Sivu 1/1

1.6 td JX kannen jälkikiristys

Lähetetty: 16.10.2021 21:32
Kirjoittaja Ilarik
Morjesta arvon harrastelijat,
Tölkkini koneremontista on kulunut noin 3000km ja aloin miettimään, että täytyisiköhän kannelle tehdä jälkikiristys. Luin vanhasta korjausoppaasta, että kansi tulisi kiristää 1000km ajon jälkeen 45 astetta. Yritin kiristää kantta räikällä kaikin voimin, mutta pultit eivät liikahtaneetkaan. Pitäisikö tässä tapauksessa jättää asia sikseen vai hommata pidempää jatkovartta? Hieman kuumottaa vääntää pidemmällä varrella ettei pultit mene poikki :roll:

Re: 1.6 td JX kannen jälkikiristys

Lähetetty: 16.10.2021 23:45
Kirjoittaja dmn
Mun mielestä jälkikiristys on poistunut tehtaan korjaussuosituksista. Onhan siellä jo normaalin kiristysjärjestyksen mukaan aika tavalla käytetty hyväksi pultin venymää, esim. porsche 924:n sama pultti menee muistaakseni ihan n. 100nm momentilla, jolloin ei juurikaan hyödynnetä pultin venymää.

Re: 1.6 td JX kannen jälkikiristys

Lähetetty: 15.06.2022 10:18
Kirjoittaja Ilarik
Hei,
Nyt alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä kannen välistä suoraan turbon päälle. Kokeilin kannenpultteja ja lähes kaikki tiukalla, mutta juuri tämä kulmassa, turbon lähellä oleva pultti liikahti noin 30 astetta. Oisko vielä pelastettavissa kiristämällä kaikki siihen 90 asteeseen voimalla vaiko uuden kannentiivisteen paikka. Vuoto pieneni hieman kun kiristi tätä kulmassa olevaa pulttia sen 30 astetta.