Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Heps. Jospa laittaisi tästäkin muutamia kuvia matkan varrella näkyviin...
Eli tontille tuli singe cabin mallinen lavatölkki ilman moottoria. On käynyt elämänsä tähän astin traktorin bensalla, mutta tässä projektissa muuttuu 95E:lla kulkevaksi. Tarkoitus tehdä vain minimivaivalla ajokuntoiseksi ja sen jälkeen lopputuloksesta riippuen ottaa piha/pelto- tai liikennekäyttöön. Ulkoasuun ei siis tulla aikaa suuremmin käyttämään ja kaikessa muussakin oikaistaan mahdollisuuksien rajoissa. Eli tämä on sellainen antinysväys -harjoite
Työlista (toistaiseksi tunnistettu):
- Moottori perälle
- Moottorin yläpuolinen luukku
- Jarruremontti
- Hitsausta helmoissa
- Aarrearkun luukuissa hitsausta + saranaremontti + lukot puuttuvat
- Muutamien pintaruosteiden etenemisen lopettaminen
- Alustan pesu
Osasyynä hankinnalle oli pari vuotta pihassa maannut vm.2000 A3, joka on purettava ja saatava pihasta pois. Moottorin irroitukselle sai kummasti motivaatioata, kun on purkumosalle "tarve"
Tältä näyttää single cabin
Ja tältä näyttää A3:n mosa
Ja se mitä on saatu tehtyä toistaiseksi on sähkäjen purkaminen A3:sta. Yritys/ajatus on ollut se, että suolistan audin johtosarjan irti siten, että voin vielä kytkeä moottoriin sähköt sen ollessa irrallaan. Suolistanko sähköjä sen jälkeen lisää kun ajonesto on poistettu vai en, jää nähtäväksi. Sulakepesästä saa hyvän käsityksen siitä kuinka suuri osuus sähköistä on lähtenyt (sulakkeet joihin ei enää mene piuhoja on poistettu).
Seuraava homma on moottorin nostaminen irti A3:sta ja mosan parittaminen tölkin vaihdelaatikkoon.
Osatarpeet, saa tarjota jos on sopuhintaan nurkissa:
* Aarrearkkuun ehjät luukut/ ehjät saranat/ lukkomekanismit
Eli tontille tuli singe cabin mallinen lavatölkki ilman moottoria. On käynyt elämänsä tähän astin traktorin bensalla, mutta tässä projektissa muuttuu 95E:lla kulkevaksi. Tarkoitus tehdä vain minimivaivalla ajokuntoiseksi ja sen jälkeen lopputuloksesta riippuen ottaa piha/pelto- tai liikennekäyttöön. Ulkoasuun ei siis tulla aikaa suuremmin käyttämään ja kaikessa muussakin oikaistaan mahdollisuuksien rajoissa. Eli tämä on sellainen antinysväys -harjoite
Työlista (toistaiseksi tunnistettu):
- Moottori perälle
- Moottorin yläpuolinen luukku
- Jarruremontti
- Hitsausta helmoissa
- Aarrearkun luukuissa hitsausta + saranaremontti + lukot puuttuvat
- Muutamien pintaruosteiden etenemisen lopettaminen
- Alustan pesu
Osasyynä hankinnalle oli pari vuotta pihassa maannut vm.2000 A3, joka on purettava ja saatava pihasta pois. Moottorin irroitukselle sai kummasti motivaatioata, kun on purkumosalle "tarve"
Tältä näyttää single cabin
Ja tältä näyttää A3:n mosa
Ja se mitä on saatu tehtyä toistaiseksi on sähkäjen purkaminen A3:sta. Yritys/ajatus on ollut se, että suolistan audin johtosarjan irti siten, että voin vielä kytkeä moottoriin sähköt sen ollessa irrallaan. Suolistanko sähköjä sen jälkeen lisää kun ajonesto on poistettu vai en, jää nähtäväksi. Sulakepesästä saa hyvän käsityksen siitä kuinka suuri osuus sähköistä on lähtenyt (sulakkeet joihin ei enää mene piuhoja on poistettu).
Seuraava homma on moottorin nostaminen irti A3:sta ja mosan parittaminen tölkin vaihdelaatikkoon.
Osatarpeet, saa tarjota jos on sopuhintaan nurkissa:
* Aarrearkkuun ehjät luukut/ ehjät saranat/ lukkomekanismit
Viimeksi muokannut ketsa, 22.06.2020 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
mulla ei näy kuvat.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Hyvä, että joku sai yskäistyä. Tiedähäntä mikä meni linkityksessä pieleen, nyt ladattu liitteiksi, eli pitäisi näkyä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Nyt näkyy!
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Tämä on jälleen hieno projekti!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Kiitos TT vaatimustason asettamisesta
Tänään kone pomppasi audin keulalta pois ja audi valmisteltiin viimeiselle matkalleen. Oikeastaan tässä kelissä ei voi puhua pomppaamisesta, oli hikisen tuskainen päivä.
Kaverin varastosta löytyi tähän pitkäperäinen 4v laatikko, joka on alunperin ollut 2.0 litraisen ilmajäähyn kaverina. Joku oli kuulemma laatikkoa sovittanut wbx tölkkiin, mutta vivuston kiinnitykset eivät kuulemma olleet samanlaiset. Osaako joku kertoa onko vastassani oikea ongelma vai onko homma ollut vaan edellisen sepän kohdalla kädettömyyttä?
Seuraava homma on sitten miettiä moottorin kannaketta. Tarkemmin sanottuna lohkon osalta. Ostaakko pitkittäismoottorisesta passataudista jotai vain rakentaakko tyhjästä itse...?
Tänään kone pomppasi audin keulalta pois ja audi valmisteltiin viimeiselle matkalleen. Oikeastaan tässä kelissä ei voi puhua pomppaamisesta, oli hikisen tuskainen päivä.
Kaverin varastosta löytyi tähän pitkäperäinen 4v laatikko, joka on alunperin ollut 2.0 litraisen ilmajäähyn kaverina. Joku oli kuulemma laatikkoa sovittanut wbx tölkkiin, mutta vivuston kiinnitykset eivät kuulemma olleet samanlaiset. Osaako joku kertoa onko vastassani oikea ongelma vai onko homma ollut vaan edellisen sepän kohdalla kädettömyyttä?
Seuraava homma on sitten miettiä moottorin kannaketta. Tarkemmin sanottuna lohkon osalta. Ostaakko pitkittäismoottorisesta passataudista jotai vain rakentaakko tyhjästä itse...?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Toviksi ehdin tämän ääreen lauantaina ennen Haapasaareen lähtöä. Sovittelin adapterirengasta lohkoon ja edelleen kytkinkoppaa siihen. Hyvin tuntuivat istuvan pareiksi ja moottori asettui valmiilla soviterenkaan reikäpiirillä suoraan samaan kulmaan kuin missä se on ollut olessaan poikittan audin keulalla.
Sellainen tuli huomattua, että adapterirenkaassa on kiinnityspultin paikka vain neljälle lohkon pultille. Tiedä sitten onko vanhoissa 1.6 litraisissa rivimoottoreissa vain neljä pulttia vai ovatko jokkismiehet päätelleet viidennen olevan turha, koska laatikkokin tulee kiinni vain neljällä. No, tuo viides pultin paikka on helppo lisätä jos sille tuulelle satun.
Sellainen tuli huomattua, että adapterirenkaassa on kiinnityspultin paikka vain neljälle lohkon pultille. Tiedä sitten onko vanhoissa 1.6 litraisissa rivimoottoreissa vain neljä pulttia vai ovatko jokkismiehet päätelleet viidennen olevan turha, koska laatikkokin tulee kiinni vain neljällä. No, tuo viides pultin paikka on helppo lisätä jos sille tuulelle satun.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Väännä mulle nyt oikein paksusta rautalangasta tämä kokoonpano. Eli poikittainen 1.8t millä vauhtipyörällä, kytkinkopalla, adapterilla ja mihin laatikkoon?
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Vauhtipyörä on Heinolaisen moottorikoneistamon Hemi Motorsin tekele. Käytännössä vw kuplan vauhtipyörä johon on vaihdettu rivimoottoriin sopiva keskiöosuus.
Kytkimeksi tulee kuplan levy ja paineasetelma. Levyn kooksi tulee 200mm, joka on yleisin koko viritetyissä kuplissa, eli jäykempiä paineasetelmia ja eri kitkamateriaalilla olevia levyjä on saatavilla edullisesti.
Adapterirengas on niin ikään Hemi Mororsin tekemä ja alunperin jokkiskäyttöön tarkoitettu. Tällä siis jokkismiehet yhdistävät 1.6 litraisen golfin moottorin kuplan vaihdelaatikkoon.
1.9/2.1 litraisessa WBX:ssä ja tietysti tölkin ilmamoottoreissa on kytkinkopan kiinnityspulttijako ja kohdistusolake samoilla mitoilla kuin kuplassa. Eli noissa minun kuvissani on WBX kytkinkoppa. Vaihteistoksi siis kelpaa mikä tahansa tölkin manuaalivaihteisto, kunhan siihen vaihtaa WBX:n kytkikopan. Tosin dieselin laatikoissa taitaa perävälitys olla suotta lyhyt.
Oliko tarpeeksi rautalankista? Vauhtiksesta tulee kuva sitten kun asennan sen paikalleen. Mutta adapterirengas pitää olla sitä ennen lopullisesti asennettuna, koska sitä ei saa paikalleen vauhtiksen jälkeen.
Kytkimeksi tulee kuplan levy ja paineasetelma. Levyn kooksi tulee 200mm, joka on yleisin koko viritetyissä kuplissa, eli jäykempiä paineasetelmia ja eri kitkamateriaalilla olevia levyjä on saatavilla edullisesti.
Adapterirengas on niin ikään Hemi Mororsin tekemä ja alunperin jokkiskäyttöön tarkoitettu. Tällä siis jokkismiehet yhdistävät 1.6 litraisen golfin moottorin kuplan vaihdelaatikkoon.
1.9/2.1 litraisessa WBX:ssä ja tietysti tölkin ilmamoottoreissa on kytkinkopan kiinnityspulttijako ja kohdistusolake samoilla mitoilla kuin kuplassa. Eli noissa minun kuvissani on WBX kytkinkoppa. Vaihteistoksi siis kelpaa mikä tahansa tölkin manuaalivaihteisto, kunhan siihen vaihtaa WBX:n kytkikopan. Tosin dieselin laatikoissa taitaa perävälitys olla suotta lyhyt.
Oliko tarpeeksi rautalankista? Vauhtiksesta tulee kuva sitten kun asennan sen paikalleen. Mutta adapterirengas pitää olla sitä ennen lopullisesti asennettuna, koska sitä ei saa paikalleen vauhtiksen jälkeen.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Oli kyllä, kiitos. Vauhtipyörän osalta vielä, onko niin että mikään 1.8t vakio vauhtipyörä ei sovellu sellaisenaan wbx kytkinkopan kanssa käytettäväksi?
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
En tiedä alkuperäisten 1.8t vauhtiksien soveltamismahdollisuuksista. Kotipuolessa on yksi sovitus tehty vastaavilla osilla kuin mitä aion käyttää, joten en lähtenyt käyttämään aikaa kytkin/startti pähkäilyihin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Sopiiko tuon adapterin kanssa myös rivikoneen vauhtipyörä? Ja mitä starttia käytät?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ei ole oikeaa eikä väärä tapaa tehdä, tosin perus TDi kytkin ja vauhtis olis kyllä jo kestänyt sen minkä askikin. Eli edelleen sulla on aski sulakkeena joka tietty ei ole optimaalista mutta tölkille tyypillistä heti kun kytkimen vahvistaa. Eli jos itse olisn adaptereilla leikkiny niin paremman askinsaamiseksi.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
En tiedä. Jos muistan, niin voin kokeilla orkkis vauhtista tuon adapterin päälle.TT| kirjoitti:Sopiiko tuon adapterin kanssa myös rivikoneen vauhtipyörä? Ja mitä starttia käytät?
