttimen paikalle tuli öljynkierron salliva peitelevy ja yläpuolisiksi ilmanohjauspelleiksi meni minun varastojen viimeinen priima pari orkkispeltejä. Näissä orkkispelleissähän on alapuolella yksi ilmanohjain, joka puuttu aftermarket pelleistä, sekä made in Mexico VW pelleistä (lirpake näkyy alla olevassa kuvassa puhallinkotelon aukosta).
Keinuvipuja varten kansiin piti vaihtaa lujemmat ja pidemmät pinnapultit. Keinuvivustoon pitäisi seuraavaksi pähkäillä geometria kuntoon ja lyhentää työntötangot sopivan pituisiksi. Näyttäisi myös siltä, että ajatus alkuperäisten venttiilikoppien käyttämisestä pitää haudata.
Pienen sovittelun jälkeen pellit alkoivat istumaan mallikkaasti paikoilleen. Toivottavasti kilikalimaali säästyy kolhuilta Puhallinkotelo on muuten tämän auton vanhin osa, en ole ihan varma koska viimeiset pyöreäkulmaiset kopat on tehty, mutta ainakin 50-luvulla niitä on ollut ja tämä yksilö on alkuperäinen, eikä aftermarket osa.
Sitten olikin aika alkaa miettimään pakosarjaa ja imusarjaa. Alkuperäinen ajatushan oli rakentaa moottori, joka sopii myös kuplaan. No, se ajatui joutui melko varmasti ropukoppaan, koska unohdin moottorin takatuen. Lisäksi tässä tölkkisovelluksessa moottorin korkeus pitää pitää noin 10 cm puhallinkopan korkeinta kohtaa matalempana, jotta vain kopalle tarvitsee tehdä patti konehuoneen luukkuun, eli imusarjasta pitää tehdä täysin erilainen verrattuna siihen mitä kuplan konehuone mahdollistaa. Eli pakosarja joutaa myyntiin ja tähän joutuu tekemään uuden
Auton ääressä on etujousitus ollut työnalla. Tukivarret saivat uudet puslat, muodon vuoksi vähän maalia ja uudet jouset + iskarit istahtivat paikoilleen. Jarrusatulat saivat uudet tiivisteet, ilmausruuvin, putken ja letkun. Täytyy muuten sanoa, että tuollainen valmiiksi väännetty putki on tälläiseen kohteeseen ihan sata jänistä. Ihan menee kylmät väristykset ajatuksestakin, että nuorena olisi tuotakin putkea lähtenyt tekemään metritavarasta halvoilla työkaluilla Jarrulevyt ja laakerit tuli Aircooledista napattua matkaan oman ajan säästämiseksi. Pyöräkoteloiden massaus jäi odottamaan kevättä.
Sisustan rakentelukin otti pienen askeleen eteenpäin. Tai no, ainakin suunta on tiedossa. Eli päätin tehdä verhoilujen pohjat alumiinista, jotta pystyn tarvittaessa hitsaamaan niihin koteloita, kiinnikkeitä, tjms. Pitkään mietin alkuperiästä pahvisarjaa, mutta tuo takapenkki ja pöytä blokkaa niiden käytön sellaisenaan, joten räätälöidään oman näköinen. Liukuoven ja takasivukylkien palat on aihioina, mutta pöydän tausta on vielä tekemättä, koska se vaatii paljon enemmän pähkäilyä ja pahvimallin teon.
Nuo rättikässyt on sen verran vierasta alaa, että vinkkejä materiaaleista otetaan vastaan. Alustava ajatus on liimata jotain huonosti vettä imevää ainettaa tyyliin telttapatja alumiinin sisäpintaan ja sitten verhoilu päälle. Varsinainen lämpöeristys sitten finnfoamilla alumiinilevyn takapuolelle. Tai jotain, ideat siis tervetulleita, sekä vinkit sivustoista, joilta löytyy tarvittavia materiaaleja sopivasti.
