Viitos vaihteen sivuääni
- työntääkäyntii
- Vasta alkaja
- Viestit: 14
- Liittynyt: 27.07.2014 20:53
Viitos vaihteen sivuääni
Terve taas,
oletteko korjanneet Transporterin viitosvaihdetta kukaan? Mulla viitosen kun laittaa sisään siitä kuuluu vinkuva ääni ajaessa. Sellainen kova ja kimeä. Katselin, että viitonen aukeaa siitä laatikon päästä nätisti, niin kuin olin jostain foorumiilta lukenut, ja jos foorumin tietoihin oli uskominen, niin sivuääniremontti maksaisi vain muutaman kympin kun tosta itse tekee. Mitä mun pitäisi sieltä etsiä kun kannen avaan, foorumi ei kertonut? Eikä mistä siihen saa varaosat tai mitä pitää ostaa? Kertoisiko täältä joku?
Toinen kyssäri on miten katsastuksessa vaikuttaa se onko auto palkeilla vai ilman? Kun en tarkalleen ymmärrä mitä siinä katsotaan katsastuksessa. Mulla on tossa projektissa helmaruostetta ja enemmän ja vähemmän, mutta se auto on semmoinen T4-tölkki että on palkeilla. Mä olen ymmärtänyt ettei silloin korissa tai helmassa olevan ruosteen pitäisi haitata, mutta viime katsastuksesta auto meni ajokieltoon ruosteen takia. Silloin pakko kun oli saada auto rekisteriin, niin kävin hitsauttamassa sitä liikkeessa ja maksoi saatanasti. Nyt olisi aikaa kiertää autoa pillin kanssa, mutta mun mielestä se ei edes ole pahasti ruosteessa. Viimeksikin kun hitsattiin liikkeessa se paikka oli lopulta tupakka-askin kokoinen, mätä sen alla sellainen että siitä lyijykynän paksuisen tikun olisi saanut läpi.
Osaisiko joku osoittaa sellaisen tarkastuslista, muun kuin Alfameerin kirjasta löytyy, tommoiselle keskeneräiselle projektille? Ikäänkuin vaihekatsastuslista siitä hitsauksen ja käyntiinsaamisen puolimatkasta?
Kiitti jo etukäteen! Teistä on ollut iso apu jo tähän mennessä!
Tuomas
oletteko korjanneet Transporterin viitosvaihdetta kukaan? Mulla viitosen kun laittaa sisään siitä kuuluu vinkuva ääni ajaessa. Sellainen kova ja kimeä. Katselin, että viitonen aukeaa siitä laatikon päästä nätisti, niin kuin olin jostain foorumiilta lukenut, ja jos foorumin tietoihin oli uskominen, niin sivuääniremontti maksaisi vain muutaman kympin kun tosta itse tekee. Mitä mun pitäisi sieltä etsiä kun kannen avaan, foorumi ei kertonut? Eikä mistä siihen saa varaosat tai mitä pitää ostaa? Kertoisiko täältä joku?
Toinen kyssäri on miten katsastuksessa vaikuttaa se onko auto palkeilla vai ilman? Kun en tarkalleen ymmärrä mitä siinä katsotaan katsastuksessa. Mulla on tossa projektissa helmaruostetta ja enemmän ja vähemmän, mutta se auto on semmoinen T4-tölkki että on palkeilla. Mä olen ymmärtänyt ettei silloin korissa tai helmassa olevan ruosteen pitäisi haitata, mutta viime katsastuksesta auto meni ajokieltoon ruosteen takia. Silloin pakko kun oli saada auto rekisteriin, niin kävin hitsauttamassa sitä liikkeessa ja maksoi saatanasti. Nyt olisi aikaa kiertää autoa pillin kanssa, mutta mun mielestä se ei edes ole pahasti ruosteessa. Viimeksikin kun hitsattiin liikkeessa se paikka oli lopulta tupakka-askin kokoinen, mätä sen alla sellainen että siitä lyijykynän paksuisen tikun olisi saanut läpi.
Osaisiko joku osoittaa sellaisen tarkastuslista, muun kuin Alfameerin kirjasta löytyy, tommoiselle keskeneräiselle projektille? Ikäänkuin vaihekatsastuslista siitä hitsauksen ja käyntiinsaamisen puolimatkasta?
Kiitti jo etukäteen! Teistä on ollut iso apu jo tähän mennessä!
Tuomas
Volkswagen Transporter T4 GL
2,4D AAB
Vm. 1992
2,4D AAB
Vm. 1992
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 13.01.2015 00:01
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Nyt en ihan ymmärtänyt mistä palkeista puhut, mutta ihan normaali itsekantava korihan tuo T4:kin on. Että helmat ei saa olla ruosteessa ja muutenkin olisi syytä olla ehjä pelleiltään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- työntääkäyntii
- Vasta alkaja
- Viestit: 14
- Liittynyt: 27.07.2014 20:53
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Niin kun toi GL-mallissa näyttäisi olevan pohjassa sellaiset kiskot - palkit auton edestä perään.TT| kirjoitti:Nyt en ihan ymmärtänyt mistä palkeista puhut, mutta ihan normaali itsekantava korihan tuo T4:kin on. Että helmat ei saa olla ruosteessa ja muutenkin olisi syytä olla ehjä pelleiltään.
Mä en itse osaa nyt kyllä sanoa onko se silti itsekantava kori, mutta kaveri katsoi ja totesi korin lepäävän palkeilla ja onnitteli että nyt ei ruoste haittaa kun katsastat. Ja nettikin sanoo että noita varhaisia T4:sia on ollut itsekantavan korin lisäksi myös palkeille rakennettuna.
Volkswagen Transporter T4 GL
2,4D AAB
Vm. 1992
2,4D AAB
Vm. 1992
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 13.01.2015 00:01
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Kyllähän t4:ssa on runkopalkit ihan kaikissa, eikä pitäs pikku ruosteiden haitata, mutta se ei ole sellainen rakenne niinkuin esim. Vanhoissa maastureissa joissa oli niin sanottu erillisrunko eli ei siellä pohjassa sais reikiä olla jos ihan pilkuntarkkoja ollaan.
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Kaivakaapa minullekkin nähtäväksi sellainen pykälä, jossa sanotaan että erillisrungollisissa sallitaan reikiä pohjassa/helmoissa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
- työntääkäyntii
- Vasta alkaja
- Viestit: 14
- Liittynyt: 27.07.2014 20:53
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Kävin eilen helmat läpi vasaralla koputellen, eikä siellä ihan rei'iksi asti ruostetta ole. Jostain kohdasta saattaa saada ruuvarin lyötyä läpi, niinku viimeksi kun ajokieltoon meni. Muuten ruostetta on silleen että pitsireunukselta vähän näyttää ovien kohdalla. Eikä netistä varmistusta erillisrungollisuudelle löydy - eikä se sellaiselta munkaan mielestä näytä, liian pieniä ne kiskot siellä pohjassa.T4portteristi kirjoitti:Kyllähän t4:ssa on runkopalkit ihan kaikissa, eikä pitäs pikku ruosteiden haitata, mutta se ei ole sellainen rakenne niinkuin esim. Vanhoissa maastureissa joissa oli niin sanottu erillisrunko eli ei siellä pohjassa sais reikiä olla jos ihan pilkuntarkkoja ollaan.
Minkä näköisiä ruosteita lähtisitte tollaisesta romusta hitsaamaan? Tietääkö joku kertoa mitä ruosteista tarkalleen katsastuksessa katsotaan? Eli mitä ei saa katsastukseen viedä?
Volkswagen Transporter T4 GL
2,4D AAB
Vm. 1992
2,4D AAB
Vm. 1992
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Viitos vaihteen sivuääni
T4 rungollisuus menee samaan sarjaan, kuin T3 syncron vaatimus eräässä katsastuksessa alustan "panssaroinnin" puutteesta, siis inssi halusi päteä ja totesi runkopalkkien puuttuvan.
Re: Viitos vaihteen sivuääni
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... roosio.pdf
Tuolta voi lueskella, toki on erillisellä rungolla ja itsekantavalla korilla varustetut eritelty mutta kummassakin edellytetään kyllä kohtuu hyvää kuntoa ja hylkäysperusteeksi esim kynnyskoteloiden tai ovien ruosteisuutta, runkorakenteesta riippumatta.
Ainakin T3 ja siitä uudemmat Transporterit ovat itsekantavalla korilla, ei erillistä runkoa. Toki on runkopalkit jne mutta ovat kiinteä osa koria.
Olipa tuossa Trafin dokumentissa muuten ihan mielenkiintoisia juttuja, kannattaa lukea vaikkei keskustelun varsinainen aihe kiinnostaisikaan.
Tuolta voi lueskella, toki on erillisellä rungolla ja itsekantavalla korilla varustetut eritelty mutta kummassakin edellytetään kyllä kohtuu hyvää kuntoa ja hylkäysperusteeksi esim kynnyskoteloiden tai ovien ruosteisuutta, runkorakenteesta riippumatta.
Ainakin T3 ja siitä uudemmat Transporterit ovat itsekantavalla korilla, ei erillistä runkoa. Toki on runkopalkit jne mutta ovat kiinteä osa koria.
Olipa tuossa Trafin dokumentissa muuten ihan mielenkiintoisia juttuja, kannattaa lukea vaikkei keskustelun varsinainen aihe kiinnostaisikaan.
- työntääkäyntii
- Vasta alkaja
- Viestit: 14
- Liittynyt: 27.07.2014 20:53
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Roiala kirjoitti:http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... roosio.pdf
Tuolta voi lueskella, toki on erillisellä rungolla ja itsekantavalla korilla varustetut eritelty mutta kummassakin edellytetään kyllä kohtuu hyvää kuntoa ja hylkäysperusteeksi esim kynnyskoteloiden tai ovien ruosteisuutta, runkorakenteesta riippumatta.
Ainakin T3 ja siitä uudemmat Transporterit ovat itsekantavalla korilla, ei erillistä runkoa. Toki on runkopalkit jne mutta ovat kiinteä osa koria.
Olipa tuossa Trafin dokumentissa muuten ihan mielenkiintoisia juttuja, kannattaa lukea vaikkei keskustelun varsinainen aihe kiinnostaisikaan.
Linkki oli vaihtunut. Tässä uusi http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... roosio.pdf
...Taisi olla huono päivä katsastajalla, kun laittoi ajokieltoon. Tuossa dokkarissa sanotaan että laajasta helmaruosteesta tulee hylätty. No on sitä mulla laajasti, kun helma näyttää pitsiltä... Ilman reikiä kuitenkin. Ja hylätty tarkoittaa uusintakatsastusta, muttei ajokieltoa? No ei tässä vanhasta purnaaminen auta. Pitää päästä johonkin hitsaamaan ennen kun menee katsastukseen.
Oletteko joutuneet jarrulevyjä huoltamaan seisotuksen jälkeen? Mulla on ihan uudet jarrut alla, mutta nyt ne on vuoden ulkona seisottamisen jälkeen pintaruosteessa. Otanko kiillotuslaikalla levyt puhtaaksi ennen katsastusta, vai onko ne nyt pilalla ja pitää vaihtaa?
Volkswagen Transporter T4 GL
2,4D AAB
Vm. 1992
2,4D AAB
Vm. 1992
Re: Viitos vaihteen sivuääni
Jarrutat pari kertaa voimakkaasti niin taas jarrulevy kiiltää kuin uusi.
Re: Viitos vaihteen sivuääni
mulla on T4:ssa oikean puolen helmassa ollut 10cm pitkä reikä jo kolme vuotta, koskaan en oo muistanut katastukseen sitä korjata ja se on ollut otteessa merkittynä useaman kerran
on muuten katastettu monessa eri konttorissa joten ei voi laittaa hyväksyntää tutun katastusmiehen syyksi.
on muuten katastettu monessa eri konttorissa joten ei voi laittaa hyväksyntää tutun katastusmiehen syyksi.