Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäle)
Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäle)
Aikaisempaa juttua autosta: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=3505
Kyseinen Pökäle iski silmään Nettiautossa, lähinnä omalaatuisen ulkonäön ja aidon luontaisen rumuuden takia. Paikanpäällä valkeni todellisuus ja olihan se livenä vielä hirveämpi kuin odotin; lähinnä tuon loppumattoman ruskean värin takia niin sisällä kuin ulkona. Kori kuitenkin oli senverran ehjä etten mahdollisuutta jättänyt käyttämättä ja konehuoneessa oli nyt aaz valmiina ja suhteellisen käyttökunnossa. Lisäksi autossa oli korkea katto joka oli pakollinen ehto tulevalle tölkille, ainoastaan nelivetoa jäi enää kaipaamaan. Hinta kuitenkin saatiin viilattua kohdalleen niin eipä siinä voinut kuin hymyssä suin ajella kotiinpäin.
Huomioita 300km matkan varrelta:
- Nuoren naisen kommentti ABC:llä ystävilleen "*naurua* Ei helvetti miten ruma auto!"
- Lisää sormella osoittelua eri paikoissa... Nimityksiä kuten "Pökäle", "Aavikkopökäle", "Turdsporter"
- Jarrupoljin menee lattiaan pikkuhiljaa pidemmässä jarrutuksessa
- Tyhjäkäynti hieman kateissa
- Etupäässä kopisee kuopissa
- Leimasetää pitäisi käydä naurattamassa
Autossa olisi myös kaikki matkailutarvikkeet kaasulla toimivana mutta tiettävästi näitä ei kyselyjen perusteella saa millään leimattua suomessa eikä pulloa katsastettua/täytettyä. Pienenä mahdollisuutena sitten ajattelin normaalia kaasupulloa mutta kun laitteista taasen puuttuu CE-merkinnät, käyttöpaine 50 mbar kun pitäisi olla 30 mbar sekä pullon katsastus hankalaa ellei mahdotonta niin parempi ehkä luopua koko ajatuksesta. Itseäni en haluaisi räjäyttää ja kaasuhommatkin kun on luvanvaraista niin ei tonnin vehkeeseen viitsi tuhansien eurojen kaasujärjestelmiä ruveta rakentelemaan. Myydään mitä myytävissä ja loput kuskataan loppusijoitukseen. Tällä hetkellä näyttää siis siltä että koko koppi tullaan tyhjentämään täysin noista kaasulaitteista; todella harmillista koska näyttivät oikeasti vähänkäytetyiltä. Hana ja vesitankki saa myös luvan lähteä. Tulevaisuudessa lämmitykseen Planar 44D sekä ruuanlaitto retkikeittimellä ulkona, eipä tuolla kopissa olisi muutenkaan pekoninhajua halunnut haistella. Vesikin kulkee ihan riittävän hyvin 10l pöntöissä ettei sitä välttämättä hanasta tarvi saada. Saapahan huomattavasti lisää ja esimerkiksi kääntyvät etupenkit käyttökelpoiseksi. Tietenkin jos joltain löytyy vielä hyvää ideaa/kommenttia kaasuasiaan niin vinkit tervetulleita!
Nyt auto on seissyt jokusen päivän ja koittanut rauhassa suunnitella tulevaa suuntaa ja laskeskella budjettia eri asioille. Pikkuhiljaa tuntuu siltä että tästä äärettömän ahtaasta matkailuautosta tehdään vähän keveämpi 5 paikkainen retkeilyauto kunnon eristyksellä, metallisella rokkisängyllä (vai multivanin penkki?) ja ilman kiinteitä "kodinkoneita". Värimaailmaa ei hirveästi pysty vaihtamaan ellei lähde oikeasti kaikkea muuttamaan kojelaudasta lähtien niin puun käyttö on varmaan se asia jolla tuon saa vielä kodikkaaksi. Lattialle ajatuksena laittaa tummanruskea laminaatti (sointuisi kojelaudan kanssa jne), seinät paneloida vaaleammalla puulla ja verhoilla kattokorotusosa beigellä huovalla. Yläosan kaapit ovat ehjiä niin saavat maalipinnan sekä uudet reunalistat ja lukot ruskeiden tilalle.
Ulkoasu tulee varmaan pysymään rumana vielä kauan mutta näillä näkymin enemmän korkeaa Syncrolookkia kuin madallusta ja isoa vannetta; lähinnä kylläkin budjettisyistä. Ehkä tuota voisi piristää vähän parilla US Army -aiheisella tarralla värin takia mutta suurempaa tuskin tulee hetkeen tapahtumaan.
Kysyttävää on ja tulee olemaan, jätetään ne projektikertomuksen seuraaviin postauksiin.
Kyseinen Pökäle iski silmään Nettiautossa, lähinnä omalaatuisen ulkonäön ja aidon luontaisen rumuuden takia. Paikanpäällä valkeni todellisuus ja olihan se livenä vielä hirveämpi kuin odotin; lähinnä tuon loppumattoman ruskean värin takia niin sisällä kuin ulkona. Kori kuitenkin oli senverran ehjä etten mahdollisuutta jättänyt käyttämättä ja konehuoneessa oli nyt aaz valmiina ja suhteellisen käyttökunnossa. Lisäksi autossa oli korkea katto joka oli pakollinen ehto tulevalle tölkille, ainoastaan nelivetoa jäi enää kaipaamaan. Hinta kuitenkin saatiin viilattua kohdalleen niin eipä siinä voinut kuin hymyssä suin ajella kotiinpäin.
Huomioita 300km matkan varrelta:
- Nuoren naisen kommentti ABC:llä ystävilleen "*naurua* Ei helvetti miten ruma auto!"
- Lisää sormella osoittelua eri paikoissa... Nimityksiä kuten "Pökäle", "Aavikkopökäle", "Turdsporter"
- Jarrupoljin menee lattiaan pikkuhiljaa pidemmässä jarrutuksessa
- Tyhjäkäynti hieman kateissa
- Etupäässä kopisee kuopissa
- Leimasetää pitäisi käydä naurattamassa
Autossa olisi myös kaikki matkailutarvikkeet kaasulla toimivana mutta tiettävästi näitä ei kyselyjen perusteella saa millään leimattua suomessa eikä pulloa katsastettua/täytettyä. Pienenä mahdollisuutena sitten ajattelin normaalia kaasupulloa mutta kun laitteista taasen puuttuu CE-merkinnät, käyttöpaine 50 mbar kun pitäisi olla 30 mbar sekä pullon katsastus hankalaa ellei mahdotonta niin parempi ehkä luopua koko ajatuksesta. Itseäni en haluaisi räjäyttää ja kaasuhommatkin kun on luvanvaraista niin ei tonnin vehkeeseen viitsi tuhansien eurojen kaasujärjestelmiä ruveta rakentelemaan. Myydään mitä myytävissä ja loput kuskataan loppusijoitukseen. Tällä hetkellä näyttää siis siltä että koko koppi tullaan tyhjentämään täysin noista kaasulaitteista; todella harmillista koska näyttivät oikeasti vähänkäytetyiltä. Hana ja vesitankki saa myös luvan lähteä. Tulevaisuudessa lämmitykseen Planar 44D sekä ruuanlaitto retkikeittimellä ulkona, eipä tuolla kopissa olisi muutenkaan pekoninhajua halunnut haistella. Vesikin kulkee ihan riittävän hyvin 10l pöntöissä ettei sitä välttämättä hanasta tarvi saada. Saapahan huomattavasti lisää ja esimerkiksi kääntyvät etupenkit käyttökelpoiseksi. Tietenkin jos joltain löytyy vielä hyvää ideaa/kommenttia kaasuasiaan niin vinkit tervetulleita!
Nyt auto on seissyt jokusen päivän ja koittanut rauhassa suunnitella tulevaa suuntaa ja laskeskella budjettia eri asioille. Pikkuhiljaa tuntuu siltä että tästä äärettömän ahtaasta matkailuautosta tehdään vähän keveämpi 5 paikkainen retkeilyauto kunnon eristyksellä, metallisella rokkisängyllä (vai multivanin penkki?) ja ilman kiinteitä "kodinkoneita". Värimaailmaa ei hirveästi pysty vaihtamaan ellei lähde oikeasti kaikkea muuttamaan kojelaudasta lähtien niin puun käyttö on varmaan se asia jolla tuon saa vielä kodikkaaksi. Lattialle ajatuksena laittaa tummanruskea laminaatti (sointuisi kojelaudan kanssa jne), seinät paneloida vaaleammalla puulla ja verhoilla kattokorotusosa beigellä huovalla. Yläosan kaapit ovat ehjiä niin saavat maalipinnan sekä uudet reunalistat ja lukot ruskeiden tilalle.
Ulkoasu tulee varmaan pysymään rumana vielä kauan mutta näillä näkymin enemmän korkeaa Syncrolookkia kuin madallusta ja isoa vannetta; lähinnä kylläkin budjettisyistä. Ehkä tuota voisi piristää vähän parilla US Army -aiheisella tarralla värin takia mutta suurempaa tuskin tulee hetkeen tapahtumaan.
Kysyttävää on ja tulee olemaan, jätetään ne projektikertomuksen seuraaviin postauksiin.
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11.11.2015 17:06
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Onpas tosiaan mukavan ruma pökäle. Väritystä älä missään tapauksessa muuta menee hyvä rumuus pilalle.
En jaksanu tälläkertaa lukee kokonaan tota aloitusta mutta jatka samaan malliin.
En jaksanu tälläkertaa lukee kokonaan tota aloitusta mutta jatka samaan malliin.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Tervetuloa vaan porukkaan! Suunnitelmat kuulostaa hyviltä ja autokin on huikean kaunis! Pekonit on tosiaan parempi paistaa pihalla ja teevedet voi keittää vaikka liukuoven raosta, jos pukkaa vettä taivaalta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Toi on hieno! Tuli soitettua itsekin kesällä kun oli myytävänä joko hukkasit low caravellen?
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Caravelle meni Porin seudulle 1.9 aaz kyydissä, uusi omistaja taitaa foorumillakin olla. Siihen harkitsin nostokattoa/kattokorotusta mutta halvempaa oli katsoa uusi aihio. Siitä se ajatus sitten lähti...
Löytyykö keneltäkään vertailutodistusta skannattuna tai muuten jossa kerrotaan ettei 2.1 bensa ja 1.6 td eroa alustaltaan tai jarruilta? Viestiä yv:llä niin laitan mailiosoitteen tulemaan.
Löytyykö keneltäkään vertailutodistusta skannattuna tai muuten jossa kerrotaan ettei 2.1 bensa ja 1.6 td eroa alustaltaan tai jarruilta? Viestiä yv:llä niin laitan mailiosoitteen tulemaan.
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Itse itselleni vastaten: VV-Autolta 3 arkipäivässä lappu postiluukusta sisään maksutta, liitteenä skannattuna jos joku sattuu tarvitsemaan.
- Liitteet
-
- Vastaavuustodistus
- Image.jpg (1.33 MiB) Katsottu 6603 kertaa
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Autoa käytetty leimalla, jarruissa sanomista takana ja molemmat sylinterit vuotaa. Kaikki uudet jarruosat tuli tilattua taakse, tällä viikolla toivottavasti saa vaihdettua.
Myös sähköjohtoja / antureita uusinut mutta nyt pieni ongelma. Öljynpaineanturit menivät kivuttomasti mutta luulin että kannen takana on 2 samanlaista anturia hehkuille ja lämpömittarille laipassa mutta toisin kävi. Tilanne on enemmänkin tämä (netistä lainattu kuva): Mistä ihmeestä tuollainen ympyröity anturi, yksi pinni, kierre isompi kuin tuo toinen (m10)? Vai onko vehkeessä väärä laippa takana vai mikä mättää? Mistään varaosalistauksessa ei oikein tuollaista tunnu löytyvän. Ulkoisen pumpun anturihan on kannen oikella puolella laipassa?
Myös sähköjohtoja / antureita uusinut mutta nyt pieni ongelma. Öljynpaineanturit menivät kivuttomasti mutta luulin että kannen takana on 2 samanlaista anturia hehkuille ja lämpömittarille laipassa mutta toisin kävi. Tilanne on enemmänkin tämä (netistä lainattu kuva): Mistä ihmeestä tuollainen ympyröity anturi, yksi pinni, kierre isompi kuin tuo toinen (m10)? Vai onko vehkeessä väärä laippa takana vai mikä mättää? Mistään varaosalistauksessa ei oikein tuollaista tunnu löytyvän. Ulkoisen pumpun anturihan on kannen oikella puolella laipassa?
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Kuvassa näyttää kyllä hitsatun uudemman mallinen anturi tuohon metallilähtöön. Alapuolella on alkuperäinen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Tässä nyt siis kuvat ihan kyseisestä laitoksesta. Johdotukset miten sattuu, huonossa kunnossa ja antureitakin vaihdeltu niin lähdetään sittenkin ihan perusasioista:
Jos nämä johtojen värit pitävät paikkansa niin:
B) Lisäkiertopumpulle menee RUSKEA/PUNAINEN ja tämä on kytketty koneen päällä olevaan anturiin. Onko oikein? Tietenkin vielä mahdollisuutena että laipat ovat ties mistä koneesta...
Jos nämä johtojen värit pitävät paikkansa niin:
A) Kannen perälle menevät KELTAINEN/PUNAINEN ja SININEN/VALKOINEN eli mittarille ja hehkuille. Ovatko nämä oikein ja miksi sensorit ovat erilaiset vaikka ymmärrykseni mukaan pitäisivät olla samanlaiset? Toinen M10, tuo uusi vaihdettu kuten kuuluukin ja toinen oli isompi kierteillä oleva (ei johtoa kiinni kuvassa!)Yellow/Red is temp gauge. - black sender, green stripe
Blue/White is glow plugs. - black sender, green stripe
Brown/red is aux waterpump. - black sender, yellow stripe (or could be orange)
B) Lisäkiertopumpulle menee RUSKEA/PUNAINEN ja tämä on kytketty koneen päällä olevaan anturiin. Onko oikein? Tietenkin vielä mahdollisuutena että laipat ovat ties mistä koneesta...
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Mukava että Suomesta löytyy näitä vähän harvinaisempiakin malleja. Ja nimenomaan tuo kattokorotus malli sattuu mukavasti meikäläisen silmään, jotenkin linjakkaan näköinen on!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl
Pökäle on taas tieliikennekelpoinen! Edes sammaleita ei ole vielä päältä pesty mutta nyt kulkee ja pysähtyy. Uudet jarrunesteet ja takapäähän kaikki uusiksi vuotavien sylinterien takia. Pumppu saatu säätöihin ja tyhjäkäynti löytynyt syöttöjen lisäyksen ja uuden karan kera.
Vanteet tuli haettua Raumalta ja yhestä lähti maalit heti samana iltana ja lippa nyt lähes kiillotettuna. Porsche Cupit Mille Miglian valmistamana, spekseiltään 17x7 et 35. Näillekin löytyisi jo uusi omistaja ja tilalle löytyisi Ronal R9 15x7 et 23 paketti mutten vielä ole osannut päättää kumpi olisi parempi vaihtoehto. Ronalit tietenkin sopisivat retrotyyliin hieman paremmin. Parempi vissiin hankkia molemmat.