Sivu 2/2

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 14.02.2019 19:47
Kirjoittaja matrikkel
Sillä Hump Modella on tekemistä siinä että miten korjattu viskokytkin lukittuu verratuna tehtaan spekseihin. Jos se lukittuu liian helposti, lametti kuluvat ja bang.

https://vw-kern.at/t3-visco-kupplung

Joku on näköjään tehnty 80-luvulla diplomityön Steyer-Puchille viskokytkimen vikailusta kun etuperän öljyä pääsee tihkumaan silikoniöljyn sekaan ja se muuttaa viskon ominaisuuksia milloin se menee täyteen lukkoon.

Tuossa ym. linkissä on testiproseduuri, miten testataan viskon käyttäytymistä arktisissa lämpötilanvaihteluissa (Suomessa on vieläkin isommat kuin mitä Itävaltalaiset kuvittelevat). Siinä on mitattu miten 16*C huoneenlämpötilassa ilmatiiviin viskon sisällä on 1 Bar paine ja yön yli pakastimessa oltuaan viskon sisäinen paine on enää 0,15Bar. Tällöin se voi herkästi imeä sisäänsä epäpuhtauksia. Silikoniöljyllä on aika iso lämpölaajenemisominaisuus. Kerni mainostaa että heillä on erikoinen venttiili jolla viskoon laitetaan hieman suurempi staattinen paine sisälle, niin kylmällä pakkasilmalla ei alhaisia sisäisiä paineita pääse muodostumaan - jolloin viskokytkin pakkasella imaisisi sisäänsä peräöljyä joka "särkisi" viskon toimintavarmuuden.

Mie uskoisin että Werkstatt Kernin testipenkki on vain "kalibroitu" ilmanpaine siellä purnukan sisällä. Paitsi näyttävät "ilman" sijasta käyttävän hiilidioksidia tai jotain muuta inerttiä kaasua. Argonia varmaan löytyy jokaisen vanhan auton ropaajan tallista.

https://vw-kern.at/blog/2016/06/17/neue ... c02-visco/

Tuossa vetävät alipainepumpulla ilman pois ja tilalle jalokaasu tai co2. Voisikohan tuossa käyttää esim. ilmastointilaitteen täyttöventtiiliä, silloin olisi hyvä imaista "0" Bar sisälle ja työntää vaikka typpi 1 Bar esipaineella tilalle?

Tuossa on lisää juttua savoksi:
http://www.t3-pedia.de/index.php?title=Viscokupplung

Siinä on korjattua viskokytkintä testattu esim. 1 metrin varrella 10kg kuormalla akselinpäästä, 90 asteen kääntymiseen pitäisi mennä 30 sekuntia. Lisäksi tässä linkissä on kokeiltu täysin täyteen laitetun viskokytkimen (siis enemmän kuin 288g) laittamista uuniin (labrauuni voisi olla hyvä) kalibroituu 130 asteen lämpötilaan. Silikoniöljy laajenee ja ylimääräinen tulee ulos. Lisäksi toinen uunitusversio jossa 90 minuuttia 115 asteessa. Tässä linkissä ei ollut mainintaa Steyer-Puchin DI-työstä.

Aika mielenkiintoista. :-) En mie tiedä onko tästä mitään apua.

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 14.02.2019 23:05
Kirjoittaja Larmatin
Joo onhan tuosta apuja.

Pätee vissiin samat tekstit T4 porteriin.
Säädetäänköhän sitä lukkitumis juttua just sillä öljymäärällä vai mikä siihen vaikuttaa kun en oikeen hiffaa mikä siinä sitten vetää jumii kun tarpeeksi lämpenee.

Voisihan se olla hyvä laittaa yöx pakastimeen ja sitten vasta aamulla laittaa tulppa kiinni niin jää pieni peruspaine pohjalle,tai sit pakkasella ilmalla käyttää proppua auki.

noilla savonkielisillä sivuilla olisi paljon hyvää juttua jos jotain ymmärtäisi lukea suoraan eikä google translaten kautta

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 15.02.2019 08:37
Kirjoittaja matrikkel
Jos mie ymmärsin oikein, niin kunnolla viskon lämmitessä, kun lamellien välillä on paljon nopeuseroa, silikoniöljy tavallaan kiilaa lamellien metallipinnat yhteen jolloin visko menee lukkoon. Ainakin yhdessä linkissä tämä HumpMode lämpötila oli 130 astetta Celciusta. Hump Mode on siis viskokytkimen ominaisuus joka pitäisi ilmetä n. 130 asteen lämpötilassa.

Öljymäärä on varmaankin laskettu niin että 288g eri lämpötiloissa on paras kompromissi.

Ja edelleen mennään ymmärryksen reuna-alueilla, kun silikoniöljyssä on epäpuhtauksia, muuttu viskositeetti ja öljyn leikkausominaisuudet - kyky vastustaa lamellien leikkaavaa vaikutusta, alkaa tuon Hump Moden ilmenemislämpötila muuttua. Olettaisin että se lähtee laskemaan.

Toi idea yöksi pakastimeen ja aamulla tulppa paikalleen kuulostaa yksinkertaisuudessaan aika kätevältä ajatukselta estää pakkasen kehittämä sisäinen alipaine!

Nyt en enää muista minkä linkin takana oli juttua käyttää eri viskositeetillä olevaa silikoniöljyä, mutta VAG:n default viskositeetti oli "30000". Vaihtamalla viskositeettia esim. vielä jäykemmäksi, kuvittelisin sen tuovan ainakin parikin mahdollisesti haluttua etua; visko pitää herkemmin (auto jurnuttaa herkemmin) ja HumpMode siirtyy korkeammille lämpötiloille.

Ei muuta kuin vesijäähdytysvaippaa viskokytkimelle kehittämään. :idea: :mrgreen:

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 15.02.2019 10:15
Kirjoittaja dmn
60000cSt mönjällä tulee ihan hyvä yleiskäyttöinen visko t3:een. T3:ssahan visko on ennen perävälitystä, T4:ssa taas perävälitys taitaa olla 1:1 luokkaa, joten sekin merkkaa aika paljon. En kyllä tarkemmin tiedä t4:n viskon rakenteesta verrattuna t3:een.

Öljyhän on vähän harhaanjohtava nimitys, tuo 60000cSt tavarakin on niin hitaasti juoksevaa että kipon voi kääntää ylösalaisin pöydällä ja tunnin päästä tulla ihmettelemään tapahtuiko mitään (no suurin osa siitä on pöydällä mutta reunat valuu vielä).

Sinänsähän lamellit ei mitenkään koske toisiinsa missään tilanteissa suoraan, pelkästään vaan öljyn välityksellä, eikä visko ole 100% lukossa ikinä. Liekö tossa kuvassa/artikkelissa hump modella (HUMP - lift or carry (a heavy object) with difficulty - New Oxford American Dictionary) tarkoitettu sitä aluetta missä viskon läpi ulos tuleva momentti seuraa sisääntulevaa momenttia tietyllä funktiolla. Tässä yhtälössähän on kaksi muuttujaa, momentti ja lämpötila, liika momentti muuttuu tietysti lämmöksi, joka pienentää viskositeettiä, jolloin ulostuleva momentti pienenee.

Tiivisteiksi kannattaa muuten laittaa jotain muutan kuin NBR:ää, tuon lämpötilan takia juuri.

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 15.02.2019 21:53
Kirjoittaja matrikkel
Tuossa kuvassa on mallinnettu Humpmodea, eli lämpötila lähtee karkaamaan kun momentti laskee, kuten totesitkin. Luulisin että juurikin epäpuhtauksilla ja silikonimönjän ominaisuuksien muuttumisella huonompaan suuntaan toi humppaaminen ilmenee sitten defaulttia helpommin.

Jos 30000 tökötillä ei kestä normikäytössä, niin sitten sakiampaa soppaa. Tuli mieleen, miun kaverilla oli Rellu Espace Quadra vuosituhannen vaihteessa ja siitä poksahti viskokytkin - siinähän se oli hitsattu rakenne, joten sitä ei voinut avata. Sylinteri leikattiin sorvissa auki, putsattiin, tehtiin täyttöproppu ja hitsattiin laserilla yhteen. Koko homma meni aika sähellettynä, mutta kyllä se toimi niinkuin persdynometrilla vain pystyi testaamaan. Itse en ehkä menettäisi yöunia... :shock:

Lähde: https://vw-kern.at/t3-visco-kupplung

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 16.02.2019 15:32
Kirjoittaja Larmatin
no 100000:ta tököttii tilasin purkin

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 16.02.2019 19:53
Kirjoittaja TT|
Larmatin kirjoitti:no 100000:ta tököttii tilasin purkin
En tiedä kumpaan viskoon olet sitä laittamassa, mutta T3 ilman de-coupleria se on liian jäykkää. Joko renkaat kuluu ja/tai joku paikka voimansiirrosta antaa periksi. Sitä tuolla jäykkyydellä säädetään, että miten paljon etu- ja takapää voi pyöriä eri tahtiin.

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 16.02.2019 22:01
Kirjoittaja dmn
Ei hätää, tuota voi onneksi lantrata ostamalla lähimmästä RC-autokaupasta ohkaisempaa öljyä. Tuossa laskuri sekoitussuhteille https://www.widman.biz/English/Calculat ... tures.html

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 16.02.2019 23:08
Kirjoittaja Larmatin
Vaikka tää tölkkifoorumi on niin eikös tämä osasto ja topikki ole T4 portereille, eli tökötti tulee mulla T4 porteriin ja olisin siinä uskossa että siihen kuuluu 100000:nen aine
Edit:nyt on tavarat.. viellä kun kerkeis vaihtaa..

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 01.06.2020 19:52
Kirjoittaja Larmatin
No nyt on visko pöydällä, eihän siinä mennyt kuin vuosi että kerkesin ottaa työn alle.
Saas nähä mitä tulee, nyt on aineet valumassa pois sisältä.

Mihinköhän tuo vanha aine liukenee hyvin kun tuntuu että ei liukene oikein millään?

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 01.06.2020 20:15
Kirjoittaja dmn
Jos kerran ei ole kiire niin anna valua, kyllä se sieltä tulee.

Silikoniöljy sekoittuu hyvin muihin öljyihin, ehkäpä dieselillä ohentamalla saa nopeutettua prosessia.

Re: T4 viscon öljynvaihto

Lähetetty: 01.06.2020 23:17
Kirjoittaja Larmatin
dmn kirjoitti:Jos kerran ei ole kiire niin anna valua, kyllä se sieltä tulee.

Silikoniöljy sekoittuu hyvin muihin öljyihin, ehkäpä dieselillä ohentamalla saa nopeutettua prosessia.
aattelinkin jotain liuotinta laittaa sinne sisälle ja sitten pyörittä sitä väkisin niin luulisi olevan helpompi sitten putsata noita levyjä kun purkaa kokonaan.
Nyt mulla meni yläreijästä 0.1bar ilmaa sisään niin hyvin tuli ainetta kyllä pois alhaalta.
Muistaako kukaan paljonko sen viskon keskimutterin mometti oli jolla se laitetaan perään kiinni?
Se meinaan lähti sormineen auki kun purkasin :o