Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Kiitokset. Joo, laatikon edempänä oleminen olisi looginen selitys vetarien pituuden muutokselle. Tosin laatikon vetarien laipathan eivät sijaitse symmetrisesti auton keskilinjaan nähden, joten periaatteessa varmaan riittäisi, että vaihtaisin toisen vetarin pidemäksi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Jos sulla on jousitusta laskettu, niin sekin komponsoi varmaan vähän pituuden muutosta.
< 15kWh/100km
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Hyvä Pointti.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Miksei. Spacereillä saisi optimoitua puolittain vetarien pituudenkin. Luultavasti kuitenkin puran varaosa-autosta vetarit + huollan ne nopeammin, kuin mitä saan omilla kaluilla spacerit aikaiseksi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Viisaus tarttuu näissä harrastuksissa hitaasti ja pieninä annoksina... Alla sivuluukut pintamaalia vailla. Toiseen upposi varmaan kolmen harrastepäivän työt, ennenkuin se lopulta oli valmis maalattavaksi. Toiseen taasen meni noin 350€ ja tunnin hommat. Jälkikäteen funtsittuna rahan käyttö oli paljon fiksumpi vaihtoehto, mutta se on vain jälkiviisautta. No, olihan tuo 350€ puolet auton hankintahinnasta, joten jotenkin ymmärrän miksi alkujaan lähdin puuttuvia saranoita rakentelemaan ja ruostevaurioita korjailemaan. Ja kaikki varmaan arvaa kummastako tuli parempi, uudesta vai korjatusta
Uusi luukku jopa pääsi jo paikalle. Edellisen omistajan jäljiltä oli kaikki kiinnityspultit toki katkenneet, eli pientä perkelettä oli ilmassa tässäkin vaiheessa. Jos olisi ennen maalausta korjannut, niin olisi voinut antaa lämpöä ja saada pienemmällä työllä jämät irti. Tälle puolelle tuli jopa ostettua rempattu lukko Tristarilta, joten kun muistan vaan viedä avaimenkin pajalle, niin pääsee oikein kokeilemaankin luukkua
Ja kun toiselle puolelle ei ole alkuperäistä lukkoa, niin alkoi mieltä askarruttamaan, että kopioisiko netistä löydetyn idean ja laittaisin toisen oven laatikoksi. Eli rakentaisi jonkinlaisen työkalupakin tuohon tyyliin, kun joku on tehnyt kokkausaseman doppeliin. Onko kukaan toteuttanut/ideoita hyvistä ja kohtuuhintaisista liukumekanismeista?
Oberin entinen apu-Mikko tunnisti kesällä tämän aihioni oberin pihan läpi kulkeneeksi. Tankkia irroittaessa sain asiaan varmistuksen, naftatkin viety ennen eteenpäinmyyntiä
Sen verran ruosteinen tuo tankki muutenkin, että en viitsi tuota ainakaan tähän lähtöön lähteä korjaamaan. Äkkiseltään posti-Paten tankki näytti vastaavalta (ainakin siinä on polttoainelinjan lähtö molemmissa takakulmissa), joten katselen sitä vielä tarkemmin ja pyrin käyttämään sen tähän kiireellisempään projektiin. Onko vihjeitä mihin kannattaa kiinnittää huomiota tankkeja vertaillessa?
Uusi luukku jopa pääsi jo paikalle. Edellisen omistajan jäljiltä oli kaikki kiinnityspultit toki katkenneet, eli pientä perkelettä oli ilmassa tässäkin vaiheessa. Jos olisi ennen maalausta korjannut, niin olisi voinut antaa lämpöä ja saada pienemmällä työllä jämät irti. Tälle puolelle tuli jopa ostettua rempattu lukko Tristarilta, joten kun muistan vaan viedä avaimenkin pajalle, niin pääsee oikein kokeilemaankin luukkua
Ja kun toiselle puolelle ei ole alkuperäistä lukkoa, niin alkoi mieltä askarruttamaan, että kopioisiko netistä löydetyn idean ja laittaisin toisen oven laatikoksi. Eli rakentaisi jonkinlaisen työkalupakin tuohon tyyliin, kun joku on tehnyt kokkausaseman doppeliin. Onko kukaan toteuttanut/ideoita hyvistä ja kohtuuhintaisista liukumekanismeista?