Toivottavasti seuraavaan postaukseen mennessä auto on saanut jarrut
Moottorin alakerran osista oli kuvia pari sivua sitten ja vision kirkastuttua avoimien asioiden suhteen, pääsi hommassa eteenpäin runkomoottorin kasaamisesta.
Jäähdytysjärjestelmän osalta päädyin siihen, että moottorin päällä ei tule olemaan alkuperäistä öljynjäähdytintä, eikä moottorin jäähdytyspuhaltimelta oteta ilmaa lämmityslaitteelle. Käytännössä siis tulee iso termostaatilla ja flektillä varustettu ulkoinen öljynjäähdytin sopivaan ilmavirtaan moottorin lähelle ja konehuoneeseen sähköpuhaltimet syöttämään lämmönvaihtimilta ilmaa kabiiniin.
Moottorin alapelleiksi laitoin kolkin pannukakkumoottorin peltien aftermarket kopiot. Näistä liikkuu juttua, että on olemassa vw:een huoltotiedote, jossa näitä ei suositella kuplan koneeseen. Myöskään ilmamoottorijumala Bob Hoover ei näitä suositellut... No, youtubessa tuli vastaan video, jossa näiden hyvyys perusteltiin niin hienosti, että ei muuta kuin kiinni, mutta videolta saadun ohjeen mukaisesti varmistaen, että eivät varmasti pääse olemaan löysästi putkien päällä.
Orkkis öljynjäähdyttimen paikalle tuli öljynkierron salliva peitelevy ja yläpuolisiksi ilmanohjauspelleiksi meni minun varastojen viimeinen priima pari orkkispeltejä. Näissä orkkispelleissähän on alapuolella yksi ilmanohjain, joka puuttu aftermarket pelleistä, sekä made in Mexico VW pelleistä (lirpake näkyy alla olevassa kuvassa puhallinkotelon aukosta).
Keinuvipuja varten kansiin piti vaihtaa lujemmat ja pidemmät pinnapultit. Keinuvivustoon pitäisi seuraavaksi pähkäillä geometria kuntoon ja lyhentää työntötangot sopivan pituisiksi. Näyttäisi myös siltä, että ajatus alkuperäisten venttiilikoppien käyttämisestä pitää haudata.
Pienen sovittelun jälkeen pellit alkoivat istumaan mallikkaasti paikoilleen. Toivottavasti kilikalimaali säästyy kolhuilta Puhallinkotelo on muuten tämän auton vanhin osa, en ole ihan varma koska viimeiset pyöreäkulmaiset kopat on tehty, mutta ainakin 50-luvulla niitä on ollut ja tämä yksilö on alkuperäinen, eikä aftermarket osa.
Sitten olikin aika alkaa miettimään pakosarjaa ja imusarjaa. Alkuperäinen ajatushan oli rakentaa moottori, joka sopii myös kuplaan. No, se ajatui joutui melko varmasti ropukoppaan, koska unohdin moottorin takatuen. Lisäksi tässä tölkkisovelluksessa moottorin korkeus pitää pitää noin 10 cm puhallinkopan korkeinta kohtaa matalempana, jotta vain kopalle tarvitsee tehdä patti konehuoneen luukkuun, eli imusarjasta pitää tehdä täysin erilainen verrattuna siihen mitä kuplan konehuone mahdollistaa. Eli pakosarja joutaa myyntiin ja tähän joutuu tekemään uuden
Auton ääressä on etujousitus ollut työnalla. Tukivarret saivat uudet puslat, muodon vuoksi vähän maalia ja uudet jouset + iskarit istahtivat paikoilleen. Jarrusatulat saivat uudet tiivisteet, ilmausruuvin, putken ja letkun. Täytyy muuten sanoa, että tuollainen valmiiksi väännetty putki on tälläiseen kohteeseen ihan sata jänistä. Ihan menee kylmät väristykset ajatuksestakin, että nuorena olisi tuotakin putkea lähtenyt tekemään metritavarasta halvoilla työkaluilla Jarrulevyt ja laakerit tuli Aircooledista napattua matkaan oman ajan säästämiseksi. Pyöräkoteloiden massaus jäi odottamaan kevättä.
