Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Myöskin etupuskurin alalipasta voi nostaa, ja takapuskurista/vetokoukun rungosta. Ainakin omassa tunkissa on sopiva nokka tuohon. Sitten kun tekee hyvät kylkiputket, niin niistä voi kans nostella mistä vaan kohtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Joo, tällä hetkellä aika niukasti on omassa hienostosyncrossa kohtia joista viittii nostaa. Sen takia tuon putkiadapterin ostin. Vetokokoukusta nyt tietysti voi.
Reissu polkastiin käyntiin eilen ja nyt ollaan Kuusamossa. Täällä vähän koskimelontahommia ja huomenna kaiketi taas nokka kohti pohjoista. Pari-kolme viikkoa on nyt aikaa risteillä menemään.
Reissu polkastiin käyntiin eilen ja nyt ollaan Kuusamossa. Täällä vähän koskimelontahommia ja huomenna kaiketi taas nokka kohti pohjoista. Pari-kolme viikkoa on nyt aikaa risteillä menemään.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Jeppis, vähän päivitystä edellisen viestin aprikointeihin:
1. Tuulilasi näyttäisi nyt pitävän vettä.
2. Pakoputki ei kestänyt. Ykköspytyn pakosarjaan tuli reikä ihan putken ja kiinnityslaipan väliseen rajaan. Sopivasti oli 40km matkaa Näätämössä sijaitsevalle korjaamolle, jossa parsivat putken taas kasaan.
Hyttysiä on välillä ollut aivan saatanasti. Ja näyttäisi siltä, että silloin kun niitä on riittävän paljon niin ne löytää kaikki mahdolliset ja mahdottomat reitit mönkiä sisään tölkkiin. Liukuoven tiiviste vissiin on sen verran väljä että sieltä pääsee välillä hyttysiä sisään. Lisäksi noista kattotuulettimista tulee silloin tällöin joku yksittäinen, mutta teipattiin niihin hyttysverkot ja se loppui. Mutta ohjaamoon tulvi hyttysiä aika runsain mitoin ja en keksinyt enää muutakaan reittiä niin tungin maskin takaa sen ilman sisäänottoaukon täyteen hyttysverkkoa. En tiiä uiko ne oikeesti lämppärin läpi ohjaamoon, mutta siihen verkotukseen kyllä loppui hyttysinvaasio.
Nyt ollaan Norjan Pykeijassa, ja näyttäis siltä että norskit ei juurikaan tarjoa 98-oktaanista petroolia huoltamoillaan. Näätämön Nesteellä sitä vielä oli. Kuinkahan haitallista se ysivitonen sitten olisi? Käsittääkseni yksi ongelma on se sen sisältämä etanoli, mitä ei tölkin kaikki polttoainelinjat kestä. Mutta onkos siinä joku muukin ongelma? Kun muistaakseni jossain käyttöoppaassa oli tyyliin eri sytytysennakot 95:lle ja 98:lle. Nyt ois tankki vielä ysikasia puolillaan, niin voi varmaan surutta täyttää sen ysivitosella, mutta onko ongelmaa jos ajelee pari tankillista ysivitosta ennen sivistykseen paluuta?
1. Tuulilasi näyttäisi nyt pitävän vettä.
2. Pakoputki ei kestänyt. Ykköspytyn pakosarjaan tuli reikä ihan putken ja kiinnityslaipan väliseen rajaan. Sopivasti oli 40km matkaa Näätämössä sijaitsevalle korjaamolle, jossa parsivat putken taas kasaan.
Hyttysiä on välillä ollut aivan saatanasti. Ja näyttäisi siltä, että silloin kun niitä on riittävän paljon niin ne löytää kaikki mahdolliset ja mahdottomat reitit mönkiä sisään tölkkiin. Liukuoven tiiviste vissiin on sen verran väljä että sieltä pääsee välillä hyttysiä sisään. Lisäksi noista kattotuulettimista tulee silloin tällöin joku yksittäinen, mutta teipattiin niihin hyttysverkot ja se loppui. Mutta ohjaamoon tulvi hyttysiä aika runsain mitoin ja en keksinyt enää muutakaan reittiä niin tungin maskin takaa sen ilman sisäänottoaukon täyteen hyttysverkkoa. En tiiä uiko ne oikeesti lämppärin läpi ohjaamoon, mutta siihen verkotukseen kyllä loppui hyttysinvaasio.
Nyt ollaan Norjan Pykeijassa, ja näyttäis siltä että norskit ei juurikaan tarjoa 98-oktaanista petroolia huoltamoillaan. Näätämön Nesteellä sitä vielä oli. Kuinkahan haitallista se ysivitonen sitten olisi? Käsittääkseni yksi ongelma on se sen sisältämä etanoli, mitä ei tölkin kaikki polttoainelinjat kestä. Mutta onkos siinä joku muukin ongelma? Kun muistaakseni jossain käyttöoppaassa oli tyyliin eri sytytysennakot 95:lle ja 98:lle. Nyt ois tankki vielä ysikasia puolillaan, niin voi varmaan surutta täyttää sen ysivitosella, mutta onko ongelmaa jos ajelee pari tankillista ysivitosta ennen sivistykseen paluuta?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Oliko sulla siinä ilmanottoaukossa sellainen muoviritilä tallella?
Itse ajelin vallan 95:lla DJ:n kanssa kun mulla sellainen oli, sytytykseen en koskenut. Enkä usko että etanoliväitteissä on perää.
Itse ajelin vallan 95:lla DJ:n kanssa kun mulla sellainen oli, sytytykseen en koskenut. Enkä usko että etanoliväitteissä on perää.
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ai missä ilmanottoaukossa?
edit: niin tarkoitit vissiin sitä keulassa olevaa ritilää. Aamuaivot yhdisti sen ritilän tuohon oktaaniasiaan, ja mietin että mitenkähän joku ilmanottoritilä voi vaikuttaa ysivitosella ajamiseen mut joo, siis on se ritilä siellä keulan ilmanottoaukosssa paikallaan. Mutta sehän on alakulmistaan irti pellistä ja osa sen ritilän rei'istäkin on sitä kokoluokkaa että yritteliäämpi hyttynen voi niistä pusertaa itsensä läpi.
Ei tosiaan normaaleissa kesäoloissa mitään ongelmaa, mutta näyttää siltä että kun hyttyskanta on runsaimmillaan, niin niden laumaäly keksii kaikki konstit livahtaa autoon sisälle. Yhtenä yönä läiskittiin joku kolme tuntia hyttysiä, ja vedettiin jesarilla kaikki kuvitteellisetkin reiät umpeen, ja jostain niitä silti vaan riitti Ja lisäksi loppui happi kun kaikki ilmanvaihtoräppänät oli ummessa. Sittemmin vaihdettiin jesarit hyttysverkkoon, joka hengittää hieman paremmin.
Sen jälkeen on kyllä leiripaikatkin valittu hieman eri perustein; kun alkuun haeskeltiin suojaisia auringonlaskurantoja, niin nyt on parkkeerattu avoimen tuulisille spoteille
edit: niin tarkoitit vissiin sitä keulassa olevaa ritilää. Aamuaivot yhdisti sen ritilän tuohon oktaaniasiaan, ja mietin että mitenkähän joku ilmanottoritilä voi vaikuttaa ysivitosella ajamiseen mut joo, siis on se ritilä siellä keulan ilmanottoaukosssa paikallaan. Mutta sehän on alakulmistaan irti pellistä ja osa sen ritilän rei'istäkin on sitä kokoluokkaa että yritteliäämpi hyttynen voi niistä pusertaa itsensä läpi.
Ei tosiaan normaaleissa kesäoloissa mitään ongelmaa, mutta näyttää siltä että kun hyttyskanta on runsaimmillaan, niin niden laumaäly keksii kaikki konstit livahtaa autoon sisälle. Yhtenä yönä läiskittiin joku kolme tuntia hyttysiä, ja vedettiin jesarilla kaikki kuvitteellisetkin reiät umpeen, ja jostain niitä silti vaan riitti Ja lisäksi loppui happi kun kaikki ilmanvaihtoräppänät oli ummessa. Sittemmin vaihdettiin jesarit hyttysverkkoon, joka hengittää hieman paremmin.
Sen jälkeen on kyllä leiripaikatkin valittu hieman eri perustein; kun alkuun haeskeltiin suojaisia auringonlaskurantoja, niin nyt on parkkeerattu avoimen tuulisille spoteille
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ongelma pahenee jos teippaat kaikki ilmanottoaukot kiini josta hyttynen ei pääse sisään ja et kumminkaan sulje sitä josta ne pääsee. Johtuu siitä että hyttynen suunistaa Co2 ja hien hajun perusteella joten jos sulla on iso hyttys verkko mistä tulee paljon hajua ne eksyy sen luokse jos suljet sen ne löytää helpomin sen pienen reitin eli jonkun korin vanhan sähköjohdon vedon jonka joku fiksu on porannut ja joku toinen on poistanut johdon tulpaamata sen.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Niinpä. Ei tässä vehkeessä vaan pitäis juurikaan olla sellaisia "ylimääräisiä" reikiä. Kaikki ovitiivisteet nyt voi vuotaa, mutta muuten ei oo juurikaan. Noh, näyttää ne nyt pysyvän lestissään ja sillä hyvä.
Tänään itse asiassa bongattiin kanssatölkisti, tai hän ehkä bongasi meidät enemmänkin. Toveri eetttuu ajeli samaan parkkiin Norjan Pykeijassa. Kiva nähdä muitakin tölkistejä, olikin itse asiassa tämän reissun ensimmäinen. Nyt ollaan Hamningbergissa, pari kuvaa ehken tähän väliin.
Tänään itse asiassa bongattiin kanssatölkisti, tai hän ehkä bongasi meidät enemmänkin. Toveri eetttuu ajeli samaan parkkiin Norjan Pykeijassa. Kiva nähdä muitakin tölkistejä, olikin itse asiassa tämän reissun ensimmäinen. Nyt ollaan Hamningbergissa, pari kuvaa ehken tähän väliin.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ei kun pakettiin ja pajalle jonnekin suuremman asutuskeskuksen huudeille.
Kyllä ne paketit nykysin liikkuu aika vikkelään.
Kyllä ne paketit nykysin liikkuu aika vikkelään.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Jos puhut siitä pakoputkesta niin ne siis paikkas sen jollain kitillä ja klemmarilla, eikä toistaiseksi ainakaan siitä oo vuotanut, eikä kyllä muualtakaan. Nyt siis vaan kovaa ajoa kunnes tulee seuraava reikä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Jostain ne perkeleet sisälle pääsee, mulla kans umppari ja vaikka miten reikiä tukit ja laitat verkkoa sun muuta niin yöllä herää siihen kun tusina pirulaista piuaa korvan juuressa
Hulluna tölökkeihin.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Aina kun oven tai luukun avaa niin riski on että sisään pääsee.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Nonni. Kotona taasen. Kolmisentuhatta kilometria ja 2,5 viikkoa tuli taas veivattua Sämpylällä. Reittinä jotakuinkin Joensuu - Kuusamo - Salla - Näätämö - Varanginvuono (Pykeija/Vesisaari/Vuoreija/Hemningberg) - Nuorgam - Ivalo - Luosto - Ranua - Vuokatti - Joensuu. Nuorgamista käytiin muutaman yön reissu telttailemassa Kaldoaivissa ja sen päätteeksi kamojen kuivatteluyö mökissä Nuorgamissa, muuten oltiin tölkissä yöt. Alkureissua vaivanneet hyttysongelmatkin saatiin kuriin reiät tukkimalla ja parempia yöpaikkoja valikoimalla.