Oberin entinen apu-Mikko tunnisti kesällä tämän aihioni oberin pihan läpi kulkeneeksi. Tankkia irroittaessa sain asiaan varmistuksen, naftatkin viety ennen eteenpäinmyyntiä
Sen verran ruosteinen tuo tankki muutenkin, että en viitsi tuota ainakaan tähän lähtöön lähteä korjaamaan. Äkkiseltään posti-Paten tankki näytti vastaavalta (ainakin siinä on polttoainelinjan lähtö molemmissa takakulmissa), joten katselen sitä vielä tarkemmin ja pyrin käyttämään sen tähän kiireellisempään projektiin. Onko vihjeitä mihin kannattaa kiinnittää huomiota tankkeja vertaillessa?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Toi liukulaatikko idea on kiva ja varmaan toteutettavissa ja kiskoihin kannattaa satsata jotta toimii hyvin.
Kokemusta ei tölkin liukulaatikosta sinäänsä ole mutta muista liuku laatikoista ja mekanismeista kumminkin.
Eli ei kun tekemään. Muista että jos saat liuku rullille etäisyyttä homma on tukevampi.
Kokemusta ei tölkin liukulaatikosta sinäänsä ole mutta muista liuku laatikoista ja mekanismeista kumminkin.
Eli ei kun tekemään. Muista että jos saat liuku rullille etäisyyttä homma on tukevampi.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Sutta ja sekundaa pukkaa. Tai oppia kantapään kautta...
Vetaripähkäilyä jatkoin ja hokasin, että ei helevetti tästä mitään tule, moottorivaihdelaatikkopaketti on aivan liikaa kuskin puolella. Pienen rapsuttelun jälkeen vaihteiston etukannakkeelle löytyi toisetkin kiinnitysreiät poikkipalkista. Vaihtamalla etukannake toisiin reikiin voimapaketti siirtyi 30 mm hanttarin puolelle, mutta siitä huolimatta voimapaketti on edelleen noin 15 mm keskilinjasta kuljettajan puolella (vetarin laipoista mitattuna).
Osaako joku kertoa mistä homma kiikastaa? Onko poikkipalkki erilainen varhaisissa tölkeissä vai onko runkopalkkiin tuleva kiinnikerauta erilainen (vanhan mallisen laatikon mukana tuli juuri samanlainen pala kuin mikä tässä autossa on ollut alkujaan)? Pihasta kyllä löytyy varhainen raato, mutta jos ei siitä tarttisi alkaa purkamalla vastauksia etsimään, niin senkin ajan voisi käyttää johonkin muuhun
Alla kuva tuplarei-istä tuossa poikkipalkissa.
Vetaripähkäilyä jatkoin ja hokasin, että ei helevetti tästä mitään tule, moottorivaihdelaatikkopaketti on aivan liikaa kuskin puolella. Pienen rapsuttelun jälkeen vaihteiston etukannakkeelle löytyi toisetkin kiinnitysreiät poikkipalkista. Vaihtamalla etukannake toisiin reikiin voimapaketti siirtyi 30 mm hanttarin puolelle, mutta siitä huolimatta voimapaketti on edelleen noin 15 mm keskilinjasta kuljettajan puolella (vetarin laipoista mitattuna).
Osaako joku kertoa mistä homma kiikastaa? Onko poikkipalkki erilainen varhaisissa tölkeissä vai onko runkopalkkiin tuleva kiinnikerauta erilainen (vanhan mallisen laatikon mukana tuli juuri samanlainen pala kuin mikä tässä autossa on ollut alkujaan)? Pihasta kyllä löytyy varhainen raato, mutta jos ei siitä tarttisi alkaa purkamalla vastauksia etsimään, niin senkin ajan voisi käyttää johonkin muuhun
Alla kuva tuplarei-istä tuossa poikkipalkissa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Valmiimmaksi tämä ei ole tullut, mutta pähkäilyjä on kyllä riittänyt...
Hoffman Speedsterin nettikauppaa selaillessa bongasin, että he myyvät eri laatikon etukannaketta varhaiseen dieseliin ja ilmajäähyyn. No, kun olin luullut, että varhaisissa on aina sama etukannake, niin ihan puhtaasta mielenkiinnostahan tuollainen piti tilata. Ilmajäähyn laatikon mukana tuli kannake, mutta myös tarina siitä, että sitä on sovitettu wbx:ään. Eli ehkä kannake on vaihtunut matkalla. Tai sitten ero on vain kumin kovuudessa tjms. Mutta tämä selviää, kunhan saksanpaketti saapuu. Turha uteliaisuus ei vie projektia tehokkaasti eteenpäin, mutta onneksi kyse on harrastuksesta
Toinen etenemistä hidastanut juttu oli ebayssa katseen juuttuminen kohtuu halpaan tarvikepakosarjaan. No, semmoinen piti sitten tilata ajatuksella, että josko se sopisi 95 saapin ahtimen kanssa paremmin leiskaan. No, sopiihan tuo ehkä hyvinkin, kunhan ensin ratkaisee pari juttua, kuten uuden kiinnityksen hukkaportin kellolle. Verrokkina kuvissa pitkittäismoottorin pakosarja & turbo.
