Audin nokka
Audin nokka
Terve,
Ajattelin laittaa pari kuvaa aiheesta "Näin asennan Audin nokka-akselin 2.5 bensakoneeseen". Etkan mukaan kaikissa T4 bensaviitosissa on sama nokka-akseli joka on spekseiltään melko laimea. Hankin parilla kympillä Audin 2.3 136hv (moottorikoodi muistaakseni NF) nokan. Hammashihnapyörän kiinnitys on erilainen, joten se kannattaa hankkia mukana. Mittausten mukaan venttiilin nosto pakun nokassa on 10,0mm ja Audilaisessa 10,7mm. Aukiolon asteet 1mm nostolla 163 vs. 180. Pitäisi siis tuntua hiukan raikkaampana vetona keski- ja ylärekisterissä.
Suurempi ero on nokan takapäässä, Audissa on apuakselia käyttävä hammaspyörä ja T4:ssä laippa virranjakajan pyöritykseen.
Sama tilanne, kun hammaspyörä on poistettu. Ulosvetäjälle ei oikein ollut paikkoja joten halkaisin pyörän rälläkällä.
Audin nokkaa lyhennetty ja olaketta syvennetty. Päällä rinkula joka on "lainattu" T4 nokasta ja porattu keskireikä. Voi toki tehdä uuden osan billetistä myös.
Rinkula prässätty paikoilleen liiman kera ja ajoitusreiän paikka huomioiden. Ei tarvitse olla ihan asteen päälle, koska jakajassa on kuitenkin säätö.
Ajattelin laittaa pari kuvaa aiheesta "Näin asennan Audin nokka-akselin 2.5 bensakoneeseen". Etkan mukaan kaikissa T4 bensaviitosissa on sama nokka-akseli joka on spekseiltään melko laimea. Hankin parilla kympillä Audin 2.3 136hv (moottorikoodi muistaakseni NF) nokan. Hammashihnapyörän kiinnitys on erilainen, joten se kannattaa hankkia mukana. Mittausten mukaan venttiilin nosto pakun nokassa on 10,0mm ja Audilaisessa 10,7mm. Aukiolon asteet 1mm nostolla 163 vs. 180. Pitäisi siis tuntua hiukan raikkaampana vetona keski- ja ylärekisterissä.
Suurempi ero on nokan takapäässä, Audissa on apuakselia käyttävä hammaspyörä ja T4:ssä laippa virranjakajan pyöritykseen.
Sama tilanne, kun hammaspyörä on poistettu. Ulosvetäjälle ei oikein ollut paikkoja joten halkaisin pyörän rälläkällä.
Audin nokkaa lyhennetty ja olaketta syvennetty. Päällä rinkula joka on "lainattu" T4 nokasta ja porattu keskireikä. Voi toki tehdä uuden osan billetistä myös.
Rinkula prässätty paikoilleen liiman kera ja ajoitusreiän paikka huomioiden. Ei tarvitse olla ihan asteen päälle, koska jakajassa on kuitenkin säätö.
T4 Multivan Westfalia pop top -94
Re: Audin nokka
Kokeilin vaan että onko porukka tarkkana Nimittäin vanhan Audin nokkapyörä ei sovellu käytettäväksi, se on ainakin sentin kapeampi ja hammastuksen jako on lisäksi erilainen.
Tässä T4 pyörän ulkokehä jonka laippaa on lisäksi ohennettu millin verran Audilaisen sisäkehän paksuutta vastaavaksi. Hieno prikka-pultti-viritys pitää pakettia kasassa. Olisi meiniki vielä hepata nuo isommat prikat toiseen puoliskoon kiinni ja vaikka maalata punaiseksi, kai siitäkin muutama hevosvoima tulee Säätövaraa löytyy hyvinkin hampaan verran eli saa justeerata ajoituksen nyt vapaasti haluamakseen.
Tässä T4 pyörän ulkokehä jonka laippaa on lisäksi ohennettu millin verran Audilaisen sisäkehän paksuutta vastaavaksi. Hieno prikka-pultti-viritys pitää pakettia kasassa. Olisi meiniki vielä hepata nuo isommat prikat toiseen puoliskoon kiinni ja vaikka maalata punaiseksi, kai siitäkin muutama hevosvoima tulee Säätövaraa löytyy hyvinkin hampaan verran eli saa justeerata ajoituksen nyt vapaasti haluamakseen.
T4 Multivan Westfalia pop top -94
Re: Audin nokka
mielenkiintonen rojekti tämäkin, toivottavasti toimii.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Audin nokka
onko minkälainen tuenta pyörän takana, jos on samalaiset prikat ni ei tuu kestään. oon tehnyt satoja säädettäviä nokkapyöriä mutta rakenne on tehty erilaisesksi.Hessu kirjoitti:
Tässä T4 pyörän ulkokehä jonka laippaa on lisäksi ohennettu millin verran Audilaisen sisäkehän paksuutta vastaavaksi. Hieno prikka-pultti-viritys pitää pakettia kasassa..
Re: Audin nokka
Nuo on M14 korilaattoja. Takana samanlaiset, joiden sisään on hitsattu M8 mutteri. Tarkoitatko, että säätö luistaa vai että hajoaa muuten? Jos on vinkkejä millä tuota parannetaan niin kaikin mokomin. Meinasin, että jos nuo korilaatat heppaa kiinni niin tilaa siirtymiselle ei ole enempää mitä kasin pultti mahtuu 15mm reiän sisällä liikkumaan.
T4 Multivan Westfalia pop top -94
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Audin nokka
Nuo hihnapyörät ei kestä hitsaamista, murtuu ja murenee, -jos siis meinasit hepata niihin kiinni, niin suosittelen ettet kuitenkaan, hajoo kuin kärrynpyörä kiveen.
Re: Audin nokka
hajoaa muuten ja säätökin voi luistaa. tee tällänen levy ja laita ruuveilla molempiin kiinni.
tuo on paljon tukevampi ku rikat. oon tehnyt tämmösellä levyllä kaikki pyörät mitä oon tehnyt ja en oo kuulut että olis hajoneet.
tuo on paljon tukevampi ku rikat. oon tehnyt tämmösellä levyllä kaikki pyörät mitä oon tehnyt ja en oo kuulut että olis hajoneet.
Re: Audin nokka
Juu älä vaan hitsaa hihnapyörää, ne karkenee ihan pirusti ja sen jälkeen ei kestä mitään. Nimim.Vieressä seisonut kun hitsattu pumpun hihnapyörä räjähtää.