Auto pelas hienosti, ainoa ongelma oli se pakoputken puhkeaminen Näätämössä. Lisäksi paluumatkalla alkoi kuulua kolinaa takaoikealta, ja veikkasin sen olevan vetonivel. Tänään kotiin tultua kävin Motonetistä uuden nivelen ja menin autotallille. Auton alle kurkkiessa huomasin että molemmilta puolilta oli ulompien takavetarien suojakumit rikki. Rasvaa kyllä näytti vielä olevan. Jännä sinänsä, koska kävin nuo vetarit läpi aika äskettäin kun haeskelin värinöiden syytä, mutta vissiin kasasin suurimman osan takaisin vaihtamatta edes suojakumeja, jotka nyt sitten oli antautuneet. Otin sen oikeanpuoleisen akselin irti, ja totesin että molemmat nivelet oli aika jumissa, ja purkaminen paljasti että melkoista rikamaa oli molemmissa. Noh, uusia vetareita oli vain se yksi jonka kävin Motonetistä, ja päätin laittaa sen ulomman tilalle. Lootasta purkaessa tuo nivel tuntui jotenkin pieneltä, ja kun rupesin vertailemaan niin halkaisija oli sentin verran pienempi, eikä siis sovi edes reiät kohdakkain jonkun muun vehkeen vetonivel vissiin. Noh, kasaan se piti kumminkin saada, ja laatikosta löytyi pari aika rupista, aiemmin käytöstä poistettua vetoniveltä, jotka silmäääräisesti oli kuitenkin hieman paremmat kuin nuo nykyiset. Pistin kasaan, ja kolinat hävis saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Mut pitäisi varmaan vasemmallekin vaihtaa ainakin se ulompi, eikä oo noita metallinkeräysniveliä enää jemmassa, niin joutunee tilailemaan ihan uudet. Ja ehkä nyt sitten jostain muualta kuin Mätänetistä tällä kertaa...
Jotain reissukuviakin olisi, kun jaksaisi kamerasta kaivella, mutta ehkäpä joskus myöhemmin.
Auto pelas hienosti, ainoa ongelma oli se pakoputken puhkeaminen Näätämössä. Lisäksi paluumatkalla alkoi kuulua kolinaa takaoikealta, ja veikkasin sen olevan vetonivel. Tänään kotiin tultua kävin Motonetistä uuden nivelen ja menin autotallille. Auton alle kurkkiessa huomasin että molemmilta puolilta oli ulompien takavetarien suojakumit rikki. Rasvaa kyllä näytti vielä olevan. Jännä sinänsä, koska kävin nuo vetarit läpi aika äskettäin kun haeskelin värinöiden syytä, mutta vissiin kasasin suurimman osan takaisin vaihtamatta edes suojakumeja, jotka nyt sitten oli antautuneet. Otin sen oikeanpuoleisen akselin irti, ja totesin että molemmat nivelet oli aika jumissa, ja purkaminen paljasti että melkoista rikamaa oli molemmissa. Noh, uusia vetareita oli vain se yksi jonka kävin Motonetistä, ja päätin laittaa sen ulomman tilalle. Lootasta purkaessa tuo nivel tuntui jotenkin pieneltä, ja kun rupesin vertailemaan niin halkaisija oli sentin verran pienempi, eikä siis sovi edes reiät kohdakkain jonkun muun vehkeen vetonivel vissiin. Noh, kasaan se piti kumminkin saada, ja laatikosta löytyi pari aika rupista, aiemmin käytöstä poistettua vetoniveltä, jotka silmäääräisesti oli kuitenkin hieman paremmat kuin nuo nykyiset. Pistin kasaan, ja kolinat hävis saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Mut pitäisi varmaan vasemmallekin vaihtaa ainakin se ulompi, eikä oo noita metallinkeräysniveliä enää jemmassa, niin joutunee tilailemaan ihan uudet. Ja ehkä nyt sitten jostain muualta kuin Mätänetistä tällä kertaa...
Jotain reissukuviakin olisi, kun jaksaisi kamerasta kaivella, mutta ehkäpä joskus myöhemmin.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Kuplan nivelessä on pallokeulaan verrattuna samalla mitalla oleva sisäosa, mutta pienempi ulkohalkisija. Tölkissäkin taitaa olla pallokeulan vetonivelet, joten melkein uskallan onnitella kuplan vetonivelen hankinnasta johdosta
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Lomareissun jälkeen tulikin sitten annettua Sämpylälle rakkautta suurin piirtein lomarahojen edestä. Pakoputken vaihtaminen alkoi tuntua väistämättömältä, ja aattelin että samalla ois kätevä vaihtaa kaikki hiljalleen puhki ruostuvat jäähdytysputket moottoritilaan, moottorin kannatinkumit yms pientä kilkettä. Pakoputkistoksi haikailin ensin rosteriputkistoa, mutta päädyin lopulta kuitenkin ruostuvaan maliin seuraavista syistä:
- hieman halvempi hinta
- halvin rosterinen saatavilla oleva on se Speedshopin käärmeenpesä. Ajattelin, että alkuperäisen mallinen olisi kuitenkin vähän helpompi asentaa ja kätevämpi muiden huoltojen osalta (vähemmän tiellä siis, en tiedä onko näin)
- en halunnut mitään krominkiiltoa tuonne auton persiiseen, sellainen ruosteläjä sopii tyyliin paremmin
Tilasin sitten Brickwerksiltä uuden ruostuvan putkiston ja kasan noita jäähdytysputkia. Pakoputkiston vaihdossa eniten jännitti se, kuinka tiukassa pinnapultit ja mutterit on kansissa. Se osoittautui ihan turhaksi huoleksi; kaikki mutterit lähti kivuttomasti pois, samoin pinnapultit. Uusilla pinnapulteilla paketti kasaan suht vaivattomasti. Vähemmän vaivatonta sen sijaan oli niiden jäähdytysputkien/lähtöjen vaihto. Lähdöt oli enimmäkseen perus kuusiokantapulteilla kiinni, niin lähellä putkea ettei hylsy tai kiintolenkki mahdu väliin, ja missään suunnassa ei ole niin paljoa tilaa että voisi vaan kiintoavaimella veivailla auki. Aika paljon sai siis purkaa asioita edestä pois että pääs noihin letkulähtöihin käsiksi. Vesipumpulta termostaatille menevän ison putken ylin pultti ei lähtenyt itkemälläkään, eikä tila oikein riittänyt rälläköintiin. Otin sitten vesipumppuineen päivineen koko paketin pois. Pumppu itsessään vaikutti ehjältä, ja ajattelin että vaihdan siihen pelkästään tiivisteet ja laitan takaisin. Uuden pumpun sai kuitenkin niin halvalla, että laitoin suoraan uuden pumpun. Hiljalleen letkulähdöt kasaan, uudet moottorin tukikumit, uusi ecun lämpöanturi jne. Uudet moottoriöljyt ja vaihdoin samalla vaihteistoöljytkin kun oli pohjapanssari sopivasti pois tieltä. Lopulta kaikki kasaan, ja jäähdytysnestettä paisariin niin paljon kuin mahtuu. Auto käyntiin, ja ajatuksena täyttää/ilmata jäähdytysjärjestelmä. Olin itse ratissa, ja apulainen moottoritilassa kaatelemassa jäähdytysnestettä. Ihmettelin, kun öljynpaineen valo jäi vilkuttamaan mittaristoon. Yleensähän se öljynvaihdon jälkeen vilkuttaa pari kertaa, mutta lakkaa kun öljy alkaa kunnolla kiertämään. Poljin kaasua pari kertaa, mutta valo sen kuin vilkuttaa. Noh, ei auta. Sammuksiin ja katsomaan että missä vika. Se löytyikin yllättävän helposti: Olin tohkeissani kasatessa unohtanut laittaa öljynsuodattimen paikoilleen, ja startatessa suodattimen jalasta puskenut kaikki 4,5 öljyä tallin lattialle Se hieman latisti tunnelmaa. Vitutuksen laskettua ja öljylammikon imeydyttyä kävin eilen uusintayrityksellä. Nyt kesti öljyt sisällä ja jäähdytinkin ilmeisesti ilmaantui. Ekalla ajolla nousi lämmöt ehkä vähän enemmän kuin tavallisesti, mutta pitänee kattoa vielä jos sinne jäi ilmaa jonnekin. Lämmintä kuitenkin puhaltaa ja syyläri lämpiää ylös saakka. Moottorin äänet muuttui mukavemmiksi pakoputkiston vaihdolla, ja ootan jo ilolla että minkälaisia päästöarvoja nyt näyttää
Etuperästä on tihkutellut pienesti öljyä sen huollosta lähtien. Öljy tihkuu oik. vetoakselin laipan suunnilta, mutta laipan kumikorkki oli paikoillaan ja ehjä. Toveri dmn veikkasi poskilaakerin O-rengasta. Toveri dmn lainasi niin ikään työkalun poskilaakerikupin irrotukseen. Vetarin laippaa yritin joskus aiemmin irrottaa vaihdelaatikosta ja homma kaatui silloin ulosvetäjän puutteeseen. Nyt kävin Biltemasta ostamassa ulosvetäjän valmiiksi, mutta ei se tietenkään tuohon laippaan sopinut. Päädyin askartelemaan lattaraudasta ja parista pultista oman ulosvetäjän, joka toimikin sitten yllättävän hyvin. Poskilaakerin O-rengas tuli vaihdettua, vielä ei osaa sanoa että loppuiko öljyvuoto mutta ei ainakaan kasvanut kauheasti.. Sen verran oli näpit rasvassa projektin kaikissa vaiheissa, että jäi kuvien ottaminen aika minimiin. Tässä nyt kuitenkin jotain:
- hieman halvempi hinta
- halvin rosterinen saatavilla oleva on se Speedshopin käärmeenpesä. Ajattelin, että alkuperäisen mallinen olisi kuitenkin vähän helpompi asentaa ja kätevämpi muiden huoltojen osalta (vähemmän tiellä siis, en tiedä onko näin)
- en halunnut mitään krominkiiltoa tuonne auton persiiseen, sellainen ruosteläjä sopii tyyliin paremmin
Tilasin sitten Brickwerksiltä uuden ruostuvan putkiston ja kasan noita jäähdytysputkia. Pakoputkiston vaihdossa eniten jännitti se, kuinka tiukassa pinnapultit ja mutterit on kansissa. Se osoittautui ihan turhaksi huoleksi; kaikki mutterit lähti kivuttomasti pois, samoin pinnapultit. Uusilla pinnapulteilla paketti kasaan suht vaivattomasti. Vähemmän vaivatonta sen sijaan oli niiden jäähdytysputkien/lähtöjen vaihto. Lähdöt oli enimmäkseen perus kuusiokantapulteilla kiinni, niin lähellä putkea ettei hylsy tai kiintolenkki mahdu väliin, ja missään suunnassa ei ole niin paljoa tilaa että voisi vaan kiintoavaimella veivailla auki. Aika paljon sai siis purkaa asioita edestä pois että pääs noihin letkulähtöihin käsiksi. Vesipumpulta termostaatille menevän ison putken ylin pultti ei lähtenyt itkemälläkään, eikä tila oikein riittänyt rälläköintiin. Otin sitten vesipumppuineen päivineen koko paketin pois. Pumppu itsessään vaikutti ehjältä, ja ajattelin että vaihdan siihen pelkästään tiivisteet ja laitan takaisin. Uuden pumpun sai kuitenkin niin halvalla, että laitoin suoraan uuden pumpun. Hiljalleen letkulähdöt kasaan, uudet moottorin tukikumit, uusi ecun lämpöanturi jne. Uudet moottoriöljyt ja vaihdoin samalla vaihteistoöljytkin kun oli pohjapanssari sopivasti pois tieltä. Lopulta kaikki kasaan, ja jäähdytysnestettä paisariin niin paljon kuin mahtuu. Auto käyntiin, ja ajatuksena täyttää/ilmata jäähdytysjärjestelmä. Olin itse ratissa, ja apulainen moottoritilassa kaatelemassa jäähdytysnestettä. Ihmettelin, kun öljynpaineen valo jäi vilkuttamaan mittaristoon. Yleensähän se öljynvaihdon jälkeen vilkuttaa pari kertaa, mutta lakkaa kun öljy alkaa kunnolla kiertämään. Poljin kaasua pari kertaa, mutta valo sen kuin vilkuttaa. Noh, ei auta. Sammuksiin ja katsomaan että missä vika. Se löytyikin yllättävän helposti: Olin tohkeissani kasatessa unohtanut laittaa öljynsuodattimen paikoilleen, ja startatessa suodattimen jalasta puskenut kaikki 4,5 öljyä tallin lattialle Se hieman latisti tunnelmaa. Vitutuksen laskettua ja öljylammikon imeydyttyä kävin eilen uusintayrityksellä. Nyt kesti öljyt sisällä ja jäähdytinkin ilmeisesti ilmaantui. Ekalla ajolla nousi lämmöt ehkä vähän enemmän kuin tavallisesti, mutta pitänee kattoa vielä jos sinne jäi ilmaa jonnekin. Lämmintä kuitenkin puhaltaa ja syyläri lämpiää ylös saakka. Moottorin äänet muuttui mukavemmiksi pakoputkiston vaihdolla, ja ootan jo ilolla että minkälaisia päästöarvoja nyt näyttää
Etuperästä on tihkutellut pienesti öljyä sen huollosta lähtien. Öljy tihkuu oik. vetoakselin laipan suunnilta, mutta laipan kumikorkki oli paikoillaan ja ehjä. Toveri dmn veikkasi poskilaakerin O-rengasta. Toveri dmn lainasi niin ikään työkalun poskilaakerikupin irrotukseen. Vetarin laippaa yritin joskus aiemmin irrottaa vaihdelaatikosta ja homma kaatui silloin ulosvetäjän puutteeseen. Nyt kävin Biltemasta ostamassa ulosvetäjän valmiiksi, mutta ei se tietenkään tuohon laippaan sopinut. Päädyin askartelemaan lattaraudasta ja parista pultista oman ulosvetäjän, joka toimikin sitten yllättävän hyvin. Poskilaakerin O-rengas tuli vaihdettua, vielä ei osaa sanoa että loppuiko öljyvuoto mutta ei ainakaan kasvanut kauheasti.. Sen verran oli näpit rasvassa projektin kaikissa vaiheissa, että jäi kuvien ottaminen aika minimiin. Tässä nyt kuitenkin jotain:
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Onni oli myötä jos kaikki pakosarjan pinnapultit ja mutterit lähti ilman laajempia tuhoja irti! Itse en olis varmaan edes uskaltanut yrittää ilman että olis mansikaksi kuumentanut mutteria..
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
No joo, kylhän mie niitä koitin vähän lämmittää. Mutta sen verran tehoton on se miun minitoho, että en tiiä oliko sillä lämmityksellä juuri vaikutusta. On kait tuossa tuo kone ollut edellisen omistajan toimesta irti kuitenkin semiäskettäin, eli vaikka putkisto varmaan olikin alkuperäinen niin pinnapultit ja mutterit on varmaan tuoreempia.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.