Hoffman Speedsterin nettikauppaa selaillessa bongasin, että he myyvät eri laatikon etukannaketta varhaiseen dieseliin ja ilmajäähyyn. No, kun olin luullut, että varhaisissa on aina sama etukannake, niin ihan puhtaasta mielenkiinnostahan tuollainen piti tilata. Ilmajäähyn laatikon mukana tuli kannake, mutta myös tarina siitä, että sitä on sovitettu wbx:ään. Eli ehkä kannake on vaihtunut matkalla. Tai sitten ero on vain kumin kovuudessa tjms. Mutta tämä selviää, kunhan saksanpaketti saapuu. Turha uteliaisuus ei vie projektia tehokkaasti eteenpäin, mutta onneksi kyse on harrastuksesta
Toinen etenemistä hidastanut juttu oli ebayssa katseen juuttuminen kohtuu halpaan tarvikepakosarjaan. No, semmoinen piti sitten tilata ajatuksella, että josko se sopisi 95 saapin ahtimen kanssa paremmin leiskaan. No, sopiihan tuo ehkä hyvinkin, kunhan ensin ratkaisee pari juttua, kuten uuden kiinnityksen hukkaportin kellolle. Verrokkina kuvissa pitkittäismoottorin pakosarja & turbo.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ilmajäähyn etukannake ilmestyi kotiovelle. Erona pienempi kumiosuus ja muutaman millin ero sivuttaissuuntaisessa mitoituksessa, jonka tulkitsen olevan vain valmistustoleranssia. Eli keskinmäinen on ilmajäähy, oikealla varhainen diesel ja vasemmalla jokin myöhäisen laatikon kaverina ollut kiinnike.
Kun ei homma auennut etukannakkeita vertailema, päädyin katsomaan peiliin, että mitä teen väärin. Aikani ihmeteltyäni, että mistä asioita oiken pitäisi mittailla, päädyin vaihtamaan etukiinnikkeeseen ylipitkän pultin. Tuosta pultista pystyi ottamaan mitan molemmista päistä kannakkeen runkoon, eli pystyin vaakitsemaan laatikon siten, että se ei ole varmasti kiertyneenä.
Tuon jälkeen sitten aloin ottamaan rullamittaa kampiakselin siimapyörästä runkopalkkeihin ja lopuksi varmistelin mittauksia vetarin laipoista iskarin kiinnityspisteisiin tukivarsissa. Nämä mittaukset kun olivat millin sisässä, niin totesin, että hyvä ja modasin oikean puoleisen moottorin kannakeraudan.
Vasemman puoleisestea korvasta näkee paljonko mitoitus on muuttunut ensimmäiseen yritykseen verrattuna.
Seuraavaksi pitää haalia ei mätä diisselin vasen moottorikannakeputkihärdelli, ostaa uudet värinäkumit ja tehdä vasen kiinnike uusiksi. Eli kun olisi alussa mitannut enemmän, niin vähemmän olisi tarvinnut kärsiä tallimotivaation puutteesta
Kun ei homma auennut etukannakkeita vertailema, päädyin katsomaan peiliin, että mitä teen väärin. Aikani ihmeteltyäni, että mistä asioita oiken pitäisi mittailla, päädyin vaihtamaan etukiinnikkeeseen ylipitkän pultin. Tuosta pultista pystyi ottamaan mitan molemmista päistä kannakkeen runkoon, eli pystyin vaakitsemaan laatikon siten, että se ei ole varmasti kiertyneenä.
Tuon jälkeen sitten aloin ottamaan rullamittaa kampiakselin siimapyörästä runkopalkkeihin ja lopuksi varmistelin mittauksia vetarin laipoista iskarin kiinnityspisteisiin tukivarsissa. Nämä mittaukset kun olivat millin sisässä, niin totesin, että hyvä ja modasin oikean puoleisen moottorin kannakeraudan.
Vasemman puoleisestea korvasta näkee paljonko mitoitus on muuttunut ensimmäiseen yritykseen verrattuna.
Seuraavaksi pitää haalia ei mätä diisselin vasen moottorikannakeputkihärdelli, ostaa uudet värinäkumit ja tehdä vasen kiinnike uusiksi. Eli kun olisi alussa mitannut enemmän, niin vähemmän olisi tarvinnut kärsiä tallimotivaation puutteesta
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ei sentään tämäkään väliprojekti valmistunut foorumin lomaillessa
Mutta status nyt: Sähköt viittävaille valmiit (ilmamäärämittarin johtosarjan jatkaminen, peruutusvalot ja startin heräämättömyys työlistalla), ahtimesta puuttuu toinen vesiletku ja ulkoisen hukkaportin aukon peitelaippa, moottorin huohotukseen pitää keruusäiliö lisätä, vaihteensiirtotanko pitää modata, toinen vetari kunnostaa ja vesivälijäähyyn tehdä vesipiiri. Sitten pitäisi teoriassa olla valmis EDIT: No, ainakin kaasuvaijeri ja tankin kiinnitys onohtui heti listasta.
Alla pari kuvaa about päivän tilanteesta.
Mutta status nyt: Sähköt viittävaille valmiit (ilmamäärämittarin johtosarjan jatkaminen, peruutusvalot ja startin heräämättömyys työlistalla), ahtimesta puuttuu toinen vesiletku ja ulkoisen hukkaportin aukon peitelaippa, moottorin huohotukseen pitää keruusäiliö lisätä, vaihteensiirtotanko pitää modata, toinen vetari kunnostaa ja vesivälijäähyyn tehdä vesipiiri. Sitten pitäisi teoriassa olla valmis EDIT: No, ainakin kaasuvaijeri ja tankin kiinnitys onohtui heti listasta.
Alla pari kuvaa about päivän tilanteesta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Oli tullut aivopieru starttimoottorin valinnan suhteen, joten eipä päässyt yrittämään tätä vieläkään käymään. Olin laittanut kuplaan kelpaavan startin, mutta tässähän pitää tietty olla wbx pidempi startti. No, ehkä vappuna sitten.
Pari lisäkuvaa toteutuksista kuitenkin tähän väliin.
Moottorin luovuttaneesta Audista otetut releet ja diagnostiikkaportti + tarvitut sulakkeet päätyivät tavaratilan puolelle vesitiiviiseen laatikkoon. Paloseinään tehtynä reikä, siihen hitsattu putki johdoille ja laippa laatikon kiinnittämiseen.
Kun jätetää täyttöputken koko pois laskuista, niin tölkissä on kahta erilaista tankkia, diisselillä ja kaasariversiossa on toinen malli ja toinen sitten ruisku wbx:issä. Omassa varastossa oli kaksi hyvää pikkuimulähdöllä olevaa diisseli/kaasaritankkia, joten päätin askarella ja modasin isomman lähdön tankkiin. Tuolla keskellä tankkiahan on sellainen keräilyallas ja sieltä luonnollisesti pitää putken lähteä. Saipa tuossa edes askarrella, jos ei muuta
Ja sitten viimeisenä kuvana tähänväliin villiä ajatuksenlentoa versio B:stä...
Pari lisäkuvaa toteutuksista kuitenkin tähän väliin.
Moottorin luovuttaneesta Audista otetut releet ja diagnostiikkaportti + tarvitut sulakkeet päätyivät tavaratilan puolelle vesitiiviiseen laatikkoon. Paloseinään tehtynä reikä, siihen hitsattu putki johdoille ja laippa laatikon kiinnittämiseen.
Kun jätetää täyttöputken koko pois laskuista, niin tölkissä on kahta erilaista tankkia, diisselillä ja kaasariversiossa on toinen malli ja toinen sitten ruisku wbx:issä. Omassa varastossa oli kaksi hyvää pikkuimulähdöllä olevaa diisseli/kaasaritankkia, joten päätin askarella ja modasin isomman lähdön tankkiin. Tuolla keskellä tankkiahan on sellainen keräilyallas ja sieltä luonnollisesti pitää putken lähteä. Saipa tuossa edes askarrella, jos ei muuta
Ja sitten viimeisenä kuvana tähänväliin villiä ajatuksenlentoa versio B:stä...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
[youtube] https://youtu.be/iBDC16JBKds[/youtube]
Tänään pärähti käymään ekaa kertaa. Bensapumppu huutaa, ilmeisesti wbx:n pumppu on tarkoitettu tekemään pienempää painetta.
Tänään pärähti käymään ekaa kertaa. Bensapumppu huutaa, ilmeisesti wbx:n pumppu on tarkoitettu tekemään pienempää painetta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Askel eteen ja toinen taakse, niin se tuntuu menevän tämän projektin kanssa.
Jarrunesteet ovat valuneet tuon edessä oikealla puolella olevan mötikän kohdalta pihalle. Vissiin jokin takapiirin paineensäädin tjms. Onko joku törmännyt samaan ongelmaan ja osaisi kertoa mikä voisi vikana olla ja voiko tuota korjata?
Jarrunesteet ovat valuneet tuon edessä oikealla puolella olevan mötikän kohdalta pihalle. Vissiin jokin takapiirin paineensäädin tjms. Onko joku törmännyt samaan ongelmaan ja osaisi kertoa mikä voisi vikana olla ja voiko tuota korjata?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Vaikka mötikkä näyttää pahalta, niin tuskin on puhkiruostunut, paksua kamaa ja inertiaan perustuva paineenalennin se vaan on. Epäilisin vuotokohdan olevan jarruputken liitoskohdassa..
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Enpä ole minäkään kuullut noiden hajoavan.
Putket poikki ja "mötikkä" irti, sitten liitokset auki ja kasaaminen uusilla putkilla.
Putket poikki ja "mötikkä" irti, sitten liitokset auki ja kasaaminen uusilla putkilla.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Kiitokset vastauksesta dmn ja AT5nok, pitääpä katsella sillä silmällä, että kumpiko putki voisi olla poikki.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ja jos olisi sattunut käymään niin että mötikkä on särki, niin esim. Ilmajäähdytetty-kaupasta saa uusia.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
http://youtube.com/shorts/fVGakRrkvPw
Ekat kurvailut, tosin ilman jarruja ja vain ykkösvaihteella. Eka minun ajama tölkki, jossa on tullut mieleen, että tässä pitäisi olla neliveto...
Mun hybridivaiheensiirtotanko ei ihan vielä ole täydellinen. Vaihteet menee hienosti päälle, mutta ainakin ykkönen ja kolmonen jumittuu päälle. Eli pientä säätöä tuntuu riittävän kaikessa mitä on itse säveltänyt
Ekat kurvailut, tosin ilman jarruja ja vain ykkösvaihteella. Eka minun ajama tölkki, jossa on tullut mieleen, että tässä pitäisi olla neliveto...
Mun hybridivaiheensiirtotanko ei ihan vielä ole täydellinen. Vaihteet menee hienosti päälle, mutta ainakin ykkönen ja kolmonen jumittuu päälle. Eli pientä säätöä tuntuu riittävän kaikessa mitä on itse säveltänyt
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Tämä peli alkaa käymään hermojen päälle.
Tältä se näytti kun viimeksi ajelin
Eilen piti sitten siirtää jemmasta toiseen "uuden" säteisporakoneen tieltä, ei lähtenyt käymään ja trailerikyyti päättyi sekoilujen jälkeen siihen, että kylki näyttää nyt tältä
Työmatkakin tulee pidentymään merkittävästi, joten tämän pelin käyttäminen suunnitellusti ajoautona menee vessapöntöstä alas. Ja neljänteen tieliikennekäytössä olevaan harrasteautoon ei ole varaa, joten tämän kohtaloksi tulee A) jäädä latoo ajaksi x tai xx vuotta B) löytää uusi omistaja hintaan 3xxx euroa C) saada vaparidiisseli konttiin ja päätyä MR autoksi.
Eli jos joku kaipailee tälläistä projektia tai lähes bolt-on 1.8T tekniikkaa, niin privaatilla voi ottaa yhteyttä. Julkiseen myyntii tämä ei ainakaan ennen kesää päädy, koska työ- ja siviilikiireiden vuoksi ei ole aikaa keskustella renkaanpotkijoiden kanssa.
Tältä se näytti kun viimeksi ajelin
Eilen piti sitten siirtää jemmasta toiseen "uuden" säteisporakoneen tieltä, ei lähtenyt käymään ja trailerikyyti päättyi sekoilujen jälkeen siihen, että kylki näyttää nyt tältä
Työmatkakin tulee pidentymään merkittävästi, joten tämän pelin käyttäminen suunnitellusti ajoautona menee vessapöntöstä alas. Ja neljänteen tieliikennekäytössä olevaan harrasteautoon ei ole varaa, joten tämän kohtaloksi tulee A) jäädä latoo ajaksi x tai xx vuotta B) löytää uusi omistaja hintaan 3xxx euroa C) saada vaparidiisseli konttiin ja päätyä MR autoksi.
Eli jos joku kaipailee tälläistä projektia tai lähes bolt-on 1.8T tekniikkaa, niin privaatilla voi ottaa yhteyttä. Julkiseen myyntii tämä ei ainakaan ennen kesää päädy, koska työ- ja siviilikiireiden vuoksi ei ole aikaa keskustella renkaanpotkijoiden kanssa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki