Öljyn lämmönkesto,AAZ
Öljyn lämmönkesto,AAZ
Hei
Onko muilla ollut ongelmia moottoriöljyn lämmönkeston kanssa. Kokeiltu nyt paria eri plaatua synteettisiä öljyjä (Motox dieselsyn ja Teboil Diamont diesel) ja tuntuvat jotta eivät kestä pitkän matkan ajoa. Jos ajaa hurauttaa tuollaisia 300+siivuja pari päivän aikana niin palatessa moottoriöljy on muuttunut ihan vedenomaiseksi litkuksi. Siis seassa ei ole vettä vaan öljy vain kuumennut niin että ominaisuudet heikenneet? Samaa oli joskus ilmajäähdytteisessä moottoripyörässä kun kesäkuumalla suossa pyöritteli ja kone kävi oikeasti kuumana.
Nyt kokeella josko 15W40 1400E Delvac joka on mineraali pohjainen niin kestäisi mutta olikos siis vastaavia kokemuksia ja lääkettä tähän tiedossa arvon tölkkiveljillä
Onko muilla ollut ongelmia moottoriöljyn lämmönkeston kanssa. Kokeiltu nyt paria eri plaatua synteettisiä öljyjä (Motox dieselsyn ja Teboil Diamont diesel) ja tuntuvat jotta eivät kestä pitkän matkan ajoa. Jos ajaa hurauttaa tuollaisia 300+siivuja pari päivän aikana niin palatessa moottoriöljy on muuttunut ihan vedenomaiseksi litkuksi. Siis seassa ei ole vettä vaan öljy vain kuumennut niin että ominaisuudet heikenneet? Samaa oli joskus ilmajäähdytteisessä moottoripyörässä kun kesäkuumalla suossa pyöritteli ja kone kävi oikeasti kuumana.
Nyt kokeella josko 15W40 1400E Delvac joka on mineraali pohjainen niin kestäisi mutta olikos siis vastaavia kokemuksia ja lääkettä tähän tiedossa arvon tölkkiveljillä
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
moro.minun kottero käyttää täyssynteettistä 5w 40w ja termostaattina 80c niin öljynpaineet ainaskin pysyy melkein kilon korkeampana mitä noilla henkilömallin 87-88c termareilla tästä ymmärtäisin että juoksevuus ei öljyn kuumuessa mene liiallisuuksiin eli ei mene ihan litkuksi.Myöskin öljynkulutus pieneni termarin vaihdon jälkeen Öljyn lämpöjä en tosin ole mitannut mutta ohuempana menee kyllä koneesta nopeammin läpi mitä oikealla viskositeetillä.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Mitenkähän kuumana sulla öljyt käy? Ei ihan normaalilta kuulosta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Eihän sulla vaan lisäänny öljyn määrä? Aattelin jos pääsee polttoainetta sekaan ohentamaan....
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Ilmaäähykoneissa joskus nähny öljypropun reikään tulevan öljynlämpöanturin. Sillä sain tässäkin mielenkiintoisia lukemia. Oma AAZ pelasi bilteman täyssynteettisellä 5w40 öljyllä vallan hienosti. Vastaavat Motoxit ei koneessa pysynyt.
Onko sulla se öljyfiltterin jalassa oleva öljy-vesi "lämmönvaihdin" paikallaan? Tossa toisessa autossa (jossa on tosin WBX) alkoi painesummerit huutamaan moottoritieajossa kun tuosta poistettiin vesikierto haperoiden letkujen vuoksi. Kai sekin vähän vaikuttaa öljyn lämpöihin.
Onko sulla se öljyfiltterin jalassa oleva öljy-vesi "lämmönvaihdin" paikallaan? Tossa toisessa autossa (jossa on tosin WBX) alkoi painesummerit huutamaan moottoritieajossa kun tuosta poistettiin vesikierto haperoiden letkujen vuoksi. Kai sekin vähän vaikuttaa öljyn lämpöihin.
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Kiitoksia pohdinnoista,
Öljyn jäähdytin on paikallaan, ei lisäänny vaan kyllä sitä kuluu, ei mahdottomasti mutta kuitenkin.
Ongelma tulee vain pitkiä reissuja ajaessa. Tuossa oli pakoputki liian ahdas ja turbo kävi varmasti sitämyöten kuumana. No, nyt sisällä olleilla öljyillä oli ajettu myös ennen putken vaihtoa, lopullinen ominaisuuksien loppuminen tapahtui kuitenkin virtaavalla putkella.
Ja selvennyksenä siis jotta öljy on litkua myös jäähdyttyään ja että ominaisuudet varsinkin nyt tuossa motox diesel syn öljyssä oikeasti loppuivat eli öljypumppu rupesi säksättämään jne...
Termostaatti on juurikin tuollainen korkealämpötilainen.
No, saapas nähdä kuinka delvakki pelaa...
Öljyn jäähdytin on paikallaan, ei lisäänny vaan kyllä sitä kuluu, ei mahdottomasti mutta kuitenkin.
Ongelma tulee vain pitkiä reissuja ajaessa. Tuossa oli pakoputki liian ahdas ja turbo kävi varmasti sitämyöten kuumana. No, nyt sisällä olleilla öljyillä oli ajettu myös ennen putken vaihtoa, lopullinen ominaisuuksien loppuminen tapahtui kuitenkin virtaavalla putkella.
Ja selvennyksenä siis jotta öljy on litkua myös jäähdyttyään ja että ominaisuudet varsinkin nyt tuossa motox diesel syn öljyssä oikeasti loppuivat eli öljypumppu rupesi säksättämään jne...
Termostaatti on juurikin tuollainen korkealämpötilainen.
No, saapas nähdä kuinka delvakki pelaa...
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Ei se öljyn määrän väheneminen ole este, etteikö öljyn sekaan pääsisi polttoainetta, esim viallisen suuttimen takia.
Tarkastaisin suuttimet ennen kuin ajaisin koneella enempää, nimin öljyn kulutuksen kanssa tuskaillut entinen AAZ tölkisti, jolta meni yksi AAZ:sin mäntä viallisen suuttimen takia. Sitä kautta hukkasi öljyäkin sitten, vaikka sinne sekaan menikin dieseliä jatkuvasti. Ainoa ulkoinen oire oli sininen savu varsinkin kylmällä koneella ja lisääntynyt polttoaineen kulutus.
Töissä meni yksi T5 2.5 TDI PD kone samasta syystä vaihtoon.
Tarkastaisin suuttimet ennen kuin ajaisin koneella enempää, nimin öljyn kulutuksen kanssa tuskaillut entinen AAZ tölkisti, jolta meni yksi AAZ:sin mäntä viallisen suuttimen takia. Sitä kautta hukkasi öljyäkin sitten, vaikka sinne sekaan menikin dieseliä jatkuvasti. Ainoa ulkoinen oire oli sininen savu varsinkin kylmällä koneella ja lisääntynyt polttoaineen kulutus.
Töissä meni yksi T5 2.5 TDI PD kone samasta syystä vaihtoon.
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Hmm, polttoaineen kulutus on himppusen isonlainen...savua ei oikeastaan tule, mustaa tahi sinistä..
Pitääpä nuhkia tuota jäteöljyä, onneksi on tallessa ja omassa purkissaan viimeisin vaihto.
Pitääpä nuhkia tuota jäteöljyä, onneksi on tallessa ja omassa purkissaan viimeisin vaihto.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
AAZ suutinremppa ei ole kallis, kärkiä saa edullisesti ja säätö onnistuu varmaan kaikissa dieselfixaamoissa.
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Pitääpä panna harkintaan, suutinremppa, kun tuo kulutuskin ehken vähän on isonlainen, lähempänä 11 kuin kymmenen?
No, eilen sellaiset 700km noin 90km/h ajoa. Mootorin lämmöt pysyy alempana eli ei isoissa nousuissakaan (esim saariselän "magneettimäki) noussut juuri yli 90 kun edellisillä öljyillä nousi esim ko mäessä noin 100 asteeseen ja Delvakki ei ainakaan ensi reissuulla mennyt liruksi.
No, eilen sellaiset 700km noin 90km/h ajoa. Mootorin lämmöt pysyy alempana eli ei isoissa nousuissakaan (esim saariselän "magneettimäki) noussut juuri yli 90 kun edellisillä öljyillä nousi esim ko mäessä noin 100 asteeseen ja Delvakki ei ainakaan ensi reissuulla mennyt liruksi.
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Kyllähän tuo öljy vanhetessaan ja palaessaan muuttuu paksummaksi, toisin kuin luullaan että ohuemmaksi. Nenä öljykorkkiin kiinni ja dieselvainu päälle. Sieltä uskoisin vian löytyvän.
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Siellähän on omalla kylällä Roialalle suuttimet myynnissä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=199270
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=199270
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Nyt pitää kyllä olla toista mieltä.
Elikäs jos öljyt käy oikein kuumana niin menevät plöröksi vedenomaiseksi liruksi, tai näin oma henkilökohtainen kokemus muustakin kuin tuosta tölkistä siis on. Saatan toki olla väärässä mutta siltä se on näyttänyt ainakin.
Se on tosi että kun öljy likaantuu ja vanhenee noin muuten niin yleensä käy tosin päin ja se paksunee juu.
Mites nuo RA suuttimet kun ovat eri kärryyn niin kuinka ne voidaan olettaa AAZ:aan sopiviksi. Pumpu juuri säädetty ja laitettu tehdas-asetuksiin?
Elikäs jos öljyt käy oikein kuumana niin menevät plöröksi vedenomaiseksi liruksi, tai näin oma henkilökohtainen kokemus muustakin kuin tuosta tölkistä siis on. Saatan toki olla väärässä mutta siltä se on näyttänyt ainakin.
Se on tosi että kun öljy likaantuu ja vanhenee noin muuten niin yleensä käy tosin päin ja se paksunee juu.
Mites nuo RA suuttimet kun ovat eri kärryyn niin kuinka ne voidaan olettaa AAZ:aan sopiviksi. Pumpu juuri säädetty ja laitettu tehdas-asetuksiin?
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Sama avautumispaine kuin AAZ suuttimissa. Lienevät yhdellä jousella, eli ei esiruiskutus ominaisuutta --> hieman karkeampi (JX -mäinen) käyntiääni, mutta muuten pitäis käyttäytyä aivan normaalisti.
Operaatio saattaa vaatia 1,6:sen suutinputket.
Operaatio saattaa vaatia 1,6:sen suutinputket.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Saman "satasen" tuo noiden kunnostus ja puhdistus ilman uusia kärkiä maksaa kuin nuo JX:n suuttimet ->taidan kunnostuttaa nuo omat kun ei ole käsillä jx:n suutinputkia.
Muuten olisi kyllä aika hyvä vaihtoehto ottaa ne. Ainakin helppo.
AAZ:n suuttimiiin ei saa Bosch:ilta uusia kärkiä
Vain vaihtosuutintat tarjolla hintaan n100€/kpl mistä lie joku alennus kyllä.
Kävin ajatuksella nuuhkimassa öljyä ja ei se kyllä yhtään haise dieselille tai ainakaan jotta minä tunnistaisin. Öljylle kyllä, moottoriöljylle.
Muuten olisi kyllä aika hyvä vaihtoehto ottaa ne. Ainakin helppo.
AAZ:n suuttimiiin ei saa Bosch:ilta uusia kärkiä
Vain vaihtosuutintat tarjolla hintaan n100€/kpl mistä lie joku alennus kyllä.
Kävin ajatuksella nuuhkimassa öljyä ja ei se kyllä yhtään haise dieselille tai ainakaan jotta minä tunnistaisin. Öljylle kyllä, moottoriöljylle.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
öljyn juoksevuudesta ei varmaan kannata kiistellä.Yrittääpä laskea öljyt kylmästä koneesta pois propun kautta uskoisin öljyjen tulevan paljon liukkaammin lämpöisestä moottorista,joten kyllä se kuumeneminen jotain aiheuttaa
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Öööö joo, mutta kun nyt ne on jääneet kylmänäkin ihan liruksi, kohta on raaka jäähdytysneste/glykoli "paksumpaa"
Luonto pois , ei jäykisty kuumana eikä kylmänä.
Kyllä tässä väkisinkin tulee mieleen jotta Motox dieselsyn öljy nyt vain oli koneeseen sopimatonta ja/tai muuten vain aika kuraa.
Luonto pois , ei jäykisty kuumana eikä kylmänä.
Kyllä tässä väkisinkin tulee mieleen jotta Motox dieselsyn öljy nyt vain oli koneeseen sopimatonta ja/tai muuten vain aika kuraa.
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
No tuo Motox ei nyt yllätä, mutta ei pitäis Diamond Dieselin mennä kuralle kuumassakaan?Roiala kirjoitti:Kyllä tässä väkisinkin tulee mieleen jotta Motox dieselsyn öljy nyt vain oli koneeseen sopimatonta ja/tai muuten vain aika kuraa.
Mielestäni tuo on hinta/laatu suhteeltaan täysin lyömätön öljy VW dieseleihin... 15v kokemus tuosta öljystä volkkarin nokipannuissa n.10tkm vaihtovälillä eikä oo moisia ongelmia ollut.
Ei edes 100kW AAZissa joka tuppas toisinaan käymään vähän lämpöisenä
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ
Aikaisemmin oli se pakoputki ahdas->olisko turbo lämmennyt paljon tms... Lisäksi tuota diamondia ei ollut kuin yksi vaihto alussa kun oli jäänyt edellisestä autosta.
Jarrunestettä ei kulu ollenkaan. Ja siis todellakin moottorin lämpötila pysyy kymmenisen astetta matalampana tuolla delvacilla Aika hurjaa kertomaa tuosta motoxista ja sen voitelukyvystä tms... No, onneksi sillä ei kerennyt ajaa kuin noin 10tkm, kolmasti vaihtaen kun ei vain pysynyt ominaisuudet... Toivottavasti ei ihan pahasti kerennyt moottori kulua tai vaurioitua.
Nooo, jäädään seuraamaan öljyä ja nuo suuttimet nyt pitää tavalla tai toisella kuitenkin katsoa josko niissäkin olisi jotain, johtuu tämä siitä tai jostain muusta.
Jarrunestettä ei kulu ollenkaan. Ja siis todellakin moottorin lämpötila pysyy kymmenisen astetta matalampana tuolla delvacilla Aika hurjaa kertomaa tuosta motoxista ja sen voitelukyvystä tms... No, onneksi sillä ei kerennyt ajaa kuin noin 10tkm, kolmasti vaihtaen kun ei vain pysynyt ominaisuudet... Toivottavasti ei ihan pahasti kerennyt moottori kulua tai vaurioitua.
Nooo, jäädään seuraamaan öljyä ja nuo suuttimet nyt pitää tavalla tai toisella kuitenkin katsoa josko niissäkin olisi jotain, johtuu tämä siitä tai jostain muusta.