jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Eli jos on AHU:n sähköpumppu ja jx pumppu, niin löytyykö noista kahdesta tarvittavat osat joilla tuon jx pumpun saa muutettua tuohon AHU moottoriin sopivaksi.
Ja onnistuuko omatoimi asentajalta, tarviiko jotain säätömittoja tms.
Noista isoista ja pienistä kirjaimista tuossa otsikossa en ole varma kuulluuko olla noin...
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm Tuollaisen linkin joskus löysin jossa näytetään nestepään avaus ja kasaus ei siis tota muutosta josta kyselen. Onko muille tuttu sivu.
Muokkailin tätä asiaa kun tuli vähän harhaa tietoa.
Ja onnistuuko omatoimi asentajalta, tarviiko jotain säätömittoja tms.
Noista isoista ja pienistä kirjaimista tuossa otsikossa en ole varma kuulluuko olla noin...
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm Tuollaisen linkin joskus löysin jossa näytetään nestepään avaus ja kasaus ei siis tota muutosta josta kyselen. Onko muille tuttu sivu.
Muokkailin tätä asiaa kun tuli vähän harhaa tietoa.
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Tuossapa ne taitaa karkeasti sanottuna olla, eli nokkalevy ja nestepää. Näin olen antanut itselleni kertoa, omin pikku kätösin en ole tuota temppua tehnyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
TT| ja dmn teillähän oli molemmilla hetki sitten tuollainen mTDi pumppu myynnissä jos oikein ymmärsin, oliko mistä lähtöisin vaiko kasattu yhdistämällä eri pumppujen osista.
Minä nyt jankkaan tästä asiasta kun koitan saada selvyyttä asiasta ja oishan tuosta ehkä apua muillekin jotka suunnittelee samaa.
Minä nyt jankkaan tästä asiasta kun koitan saada selvyyttä asiasta ja oishan tuosta ehkä apua muillekin jotka suunnittelee samaa.
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
TT|:n pumppu oli JX:n pumpusta tehty ainakin, mulla mitä noita on niin ne on RA ja AAZ koneiden pumpuista tehty. NP ja nokkalevyn vaihto eipä siinä hirveesti muuta muistaakseni tarvinnut tehdä...
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Juu tuo mun pumppu oli tehty ihan nappaamalla ristikosta eteenpäin (vai oliskohan ristikkokin otettu?) kaikki TDI pumpusta ja laitettu JX pumppuun kiinni. Tosin tuossa mun vanhassa pumpussa oli vielä muutettu geometriaa LDA:n osalta ja vetäviä kierroksia nostettu (JX kiersi 7000rpm, vetävät loppui noin reiluun kuuteen tonniin, TDI ei ihan samaan jaksanut). Mullahan tuo pumppu oli aluksi JX:ssä ja sitten laitoin sellaisenaan sen tdi:hin.
< 15kWh/100km
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Tämä selvä tältä osin, juttelin iltapäivällä konetta myyvän kaverin kanssa, kertoi joskus laittaneensa traktorin bosh pumppuun hiacen bosh kopiopumpun sisuskalut. Toimi hyvin tosin ei vakio kierrossäätöä.
Eli taitaa olla osat aikalailla vaihtokelpoisia.
Nyt ois tarjolla -98 TDI golf autosta lähtöinen pummpu, taitaa mennä suoraan tuohon AHU koneeseen, jos mahtuu kannen alle.
Eli taitaa olla osat aikalailla vaihtokelpoisia.
Nyt ois tarjolla -98 TDI golf autosta lähtöinen pummpu, taitaa mennä suoraan tuohon AHU koneeseen, jos mahtuu kannen alle.
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Se TDI golfin pumppu on kans sähköpumppu, ja jos/kun on uudemmasta koneesta niin voi ainakin hihnapyörän kanssa olla säätöä.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4 ... ir-tdi.htm
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4 ... ir-tdi.htm
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Onko TDI pumpun nokkalevyssä niin suuri ero että siitä olisi haittaa/hyötyä esikammiomoottorissa? Haaveissa on itelle 10mm nestepää ja kuvernöörin muokkaus että saisi vähän lisää kulkua tuohon koppiin.
dmn:n pumppu kuulosti oikeen sopivalta... päästötestiin pitää varmaan rajoittaa kaasuvivun liikettä
dmn:n pumppu kuulosti oikeen sopivalta... päästötestiin pitää varmaan rajoittaa kaasuvivun liikettä
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
On siinä se verran eroa että 12mm np mtdi pumpun kun laitto aaz koneeseen niin syötöt täyty säätää ihan minimiin ja silti tuli savua aivan älyttömästi. Sitten kun pumppu vaihdettiin tdi koneeseen niin ei muistettu lisätä syöttöä ja ihmeteltiin kun suorasuihku ei lähde millään käyntiin...
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Hyvin se TDI:n nokkalevy toimii IDI:ssäkin. Mutta en kyllä välttämättä käyttäis sitä kuin oikein rajussa viritystarkoituksessa, pintakaasulla ajaessa kone kävi samalla tavalla aavistuksen kalisten kuin vaikka kylmänä, kun palotapahtuma ei ole täysin hallittu. Voi olla että olis saanut ennakkoja myöhästämällä tämän kuriin, mutta IDI koneessa tuo syöttöaika voi olla paljon pitempi niin ehkä on moottorinkin kannalta parempi että käyttää vakio nokkalevyä.
< 15kWh/100km
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
No niin nyt alkaa olla kesän sauna remppa urakka ohi. Miettinyt tätä kone asiaa, miten suhtautuvat katsastuksessa jos tulee ilmi tuollainen AHU moottorin ja mekaanisen pumpun yhistelmä. Ei tietenkään kannata kertoa jos on omakasaus pumppu. Vai meneekö niin, että kun päästöt on kohdillaan, niin ei väliä.
Muutoskatsastus kummiskin edessä. Vaikka eipä nuo konetta ole katselleet jos vaan jättää kertomatta muutoksesta.
Miten onko tälläiset asiat tulleet teillä esiin katsastuksen kanssa.
Muutoskatsastus kummiskin edessä. Vaikka eipä nuo konetta ole katselleet jos vaan jättää kertomatta muutoksesta.
Miten onko tälläiset asiat tulleet teillä esiin katsastuksen kanssa.
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Ei taida olla juurikaan väliä onko eTDI vai mTDI. Mulla lukee tuon oman otteessa vain "Ajoneuvoon vaihdettu moottori 1,9 diesel, turbo ja välijäähdytin" ja tehoina 66kW.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Eräässä Helsinkiläisessä katsastusputkassa olisivat vaatineet, että TDI koneesta on käytössä kaikki ilmanputsarista pakoputken päähän asti, vaihtoehtona tehonmittaus koneelle ja muuttuneille oheislaitteille.
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Oliko tuo kommentti johonkin muutoskatsastuskyselyyn, vai muutoskatsastuksessako alkoivat vaatia? Mitenhän nuo kaikki osat tarkistetaan ja varmistetaan? Voi olla mielenkiintoinen pakoputki, jos sen ottaa jostain etumoottorisesta ja mitään ei saa muuttaa Tehon puolestahan ei mitään mittauksia tarvita 90/110hp vs 112.T3Syncro kirjoitti:Eräässä Helsinkiläisessä katsastusputkassa olisivat vaatineet, että TDI koneesta on käytössä kaikki ilmanputsarista pakoputken päähän asti, vaihtoehtona tehonmittaus koneelle ja muuttuneille oheislaitteille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi
Olisihan tuon lainauksen voinut siihen laittaa:
Meni minulla ainakin bannaan kyseinen putka, siellä tuli viime keväänä käytyä useamman kerran, jotta sain edes renkaat autoon alle ja N1G merkinnän otteeseen.
Väittivät minulle että elinluovuttaja auton rekisteriotteeseen merkittyä tehoa saa käyttää vain, jos kaikki osat on siitä autosta, siis ilmanputsarista pakoputkeen. Osien vaihdon vaikuttamattomuus tehoon olisi pitänyt todistaa mittauksella.topik kirjoitti:Vaikka eipä nuo konetta ole katselleet jos vaan jättää kertomatta muutoksesta.
Miten onko tälläiset asiat tulleet teillä esiin katsastuksen kanssa.
Meni minulla ainakin bannaan kyseinen putka, siellä tuli viime keväänä käytyä useamman kerran, jotta sain edes renkaat autoon alle ja N1G merkinnän otteeseen.