Toinenkin pohjoisen tölkki
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Miten sie niitten valojen kanssa? mulla taitaa olla yhdet ylim. xenon-lisävalot hyllyssä.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tuli paremmat vakio umpiot. Lisävalot myös halogeenit jotta kontrasti pitkien ja lyhyiden välillä ei liian iso. Mutta siltikin kiinnostaa mitä olisi tarjon. Laitappa vaikka yv:nä tietoja ja hintaa ym.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Jaaha, kaikista pyhistä ajatuksista ja muista huolimatta tuli jo viritettyäkin tuota "Ryppyä".
Menin ja ostin (käytetyn) PSI säädettävän tehoboksin. Tuntuu jotta kulku muuttui jo hyvin maltillisellakin virityksellä tuli mukavasti lisäkulkua, sellaista vaivattomuutta kulkuun vielä lisää, vaikutti erityisesti korkeammille kierroksille. Savua ei ole vieläkään ole näkyvästi yhtään. Aina olen tuollaisia bokseja vastustanut mutta kokemus oli nyt kyllä ainakin lyhyellä (100km) koeajolla varsin positiivinen. Toivottavasti ahdin ja laatikko kestää lisärasituksen. Mäki missä aikaisemmin sai ajaa kaasu pohjassa jotta ei vauhti tippunut niin nyt oli OBD/ECU mittarin mukaan 75% kaasua ja kiihtyikin pikkasen sillä. Yhtään ei alkanut enempää "täristämään" pienillä kierroksilla, ehkä jopa päin vastoin, vikakoodeja ei tullut jne eli varsin onnistunut ilmeisesti. Kulutusta ei vielä kerinnyt mittomaan.
On se vain tuon e-TDI:n virittely helppoa ja palautus vakioksi onnistuu tarvittaessa noin viidessä minuutissa.
Menin ja ostin (käytetyn) PSI säädettävän tehoboksin. Tuntuu jotta kulku muuttui jo hyvin maltillisellakin virityksellä tuli mukavasti lisäkulkua, sellaista vaivattomuutta kulkuun vielä lisää, vaikutti erityisesti korkeammille kierroksille. Savua ei ole vieläkään ole näkyvästi yhtään. Aina olen tuollaisia bokseja vastustanut mutta kokemus oli nyt kyllä ainakin lyhyellä (100km) koeajolla varsin positiivinen. Toivottavasti ahdin ja laatikko kestää lisärasituksen. Mäki missä aikaisemmin sai ajaa kaasu pohjassa jotta ei vauhti tippunut niin nyt oli OBD/ECU mittarin mukaan 75% kaasua ja kiihtyikin pikkasen sillä. Yhtään ei alkanut enempää "täristämään" pienillä kierroksilla, ehkä jopa päin vastoin, vikakoodeja ei tullut jne eli varsin onnistunut ilmeisesti. Kulutusta ei vielä kerinnyt mittomaan.
On se vain tuon e-TDI:n virittely helppoa ja palautus vakioksi onnistuu tarvittaessa noin viidessä minuutissa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ahdin tuossa saattaa kovimmilla olla, varsinkin jos ahdot lähtee karkailemaan... Pakopainemittari varmaan kertoo totuuden milloin pudotaan pois pallokentältä.
< 15kWh/100km
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Karkailu tarkoittaisi varmaan jotta paineet imupuolella nousee hallitsemattomasti. Tuo näyttää olevan muutenkin jo vakio syötöillä jotta ahtopaineen säätö ei toimi ihan ajantasaisesti (mutta luulen että normaalisti?) vaan jos painaa kaasua nopeasti niin ahtopaine käy jossain 1,0-1,2 mutta vain luokkaa puoli sekuntia ja sitten tasaantuu 0,8, sama "jatkuu" virilaatikon kanssa. No, selvästihän tuo on kuin kaikilla jotta kun pikkusormen niin sitten se on menoa
Ahtimessa lie kovimmilla pakopuoli?
Hassusti tuntuu jotta koko ajan kulku vain ripeytyy? Voiko tuossa olla joku juttu joka oppii jotain tai mikähän lie. Nyt jo tuntuu jotta kääntäisikö vähän pienemmälle tuota viriruuvia.
Ahtimessa lie kovimmilla pakopuoli?
