Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäle)

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäle)

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Aikaisempaa juttua autosta: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=3505

Kuva

Kyseinen Pökäle iski silmään Nettiautossa, lähinnä omalaatuisen ulkonäön ja aidon luontaisen rumuuden takia. Paikanpäällä valkeni todellisuus ja olihan se livenä vielä hirveämpi kuin odotin; lähinnä tuon loppumattoman ruskean värin takia niin sisällä kuin ulkona. Kori kuitenkin oli senverran ehjä etten mahdollisuutta jättänyt käyttämättä ja konehuoneessa oli nyt aaz valmiina ja suhteellisen käyttökunnossa. Lisäksi autossa oli korkea katto joka oli pakollinen ehto tulevalle tölkille, ainoastaan nelivetoa jäi enää kaipaamaan. Hinta kuitenkin saatiin viilattua kohdalleen niin eipä siinä voinut kuin hymyssä suin ajella kotiinpäin.

Huomioita 300km matkan varrelta:
- Nuoren naisen kommentti ABC:llä ystävilleen "*naurua* Ei helvetti miten ruma auto!"
- Lisää sormella osoittelua eri paikoissa... Nimityksiä kuten "Pökäle", "Aavikkopökäle", "Turdsporter" :cry:
- Jarrupoljin menee lattiaan pikkuhiljaa pidemmässä jarrutuksessa
- Tyhjäkäynti hieman kateissa
- Etupäässä kopisee kuopissa
- Leimasetää pitäisi käydä naurattamassa

Autossa olisi myös kaikki matkailutarvikkeet kaasulla toimivana mutta tiettävästi näitä ei kyselyjen perusteella saa millään leimattua suomessa eikä pulloa katsastettua/täytettyä. Pienenä mahdollisuutena sitten ajattelin normaalia kaasupulloa mutta kun laitteista taasen puuttuu CE-merkinnät, käyttöpaine 50 mbar kun pitäisi olla 30 mbar sekä pullon katsastus hankalaa ellei mahdotonta niin parempi ehkä luopua koko ajatuksesta. Itseäni en haluaisi räjäyttää ja kaasuhommatkin kun on luvanvaraista niin ei tonnin vehkeeseen viitsi tuhansien eurojen kaasujärjestelmiä ruveta rakentelemaan. Myydään mitä myytävissä ja loput kuskataan loppusijoitukseen. Tällä hetkellä näyttää siis siltä että koko koppi tullaan tyhjentämään täysin noista kaasulaitteista; todella harmillista koska näyttivät oikeasti vähänkäytetyiltä. Hana ja vesitankki saa myös luvan lähteä. Tulevaisuudessa lämmitykseen Planar 44D sekä ruuanlaitto retkikeittimellä ulkona, eipä tuolla kopissa olisi muutenkaan pekoninhajua halunnut haistella. Vesikin kulkee ihan riittävän hyvin 10l pöntöissä ettei sitä välttämättä hanasta tarvi saada. Saapahan huomattavasti lisää ja esimerkiksi kääntyvät etupenkit käyttökelpoiseksi. Tietenkin jos joltain löytyy vielä hyvää ideaa/kommenttia kaasuasiaan niin vinkit tervetulleita!

Nyt auto on seissyt jokusen päivän ja koittanut rauhassa suunnitella tulevaa suuntaa ja laskeskella budjettia eri asioille. Pikkuhiljaa tuntuu siltä että tästä äärettömän ahtaasta matkailuautosta tehdään vähän keveämpi 5 paikkainen retkeilyauto kunnon eristyksellä, metallisella rokkisängyllä (vai multivanin penkki?) ja ilman kiinteitä "kodinkoneita". Värimaailmaa ei hirveästi pysty vaihtamaan ellei lähde oikeasti kaikkea muuttamaan kojelaudasta lähtien niin puun käyttö on varmaan se asia jolla tuon saa vielä kodikkaaksi. Lattialle ajatuksena laittaa tummanruskea laminaatti (sointuisi kojelaudan kanssa jne), seinät paneloida vaaleammalla puulla ja verhoilla kattokorotusosa beigellä huovalla. Yläosan kaapit ovat ehjiä niin saavat maalipinnan sekä uudet reunalistat ja lukot ruskeiden tilalle.

Ulkoasu tulee varmaan pysymään rumana vielä kauan mutta näillä näkymin enemmän korkeaa Syncrolookkia kuin madallusta ja isoa vannetta; lähinnä kylläkin budjettisyistä. Ehkä tuota voisi piristää vähän parilla US Army -aiheisella tarralla värin takia mutta suurempaa tuskin tulee hetkeen tapahtumaan.

Kysyttävää on ja tulee olemaan, jätetään ne projektikertomuksen seuraaviin postauksiin.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Onpas tosiaan mukavan ruma pökäle. Väritystä älä missään tapauksessa muuta menee hyvä rumuus pilalle.

En jaksanu tälläkertaa lukee kokonaan tota aloitusta mutta jatka samaan malliin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2629
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tervetuloa vaan porukkaan! Suunnitelmat kuulostaa hyviltä ja autokin on huikean kaunis! Pekonit on tosiaan parempi paistaa pihalla ja teevedet voi keittää vaikka liukuoven raosta, jos pukkaa vettä taivaalta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Toi on hieno! Tuli soitettua itsekin kesällä kun oli myytävänä :) joko hukkasit low caravellen?
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Caravelle meni Porin seudulle 1.9 aaz kyydissä, uusi omistaja taitaa foorumillakin olla. Siihen harkitsin nostokattoa/kattokorotusta mutta halvempaa oli katsoa uusi aihio. Siitä se ajatus sitten lähti...

Löytyykö keneltäkään vertailutodistusta skannattuna tai muuten jossa kerrotaan ettei 2.1 bensa ja 1.6 td eroa alustaltaan tai jarruilta? Viestiä yv:llä niin laitan mailiosoitteen tulemaan.
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Itse itselleni vastaten: VV-Autolta 3 arkipäivässä lappu postiluukusta sisään maksutta, liitteenä skannattuna jos joku sattuu tarvitsemaan.
Liitteet
Vastaavuustodistus
Vastaavuustodistus
Image.jpg (1.33 MiB) Katsottu 6603 kertaa
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Autoa käytetty leimalla, jarruissa sanomista takana ja molemmat sylinterit vuotaa. Kaikki uudet jarruosat tuli tilattua taakse, tällä viikolla toivottavasti saa vaihdettua.

Myös sähköjohtoja / antureita uusinut mutta nyt pieni ongelma. Öljynpaineanturit menivät kivuttomasti mutta luulin että kannen takana on 2 samanlaista anturia hehkuille ja lämpömittarille laipassa mutta toisin kävi.
3715005.jpg
3715005.jpg (12.07 KiB) Katsottu 6349 kertaa
Tilanne on enemmänkin tämä (netistä lainattu kuva):
1162647.jpg
1162647.jpg (219.58 KiB) Katsottu 6349 kertaa
Mistä ihmeestä tuollainen ympyröity anturi, yksi pinni, kierre isompi kuin tuo toinen (m10)? Vai onko vehkeessä väärä laippa takana vai mikä mättää? Mistään varaosalistauksessa ei oikein tuollaista tunnu löytyvän. Ulkoisen pumpun anturihan on kannen oikella puolella laipassa?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuvassa näyttää kyllä hitsatun uudemman mallinen anturi tuohon metallilähtöön. Alapuolella on alkuperäinen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Tässä nyt siis kuvat ihan kyseisestä laitoksesta. Johdotukset miten sattuu, huonossa kunnossa ja antureitakin vaihdeltu niin lähdetään sittenkin ihan perusasioista:

Jos nämä johtojen värit pitävät paikkansa niin:
Yellow/Red is temp gauge. - black sender, green stripe

Blue/White is glow plugs. - black sender, green stripe

Brown/red is aux waterpump. - black sender, yellow stripe (or could be orange)
A) Kannen perälle menevät KELTAINEN/PUNAINEN ja SININEN/VALKOINEN eli mittarille ja hehkuille. Ovatko nämä oikein ja miksi sensorit ovat erilaiset vaikka ymmärrykseni mukaan pitäisivät olla samanlaiset? Toinen M10, tuo uusi vaihdettu kuten kuuluukin ja toinen oli isompi kierteillä oleva (ei johtoa kiinni kuvassa!)
IMG_20161026_181216.jpg
IMG_20161026_181216.jpg (4.62 MiB) Katsottu 6340 kertaa
IMG_20161026_181239.jpg
IMG_20161026_181239.jpg (4.74 MiB) Katsottu 6340 kertaa
B) Lisäkiertopumpulle menee RUSKEA/PUNAINEN ja tämä on kytketty koneen päällä olevaan anturiin. Onko oikein?
rsz_img_20161026_181141[1].jpg
rsz_img_20161026_181141[1].jpg (461.42 KiB) Katsottu 6309 kertaa
Tietenkin vielä mahdollisuutena että laipat ovat ties mistä koneesta...
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Mukava että Suomesta löytyy näitä vähän harvinaisempiakin malleja. Ja nimenomaan tuo kattokorotus malli sattuu mukavasti meikäläisen silmään, jotenkin linjakkaan näköinen on! :)
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Wutec
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 10.08.2016 22:39

Re: Transporter T3 retkeilyauto (ent. Peruna, nykyinen Pökäl

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Kuva

Pökäle on taas tieliikennekelpoinen! Edes sammaleita ei ole vielä päältä pesty mutta nyt kulkee ja pysähtyy. Uudet jarrunesteet ja takapäähän kaikki uusiksi vuotavien sylinterien takia. Pumppu saatu säätöihin ja tyhjäkäynti löytynyt syöttöjen lisäyksen ja uuden karan kera.

Vanteet tuli haettua Raumalta ja yhestä lähti maalit heti samana iltana ja lippa nyt lähes kiillotettuna. Porsche Cupit Mille Miglian valmistamana, spekseiltään 17x7 et 35.
rsz_img_20161101_180722.jpg
rsz_img_20161101_180722.jpg (198.85 KiB) Katsottu 6054 kertaa
Näillekin löytyisi jo uusi omistaja ja tilalle löytyisi Ronal R9 15x7 et 23 paketti mutten vielä ole osannut päättää kumpi olisi parempi vaihtoehto. Ronalit tietenkin sopisivat retrotyyliin hieman paremmin. Parempi vissiin hankkia molemmat.
Vastaa Viestiin