1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Paskoja ne on, oli uusia tahi vanhoja. Samalla vaivalla vaihdat 1.9 koneen tilalle. Itelle kävi niin jumalainen tuuri että sain ehjän kannen halvalla pari vuotta sitten, mutta sekin alkaa olemaan jo loppu. JX on susi jo syntyessään, turbot laukeilee, kannet halkeaa, letkut repeää, öljyä vuotaa joka reiästä, eipä näitä swappeja näihin muuten koko ajan tehtäisi. Ekasta tölkistä mulla meni kaks kantta ja yks kone ennenkuin hoksasin että hetkinen. Tokihan näillä ajaa jonkun aikaa, jos malttaa pitää sen vauhdin max 80kmh ja muistaa esi ja jälkikäyttää konetta. Kattoin huviksi vanhoja kuitteja, mun tölkkiin on vaihdettu uusi kansi vuonna -93, 4 vuotta sen jälkeen kun on otettu ajoon..
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja TT| »

c.kassu kirjoitti:
dmn kirjoitti:Kansi menee vaihtoon jos on muualtakin halki kuin venttilien välistä..

Joskus uusi AMC raakakansi maksoi 200e, mitenhän lie nykyään..
Selvä, eli siis vaihtoon menee.. Pitää jostain metsästää uusi kansi, paitsi ei ihan 200eurolla.

edit: ei se 200euroa kuulostakkaan enää niin pahalta kun löytyi vain lähemmäs 500eurolla netistä nopeasti vilkastuna.
mietin tässä vain että mitä haittaa siitä on jos hehkujen kohdalta menee pieni murtuma venttiilille päin? Kummiskin ollaan saman palotilan puolella. Ei tarvitsisi hirveän kauaa kummiskaan ajella tällä koneella loppujen lopuksi, ehkä tämän kesän, niin talvella voi katella swappia. :roll:
Taitaa olla riskinä että esikammio tippuu palotilaan, ja tuosta se varmaan helposti alkaa myös laajeta.
Katsot vaan sopivan luovuttajan ja teet sen swapin nyt, ei kannata syytää satasia tuohon monttuun.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
c.kassu
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 23.06.2020 19:34

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja c.kassu »

Löytyi uusvanha kansi 50eurolla pakosarjalla ja imusarjalla, niin saan heitettyä suoraan kiinni. Muuten ollut kaikki kunnossa ja turbokin suht hyvässä kunnossa.

No seuraavaksi kun laukee tehään swappi :D
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juurikin näin!
Hulluna tölökkeihin.
c.kassu
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 23.06.2020 19:34

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja c.kassu »

Homma pelittää taas. No heti ekalla testiajolla huomasin että pyöränlaakeri meni, kun pyörä klappaa miten sattuu... Tai laakeri on löystynyt.

Mutta seuraava kyssäri: miten teillä lämpenee JX tai ylipäätänsä dieseli tölkissä?
Itse tottunut että vanhassa 407D mersussani nousee suht nopeaa ajossa 90 asteeseen, mutta sitä joutuukin kierrättämään pienen 2.4D vaparin takia.

Tölkissäni JX ei lämpene niin, että mittarin viisari menisi lähelle edes keskirajaa. Ennen kansiremonttia sain sen kyllä menemään sinne, mutta oli kesähelteet ja ilmanputsari oli erittäin tukkoinen.
Nyt ulkoilma on n. 15astetta ja pelkästään vettä järjestelmässä. Onko termari vain jumittunut, vai eikö nämä vain lämpene hitaissa ajoissa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa tsekata jollain infrapuna tms. mittarilla mitä koneen lämpö oikeasti on. Ja vw:n 90-luvun lämpöanturit ovat hieman eri skaalalla kuin tölkin omat, eli jos siellä on osat sekoittunut niin lopputulos on mittarin kannalta tämä.
< 15kWh/100km
c.kassu
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 23.06.2020 19:34

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja c.kassu »

dmn kirjoitti:Kannattaa tsekata jollain infrapuna tms. mittarilla mitä koneen lämpö oikeasti on. Ja vw:n 90-luvun lämpöanturit ovat hieman eri skaalalla kuin tölkin omat, eli jos siellä on osat sekoittunut niin lopputulos on mittarin kannalta tämä.
Nyt tais välähtää... Siirsin kaikki laipat vanhasta kannesta uuteen kanteen, joten sain samat anturit yms. ja liitännät käyttöön, koska yhdessä laipassa oli liitineroja.

Mutta siis, missä se termarin oikein pitäisi olla, nyt kun ajattelen, en nähnyt semmoista rempan aikana, eikö sitä sitten ollut missään :D ? Kuuluisiko se olla siinä kannen päädyssä vai sivussa? Tossa menee niin paljon vesiletkuja, verraten viime autoihini, että oon mennyt ihan sekaisin.

edit: vesipumpussa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja dmn »

pumpun ja lohkon välissä juu.
< 15kWh/100km
c.kassu
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 23.06.2020 19:34

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja c.kassu »

Tyhjäkäynti vaikuttaa muuten ihan hyvältä, ei ehkä niin tasainen kuin ennen, mutta kun antaa hieman kierroksia, n. 500rpm verran, tuntuu jotain pientä resonanssia vaihdekepille asti, minkä vahingossa saattaa huomata ja loppuu kun antaa enemmän kierroksia. Samoin liikkeelle lähtiessä hieman täristää. Ei tehnyt ennen kansiremonttia tätä.

Ja ihan kuin ongelma olisi tullut vasta kun kiristin laturinhihnan, eikä pitäisi olla liian kireällä. Enkä usko voiko edes siitä johtuakkaan, olen silti hieman vainoharhainen.

Pumppua ei ole säädetty kansiremontin jälkeen, saattaisko johtua siitä?

Suuttimetkin pitäisi olla hyvät uudessa kannessa, oli kuulema tehty juuri huolto.
Olen lukenut pääni pyörälle tärinän syistä, kytkin pitäisi olla kunnossa kun ei aikaisemmin tehnyt tätä.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sieltä vänkärin puolelta renkaan takaa näkyy termarin pääty hyvin (jos ei ole niitä perhanan pohjapanssareita) Ite mittailen kans infrapunamittarilla kun vasta (2v) sitten vaihdoin uuden 82c termarin ja mittari näyttää välillä aivan mitä sattuu, joskus ei muka lämpeä ollenkaan ja joskus on viisari ronskisti oikealla. Tähän asti on hyvin selvitty kun tietää mitä vahapaperia se tölkin mittariston "piirilevy" on ja käy ite mittaileen tai asentaa jälkiasenteisen lämpömittarin.
Hulluna tölökkeihin.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Mikäs omassa jiiäksässä vois olla vikana?
Joskus ajelin kuorma päällä pitkää mäkeä ja mäen päällä sitten kun heitin vapaalle, niin sammu. Startti ei jaksanu käymään pyörittää. Hetken jäähdyttyään sitten taas lähti. Ajelin loppumatkan pintakaasulla, jollon pelas. Nyt tekee sitä koko ajan, jos vähänkin rajummin antaa kaasua, niin hyytyy ja sammuu. Eli kylmänä käymään, 5min tyhjäkäyntiä ja sitten tielle -> muutaman sadan metrin päässä sammuu. Tuntus, että käy kuumana, kun kone naksuu aikalailla heti kun on sammunut. Lämpömittari ei pelaa. Termarin kattelin ja kyllä se pelas kun kuumailmapuhaltimella lämmitti. Joskus oon tunkenut jäähytysjärjestelmään pari purkkia bars leak paikkausainetta. Onko siellä niin kapeita rakoja, että se vois tukkia jonkun pienen tärkeän reiän tai letkun? Tai voiko pielessä oleva ajotus aiheuttaa tämmöstä?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tiiviste litkut on saatanasta, tai jostain muusta usknnosta ja parempi jättää kauppaan. Mutta asiaan kyllä sulla nyt on vedet vähässä vedenkierto tukossa tai koneen laakerit ihan viimesillään.
Mitä vedelle tapahtuu kieehuuko?
Onko vettä ylä paisarissa, oletko juuri täyttänyt täysin tyhjän järjestelmän niin saa hetken ajaa täyttää vettä ja taas ajaajatäyttää vettä koska sieltä tulee pitkäänilmaa pois.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Jep niinhän ne on, sillon hätäratkasuna epätoivoisessa mielentilassa kokeilin vuotavaan kanteen - virhe. Täytyy tutkia kun pääsee auton luo, ei mun mielestä kyllä plotina käynyt paisarissa. Juu vettä on. Ja pari kertaa laskenut pihalle jo vikaa tutkiessa glykolit ja pirun huolella ilmannut. Identtisellä tavalla vika ilmenee aina.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Osku »

kaksi kaukaa haettua, koskee kaikkia mootoreita, jos kannen tiiviste vuotaa vetta männän päälle voi tietty myös tyssätä kun nestettä on tarpeks sitten toinen on että männän renkaat on lian tiukat eli kun lämpene leikkaa kiinni. Jälkimmäinen yleensä heti koneen kasauksen jälkeen.
Juhasu
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 25.05.2021 09:48

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Moro. 1.6td kylmänä käynnistymisongelmaa. Vaihdoin polttoainesuodattimen. Samalla huomasin että paluupuolen polttoainesuodattimen päällä oleva takaisku on rikki ja vuotaa. Mistähän uuden ehjän takaiskun löytäisi?

Vai pitäisikö suosiolla ostaa suodatin, jossa vain tulo ja lähtö. Paluulinja menisi oman takaiskun kautta suoralla letkulla eikä enää suodattimen kautta?

Lisäys: Skruvatista ainakin löytyi tilaamalla. Nimikkeellä "venttiili".
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Motonetistä löytyy
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on kaksi kertaa päässyt jäähdytysneste männän päälle, molöemmilla kerroilla startin "kauha" murtui. Jälkimmäisellä kerralla arvasin siitä vaurion.

Käynnistysongelmiin kannattaa yhtenä vaihtoehtona tarkastaa polttoaineen imuputken kumiletkut. Parissa autossa ollut niin haperot että niistä näki melkein läpi valoa vasten katsottuna. Neste pysyy sisällä, mutta joutuu sahaamaan pitkään että käynnistyy.
Juhasu
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 25.05.2021 09:48

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

AT5nok kirjoitti: 30.06.2021 13:01 Minulla on kaksi kertaa päässyt jäähdytysneste männän päälle, molöemmilla kerroilla startin "kauha" murtui. Jälkimmäisellä kerralla arvasin siitä vaurion.

Käynnistysongelmiin kannattaa yhtenä vaihtoehtona tarkastaa polttoaineen imuputken kumiletkut. Parissa autossa ollut niin haperot että niistä näki melkein läpi valoa vasten katsottuna. Neste pysyy sisällä, mutta joutuu sahaamaan pitkään että käynnistyy.
Suodatin, takaisku ja liitokset uusittu moottoritilassa polttoainesuodattimesta. Ei auttanut ja vieläkin joutuu sahaamaan käyntiin todella pitkään. Sitten kun lähtee, käy kyllä normaalisti.

Mitä tarkoitat polttoaineen imuputkilla?

Lisäys: Jahas, hehkun sulake näyttäisi olevan palanut. Jos se on tuo moottoritilan vasemmassa etureunassa heti mustan muovikotelon kannen alla.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Polttoaineen suodattimen ja tankin välisen putken liitosletkuja.
038815-0
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 25.08.2021 14:06

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja 038815-0 »

Kysyisin miten vaihtaa mittarivalo polttimon wm 1986 1.6 td
Vastaa Viestiin