Sivu 1/1

Alipainepumpun salmiakiksi kuluminen?

Lähetetty: 12.02.2022 17:10
Kirjoittaja maotsetung
Onko kennellekkään selvinnyt ikinä mistäön ulkomaan foorumeilta mikä näitä alipainepumpun hahloja/öljypumpun päätä hakkaa salmiakkikuviolle? Itellä tuli mieleen alipainepumpun aiheuttama jatkuva rasituksen muuttuminen. Omassa projektissa oli 3 kpl pumppuja autossa mukana,kaikki rikki ja öljypumpun pää pyörinyt yli ja öljynpaineet nolla,oli vain vaihdeltu anturaa koko ajan eikä kukaan ollut paineita mitannut,tuloksena laakerit silppuna. Öljypumpun löysin uuden,halvalla. Alipainepumppuja ei missään näytä olevan edullisia niin ajattelinkin jos kokeilisi purkaa kun nuita ylimääräsiä on ja täytehitsata hahlo ja hioa sopivaksi,sen jälkeen säätää korkeus sopivaksi,yhdessä pumpussa oli jälki ettei ollut kuin 3 mm koskenut öljypumpun akselin päähän.

Re: Alipainepumpun salmiakiksi kuluminen?

Lähetetty: 13.02.2022 16:31
Kirjoittaja DJSigma
Olisko se vaan yksinkertaisesti siitä, että kun se moottori hörähtää käyntiin tai kierrokset äkisti muuttuu, se vaan pikkuhiljaa hakkaa sen pään salmiakiksi. Sen verran välystä, että pyörivä osa aina vähän liikahtaa ennen kuin osuu siihen päähän. Yhden oon vaihtanut, ja muistaaksenihan se menee lyttyyn vaan yhdestä pyörimissuunnasta, mikä tukisi tuota ajatusta.

Re: Alipainepumpun salmiakiksi kuluminen?

Lähetetty: 21.02.2022 05:32
Kirjoittaja AT5nok
Kaikki avaamani 1.9 TDI moottorit (+350 tKm ajettuja) ovat omistaneet akselin pään joka on kuin uusi, mutta kaikki JX pumput ovat olleet salmiakkina.

Joko TDI huolto-ohjelmaan on kuulunut pumpun vaihto aikaisemmin tai materiaali on muuttunut, veikkaan jälkimmäistä.