Hassusti tuntuu jotta koko ajan kulku vain ripeytyy? Voiko tuossa olla joku juttu joka oppii jotain tai mikähän lie. Nyt jo tuntuu jotta kääntäisikö vähän pienemmälle tuota viriruuvia.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tuo ahtojen käyttäytyminen on normaalia 1Z eculle. Karkailulla tarkoitin sitä että ahdot nousee kun on pakokaasua on niin paljon ettei hukkaportista kaikki mahdu pois, niin silloin nousee ahdotkin ja ollaan muutenkin turbon rajoilla..
Mitään oppimista ei tuossa pitäisi olla...
Mitään oppimista ei tuossa pitäisi olla...
< 15kWh/100km
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
mikä lie pullistuma, sikkikonetta kun googleta kuvahaulla...Roiala kirjoitti:Mutta sitten ehken tyhmä kysymys mutta mitä on nuo sikit, kuulostaa hyvältä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Vaikuttaa jotta etuperä vuotaa öljyä etulukon käyttösysteemistä?
Voiko se olla mahdollista ja onko tyypillistä? Tuossa remontin yhteydessä taisi olla pois paikaltaan se kello ja sen jälkeen oli 10tkm vuotamatta (oli vastaavaa vuotoa aikaisemminkin) mutta taas vaikuttaisi pukkaavan jostain öljyä pihalle.
Kardaani on myös aika lailla tiensä päässä. Pitää koittaa korjata (nivelet+tasapainotus) jos ei jollakulla ole myydä hyvää käytettyä, taitavat olla enemmän kuin kiven takana selaiset.
Noin 10tkm on nyt kesän jälkeen tullut ajeltua TDI koneella. AAZ:aan verrattuna kulku luonnollisesti varsinkin pienillä kierroksilla ihan toista luokkaa vaikka nelosen välitystä samalla pidennettiin.
Kulutus ollut välillä 8,3-9,6 kun aikaisemmin oli 9,8-12, Eli sen pari litraa, ehkä pikkasen vajaan, on kulutus tippunut. Ajo ollut pääosin kohtuu kevyttä eli ilman isompaa kuormaa ja tiellä sekä vielä pääosin noin 90 km/h nopeuksilla.
Voiko se olla mahdollista ja onko tyypillistä? Tuossa remontin yhteydessä taisi olla pois paikaltaan se kello ja sen jälkeen oli 10tkm vuotamatta (oli vastaavaa vuotoa aikaisemminkin) mutta taas vaikuttaisi pukkaavan jostain öljyä pihalle.
Kardaani on myös aika lailla tiensä päässä. Pitää koittaa korjata (nivelet+tasapainotus) jos ei jollakulla ole myydä hyvää käytettyä, taitavat olla enemmän kuin kiven takana selaiset.
Noin 10tkm on nyt kesän jälkeen tullut ajeltua TDI koneella. AAZ:aan verrattuna kulku luonnollisesti varsinkin pienillä kierroksilla ihan toista luokkaa vaikka nelosen välitystä samalla pidennettiin.
Kulutus ollut välillä 8,3-9,6 kun aikaisemmin oli 9,8-12, Eli sen pari litraa, ehkä pikkasen vajaan, on kulutus tippunut. Ajo ollut pääosin kohtuu kevyttä eli ilman isompaa kuormaa ja tiellä sekä vielä pääosin noin 90 km/h nopeuksilla.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Siinä lukon käyttöakselilla on alunperin ohut o-rengas, tai taisi olla X oikeastaan. Muualtahan se ei oikeastaan voi vuotaa, jos kaikki on edelleen paikallaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kardaani sai uudet nivelet ja tasapainotuksen. Kyllä on kyyti tasaista ja hiljaista (siltä osin)
Rovaniemellä http://www.moottorikoneistamoroi.fi/kon ... velut.html teki homman, vaihdettiin kumpikin ristikko ja tasapainotus, reilut kolme sataa oli hinta jotta ei se halpaa ole tuo jordaanien kunnostus mutta toivottavasti menee nyt mutkaista tietä näkymättömiin ennen kuin sen joutuu seuraavan kerran ottamaan irti.
Kerkesin jo viedä kunnostukseen ennenkuin tuli tarjousta ylä-lapin veljiltä vaihtokamppeesta
Rovaniemellä http://www.moottorikoneistamoroi.fi/kon ... velut.html teki homman, vaihdettiin kumpikin ristikko ja tasapainotus, reilut kolme sataa oli hinta jotta ei se halpaa ole tuo jordaanien kunnostus mutta toivottavasti menee nyt mutkaista tietä näkymättömiin ennen kuin sen joutuu seuraavan kerran ottamaan irti.
Kerkesin jo viedä kunnostukseen ennenkuin tuli tarjousta ylä-lapin veljiltä vaihtokamppeesta
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Heitti sitten kytkin pelaamasta
Kytkin ei irroita, ja ensimmäinen painallus tuntuu jotta painuu helposti pohjaan, toinen tai kolmas painallus niin tulee jokin vastaan tms eli on ihan tönkissä ei saa painettua yläasennosta yhtään vaan on "kivikova". Kestää kohtuu pitkään jotta palautuu taas että voi pumpata sen pari polkaisua. Kun koittaa painaa poljinta niin työsylinterin luona oleva vipu liikahtelee hieman mutta ei painu tai liiku varsinaisesti mihinkään.
Pakkasta on kovasti ja jokin voi toki olla jäässä mutta liekkö jokin irronnut kytkimen (laatikon) sisältä. Onkohan tuo kytkinvipu tuossa kuvassa joka on liitteenä niin missä asennossa. Palautuneena normaalitilaan vai "kytkin painettuna"?
http://www.youtube.com/watch?v=g2Pu7OS94sE
Videossa näkyy kun kytkin vipu heiluu kun koittaa polkea poljinta.
Tai näkyy varmaan joskus sitten kun juutuuppi saa videon käsiteltyä...
Kytkin ei irroita, ja ensimmäinen painallus tuntuu jotta painuu helposti pohjaan, toinen tai kolmas painallus niin tulee jokin vastaan tms eli on ihan tönkissä ei saa painettua yläasennosta yhtään vaan on "kivikova". Kestää kohtuu pitkään jotta palautuu taas että voi pumpata sen pari polkaisua. Kun koittaa painaa poljinta niin työsylinterin luona oleva vipu liikahtelee hieman mutta ei painu tai liiku varsinaisesti mihinkään.
Pakkasta on kovasti ja jokin voi toki olla jäässä mutta liekkö jokin irronnut kytkimen (laatikon) sisältä. Onkohan tuo kytkinvipu tuossa kuvassa joka on liitteenä niin missä asennossa. Palautuneena normaalitilaan vai "kytkin painettuna"?
http://www.youtube.com/watch?v=g2Pu7OS94sE
Videossa näkyy kun kytkin vipu heiluu kun koittaa polkea poljinta.
Tai näkyy varmaan joskus sitten kun juutuuppi saa videon käsiteltyä...
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Aika oudolta näyttää. Kerran on käynyt niin että tarvike wbx-kytkinlevystä on kitkapinnat irronnut ja ne on ollut päällekkäin, jolloin se on pakottanut paineasetelman "pohjaan" ja ängennyt itsensä jumiin.
Vivun asennosta en nyt ihan tarkkaan osaa sanoa, jotenkin näyttää että aika pohjassa on.. Jos sitä pystyy pikkuhiljaa vääntämään ylöspäin yli 1,5cm niin sanoisin jotain on pielessä.
Jos siellä olisi jotain muuta kytkinkopan sisällä rikki (painelaakeri), niin eiköhän se moottorien pyöriessä pitäisi aika pahaa ääntä kun irto-osat jauhautuisivat vauhtipyörää vasten...
Vivun asennosta en nyt ihan tarkkaan osaa sanoa, jotenkin näyttää että aika pohjassa on.. Jos sitä pystyy pikkuhiljaa vääntämään ylöspäin yli 1,5cm niin sanoisin jotain on pielessä.
Jos siellä olisi jotain muuta kytkinkopan sisällä rikki (painelaakeri), niin eiköhän se moottorien pyöriessä pitäisi aika pahaa ääntä kun irto-osat jauhautuisivat vauhtipyörää vasten...
< 15kWh/100km
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Mitään ääniä ei kuulu ja kytkin pitää normaalisti.
Toivottavasti on vain jäässä nesteet.
Ylöspäin vipua ei saa helposti ainakaan kammettua juurikaan, ihan vähän.
Ei ollut vielä sulanut auto vaikka pakkanenkin oli laskenut ja oli pari puhallinta lämmittämässä. Harvahko talli
Tai siis myös niin jotta oli nyt aamulla vielä ihan tönkissä jotta ei painunut yhtään poljin.
Toivottavasti on vain jäässä nesteet.
Ylöspäin vipua ei saa helposti ainakaan kammettua juurikaan, ihan vähän.
Ei ollut vielä sulanut auto vaikka pakkanenkin oli laskenut ja oli pari puhallinta lämmittämässä. Harvahko talli
Tai siis myös niin jotta oli nyt aamulla vielä ihan tönkissä jotta ei painunut yhtään poljin.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Eikös noi PSI:n boxit ole lähinnä aikareleellä varustettuja evry purkkeja?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Näin olen ymmärtänytEicca_ kirjoitti:Eikös noi PSI:n boxit ole lähinnä aikareleellä varustettuja evry purkkeja?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Juu, hyvin yksinkertainen ja vaatimaton eikä vaikutuskaan iso mutta sopiva. Ei savuta, pikkasen tuo pirteyttä. Mainoksessa sanotaan jotain maf arvon huomioon ottamisesta jossain säädössä tms...
Tuohon minun ecu-boksiin olisi pitänyt juotella uusi lastu, kymmeniä tms jalkoja ja työläs ym, on sen verta vanhan mallinen. Varmasti parempi vaihtoehto oikea ohjelmointi mutta kun hyvin pieni vaikutus oli riittävästi niin tuo saa piisata. Oli halpa ja saa helposti poiskin jos haluaa.
Tuohon minun ecu-boksiin olisi pitänyt juotella uusi lastu, kymmeniä tms jalkoja ja työläs ym, on sen verta vanhan mallinen. Varmasti parempi vaihtoehto oikea ohjelmointi mutta kun hyvin pieni vaikutus oli riittävästi niin tuo saa piisata. Oli halpa ja saa helposti poiskin jos haluaa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kytkimen vipu laatikon kyljessä liikkuu ilman että kytkin irroittaa eli taitaa tulla laatikon irroitus
Mikähän se voi olla. Näyttää kuin vipu olisi ihan normaalissa paikassa eli ei ole liikkunut sivusuunnassa.
Siinähän on boorit siinä vivussa ja akselissa mutta onko mitään muuta paikkaa mistä se voi sutia tuo akseli jollei asetelma tai painelaakeri ole jotenkin lipsahtanut ja voiko nekään jos ei hajoa.
Asetelma ja kytkin ja kaikki on uusittu n15tkm sitten kesällä TDI muutoksen yhteydessä. Kytkin 1z vakio, asetelma 1z vakio, kytkinakseli TDI vakio.
Mikähän se voi olla. Näyttää kuin vipu olisi ihan normaalissa paikassa eli ei ole liikkunut sivusuunnassa.
Siinähän on boorit siinä vivussa ja akselissa mutta onko mitään muuta paikkaa mistä se voi sutia tuo akseli jollei asetelma tai painelaakeri ole jotenkin lipsahtanut ja voiko nekään jos ei hajoa.
Asetelma ja kytkin ja kaikki on uusittu n15tkm sitten kesällä TDI muutoksen yhteydessä. Kytkin 1z vakio, asetelma 1z vakio, kytkinakseli TDI vakio.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Siis hetkinen tdi kytkimeen sopiva kytkinakseli? tölkissä? mistä olet hommannut?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Juho eli dmn on tehnyt tuon koneen vaihdon ja laatikon muutokset ja hänen toimittamissaan tiedoissa sanotaan vaihdetuista osista että kytkinakseli "TDI". Ymmärsin että on tuolta hankittu http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/gearbox ... -vw-t3-bus
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Jeps, tollanen satasen keppi laitettiin että saadaan suoraan kaupan hyllyltä sopimaan laadukkaat "OEM" kytkinosat paikalleen, ettei tule mitään ongelmia niiden kanssa.. ja kuinkas sitten kävikään!
< 15kWh/100km