1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Jouko123
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Jouko123 »

Eli aloitetaan alusta,

Auton 1.9l wbx automaatti Caravelle vm 86.
Jotta tilanne tulisi täysin selväksi niin aloitetaan remontin alusta.

Eli vaihdoin takajarrusylinterin tuossa alkukesästä ja ilmaus jäi ehkä puolitiehen kun ilmasin vain jarrut rummun takana olevasta nipasta.
No näin pystyin kuitenkin ajelemaan vaikka polkimesta huomasi että järjestelmässä saattaisi olla ilmaan...-> jäykistyi useammalla polkaisulla.

Tuossa muutama viikko sitten ajattelin kunnostella kaasaria ja käytin sen ultraäänipesurissa. Lisäksi vaihdoin kaikki tiivisteet ja letkut kaasariin. Tämän jälkeen auto ei ole toiminut oikeastaan ollenkaan.
Tyhjäkäynti käy hieman heikosti vaihteiden ollessa P asennossa ja jos vaihteen heittää D asennolla auto käytännössä sammuu jos ei anna reilusti samalla kaasua. Auton saa myös sammumaan pelkällä
jarrupolkimen polkemisella. Mistähän tuota vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ehjän auton korjaamisen jälkeen vikaa kannattaa luonnollisesti hakea omilta jäljiltä :D No, vitsit sikseen. En tarkkaan muista millainen tuo noiden kaksi kurkkuinen kaasari on, mutta jos siinä on jonkinlainen sulkusolenoidi vanhempien boxserien tyyliin, niin tarkistaa sen sähkökytkentä. Samaten, jos kaasarista löytyy mekaaninen säätö tyhjäkäynnille, niin siitä voisi koittaa säätää tyhjäkäynnin merkittävästi ylöspäin ja onnistua siten mahdollisesti rajaamaan vika tyhjäkäyntipiirin puolelle.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Jouko123
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Jouko123 »

Lisähuomioita,

Omia tuhoja tässä on yritetty tutkia mutta huomasin tuossa että auto käy nyt kylmänä ihan hyvin vaikkakin kepin heitettyä D asentoon kierrokset laskevat huomattavasti.

Koneen lämmetessä alkaa nuo ongelmat sitten eli tyhjäkäynti katoaa täysin.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ääni myöskin tuolla tyhjäkäyntipiirin sulkevalle solenoidille, tai muulle roskalle tyhjäkäyntipiirissä tai väärälle säädölle.

Tuohan olisi helppo ruiskuttaa :)
< 15kWh/100km
Jouko123
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Jouko123 »

Juu pitää tutkia tuota solenoidia,

Mitäs tuon ruiskuttaminen vaatii käytännössä jos niin helppoa on? :D
Jouko123
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Jouko123 »

Säätelyjen ja putsailujen jälkeen auto pysyy taas hyvin käynnissä kylmänä sekä lämpimänä mutta
edelleen vaihteen kytkeminen hyydyttää auton. Auto toimii kuitenkin hyvin kun vaan pitelee kierroksia päällä
mutta matalilla kierroksilla auto "tärisee" ja meinaa sammua
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

2.1WBX lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Minkäs värinen johto meillä tulisi mennä tuonne lämpömittarin anturille. Yläpuolella sinisellä pistokkeella moottorin ECUn anturi ja alapuolella apikolla mittarin anturi. Itselläni mittaristo temppuillut jo kauemmin mutta eilen pestessäni moottori tuli tiirailtua hieman tarkemmin kaikkia pistokkeita ja johtoja huomasin tuon anturin olevan kokonaan ilman johtoa. Enkä siittä lähimaastosta edes löytänyt "ylimääräistä" irrallista johtoa. Kuvaki ks. paikasta voisi olla ihan jees. ;)
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Tuollanen punaraitainen keltanen johto.
Liitteet
_DSC5149.jpg
_DSC5149.jpg (3.58 MiB) Katsottu 18884 kertaa
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Kiitti kuvasta. ;) Nyt täytyy alkaa penkoon johtoniput kunnolla koska en ainakaa äkkiselteen muista tuon väristä johtoa lähimainkaan. Hullua kun koko autolla on ajettu 122tkm nii mihin tuollanen johto voi yhtäkkiä kadota. :lol: Mut nyt pääsee jälestään sitä kunnolla kun näki kuvan... jospa ne mittaritki siittä asettuis omilleen kun saa tuon paikalleen. Eivät nimittäin ole ikinä näyttäneet oikein, ainakaa minun aikana...
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
lanssi
Vasta alkaja
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja lanssi »

Tervestä . On tuo 7vuotta seisonu lanssi nyt pyörivä, mutta nostimet metelöi niin että haitarinsoitto on ainoa mitä ei kuulu koneesta. Elikkä saako ilmaantumaan jollain lisäaineella, vai onko ainoa konsti purkaa irti ja yöpöyvällä käsvoitee vieressä purkaa ja ilmata manuaalisesti?
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä ne pitäis käydessäkin (kierroksilla varsinkin) täyttyä öljyllä pikkuhiljaa, useamman kilometrin aikana (kokemusta on!)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja TT| »

Saattaapi tosiaan ihan hollin aikoo saaha ajella että alkaa naputus loppua. Että ei ihan eka reissun jälkeen kannata alkaa purkamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 348
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Jos haluaa hieman hellävaraisemmin koittaa herätellä nostajia, niin löpöä öljyn sekaan muutama desi ennen öljynvaihtoa ja käyttelee tyhjäkäyntiä n. 5 - 10 min.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä teen dieselhuuhtelun melkein aina ennen öljyn vaihtoa omille autoilleni. Forten litkut taitavat olla pääasiallisesti löpöä / vast nestettä.
lanssi
Vasta alkaja
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja lanssi »

Kiitoksia neuvoista. Pyöritelly oon japistäny löpöö sekaan muutaman desin ,ja pyöritelly... Pittää pyöritellä lissee ja ja kattoo...Tää on äkkinäiselle hieno sivusto!
lanssi
Vasta alkaja
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja lanssi »

On se pertele kun akkoo ei oo naputtamassa ni auton pittää naputtaa.. Oliskoo iskurepliikkinä hyvä jos sanos naeselle jotta lähe minu mukaa mulla on tossa pihalla paarit vapaana... No ,voi se musta silmä tulla tulla ovenposkeenki...ehke.
lanssi
Vasta alkaja
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja lanssi »

Hellurei! Nyt on pyöritelty,sammuteltu ,tartattu ja sammuteltu ja kierrosta.....Nostajat on vissii ymmärtänä että nyt on turha vittuilla... Naputus tunus vähentyneen. Ens kerralla kun pistän käyntiin niin koetan ajaa värkillä, ja jos toimii niin sitte polttimonvaihtoo je leimalle 8vuoden jälkeen... hirvittää....
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vaihda uudet löpöttömät öljyt, ennen kuin alat ajaa sillä
lanssi
Vasta alkaja
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja lanssi »

Hellurei. Tänä aamuna liimasin puuhakilvet värkkiin ja läksin ulkoiluttamaan liikenteen mukaan ens kertaa 7 vuoteen. Ajelin päivän mittaan jotain 50kilsaa ja toimii kun ajatus! Ainoa oli välillä humpaava tyhjäkäynti. Optimistisena tilasin perjantaiks klo 10 leiman.... Pitää huomenna varuilta käyttää pakokaasutestissä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sytytystulpat oli varmaan jo uudet?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin