T4 matkalla Lofooteille
T4 matkalla Lofooteille
Hei,
Minä ostin T4 ambulanssin lähes hetken hurmiossa. Olen minä niitä vähän katsellut, mutta tämä yksilö jäi huutokaupassa kyllä aika yllättäen.
Auto on Prolilen rakentama ensivasteambulanssi. Auto on rekisteröity lokakuussa 1996. Mittarissa vain 231tkm. Koneena 102hv 2.5TDI (ACV). Eikös tämä ole se "jumalmoottori", joka kestää miljoonan ellei hajoa ennen sitä? Istumapaikkoja 5 (rek.otteen mukaan) ja lisäksi arkku- tai paaripaikka. Etuveto. Ei edes ilmastointia tahi vakkaria.
Nyt varmaan joku miettiin että mitä ihmettä Norjan Lofootit liittyvät tähän. No, liittyypä hyvinkin! Perustelin vaimolle että jos saan ostaa ambulanssin niin rakennan matkailuauton ja vien hänet katsomaan jäämertä. Romantista, eikö?
Tästä alkaa siis jonkinlainen matka kohti Lofootteja, tervetuloa mukaan!
Matka ei ole edes virtuaalimatka jos sitä ei tehdä yhdessä. Tarvitsen teidän neuvoja varmaan roppakaupalla.
Otetaapa tähän kärkeen nyt vaikka ekat kysymykset:
1) Kunhan siirrän auton omiin nimiin niin muutoskatsastan tämän eka henkilöautoksi, koska en saa sitä vielä matkailuautoksi johtuen varusteiden puuttumisesta. Eikö?
2) Miten paljon minulla on vapauksia muutella istumapaikkoja ja rakennella sänkyjä niin että autosta tulee kuitenkin matkailuauto eikä vain 2hlö pakettiauto? Tämä on iso juttu, joten jos joillain olisi mahdollisuuksia kertoa aiheesta seikkaperäisesti niin kovasti arvostaisin
3) Haluan autoon min. 3 ja mieluusti 5 istumapaikkaa. Ohjaamoon haluan erillisen penkit niin että läpikuljettavuus säilyy. Hieman saattaa tulla hankalaa sijoittaa kaikki penkit niin että sängyt saa kuitenkin tehtyä. Minulla ei ole oikein päässä miten sen teen, mutta pitää pohdiskella. Nyt kuitenkin prioritteettina ymmärtää kohdat 1-2 ette en vaan mokaa.
Käsittääkseni auto on siis täysverollinen, koska on toiminut niin pitkään ambulanssina ja sitä kautta tästä saa täysverollisen matkailuauton. Korjatkaa jos olen ihan pihamaalla.
Eipä sitten kuin hyvää matkaa meille kaikille ja tervetuloa kyytiin!
Minä ostin T4 ambulanssin lähes hetken hurmiossa. Olen minä niitä vähän katsellut, mutta tämä yksilö jäi huutokaupassa kyllä aika yllättäen.
Auto on Prolilen rakentama ensivasteambulanssi. Auto on rekisteröity lokakuussa 1996. Mittarissa vain 231tkm. Koneena 102hv 2.5TDI (ACV). Eikös tämä ole se "jumalmoottori", joka kestää miljoonan ellei hajoa ennen sitä? Istumapaikkoja 5 (rek.otteen mukaan) ja lisäksi arkku- tai paaripaikka. Etuveto. Ei edes ilmastointia tahi vakkaria.
Nyt varmaan joku miettiin että mitä ihmettä Norjan Lofootit liittyvät tähän. No, liittyypä hyvinkin! Perustelin vaimolle että jos saan ostaa ambulanssin niin rakennan matkailuauton ja vien hänet katsomaan jäämertä. Romantista, eikö?
Tästä alkaa siis jonkinlainen matka kohti Lofootteja, tervetuloa mukaan!
Matka ei ole edes virtuaalimatka jos sitä ei tehdä yhdessä. Tarvitsen teidän neuvoja varmaan roppakaupalla.
Otetaapa tähän kärkeen nyt vaikka ekat kysymykset:
1) Kunhan siirrän auton omiin nimiin niin muutoskatsastan tämän eka henkilöautoksi, koska en saa sitä vielä matkailuautoksi johtuen varusteiden puuttumisesta. Eikö?
2) Miten paljon minulla on vapauksia muutella istumapaikkoja ja rakennella sänkyjä niin että autosta tulee kuitenkin matkailuauto eikä vain 2hlö pakettiauto? Tämä on iso juttu, joten jos joillain olisi mahdollisuuksia kertoa aiheesta seikkaperäisesti niin kovasti arvostaisin
3) Haluan autoon min. 3 ja mieluusti 5 istumapaikkaa. Ohjaamoon haluan erillisen penkit niin että läpikuljettavuus säilyy. Hieman saattaa tulla hankalaa sijoittaa kaikki penkit niin että sängyt saa kuitenkin tehtyä. Minulla ei ole oikein päässä miten sen teen, mutta pitää pohdiskella. Nyt kuitenkin prioritteettina ymmärtää kohdat 1-2 ette en vaan mokaa.
Käsittääkseni auto on siis täysverollinen, koska on toiminut niin pitkään ambulanssina ja sitä kautta tästä saa täysverollisen matkailuauton. Korjatkaa jos olen ihan pihamaalla.
Eipä sitten kuin hyvää matkaa meille kaikille ja tervetuloa kyytiin!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Onnea hankinnasta, siitä se sitten lähtee.
Täysverollisen matkailuauton vaatimukset ovat nukkumapaikka kahdelle (minimi 120x180), säilytystila (kaappi, laatikko) ja keittomahdollisuus (keittolevy, mikro tms.). Varmaan siellä on hyvä joku pöytäkin olla, mutta en muista oliko vaatimus. Joku voi korjata jos tuossa on jotain vuosimalliin liittyviä kommervenkkejä, mutta käsittääkseni ei.
Nuo ovat sen verran yksinkertainen rasti tehdä nopeasti, että ehkä kannattaa rakentaa jotain heti, niin saa samalla kertaa matkailuautoksi, ja kevenee verokuorma huomattavasti. Sittenhän sillä tietysti ei ole merkitystä, jos laittaa auton pois liikenteestä rakentelun ajaksi, muuta kuin toisen muutoskatsastuksen kulut joskus tulevaisuudessa.
Täysverollisen matkailuauton vaatimukset ovat nukkumapaikka kahdelle (minimi 120x180), säilytystila (kaappi, laatikko) ja keittomahdollisuus (keittolevy, mikro tms.). Varmaan siellä on hyvä joku pöytäkin olla, mutta en muista oliko vaatimus. Joku voi korjata jos tuossa on jotain vuosimalliin liittyviä kommervenkkejä, mutta käsittääkseni ei.
Nuo ovat sen verran yksinkertainen rasti tehdä nopeasti, että ehkä kannattaa rakentaa jotain heti, niin saa samalla kertaa matkailuautoksi, ja kevenee verokuorma huomattavasti. Sittenhän sillä tietysti ei ole merkitystä, jos laittaa auton pois liikenteestä rakentelun ajaksi, muuta kuin toisen muutoskatsastuksen kulut joskus tulevaisuudessa.
Re: T4 matkalla Lofooteille
Hommaat toiset paarit sinne sisälle vaan, niin sitten on kaksi nukkumapaikkaa :.)
< 15kWh/100km
Re: T4 matkalla Lofooteille
Kiitos vinkeistä, Penkkien sijoitteluun ja turvavöiden paikkojen löytämiset hieman herättää huolta. Saan auton vasta 14.09.2020, joten sen jälkeen pääsen tutkimaan ajatuksella.
Onko näin että penkkien pitää olla alkuperäisillä paikoilla vai voinko ripotella niitä oman mielettömyyden mukaan mihin huvittaa? Voiko turvavyöt olla myös missä vain kunhan ovat tukevasti kiinni?
Onko näin että penkkien pitää olla alkuperäisillä paikoilla vai voinko ripotella niitä oman mielettömyyden mukaan mihin huvittaa? Voiko turvavyöt olla myös missä vain kunhan ovat tukevasti kiinni?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Penkkejä tässä mietiskelen. Meneekö tämän näköinen läpi katsastuksessa ja miten ihmeessä tähän saa riittävät turvavyöt? Onko ajatuksia tai jopa kokemuksia?
Kuva on ihan randomisti netistä bongattu rock&roll-tyyppinen 3/4 leveä sänkyaihio T4 pakuun.
Kuva on ihan randomisti netistä bongattu rock&roll-tyyppinen 3/4 leveä sänkyaihio T4 pakuun.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Täällähän on foorumillakin kaksi T4 Lanssia, jotka nykyään matkailuautoja. Oma T4 tuli samaan tapaan suoraan aktiiviuraltaan minulle, rekisteröin sen ensin henkilöautoksi omiin nimiin ja viikon ankaran rakentamisen jälkeen taisin ennättää sen muutoskatsastaa 3-paikkaiseksi (1+1+1) matkailuautoksi. Sen jälkeen menikin jokunen vuosi että sain haalittua aikaa ja multivan-sisustan, ja uusi muutoskatsastus 7-paikkaiseksi (2+2+3). T4 tapauksessa helppoa on että tuossakin pitäisi olla sen Profilen lasikuidun alla paikat vöille ja penkeille jemmassa. Jos haluat tuota samaa linjaa pitää sisällä, niin minulla löytyisi omasta jäänyt "hoitajanpenkki" ja kaksi kiinnityspaikkaa sille. Penkki on pikakiinnityksellä, vyön solki penkissä, pyörii ympäri ja kääntyy alas asti, ja on vielä hyvä istua. Löytyy myös T4 Caravellen ykköspenkki pikakiinnikkeineen, joka taittuu alas pöydäksi. Nuo molemmat saat halvalla, jos on tarvetta.
Verolliseksi matkailuautoksi ei ole tuossakaan ongelmia, aiemmin mainitut varusteet makuupaikka kahdelle, säilytystilaa (mulla riitti ne yläkaapit), keittomahdollisuus (induktiolevy helpoin olemassa olevaan sähköpistokkeeseen) ja pöytä (varmaan riittää se sivuhylly).
Verolliseksi matkailuautoksi ei ole tuossakaan ongelmia, aiemmin mainitut varusteet makuupaikka kahdelle, säilytystilaa (mulla riitti ne yläkaapit), keittomahdollisuus (induktiolevy helpoin olemassa olevaan sähköpistokkeeseen) ja pöytä (varmaan riittää se sivuhylly).
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 matkalla Lofooteille
Hommat etenevät!
Maanantaina noudin auton Kangasalta. Hurautin sieltä uudella pelillä Vantaalle purkamaan Multivan sisustan. Siitä sitten takaisin Joensuuhun. Aika täysi päivä, mutta kannatti.
Multivan sisusta oli varsin hyvä ja melko ehjä. Otin kaiken minkä irti sain.
Auton mukana tulleet talvirenkaat olivat yllätykseksi oikeastaan käyttämättömät Bridgestonet
Tänään auto muutoskatsatettiin henkilöautoksi. Kovin kivuton juttu. Siitä voimaantuneena kävin keskusteluja teipparin kanssa. Päädyttiin hieman kuvan mukaiseen värimaailmaan.
-Tumman harmaa raita keskelle autoa (3M Anthrasite Gloss)
-Hopean harmaata (3M Silver Gloss) alas kuvan mukaan ja kattoon (ei kuvassa)
-Ikkunoiden välit 1/2 kiiltävällä mustalla.
Pitäisi varmaan alkaa purkamaan sisältä ambulanssitarvikkeita ja tutustumaan noin 6 kilometriin ylimääräisiä johtoja ja varsin roskisti purettuihin lisälaitteiden jäämiin.
Maanantaina noudin auton Kangasalta. Hurautin sieltä uudella pelillä Vantaalle purkamaan Multivan sisustan. Siitä sitten takaisin Joensuuhun. Aika täysi päivä, mutta kannatti.
Multivan sisusta oli varsin hyvä ja melko ehjä. Otin kaiken minkä irti sain.
Auton mukana tulleet talvirenkaat olivat yllätykseksi oikeastaan käyttämättömät Bridgestonet
Tänään auto muutoskatsatettiin henkilöautoksi. Kovin kivuton juttu. Siitä voimaantuneena kävin keskusteluja teipparin kanssa. Päädyttiin hieman kuvan mukaiseen värimaailmaan.
-Tumman harmaa raita keskelle autoa (3M Anthrasite Gloss)
-Hopean harmaata (3M Silver Gloss) alas kuvan mukaan ja kattoon (ei kuvassa)
-Ikkunoiden välit 1/2 kiiltävällä mustalla.
Pitäisi varmaan alkaa purkamaan sisältä ambulanssitarvikkeita ja tutustumaan noin 6 kilometriin ylimääräisiä johtoja ja varsin roskisti purettuihin lisälaitteiden jäämiin.
Viimeksi muokannut jolkkon, 19.09.2020 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Saman shown tehneenä, tuo Multivan sisustan sovitus pitkään vaatii vähän soveltamista. Takapenkki on se helpoin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 matkalla Lofooteille
Olisiko sinulla jakaa kuvia omastasi? Etenkin miten ratkaisit yläkaappien alaosat ja puretun väliseinän (siis etupenkkien takaa) ongelmat? Miten väliseinä (kulkuaukolla) oli rakennettu ja mistä kannattaa pilkkoa?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
viewtopic.php?f=20&t=87 Siis Sepi. Kovin homma oli saada ne Profilen osat pois, ovat meinaan aika tukevasti kiinni. Tuossa ei muistaakseni ollut väliseinää kuin kuskin takana ja se taisi irrota ihan ok.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 matkalla Lofooteille
Jätit siis noi yläkaapit tuolleen, kuvan mukaisesti, vähän "ilmavasti" etkä edes yrittänyt paikata rakoa kaapin alareunan ja ikkunan yläreunan väliin?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
En ennättänyt tuossa välissä ja ei siihen ole tainnut myöhemminkään kukaan lisätä mitään. Tuossa nuo kattolokerot oli todella tukevasti, tai jostain hyvästä piilosta kiinnitetty. Tai sitten jatkuu kattoon asti samaa osaa. Mulla oli lattia ja tuo kuskinpuolen seinä nimittäin yhtä ja samaa osaa. Pistän sulle YV:nä linkin useampiin kuviin, jos niistä apua.
:edit: Tuossa eka kuvassa tosiaan vähän hotrod-mallisena kiireellä muutoskatsastuksen jälkeen 7-paikkaisena. Nuo Multivanin takimmaiset verhoilut ei sovi pitkään, kun siellä seinässä on just tavaraa tuon käsinojansyvennyksen kohdalla. Siksi leikkasin nuo Multivanin verhoiluista etuosat pois. Myöhemmin vaihdoin pitkän Caravellen verhoilut tuonne taakse, mutta turvavyöt vaatii silloin vähän enemmän soveltamista.
:edit: Tuossa eka kuvassa tosiaan vähän hotrod-mallisena kiireellä muutoskatsastuksen jälkeen 7-paikkaisena. Nuo Multivanin takimmaiset verhoilut ei sovi pitkään, kun siellä seinässä on just tavaraa tuon käsinojansyvennyksen kohdalla. Siksi leikkasin nuo Multivanin verhoiluista etuosat pois. Myöhemmin vaihdoin pitkän Caravellen verhoilut tuonne taakse, mutta turvavyöt vaatii silloin vähän enemmän soveltamista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 matkalla Lofooteille
Kyllähän nää sisustan osat ovat aivan valtavan tiukasti kiinni!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Jos vaan ennätät niin laita VY:nä lisäkuvia.TT| kirjoitti:En ennättänyt tuossa välissä ja ei siihen ole tainnut myöhemminkään kukaan lisätä mitään. Tuossa nuo kattolokerot oli todella tukevasti, tai jostain hyvästä piilosta kiinnitetty. Tai sitten jatkuu kattoon asti samaa osaa. Mulla oli lattia ja tuo kuskinpuolen seinä nimittäin yhtä ja samaa osaa. Pistän sulle YV:nä linkin useampiin kuviin, jos niistä apua.
:edit: Tuossa eka kuvassa tosiaan vähän hotrod-mallisena kiireellä muutoskatsastuksen jälkeen 7-paikkaisena. Nuo Multivanin takimmaiset verhoilut ei sovi pitkään, kun siellä seinässä on just tavaraa tuon käsinojansyvennyksen kohdalla. Siksi leikkasin nuo Multivanin verhoiluista etuosat pois. Myöhemmin vaihdoin pitkän Caravellen verhoilut tuonne taakse, mutta turvavyöt vaatii silloin vähän enemmän soveltamista.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
- leppajukka
- AktiVWisti
- Viestit: 185
- Liittynyt: 15.11.2012 01:59
- Paikkakunta: Heinävesi
Re: T4 matkalla Lofooteille
Eikös tämä sinun entinen T4 lanssi ole samassa maakunnassa vai jopa samassa kaupungissa kuin jolkkon itse?
TT| kirjoitti:Täällähän on foorumillakin kaksi T4 Lanssia, jotka nykyään matkailuautoja. Oma T4 tuli samaan tapaan suoraan aktiiviuraltaan minulle, rekisteröin sen ensin henkilöautoksi omiin nimiin ja viikon ankaran rakentamisen jälkeen taisin ennättää sen muutoskatsastaa 3-paikkaiseksi (1+1+1) matkailuautoksi. Sen jälkeen menikin jokunen vuosi että sain haalittua aikaa ja multivan-sisustan, ja uusi muutoskatsastus 7-paikkaiseksi (2+2+3). T4 tapauksessa helppoa on että tuossakin pitäisi olla sen Profilen lasikuidun alla paikat vöille ja penkeille jemmassa. Jos haluat tuota samaa linjaa pitää sisällä, niin minulla löytyisi omasta jäänyt "hoitajanpenkki" ja kaksi kiinnityspaikkaa sille. Penkki on pikakiinnityksellä, vyön solki penkissä, pyörii ympäri ja kääntyy alas asti, ja on vielä hyvä istua. Löytyy myös T4 Caravellen ykköspenkki pikakiinnikkeineen, joka taittuu alas pöydäksi. Nuo molemmat saat halvalla, jos on tarvetta.
Verolliseksi matkailuautoksi ei ole tuossakaan ongelmia, aiemmin mainitut varusteet makuupaikka kahdelle, säilytystilaa (mulla riitti ne yläkaapit), keittomahdollisuus (induktiolevy helpoin olemassa olevaan sähköpistokkeeseen) ja pöytä (varmaan riittää se sivuhylly).
Re: T4 matkalla Lofooteille
Siellähän se nykyään majailee! Taitaa kiertää maakuntaa aktiivisesti
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 matkalla Lofooteille
Kaikkee pientä kivaa. Yritän hämätä ettei kaikki luule ex-ambulanssiksi vaan luulevat ex-linja-autoksi
Huomenna valmistuu. Kaikki punainen pitäisi olla jo sitten piilossa.
Huomenna valmistuu. Kaikki punainen pitäisi olla jo sitten piilossa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Ja yksi lisää täällä(taas) syncronaTT| kirjoitti:Täällähän on foorumillakin kaksi T4 Lanssia, jotka nykyään matkailuautoja. Oma T4 tuli samaan tapaan suoraan aktiiviuraltaan minulle, rekisteröin sen ensin henkilöautoksi omiin nimiin ja viikon ankaran rakentamisen jälkeen taisin ennättää sen muutoskatsastaa 3-paikkaiseksi (1+1+1) matkailuautoksi. Sen jälkeen menikin jokunen vuosi että sain haalittua aikaa ja multivan-sisustan, ja uusi muutoskatsastus 7-paikkaiseksi (2+2+3). T4 tapauksessa helppoa on että tuossakin pitäisi olla sen Profilen lasikuidun alla paikat vöille ja penkeille jemmassa. Jos haluat tuota samaa linjaa pitää sisällä, niin minulla löytyisi omasta jäänyt "hoitajanpenkki" ja kaksi kiinnityspaikkaa sille. Penkki on pikakiinnityksellä, vyön solki penkissä, pyörii ympäri ja kääntyy alas asti, ja on vielä hyvä istua. Löytyy myös T4 Caravellen ykköspenkki pikakiinnikkeineen, joka taittuu alas pöydäksi. Nuo molemmat saat halvalla, jos on tarvetta.
Verolliseksi matkailuautoksi ei ole tuossakaan ongelmia, aiemmin mainitut varusteet makuupaikka kahdelle, säilytystilaa (mulla riitti ne yläkaapit), keittomahdollisuus (induktiolevy helpoin olemassa olevaan sähköpistokkeeseen) ja pöytä (varmaan riittää se sivuhylly).
ainiin mullahan se on henkilöäuto, mutta muuntelen siustaa tarpeen mukaan
Re: T4 matkalla Lofooteille
Heippa taas.
Projekti etenee ihan kivasti. Olen askarrellut sisustaa. Kivaa puuhaa ja mahtavaa älytyötä. Kovin suureellisia teknisiäratkaisuja tai haasteita en ole vielä ottanut tehtävälistalle. Puuhastelua sanoisin.
Olisikohan näistä vanteiksi?
Projekti etenee ihan kivasti. Olen askarrellut sisustaa. Kivaa puuhaa ja mahtavaa älytyötä. Kovin suureellisia teknisiäratkaisuja tai haasteita en ole vielä ottanut tehtävälistalle. Puuhastelua sanoisin.
Olisikohan näistä vanteiksi?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: T4 matkalla Lofooteille
Sehän alkaa näyttää jo hyvälle!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!