Sisustan rakentelukin otti pienen askeleen eteenpäin. Tai no, ainakin suunta on tiedossa. Eli päätin tehdä verhoilujen pohjat alumiinista, jotta pystyn tarvittaessa hitsaamaan niihin koteloita, kiinnikkeitä, tjms. Pitkään mietin alkuperiästä pahvisarjaa, mutta tuo takapenkki ja pöytä blokkaa niiden käytön sellaisenaan, joten räätälöidään oman näköinen. Liukuoven ja takasivukylkien palat on aihioina, mutta pöydän tausta on vielä tekemättä, koska se vaatii paljon enemmän pähkäilyä ja pahvimallin teon.
Nuo rättikässyt on sen verran vierasta alaa, että vinkkejä materiaaleista otetaan vastaan. Alustava ajatus on liimata jotain huonosti vettä imevää ainettaa tyyliin telttapatja alumiinin sisäpintaan ja sitten verhoilu päälle. Varsinainen lämpöeristys sitten finnfoamilla alumiinilevyn takapuolelle. Tai jotain, ideat siis tervetulleita, sekä vinkit sivustoista, joilta löytyy tarvittavia materiaaleja sopivasti.
Toivottavasti seuraavaan postaukseen mennessä auto on saanut jarrut
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Ei ole jarruja saatu aikaiseksi... Koronan aikana ei pajalle ole asiaa kuin korkeintaan päiväseltään ja yleensä päiväseltään mailla käydessä on muuta tärkeämpää tekemistä. Eli tämä postaus on kuin urheiluruutu - tikusta asiaa
Kotitallissa puuhasteluteemoina on ollut esimerkiksi mittaristo. Onnistuin ostamaan tältä foorumilta kohtuulisesti ilmatölkin mittariston, joten olin lähes varma, että edes minä en saa tästä ongelmaa aikaiseksi. No, pieleen meni veikkaus.
Saksan ebaystä tarttui kohtuulliseen hintaa ilmatölkin kello. No, sitten piti alkaa funtsimaan kuinka kellon voi siirtää foorumilta ostettuun ilmatölkin mittaristoon. Eli piti keräillä varastosta mittaristot pöydälle ja katsoa mitä näistä voisi syntyä.
Eli ilmatölkin kellossa (tai kellottomassa taulussa) ei luonnollisestikkaan ole vesivessan lämpömittaria. Lisäksi merkittävänä erona on se, että ilmatölkin nopeusmittari on metallinen, kuten vanhemmissakin ilmavolkkareissa, mutta myöhempien tölkkien nopeusmittarit ovat valmistettu lelujen materiaalista. Ja kun tässä projektissa teemana on ollut muovin vähentäminen, niin pakkohan nopeusmittariksi oli valita tuo ainut metallinen yksilö
Sitten tulikin vastaan sellainen ongelma, että kellolliset mittaristo mitä minulla oli ja mitä kuvistakin katselin, ovat aina varustettu trippimittarilla. Eli jos on kello, niin kummassakin mittariston "lasissa" on reikä. No, yhdestä kellollisen mittariston muovikotelosta piti tuhosta musta muoviosuus siten, että kellon "lasin" sai ehjänä talteen. Alkuperäisestä kellottomasta ilmajäähyn mittaristosta piti sitten kellon puolen "lasi" pistää varovasti palasiksi. Sitten vaan epoksilla kellollisen "lasi" toiseen tyhjättyyn aukkoon ja avot - hybridimittaristo on valmis!
Detailina mainittakoon myös eroavaisuus mitariston keskiosuuden ledien kiinnitykseen. Myöhemmissä on tähänkin kohtaan lisätty muovia
Nyt viimeisimpänä hommana olen sitten koittanut viritellä puutarhavarastoon jonkinlaista maalaustilaa, jotta saisi luukut maalattua. Alkuun tuli sutta ja sekundaa roskien vuoksi, mutta viimeisimmällä yrityksellä ei korjattavaa tullut kuin valumien muodossa. Samalla luukut saavat tarvittavat äänieristykset ja huolelliset ruostesuojaukset.
Jos ei muuta, niin vähän pääsee värimaailmalla fiilistelemään. Katto siis tulee valkoiseksi ja itse auto saa pintaansa "reippaan porkkanan". Tuleeko puskureista mustat vai valkoiset, sitä kysymystä en ole vielä osannut ratkaista. Jotain mustaa autoon kuitenkin pitää saada, ehkä jonkinlainen kylkitarra ja jotain muuta...
Seuraavalla kertaa lisää asiaa tikuista...
Kotitallissa puuhasteluteemoina on ollut esimerkiksi mittaristo. Onnistuin ostamaan tältä foorumilta kohtuulisesti ilmatölkin mittariston, joten olin lähes varma, että edes minä en saa tästä ongelmaa aikaiseksi. No, pieleen meni veikkaus.
Saksan ebaystä tarttui kohtuulliseen hintaa ilmatölkin kello. No, sitten piti alkaa funtsimaan kuinka kellon voi siirtää foorumilta ostettuun ilmatölkin mittaristoon. Eli piti keräillä varastosta mittaristot pöydälle ja katsoa mitä näistä voisi syntyä.
Eli ilmatölkin kellossa (tai kellottomassa taulussa) ei luonnollisestikkaan ole vesivessan lämpömittaria. Lisäksi merkittävänä erona on se, että ilmatölkin nopeusmittari on metallinen, kuten vanhemmissakin ilmavolkkareissa, mutta myöhempien tölkkien nopeusmittarit ovat valmistettu lelujen materiaalista. Ja kun tässä projektissa teemana on ollut muovin vähentäminen, niin pakkohan nopeusmittariksi oli valita tuo ainut metallinen yksilö
Sitten tulikin vastaan sellainen ongelma, että kellolliset mittaristo mitä minulla oli ja mitä kuvistakin katselin, ovat aina varustettu trippimittarilla. Eli jos on kello, niin kummassakin mittariston "lasissa" on reikä. No, yhdestä kellollisen mittariston muovikotelosta piti tuhosta musta muoviosuus siten, että kellon "lasin" sai ehjänä talteen. Alkuperäisestä kellottomasta ilmajäähyn mittaristosta piti sitten kellon puolen "lasi" pistää varovasti palasiksi. Sitten vaan epoksilla kellollisen "lasi" toiseen tyhjättyyn aukkoon ja avot - hybridimittaristo on valmis!
Detailina mainittakoon myös eroavaisuus mitariston keskiosuuden ledien kiinnitykseen. Myöhemmissä on tähänkin kohtaan lisätty muovia
Nyt viimeisimpänä hommana olen sitten koittanut viritellä puutarhavarastoon jonkinlaista maalaustilaa, jotta saisi luukut maalattua. Alkuun tuli sutta ja sekundaa roskien vuoksi, mutta viimeisimmällä yrityksellä ei korjattavaa tullut kuin valumien muodossa. Samalla luukut saavat tarvittavat äänieristykset ja huolelliset ruostesuojaukset.
Jos ei muuta, niin vähän pääsee värimaailmalla fiilistelemään. Katto siis tulee valkoiseksi ja itse auto saa pintaansa "reippaan porkkanan". Tuleeko puskureista mustat vai valkoiset, sitä kysymystä en ole vielä osannut ratkaista. Jotain mustaa autoon kuitenkin pitää saada, ehkä jonkinlainen kylkitarra ja jotain muuta...
Seuraavalla kertaa lisää asiaa tikuista...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Entäs harmaat puskurit? Ei hopea vaan ihan perusharmaa?