Startiksi sopii wbx oma ja luultavasti kaikki samansukuiset kuplaan tarkoitetut tehostartit (joista ainakin halvimmat ovat poikittaisrivimoottorien startteja).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Joo, tässä ei edes haeta ainutta oikeaa tapaa toteutukselle, vaan lähtökohtaisesti olemassa olevat värkit näyttävät suunnan budjetti & vähätöiselle ja toimivaksi todistetulle toteutukselle.Osku kirjoitti:Ei ole oikeaa eikä väärä tapaa tehdä, tosin perus TDi kytkin ja vauhtis olis kyllä jo kestänyt sen minkä askikin. Eli edelleen sulla on aski sulakkeena joka tietty ei ole optimaalista mutta tölkille tyypillistä heti kun kytkimen vahvistaa. Eli jos itse olisn adaptereilla leikkiny niin paremman askinsaamiseksi.
Yhtään TDi osaa ei tallistani löydy, joten sitä suuntaa ei siitä syystä tullut edes harkittua. Ja olenhan minä joskus kuunnellut suu hölmistyksestä auki Järkiauton Harrin horinoita minun auton hintaisista SA tai mitä lienee kytkinkopista, joilla rivimoottorin saisi näppärästi pystyyn. Tähän projektiin on auton ostamisen jälkeen käytetty toistaiseksi rahaa vain jarruosiin ja pitkittäis 1.8t:een moottorikorviin, kaiken muun löytyessä nurkista...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Juu ja en mä Harrinkaan kanssa ole samalla linjalla itse kartn pystykoneita. eli kulmaan pitää saada jos rivikone jollon rahat menee ÖP puolelle ja mootorin kiinnikeisiin jos JX ei sovi.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ja ennen kaikkea (ainakin paljon työaikaa) ahtoputkien, imuputkien, vesiputkien ja muiden varusteiden sommitteluun, kun mikään ei sovi suoraan paikoilleen siten kuin osat ovat moottorin luovuttajan pellin alla olleet
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Jokanen tyylillään kunhan tekee huolella ja ajatuksella niin löytyy montq toimivaa ratkasua.
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Ei sopinut ainakaan moottorin oma vauhtis. Vaikea saada yhdellä kädellä kunnon kuvaa, mutta napsahtaa kiinni starttikehä adapteriin.TT| kirjoitti:Sopiiko tuon adapterin kanssa myös rivikoneen vauhtipyörä? Ja mitä starttia käytät?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Korjoittelen varsinaisen projektipäivityksen huomenna läppäriltä, mutta pari kiireellistä kyssäriä pitää laittaa jo pöytään.
1. Löytyykö 1.8T jakopään osaajia. Auton runkonumeron perusteella tähän kuuluu varhaisin jakopään huoltosetti. Muistelin kuitenkin, että nämä olivat aikoinaan uutena naurun kohteita, kun uusista kalliista autoista kilahteli jakopäitä ja ymmärtääkseni niitä vähin äänin huoltojen yhteydessä vag päivitteli tuoreemmiksi malleiksi. Osaako joku sanoa alla olevasta kuvasta mikä malli tänä on?
2. Imusarjan puolelle onnistuin hankkimaan soppelin pitkittäsmoottorin moottorinkannakejalan. Turbon puolelle arpomani ei moottoriin sopinut. Osaako joku rasvanäppi tai etka osaaja kertoa mikä olisi tämän kannakkeen pari turbon puolelle? Imusarjan puoleinen on 8D0199307.
1. Löytyykö 1.8T jakopään osaajia. Auton runkonumeron perusteella tähän kuuluu varhaisin jakopään huoltosetti. Muistelin kuitenkin, että nämä olivat aikoinaan uutena naurun kohteita, kun uusista kalliista autoista kilahteli jakopäitä ja ymmärtääkseni niitä vähin äänin huoltojen yhteydessä vag päivitteli tuoreemmiksi malleiksi. Osaako joku sanoa alla olevasta kuvasta mikä malli tänä on?
2. Imusarjan puolelle onnistuin hankkimaan soppelin pitkittäsmoottorin moottorinkannakejalan. Turbon puolelle arpomani ei moottoriin sopinut. Osaako joku rasvanäppi tai etka osaaja kertoa mikä olisi tämän kannakkeen pari turbon puolelle? Imusarjan puoleinen on 8D0199307.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki