Re: T4 viscon öljynvaihto
Lähetetty: 14.02.2019 19:47
Sillä Hump Modella on tekemistä siinä että miten korjattu viskokytkin lukittuu verratuna tehtaan spekseihin. Jos se lukittuu liian helposti, lametti kuluvat ja bang.
https://vw-kern.at/t3-visco-kupplung
Joku on näköjään tehnty 80-luvulla diplomityön Steyer-Puchille viskokytkimen vikailusta kun etuperän öljyä pääsee tihkumaan silikoniöljyn sekaan ja se muuttaa viskon ominaisuuksia milloin se menee täyteen lukkoon.
Tuossa ym. linkissä on testiproseduuri, miten testataan viskon käyttäytymistä arktisissa lämpötilanvaihteluissa (Suomessa on vieläkin isommat kuin mitä Itävaltalaiset kuvittelevat). Siinä on mitattu miten 16*C huoneenlämpötilassa ilmatiiviin viskon sisällä on 1 Bar paine ja yön yli pakastimessa oltuaan viskon sisäinen paine on enää 0,15Bar. Tällöin se voi herkästi imeä sisäänsä epäpuhtauksia. Silikoniöljyllä on aika iso lämpölaajenemisominaisuus. Kerni mainostaa että heillä on erikoinen venttiili jolla viskoon laitetaan hieman suurempi staattinen paine sisälle, niin kylmällä pakkasilmalla ei alhaisia sisäisiä paineita pääse muodostumaan - jolloin viskokytkin pakkasella imaisisi sisäänsä peräöljyä joka "särkisi" viskon toimintavarmuuden.
Mie uskoisin että Werkstatt Kernin testipenkki on vain "kalibroitu" ilmanpaine siellä purnukan sisällä. Paitsi näyttävät "ilman" sijasta käyttävän hiilidioksidia tai jotain muuta inerttiä kaasua. Argonia varmaan löytyy jokaisen vanhan auton ropaajan tallista.
https://vw-kern.at/blog/2016/06/17/neue ... c02-visco/
Tuossa vetävät alipainepumpulla ilman pois ja tilalle jalokaasu tai co2. Voisikohan tuossa käyttää esim. ilmastointilaitteen täyttöventtiiliä, silloin olisi hyvä imaista "0" Bar sisälle ja työntää vaikka typpi 1 Bar esipaineella tilalle?
Tuossa on lisää juttua savoksi:
http://www.t3-pedia.de/index.php?title=Viscokupplung
Siinä on korjattua viskokytkintä testattu esim. 1 metrin varrella 10kg kuormalla akselinpäästä, 90 asteen kääntymiseen pitäisi mennä 30 sekuntia. Lisäksi tässä linkissä on kokeiltu täysin täyteen laitetun viskokytkimen (siis enemmän kuin 288g) laittamista uuniin (labrauuni voisi olla hyvä) kalibroituu 130 asteen lämpötilaan. Silikoniöljy laajenee ja ylimääräinen tulee ulos. Lisäksi toinen uunitusversio jossa 90 minuuttia 115 asteessa. Tässä linkissä ei ollut mainintaa Steyer-Puchin DI-työstä.
Aika mielenkiintoista. En mie tiedä onko tästä mitään apua.
https://vw-kern.at/t3-visco-kupplung
Joku on näköjään tehnty 80-luvulla diplomityön Steyer-Puchille viskokytkimen vikailusta kun etuperän öljyä pääsee tihkumaan silikoniöljyn sekaan ja se muuttaa viskon ominaisuuksia milloin se menee täyteen lukkoon.
Tuossa ym. linkissä on testiproseduuri, miten testataan viskon käyttäytymistä arktisissa lämpötilanvaihteluissa (Suomessa on vieläkin isommat kuin mitä Itävaltalaiset kuvittelevat). Siinä on mitattu miten 16*C huoneenlämpötilassa ilmatiiviin viskon sisällä on 1 Bar paine ja yön yli pakastimessa oltuaan viskon sisäinen paine on enää 0,15Bar. Tällöin se voi herkästi imeä sisäänsä epäpuhtauksia. Silikoniöljyllä on aika iso lämpölaajenemisominaisuus. Kerni mainostaa että heillä on erikoinen venttiili jolla viskoon laitetaan hieman suurempi staattinen paine sisälle, niin kylmällä pakkasilmalla ei alhaisia sisäisiä paineita pääse muodostumaan - jolloin viskokytkin pakkasella imaisisi sisäänsä peräöljyä joka "särkisi" viskon toimintavarmuuden.
Mie uskoisin että Werkstatt Kernin testipenkki on vain "kalibroitu" ilmanpaine siellä purnukan sisällä. Paitsi näyttävät "ilman" sijasta käyttävän hiilidioksidia tai jotain muuta inerttiä kaasua. Argonia varmaan löytyy jokaisen vanhan auton ropaajan tallista.
https://vw-kern.at/blog/2016/06/17/neue ... c02-visco/
Tuossa vetävät alipainepumpulla ilman pois ja tilalle jalokaasu tai co2. Voisikohan tuossa käyttää esim. ilmastointilaitteen täyttöventtiiliä, silloin olisi hyvä imaista "0" Bar sisälle ja työntää vaikka typpi 1 Bar esipaineella tilalle?
Tuossa on lisää juttua savoksi:
http://www.t3-pedia.de/index.php?title=Viscokupplung
Siinä on korjattua viskokytkintä testattu esim. 1 metrin varrella 10kg kuormalla akselinpäästä, 90 asteen kääntymiseen pitäisi mennä 30 sekuntia. Lisäksi tässä linkissä on kokeiltu täysin täyteen laitetun viskokytkimen (siis enemmän kuin 288g) laittamista uuniin (labrauuni voisi olla hyvä) kalibroituu 130 asteen lämpötilaan. Silikoniöljy laajenee ja ylimääräinen tulee ulos. Lisäksi toinen uunitusversio jossa 90 minuuttia 115 asteessa. Tässä linkissä ei ollut mainintaa Steyer-Puchin DI-työstä.
Aika mielenkiintoista. En mie tiedä onko tästä mitään apua.