2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Onkos tovereilla tiedossa mistä kannattaisi alkaa etsiä öljyvuotoa, kun tuntuu vähän sotkevan itseään. Oma arvaus on ventiilikopan tiiviste, joka onkin jo uusi odottamassa inspiraatiota ja "isoa huoltoa". Öljyntäytön talvella laitoin kunnolla paikalleen, ja näyttää siitä(kin) nyt tihkuvan hieman. Pitää se samalla pistää liiman kanssa paikalleen. Turbo näytti ihmeen puhtaalle, sen mitä suurempia purkamatta sitä näki viime öljynvaihdossa.
Olisiko muita ideoita? Niin motti on vasta kehrännyt reilun 570tkm.
Olisiko muita ideoita? Niin motti on vasta kehrännyt reilun 570tkm.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Itsellä varmaankin kampiakselin stefa tai jokin sieltä suunnalta tihkuttaa, no seuraavassa hihnan vaihdossa katsokoot/vaihtakoot.
Etupuoli koneesta on ihan kuiva/puhdas.
Ja nyt on kyllä öljynvaihdon jälkeen öljyä vähän siellä sun täällä, kun se suodatin on siellä niin mukavassa paikassa ja valuu koneen kuvetta siihen muovisuojan päälle
Etupuoli koneesta on ihan kuiva/puhdas.
Ja nyt on kyllä öljynvaihdon jälkeen öljyä vähän siellä sun täällä, kun se suodatin on siellä niin mukavassa paikassa ja valuu koneen kuvetta siihen muovisuojan päälle
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Omassa koneessani suurimmat vuodot tulivat täyttöputken/huohottimen ja venakopan liitoksesta. Kun niistä pääsi eroon, ei mennyt kauaakaan kun alkoi hihna kihnuttaa ja siitä oli pari uraa jo melko öljyttyjä.
Öljynoro näkyy kuusiokoloruuvin rikan kohdilta tossa taustapellissä:
Ensiavuksi taivutin vähän tota peltiä, ettei tippa enää levinnyt hihnaan vaan putosi pois.
Vaihdoin aluksi kampparin stefan, mutta vuoto jatkui.
Se tulikin tuolta:
Eli kuvassa öljypumpun paineventtiilin tulppa ja alareunassa puolet vetaria. Paikat justiin kuivattu puhistusspräyllä, joten vuoto erottuu selkeästi.
Vuotokohtaa joutui tovin aikaa jäljittämään ja se viimein paljastui lohkon ja ö-pumpun väliseksi peltitiivisteeksi.
Uusi tiiviste vaatikin luonnollisesti öljypumpun irroituksen ja sitä myöten myös öljypohjan poiston, että imujalan sai irti.
Ohut liimahuntu uuteen peltiin ja nyt on kone pysynyt todella puhtaana.
Melkoinen homma kosmeettisen vaivan takia, mutta mun autot ei vuoda mitään, joten korjatahan se piti.
Nyt on suunnilleen tännäköistä:
Öljynoro näkyy kuusiokoloruuvin rikan kohdilta tossa taustapellissä:
Ensiavuksi taivutin vähän tota peltiä, ettei tippa enää levinnyt hihnaan vaan putosi pois.
Vaihdoin aluksi kampparin stefan, mutta vuoto jatkui.
Se tulikin tuolta:
Eli kuvassa öljypumpun paineventtiilin tulppa ja alareunassa puolet vetaria. Paikat justiin kuivattu puhistusspräyllä, joten vuoto erottuu selkeästi.
Vuotokohtaa joutui tovin aikaa jäljittämään ja se viimein paljastui lohkon ja ö-pumpun väliseksi peltitiivisteeksi.
Uusi tiiviste vaatikin luonnollisesti öljypumpun irroituksen ja sitä myöten myös öljypohjan poiston, että imujalan sai irti.
Ohut liimahuntu uuteen peltiin ja nyt on kone pysynyt todella puhtaana.
Melkoinen homma kosmeettisen vaivan takia, mutta mun autot ei vuoda mitään, joten korjatahan se piti.
Nyt on suunnilleen tännäköistä:
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Eli varmaan itselläkin on tuo se kohta mistä vuotaa tai sitten tuo kampuran stefa. Samanlailla on minullakin "öljytty". Hihnasta en tiedä, kihnuttaa kyllä aika kivasti välillä.Mara kirjoitti: Öljynoro näkyy kuusiokoloruuvin rikan kohdilta tossa taustapellissä:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Paljonko tuolla koneella on ajettu? Hihnat kun vaihdettiin niin kaikki oli kuivia, joten ei alettu stefoja vaihtamaan. Pitää tuo venttiilikopan tiiviste vaihtaa, kun tämä T4 joskus pääsee talliin (saa syncrot ajoon). Omassa siis vuoto sen verran pientä että ei tipu maahan asti, tuon etupuolen vaan sotkee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Tossa mun omassa on nyt 470tkm mittarissa, ja tuolloin korjausaikoihin luultavasti jotain parikymppiä vähemmän.
Kampparin stefan vaihto ei auttanut sitten yhtään mitään mun tapauksessa, koska se ei edes vuotanut.
Joskus alussa liimasin alipainepumpun kiinnityksenkin, taisi sieltäkin vähän tihkua ja sehän on siinä etupuolella.
Vähän on alkanut taas huohottimen juuresta kostumaan, pitää taas putsata ja tiivistää kunhan ehtii.
Kampparin stefan vaihto ei auttanut sitten yhtään mitään mun tapauksessa, koska se ei edes vuotanut.
Joskus alussa liimasin alipainepumpun kiinnityksenkin, taisi sieltäkin vähän tihkua ja sehän on siinä etupuolella.
Vähän on alkanut taas huohottimen juuresta kostumaan, pitää taas putsata ja tiivistää kunhan ehtii.
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Oletko noita putsannut ihan vaan pyyhkimällä jollain, vai uskaltaako pestä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI ACV koneen öljyvuodot
Heti oston jälkeen otin sen luodinkestävän pohjakaukalon pois ja Pineline-käsittelyn jälkeen huuhtelin koneen painepesurilla alta ja päältä.
Kivempi sillä tavalla hypistellä huoltokohteita ja löytyypä ne vuotopaikatkin huomattavasti helpommin.
Talvella olisi toki suotavaa, että vesipesun jälkeen saisi vaikka yöksi kuivumaan johonkin lämpimään. Itse tosin en sitä saanut järkättyä, mutta eipä Portteri siitä ollut moksiskaan. Laturia ja hammashihnoja kun varoo sumuttamasta, niin mikäs siinä.
Kivempi sillä tavalla hypistellä huoltokohteita ja löytyypä ne vuotopaikatkin huomattavasti helpommin.
Talvella olisi toki suotavaa, että vesipesun jälkeen saisi vaikka yöksi kuivumaan johonkin lämpimään. Itse tosin en sitä saanut järkättyä, mutta eipä Portteri siitä ollut moksiskaan. Laturia ja hammashihnoja kun varoo sumuttamasta, niin mikäs siinä.