Sivu 2/2

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 08.08.2012 20:17
Kirjoittaja Syncro4wd
Noniin. Eilen sorvattiin akselinpää. 15 min meni sorvaamiseen. Kalvain liitettiin ohjainkaralla kuningaspultin kierteeseen ja paineilmalla kierroksia. Ei ollut akselin kiilaura vielä tyssääntynyt. Vain vanha kampiakselin rataspyörän kiila oli tyssääntynyt niin, että klappi urassa oli kolmen millin luokkaa.
Uuden rataspyörän klappi noin milli tai vajaa. Nyt ei vatkaa vaan pyörii suoraan. Uudella kuningaspultilla kiinni ja uusi hihna ja kiristinrulla on kiinni. Kone käy ja kukkuu.

Kiitos vinkeistä. Sorvaajaguru sanoi, ettei olis kestänyt seuraavaa 10tkm:ä vaan olis poikinut koko kone.

Vanha pultti oli erittäin löysällä eli lähti helposti irti. Vanhasta rattaasta näki, ettei se ollut vastannut akselin päähän suoraan.

Laitan kuvia myöhemmin kunhan kerkeän.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 30.03.2018 21:19
Kirjoittaja Arska L
Vanha aihe mutta nostetaan esille kuvien kans, ettei tarvi kaikkien tehä samoja virheitä mitä ite tein.
Koneena itellä AHU mutta tämä hihna/hammaspyörän täristys on samallalailla kai ongelma muissaki saman ajan dieseleissä.

Itellä tuo alapyörä täristi jo sillon ko tein moottorinvaihtoa,mutta en siihen sillon tajunnu kiinnittää enempää huomiota.
Puoli vuotta sitten kuitenki yks kaunis päivä ei lähteny kone tulille. Tärräävä alapyörä oli hakannu kuningaspultin löysälle ja sen seurauksena hammaspyörä hakannu ittensä paskaksi. tuuria kuitenki oli että D muotonen kampuran lukitus ei ollu pettäny kokonaan ja konevauriolta vältyttiin. Pumpun ajotus oli vain niin pielessä, että ei onneksi lähteny käyntiin.

Ajattelin tärinän johtuvan viallisesta hihnapyörästä,kun kumiosa oli hauraan näköstä. Hommasin uuden hihnapyörän ja hammaspyörän ja enempiä tutkimatta väänsin osat paikalleen, ja oikeaan kireyteen. Tärinä loppu, mutta pari kuukautta sitte sitä alko taas tulla ja tuntu että vispaus paheni. Nyt sitte sama homma ei käynnisty ja alapyörästä löyty sama vika.

Kampiakselin pää on tosiaan niin epätasanen että alapyörä ei kiristy suoraan.
Kuva

Kampurassa on selvästi kaks kovempaa kohtaa joista hammaspyörä jää kantamaan. Nuo kohoumat on arviolta 0.2- 0.5mm korkeat. Ja alemmassa kuvassa näkyy hihnapyörässä montut näitten kohoumien kohdalla.
Kuva
Kuva

Rovaniemen pörhö oli positiivinen yllätys, antoivat lainaan kampuranpään oikaisutyökalun. Virallinen vw työkalu ei tuokaan ole mutta jossain teetetty. Tuommosen vastaavan terän hinta jotaki 250e luokkaa, mutta muuten tuo ei ole vaikea valmistettava sorvin omistavalle. Kierreosasta siis lähtee ohuempi ohjaintappi teräosan sisälle.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Täysin tasasta ei tuollakaan kampuran päästä saanu koska terä alko pomputtamaan nuitten kovempien kohtien takia. Huomattavasti parempi kuitenki.

Varmistus tähän olis vielä sitten tuo hammaspyörän tapitus. Pitäishän tuo pysyä kiinni kyllä ilmanki, mutta ei haluttais kolmatta kertaa tämä homma tehä niin tuo vois olla hyvä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=318602

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 04.04.2018 19:03
Kirjoittaja Pastori
Liittynee ehkä samaan aiheeseen, olisi tuossa 1.6jx hirvityksellä varustettu tölkki. Tyhjäkäynnillä mesuaa niin saatanasti että koko laitos tärisee, pikku kaasulla tasottuu ja ei mitään tärinöitä. Voiko olla sama vika?

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 04.04.2018 22:53
Kirjoittaja Arska L
Paljon mahollista. Tietenki tuommonen tärinä tyhjäkäynnillä voi johtua esim. suuttimistaki. Jos tukossa niin täristää kyllä ja kierroksilla ei niin välttämättä huomaa.
Mutta jos on tuo sama vika niin sen kyllä huomaa rekisterikilven luukusta vilkasemalla. Alapyörä vipottaa silminnähden ja hihnan kiristin heiluu.