Tervehdys, Tölkkifoorumilaiset!
Uudella foorumistilla olisi tällainen pulma: 1984 Westy 1.6TD, joka muuten pelaa asiallisesti, mutta kierrokset jäävät kantamaan esim. vaihteenvaihdon yhteydessä - niinkuin ajaisi bensa-autolla, jossa on vanha kunnon ryyppy päällä. Kierrokset lopulta laskevat joko napakalla kaasun polkaisulla tai ihan vaan odottelemalla. Kaasuvaijeri tuntuisi olevan aika ookoo ja kun rupesin asiaa oikein ihmettelemään, niin vaikutti siltä, että vaikka kaasuvivusta kiskoo hanaa kiinni, kiekat laskevat silti jotenkin jälkijättöisesti. Otin koko kaasuvivun jousineen irti pariin kertaan ja lopputuloksena on, että nyt auto ei enää suostu käynnistymään ollenkaan
Osaako joku neuvoa aloittelevaa mekaanikontolvanaa? Mistä kiikastaa? Miksi kaasu on ylipäätään alkanut jäädä kantamaan tuolla lailla? Selviääkö tästä Bilteman hylsysarjalla...
1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnisty
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
Nykyinen käynnistymättömyys johtuu luultavasti siitä että kaasuvipu on nyt väärässä asennossa. Onko pumppu normaali JX:n versio, vai tattimalli jostain muusta koneesta?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
Luulisin "tosi vahva ehkä" -tasolla, että pumppu on ihan normaali JX-version pumppu. Sellainen pömpeli, josta sojottaa tappi... Tuota tappiahan saa ihan sormivoimin käänneltyä eri asentoihin, voisinko siis kokeilemalla ja kääntelemällä saada laitteen pelittämään?
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
omassa jäi kaasu päälle kun pumpusta loppui tuotto ja syöttö oli säädetty maxiin, silloin teki samaa että jätti kierroksia päälle.
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
Tuntuis vähän tällä hetkellä, että kyse on lopulta kuitenkin vaan kaasuvaijerista? Nyt huokaisin, että sitä pumpun akselia saa pidettyä ruuvarilla paikoillaan, kun kiristää kaasuvipua paikoilleen
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
Jos syöttöruuvia ei ole ruuvattu, niin kaasuvaijeri on todennäköinen jumittaja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6td:n kierrokset laskevat hitaasti - ja nyt ei käynnis
Mulla jäi myös tölkissä joskus pari vuotta sitten kaasu kantamaan, eli laski välillä hitaasti tyhjäkäynnille tai sit ei laskenut ollenkaan, olisko ollut alkutalvesta.
Öljysin kaasuvaijerin ja virittelin ton tapasella mustekalalla kaasuvivun moottoritilan päässä lepoasentoon, eli kaasuvipuun kiinni ja pop-off -venttiiliin kiristin sopivan kireelle.
Kaasu jämäköity mukavasti eikä oo nyt siis enää jumittanu eikä montuissakaan enää niin herkästi polkase kaasua kun on tosiaan vähän jämäkämpi.
Pitäähän sitä välillä kurkkia että miten kulunut on, ettei katketessaan mikään osa livaha jakopään väliin tai kiilahihnoihin, mutta ei se oo pariin vuoteen kulunu nimeksikään (ei ollut mikään halpahallin peruslötkö).
Öljysin kaasuvaijerin ja virittelin ton tapasella mustekalalla kaasuvivun moottoritilan päässä lepoasentoon, eli kaasuvipuun kiinni ja pop-off -venttiiliin kiristin sopivan kireelle.
Kaasu jämäköity mukavasti eikä oo nyt siis enää jumittanu eikä montuissakaan enää niin herkästi polkase kaasua kun on tosiaan vähän jämäkämpi.
Pitäähän sitä välillä kurkkia että miten kulunut on, ettei katketessaan mikään osa livaha jakopään väliin tai kiilahihnoihin, mutta ei se oo pariin vuoteen kulunu nimeksikään (ei ollut mikään halpahallin peruslötkö).
-89 Caravelle 1,9 TD