Jotain tähän tyyliin, näitä kuvia yhdistelemällä? http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... &start=180
Jotain tähän tyyliin, näitä kuvia yhdistelemällä? http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... &start=180
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Mielenkiintoinen ajatus. Itse olin ajatellut, että mitä vähemmän värisävyjä, niin sitä yksinkertaisempana ulkoasu säilyy. Noista kuvistasi tulee esiin juuri se mikä arveluttaa valkoisessa puskurissa. Eli se tekee autosta vähän höpsön näköisen ja se on ok junikseen ja pallikseen, mutta tölkki on lähtökohtana niin tylsän näköinen, että valkoinen puskuri voisi näyttää lähinnä hölmöltä. Musta olisi varma ja tylsä ratkaisu...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Toi harmaa on aika kiva, tosin itse aina pitänyt kromista kivoimpana. Valitettavasti alkuperäset hankalia löytää ja jälkituotanto versioiden laatu on hieman heikko tosin kyllä ne parhaat kesäkäyttöä kestää.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Coachin muovipuskurit vaan korin sävyyn maalattuna
Saakohan vielä RST puskureita, niitäkin taisi olla joskus tarjolla..
Saakohan vielä RST puskureita, niitäkin taisi olla joskus tarjolla..
< 15kWh/100km
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Minusta musta olisi liian erottuva (väärällä tavalla) kahden noin kirkkaan värin joukossa. Siksi harmaa, johon on kyllä miljoona eri sävyä.ketsa kirjoitti:Mielenkiintoinen ajatus. Itse olin ajatellut, että mitä vähemmän värisävyjä, niin sitä yksinkertaisempana ulkoasu säilyy. Noista kuvistasi tulee esiin juuri se mikä arveluttaa valkoisessa puskurissa. Eli se tekee autosta vähän höpsön näköisen ja se on ok junikseen ja pallikseen, mutta tölkki on lähtökohtana niin tylsän näköinen, että valkoinen puskuri voisi näyttää lähinnä hölmöltä. Musta olisi varma ja tylsä ratkaisu...
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Ehkä kuitenkin pysyn projektikertomuksen sivulla 3 esittelemästäni ideasta käyttää myöhäisen palliksen puskureita, enkä siirry coachin korinväriin maalattuihin puskimiin
Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin.
Keulassahan ei varsinaisesti synny kovinkaan voimakasta oranssin ja valkoisen välistä kontrastia jos puskuri ei ole valkoinen, koska valkoinen katto ei paljoa keulan suuntaan näy. Sen sijaan musta maski, peilit ja tuulilasin tiiviste luovat vahvan kontrastin oranssin kanssa. Ja jännää tässä on se, että valkoinen vs oranssi on ”hempeä” yhdistelmä, kun taas musta vs oranssi on vahvasti ”race” henkinen.
Voi olla, että pitää jättää puskuri pohjamaaliin ja päättää vasta kokoonpanovaiheessa väri... Tai sitten päättää jotain ja tarvittaessa maalata uudelleen. Ehkä jälkinmäinen olisi parempi vaihtoehto, niin ei tulisi ajeltua montaa kesää pohjamaalissa olevalla puskurilla
Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin.
Keulassahan ei varsinaisesti synny kovinkaan voimakasta oranssin ja valkoisen välistä kontrastia jos puskuri ei ole valkoinen, koska valkoinen katto ei paljoa keulan suuntaan näy. Sen sijaan musta maski, peilit ja tuulilasin tiiviste luovat vahvan kontrastin oranssin kanssa. Ja jännää tässä on se, että valkoinen vs oranssi on ”hempeä” yhdistelmä, kun taas musta vs oranssi on vahvasti ”race” henkinen.
Voi olla, että pitää jättää puskuri pohjamaaliin ja päättää vasta kokoonpanovaiheessa väri... Tai sitten päättää jotain ja tarvittaessa maalata uudelleen. Ehkä jälkinmäinen olisi parempi vaihtoehto, niin ei tulisi ajeltua montaa kesää pohjamaalissa olevalla puskurilla
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
"Saakohan vielä RST puskureita, niitäkin taisi olla joskus tarjolla.."
Kertokaa jos näin on, tohon ALHuthukseen vois homata ympärivuotiseen käyttöön sellaset.
"Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin."
Virossa Kromaavat myös eli voit modata puskurin ensin ja viedä Viron pojille. En tiedä kuinka kestävä kun itse miettinyt just pitäiskö kokeilla ekan kerran mitä laatua tekevät.
Kertokaa jos näin on, tohon ALHuthukseen vois homata ympärivuotiseen käyttöön sellaset.
"Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin."
Virossa Kromaavat myös eli voit modata puskurin ensin ja viedä Viron pojille. En tiedä kuinka kestävä kun itse miettinyt just pitäiskö kokeilla ekan kerran mitä laatua tekevät.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Osku, mulle mun harrastuksessa oikeastaan kaikki työ mistä joutuu maksamaan ei ole kohtuuhintaista. Ideana rakentelussa on kuitenkin vain oppia tekemään erilaisia juttuja omin käsin ja saada terapeuttista vastapainoa työlle.
Mutta itse asiaan. Nyt ollaan luukkujen kohdalla siinä tilanteessa, että pitää valita mistä aihiosta teen takaluukun. Tästä autostahan alkuperäisen takaluukun edellinen omistaja oli myynyt varaosana jo ennen kuin ostin auton puhelun pohjalta luullen ostavani ruiskukoneisen kolkin todella halpaan hintaan
Kolme luukkuaihiota on tullut tätä varten hankittua. Kahdesta on tullut oikein maksettua rahaakin. No, purkamisen ja alareunan rapsuttelun jälkeen oli todettava, että molemmat rahalla ostetut olisi pitänyt jättää ostamatta. Kolmannessa luukussa (ilmaisessa) on lukon kohta rälläköity pois luovuttaja tölkin toimiessa varaosavarastona. Tämä yksilö olisi tarvittaessa pelastettavissa, mutta tympeää työtä siinä olisi tarjolla.
Kun mikään vaihtoehto ei vaikuta hyvältä, niin silloinhan kannattaa miettiä seuravaa vaihtoehtoa... Joten päädyin varmuuden vuoksi tsekkaamaan ohjauksenmuutososat luovuttaneen -82 umpparin. Ja hitto soikoon! Siinä oli selvästi parempi luukku kuin muut tarjokkaat. Eli tästä sitä luukkua lähdetään tekemään.
Lopuksi kyssäri tölkkitietäjille. Mitä pitää muuttaa, jotta vanhanmallinen luukku istuu autoon jossa on kuulunut olla uudenmallinen luukku?
Mutta itse asiaan. Nyt ollaan luukkujen kohdalla siinä tilanteessa, että pitää valita mistä aihiosta teen takaluukun. Tästä autostahan alkuperäisen takaluukun edellinen omistaja oli myynyt varaosana jo ennen kuin ostin auton puhelun pohjalta luullen ostavani ruiskukoneisen kolkin todella halpaan hintaan
Kolme luukkuaihiota on tullut tätä varten hankittua. Kahdesta on tullut oikein maksettua rahaakin. No, purkamisen ja alareunan rapsuttelun jälkeen oli todettava, että molemmat rahalla ostetut olisi pitänyt jättää ostamatta. Kolmannessa luukussa (ilmaisessa) on lukon kohta rälläköity pois luovuttaja tölkin toimiessa varaosavarastona. Tämä yksilö olisi tarvittaessa pelastettavissa, mutta tympeää työtä siinä olisi tarjolla.
Kun mikään vaihtoehto ei vaikuta hyvältä, niin silloinhan kannattaa miettiä seuravaa vaihtoehtoa... Joten päädyin varmuuden vuoksi tsekkaamaan ohjauksenmuutososat luovuttaneen -82 umpparin. Ja hitto soikoon! Siinä oli selvästi parempi luukku kuin muut tarjokkaat. Eli tästä sitä luukkua lähdetään tekemään.
Lopuksi kyssäri tölkkitietäjille. Mitä pitää muuttaa, jotta vanhanmallinen luukku istuu autoon jossa on kuulunut olla uudenmallinen luukku?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Muutama kuva kertomaan siitä mitä ruostesuoja-aine tekee... Eli valkoinen suojattu luukku on -82 mallisesta umpparista, joka on seissyt puunjuurella 10 - 20 vuotta. Sininen luukku on uudemmasta, mutta muuta tietoa luukusta ei ole (kuvaushetkellä luukusta on jo rälläköity tarvittu korjauspala).
Aika pienellä hitsauksessa valkoisesta tuli siis soiva peli ja ilmeisesti nuo luukutkin ovat vanhemmasta uudempaan suoraan vaihtokelpoisia, kunhan luukun mukana seuraa sen omat lukkomekanismit. Ja tuossa sinusessä luukussa sattui olemaan kova kohta juuri siinä kohtaa mistä valkoinen oli pehmentynyt
Aika pienellä hitsauksessa valkoisesta tuli siis soiva peli ja ilmeisesti nuo luukutkin ovat vanhemmasta uudempaan suoraan vaihtokelpoisia, kunhan luukun mukana seuraa sen omat lukkomekanismit. Ja tuossa sinusessä luukussa sattui olemaan kova kohta juuri siinä kohtaa mistä valkoinen oli pehmentynyt
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kyllä, hyvin kuvaa eroja. Kyllä näihin autoihin kannattaa säästelemättä isolla paineella tunkea Dinitrolin ML/vastaavaa hyvin tunkeutuvaa tavaraa. Tuokin luukun alakantti +niin monet muut kohdat on ruosteelle alttiitta ja niin pirullisia korjata kun ne tuohon kuntoon pääsee.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Pirtsakkaa pukkaa helteessä. Tosin tuntia pidempään ei työpäivän jälkeen ole jaksanut kittaus/maalaushommia päivässä tehdä.
Nauratti tämä kuva, kun osui kuvaan nykyään mikroauton huoltokärrynä toimiva työkaluvaunu ja siinä OP:een vanha sponssitarra endurance saloon ajoilta ja kaikissa eri oranssia, mutta oranssia kuitenkin
Nauratti tämä kuva, kun osui kuvaan nykyään mikroauton huoltokärrynä toimiva työkaluvaunu ja siinä OP:een vanha sponssitarra endurance saloon ajoilta ja kaikissa eri oranssia, mutta oranssia kuitenkin
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Viime viikko oli kesälomaa ja sää suosi maalaria. Pientä korjailua vaatii, mutta 98% hyvä suoraan ruiskusta tavoitetasoon nähden
Sitten pitää enää päättää se väri puskureille
https://youtube.com/shorts/R6k1QF0HhkE?feature=share
Sitten pitää enää päättää se väri puskureille
https://youtube.com/shorts/R6k1QF0HhkE?feature=share
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Jotain mustaa autoon kuitenkin pitää saada, ehkä jonkinlainen kylkitarra ja jotain muuta...
Puskurit totta kai mustiksi +Sitten pitää enää päättää se väri puskureille
- vanhat Postin tunnukset kylkiin:
tai
- mustia kolmioita + Kellogg's logot kylkiin:
- tai sitten apinoit Kuplien Jeans-meininkiä
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Heh! Telelaitos ehkä, Timppa tiikeri ei jatkoon
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Johtuen täydellisestä vesivessojen välttelyhalusta, tämän kokoonpano on lähtenyt nytkähtelemään eteenpäin ja kova into on saada menopeli ajokuntoon ennen lumien tuloa, jotta ensi kesänä pääsee koiran kanssa matkaamaan mukavemmin kuin new beetlellä.
Jotta aikataulun voi pitää, niin tekemistä on karsittu ajatuksilla A) mitä voisi ostaa valmiina/puolivalmiina B) mitä voi jättää tehtäväksi myöhemmin ja mitä valmiuksia pitää kuitenkin jo toteuttaa.
Sisusta on yksi esimerkki niistä kohteista, joissa uskoin, että puolivalmisteita käyttämällä voi säästää aikaa. Eli werk34:lta tuli sisustan paneelit ja kattoverhouskin on tilattuna toiselta toimittajalta. Toki tehdessä tulee kokoajan vastaan asioita, joita ei ole ymmärtänyt edes olevan olemassa. Esim. tuo U-uralista sivuikkunoiden alareunan alapuolella, johon alkuperäiset pahvipaneelit ovat menneet. Sehän piti porailla pois maalauksen jälkeen ja alta paljatui harmaata pohjamaalia ja ruostetta. Kun olisi ymmärtänyt, niin olisi pitänyt tehdä ennen maalausta.
Tehdään myöhemmin osastolle on siirretty ainakin "eberin" asennus, lisäakku ja muut leirintäsähkövermeet, kaapiston teko ja lämpöeristyksestä tehdään vain sellainen semikesäversio, eli äänieristys + vähän extraa.
Kyssäreitä tölkkitietäjille:
- Miten liukuoven takaosan saa säädettyä linjaan korin kanssa? Onko muuta säätöön vaikuttavaa osaa kuin oven karmissa oleva lukontappi? Yritin säätää sen max kauas, mutta silti liukuovi jää noin 5 mm "korkeammalle" kuin korilinja.
- 12 mm / puolen tuumaan pulteille tarkoitetut penta vanteet. Oletteko poranneet 14 mm pulteille sopiviksi? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että onko alkuperäinen kartio riittävä, vai onko sitäkin pitänyt suurentaa?
- Takaluukun Germany -merkki. Mikä malli tälläinen on ollut? Yhden purkuraato Caravellen luukussa oli tuollainen merkki ja liimasin sen tähän koska vaikuttaa olevan kohtuu harvinen
Jotta aikataulun voi pitää, niin tekemistä on karsittu ajatuksilla A) mitä voisi ostaa valmiina/puolivalmiina B) mitä voi jättää tehtäväksi myöhemmin ja mitä valmiuksia pitää kuitenkin jo toteuttaa.
Sisusta on yksi esimerkki niistä kohteista, joissa uskoin, että puolivalmisteita käyttämällä voi säästää aikaa. Eli werk34:lta tuli sisustan paneelit ja kattoverhouskin on tilattuna toiselta toimittajalta. Toki tehdessä tulee kokoajan vastaan asioita, joita ei ole ymmärtänyt edes olevan olemassa. Esim. tuo U-uralista sivuikkunoiden alareunan alapuolella, johon alkuperäiset pahvipaneelit ovat menneet. Sehän piti porailla pois maalauksen jälkeen ja alta paljatui harmaata pohjamaalia ja ruostetta. Kun olisi ymmärtänyt, niin olisi pitänyt tehdä ennen maalausta.
Tehdään myöhemmin osastolle on siirretty ainakin "eberin" asennus, lisäakku ja muut leirintäsähkövermeet, kaapiston teko ja lämpöeristyksestä tehdään vain sellainen semikesäversio, eli äänieristys + vähän extraa.
Kyssäreitä tölkkitietäjille:
- Miten liukuoven takaosan saa säädettyä linjaan korin kanssa? Onko muuta säätöön vaikuttavaa osaa kuin oven karmissa oleva lukontappi? Yritin säätää sen max kauas, mutta silti liukuovi jää noin 5 mm "korkeammalle" kuin korilinja.
- 12 mm / puolen tuumaan pulteille tarkoitetut penta vanteet. Oletteko poranneet 14 mm pulteille sopiviksi? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että onko alkuperäinen kartio riittävä, vai onko sitäkin pitänyt suurentaa?
- Takaluukun Germany -merkki. Mikä malli tälläinen on ollut? Yhden purkuraato Caravellen luukussa oli tuollainen merkki ja liimasin sen tähän koska vaikuttaa olevan kohtuu harvinen
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki