1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
No joku 1.9PD Tdi pitäis mennä aikalailalla samoilla konehuone sovituksilla kun toi mun ALH 1.9TDi jos pidät siitä koneesta enemmän niin multa voi tilata öljypohjan pellit valmiiks särmättynä, mutta itse saa hitsata. Asennukseen löytyy apuja:
viewtopic.php?f=12&t=2978&p=53214&hilit ... ton#p53214
viewtopic.php?f=12&t=2978&p=53214&hilit ... ton#p53214
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
1.9PD koneita on laittaneet maailmalla tölkkiin, yleensä alkuperäiseen henkilöauton asentoon pystyyn. Veikkaisin kyllä että PD kone ei kyljellään ole pitkäikäinen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
"PD kone ei kyljellään ole pitkäikäinen" ja miksi ei?
Mikä siinä koneessa mielestäsi ei kestä kyljellään oloa?
Mikä siinä koneessa mielestäsi ei kestä kyljellään oloa?
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
Nokka-akselin voitelu on pystyssäkin heikko paikka, eikä öljy meinaa pysyä oikeassa paikassa, niin kyljellään ei varmasti toimi ainakaan paremmin.Osku kirjoitti:"PD kone ei kyljellään ole pitkäikäinen" ja miksi ei?
Mikä siinä koneessa mielestäsi ei kestä kyljellään oloa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
Paineela nokka voidellaan ja se pyörii.
Ja roiskeet lentää yhtä hienosti oli kone kuinka kulmassa vaan.
Vai miten tarkoitat?
Ja roiskeet lentää yhtä hienosti oli kone kuinka kulmassa vaan.
Vai miten tarkoitat?
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
Tästä on turha täällä spekuloida, asenna ja kokeile kun tiedät.Osku kirjoitti:Paineela nokka voidellaan ja se pyörii.
Ja roiskeet lentää yhtä hienosti oli kone kuinka kulmassa vaan.
Vai miten tarkoitat?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
Meistä vain toinen speculoi ja toinen on kysynyt mihin speculaatio perustuu vai onko kokemusta.
Niin varma tieto toi kuulosti olevan että olis kiva tietää miten siihen päädyit.
Niin varma tieto toi kuulosti olevan että olis kiva tietää miten siihen päädyit.
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki
Tossa on kulmaan asennettu PD voipi kysyä niiltä onko toiminut niin ei tarvitse arvailla.
https://forum.club8090.co.uk/viewtopic. ... 1f60828e2d
https://forum.club8090.co.uk/viewtopic. ... 1f60828e2d
AAZ-konversio ja moottorin kannake
Tervehdys,
Minulla on työn alla Tölkin (1987 2WD umpipaku, JX-koneella) AAZitus-projekti, jossa luovuttaja-auto on 1992 Audi 80 (1.9TD AAZ) moottorilla. Moottori on alunperin pitkittäin ja siitä johtuen apukuskin puoleinen moottorin kannake ei sovi paikoilleen suoraan (ainoastaan yksi kolmesta kiinnityspultista osuu kohdalleen). Löysin jonkin verran tietoa tuon kannakkeen teosta mm. ao. keskustelu:
viewtopic.php?f=19&t=5461
Vaihtoehtoina on kai siis joko muokata kannaketta (tai tehdä uusi) tai sitten muokata lohkoa leikkaamalla siitä pala pois, kuten edellä olevan linkin takaa löytyvässä keskustelussa. Itse päädyin tässä vaiheessa tutkimaan lohkon muokkausvaihtoehtoa. Tästä ei kuitenkaan löytynyt kuvien kanssa paljoa tietoa ja siksipä ajattelin kysellä kuvien kanssa.
Alla on pari kuvaa JX-koneen puolelta (olen jo siirtänyt öljypumpun imutorvineen AAZ-koneeseen. Öljyn mittatikku on vielä kiinni JX:ssä. Tein JX-pohjaan sopivan sapluunan, jota minulla on tarkoitus käytää AAZissa. Ensimmäisessä kuvassa on yleiskatsaus siitä, mihin kohtaan apukuskin puoleinen kannake kiinnittyy JX:ssä. Toisessa kuvassa on tekemäni sapluuna, jota ajattellin käyttää merkatakseni AAZissa poistettavan palan. Jatkoin sapluunaa öljypumpun ympäri kaareutuvalle osalle, jotta saisin kohdistuspisteitä pultin rei'istä: Kolmannessa kuvassa on AAZ, jossa siis kiinni JX:n öljypumppu ja -imutorvi: Neljännessä kuvassa AAZ-lohko, jossa JX:n mukaan tehty sapluuna. Sapluunan yli menevä osa (kannakken kohdalta) leikataan pois. Merkkasin punakynällä viivan siihen kohtaan, mihin pitäisi porata uusi reikä lohkoon kannakkeen toista pulttia varten: Tämä vaikutti suoraviivaiselta menetelmältä, kunnes huomasin, että vaihdelaatikon kiinnitystä varten kiinnitettävä rauta tulee osittain pois leikattavan palan päälle ja samalla, kun leikkaan palan pois, leikkaan myös yhden kiinnityspultti reiän pois: Tämän palan leikkauksen jälkeen seuraava vaihe olisi tehdä kannakkeen toiselle kiinnityspultille (sille, joka myös kiinnittyy öljypohjan reunan kohille ja jonka merkkasin kuvan sapluunassa punaisella viivalla) reikä ja kierteet. Sen jälken olisi vuorossa se kolmas kiinnityspiste, jonka ajattelin toteuttaa aiemmin linkkaamani toteutuksen tavoin eli lattarauta kiinni lohkooon ja latasta pultti, joka kiinnittyy oikealle kohdalle kannakkeen kolmanteen reikään.
Ja sitten ne kysymykset:
- Onko teillä kokemusta siitä, kestääkö vaihdelaatikko kunnolla kiinni, jos tuon viimeisen kuvan kiinnitysrauta on vain kolmella pultilla kiinni?
- Millä tavalla olette toteuttaneet sen kolmannen ( kuvista katsottuna alimman) kiinnityspisteen teon?
- Mikä olisi teidän milestänne helpoin ratkaisu tehdä apukuskin puoleinen kannake (pois lukien se, että valitsee moottorin, johon kannake sopii suoraan )
Minulla on työn alla Tölkin (1987 2WD umpipaku, JX-koneella) AAZitus-projekti, jossa luovuttaja-auto on 1992 Audi 80 (1.9TD AAZ) moottorilla. Moottori on alunperin pitkittäin ja siitä johtuen apukuskin puoleinen moottorin kannake ei sovi paikoilleen suoraan (ainoastaan yksi kolmesta kiinnityspultista osuu kohdalleen). Löysin jonkin verran tietoa tuon kannakkeen teosta mm. ao. keskustelu:
viewtopic.php?f=19&t=5461
Vaihtoehtoina on kai siis joko muokata kannaketta (tai tehdä uusi) tai sitten muokata lohkoa leikkaamalla siitä pala pois, kuten edellä olevan linkin takaa löytyvässä keskustelussa. Itse päädyin tässä vaiheessa tutkimaan lohkon muokkausvaihtoehtoa. Tästä ei kuitenkaan löytynyt kuvien kanssa paljoa tietoa ja siksipä ajattelin kysellä kuvien kanssa.
Alla on pari kuvaa JX-koneen puolelta (olen jo siirtänyt öljypumpun imutorvineen AAZ-koneeseen. Öljyn mittatikku on vielä kiinni JX:ssä. Tein JX-pohjaan sopivan sapluunan, jota minulla on tarkoitus käytää AAZissa. Ensimmäisessä kuvassa on yleiskatsaus siitä, mihin kohtaan apukuskin puoleinen kannake kiinnittyy JX:ssä. Toisessa kuvassa on tekemäni sapluuna, jota ajattellin käyttää merkatakseni AAZissa poistettavan palan. Jatkoin sapluunaa öljypumpun ympäri kaareutuvalle osalle, jotta saisin kohdistuspisteitä pultin rei'istä: Kolmannessa kuvassa on AAZ, jossa siis kiinni JX:n öljypumppu ja -imutorvi: Neljännessä kuvassa AAZ-lohko, jossa JX:n mukaan tehty sapluuna. Sapluunan yli menevä osa (kannakken kohdalta) leikataan pois. Merkkasin punakynällä viivan siihen kohtaan, mihin pitäisi porata uusi reikä lohkoon kannakkeen toista pulttia varten: Tämä vaikutti suoraviivaiselta menetelmältä, kunnes huomasin, että vaihdelaatikon kiinnitystä varten kiinnitettävä rauta tulee osittain pois leikattavan palan päälle ja samalla, kun leikkaan palan pois, leikkaan myös yhden kiinnityspultti reiän pois: Tämän palan leikkauksen jälkeen seuraava vaihe olisi tehdä kannakkeen toiselle kiinnityspultille (sille, joka myös kiinnittyy öljypohjan reunan kohille ja jonka merkkasin kuvan sapluunassa punaisella viivalla) reikä ja kierteet. Sen jälken olisi vuorossa se kolmas kiinnityspiste, jonka ajattelin toteuttaa aiemmin linkkaamani toteutuksen tavoin eli lattarauta kiinni lohkooon ja latasta pultti, joka kiinnittyy oikealle kohdalle kannakkeen kolmanteen reikään.
Ja sitten ne kysymykset:
- Onko teillä kokemusta siitä, kestääkö vaihdelaatikko kunnolla kiinni, jos tuon viimeisen kuvan kiinnitysrauta on vain kolmella pultilla kiinni?
- Millä tavalla olette toteuttaneet sen kolmannen ( kuvista katsottuna alimman) kiinnityspisteen teon?
- Mikä olisi teidän milestänne helpoin ratkaisu tehdä apukuskin puoleinen kannake (pois lukien se, että valitsee moottorin, johon kannake sopii suoraan )
Re: AAZ-konversio ja moottorin kannake
Onko tuo kiinnikerauta siis Audista? En ole tuollaista koskaan nähnyt, enkä ole kokeillut sovittaa tölkkiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: AAZ-konversio ja moottorin kannake
Heität tuon raudan mäkeen, tölkissähän öljypohjassa on noi samat pultinreiät öljypohjassa, joten se ei sovi ja jos sopisikin niin pultin reiät kaavelissa ei ainakaan.
Mielestäni helpoin tapa on asentaa moottori paikoilleen ja hitsailla sopivasta tavarasta tuki. Toki jos haluaa oikein helposti asian tehdä niin sovittelee vanhaan lohkoon jigin joka kertoo koneen kumityynyn sijainnin.
Mielestäni helpoin tapa on asentaa moottori paikoilleen ja hitsailla sopivasta tavarasta tuki. Toki jos haluaa oikein helposti asian tehdä niin sovittelee vanhaan lohkoon jigin joka kertoo koneen kumityynyn sijainnin.
< 15kWh/100km
Re: AAZ-konversio ja moottorin kannake
Juu, Audista on. Kuvassa näkyy sama rauta vauhtipyörän puolelta.
Re: AAZ-konversio ja moottorin kannake
Pois vaan sotkemasta tuo rauta, kuten dmn sanoi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: AAZ-konversio ja moottorin kannake
Kiitos vastauksista. Tosiaankin, Tölkin loota kiinnittyy alaosasta öljypohjaan eikä tuon AAZ-kiinnitysraudan reiät sovi tölkin vaihdelaatikkoon. Olisipa ollut kiva huomata tuo ihan itse, mutta yhtä kivalta tuntuu, kun saa täältä foorumilta asiallisia ja asiantuntevia neuvoja.
Jatkan tästä eteenpäin leikkaamalla palan pois AAZ-lohkosta ja poraan siihen reiän kiinnityspultille.
Jatkan tästä eteenpäin leikkaamalla palan pois AAZ-lohkosta ja poraan siihen reiän kiinnityspultille.
JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
Tervehdys,
Tölkin AAZitus swappi etenee ja nyt pähkäilen, laitanko JX-laturin(kiilahihna) vai AAZin laturin(moniurahihna). Tölkin laturin kanssa pitänee miettiä, miten saan hihnapyörät kohdistettua ja siihen varmaan jostain täältä löytyy keskustelua.
Moniurahihnan kanssa tulee se ongelma, etten tiedä, miten saisin vesipumpun hihnan kiristettyä. Alun perin siinä samalla kampuran hihnapyörän pyörittämällä hihnalla oli vielä kiinni ohjaustehostimen pumpun pyörä, jonka avulla kiilahihnan on saanut kiristettyä. Ohjaustehostinta en tölkkiini tarvitse ja jos jätän tehostimen pumpun pois, jää kiilahihnalle vain kampuran pyörä ja vesipumpunnpyörä, eikä siinä ole kiristysmahdollisuutta. Miten olette ratkaisseet tämän?
Saako vesipumpun jotenkin myös pyörimään moniurahihnalla?
Tölkin AAZitus swappi etenee ja nyt pähkäilen, laitanko JX-laturin(kiilahihna) vai AAZin laturin(moniurahihna). Tölkin laturin kanssa pitänee miettiä, miten saan hihnapyörät kohdistettua ja siihen varmaan jostain täältä löytyy keskustelua.
Moniurahihnan kanssa tulee se ongelma, etten tiedä, miten saisin vesipumpun hihnan kiristettyä. Alun perin siinä samalla kampuran hihnapyörän pyörittämällä hihnalla oli vielä kiinni ohjaustehostimen pumpun pyörä, jonka avulla kiilahihnan on saanut kiristettyä. Ohjaustehostinta en tölkkiini tarvitse ja jos jätän tehostimen pumpun pois, jää kiilahihnalle vain kampuran pyörä ja vesipumpunnpyörä, eikä siinä ole kiristysmahdollisuutta. Miten olette ratkaisseet tämän?
Saako vesipumpun jotenkin myös pyörimään moniurahihnalla?
Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
JX:n vesipumpun kiilahihna kiristetään niillä hihnapyörän puolikkaiden väliin tulevilla levyillä. Enempi levyjä = löysempi hihna.
Mulla on aiemmin ollut AAZ tölkissä, ja se oli kyllä moniurahihnalla, joten jotenkin se vesipumppukin sinne saadaan samalla hihnalla pyörimään. En kyllä valitettavasti muista miten se setti oli.
Mulla on aiemmin ollut AAZ tölkissä, ja se oli kyllä moniurahihnalla, joten jotenkin se vesipumppukin sinne saadaan samalla hihnalla pyörimään. En kyllä valitettavasti muista miten se setti oli.
Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
Tuosta JX-moottorin kiristysmekanismistä eli prikkoja väliin tarvittava määrä, haluan ehdottomasti eroon:)
Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
Kannattaa käyttää luovuttaja-auton laturia ja oheislaitteita. Kaiketi AAZ ja 1Z/AHU moottoreissa on kiilahihnalla erikseen toimiva ohjaustehostin, joka on helppo jättää pois.
< 15kWh/100km
Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
Tarkoitus olisi käyttää juurikin AAZ-laturia. Ja tarkoitus olisi jättää ohjaustehostimen pumppu pois. Siitä se ongelmani syntyikin, kun siinä tehostimen pumpun kiinnikkeissä on säätömekanismi. Kun ot-pumpun jättää pois, niin kampuran kiilahihnan kaverina on enää vesipumpun hihna ja kumpaakaan ei pysty liikuttamaan eikä hihnaa siten kiristämään.
Kattelen tässä juuri lattialla makaavaa AHU-moottoria, jossa vesipumppu on moniurahihnpyörällä. Periaatteessa samanlaisen kai voisi asentaa AAZiin. Onko kellään kokemusta moisesta?
Kattelen tässä juuri lattialla makaavaa AHU-moottoria, jossa vesipumppu on moniurahihnpyörällä. Periaatteessa samanlaisen kai voisi asentaa AAZiin. Onko kellään kokemusta moisesta?
Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna
Vesipumppu on sama, hihnapyörän vaihdolla menee. Pieni poikkeus sääntöön on kai se että Skoda Felicia SDI:t vesipumppu pyörii väärin päin.
En kyllä muista törmänneeni moottoriin jossa kaikki toimii samalla hihnalla ?
En kyllä muista törmänneeni moottoriin jossa kaikki toimii samalla hihnalla ?
< 15kWh/100km