1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Eli aloitetaan alusta,
Auton 1.9l wbx automaatti Caravelle vm 86.
Jotta tilanne tulisi täysin selväksi niin aloitetaan remontin alusta.
Eli vaihdoin takajarrusylinterin tuossa alkukesästä ja ilmaus jäi ehkä puolitiehen kun ilmasin vain jarrut rummun takana olevasta nipasta.
No näin pystyin kuitenkin ajelemaan vaikka polkimesta huomasi että järjestelmässä saattaisi olla ilmaan...-> jäykistyi useammalla polkaisulla.
Tuossa muutama viikko sitten ajattelin kunnostella kaasaria ja käytin sen ultraäänipesurissa. Lisäksi vaihdoin kaikki tiivisteet ja letkut kaasariin. Tämän jälkeen auto ei ole toiminut oikeastaan ollenkaan.
Tyhjäkäynti käy hieman heikosti vaihteiden ollessa P asennossa ja jos vaihteen heittää D asennolla auto käytännössä sammuu jos ei anna reilusti samalla kaasua. Auton saa myös sammumaan pelkällä
jarrupolkimen polkemisella. Mistähän tuota vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Auton 1.9l wbx automaatti Caravelle vm 86.
Jotta tilanne tulisi täysin selväksi niin aloitetaan remontin alusta.
Eli vaihdoin takajarrusylinterin tuossa alkukesästä ja ilmaus jäi ehkä puolitiehen kun ilmasin vain jarrut rummun takana olevasta nipasta.
No näin pystyin kuitenkin ajelemaan vaikka polkimesta huomasi että järjestelmässä saattaisi olla ilmaan...-> jäykistyi useammalla polkaisulla.
Tuossa muutama viikko sitten ajattelin kunnostella kaasaria ja käytin sen ultraäänipesurissa. Lisäksi vaihdoin kaikki tiivisteet ja letkut kaasariin. Tämän jälkeen auto ei ole toiminut oikeastaan ollenkaan.
Tyhjäkäynti käy hieman heikosti vaihteiden ollessa P asennossa ja jos vaihteen heittää D asennolla auto käytännössä sammuu jos ei anna reilusti samalla kaasua. Auton saa myös sammumaan pelkällä
jarrupolkimen polkemisella. Mistähän tuota vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä
Ehjän auton korjaamisen jälkeen vikaa kannattaa luonnollisesti hakea omilta jäljiltä No, vitsit sikseen. En tarkkaan muista millainen tuo noiden kaksi kurkkuinen kaasari on, mutta jos siinä on jonkinlainen sulkusolenoidi vanhempien boxserien tyyliin, niin tarkistaa sen sähkökytkentä. Samaten, jos kaasarista löytyy mekaaninen säätö tyhjäkäynnille, niin siitä voisi koittaa säätää tyhjäkäynnin merkittävästi ylöspäin ja onnistua siten mahdollisesti rajaamaan vika tyhjäkäyntipiirin puolelle.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä
Lisähuomioita,
Omia tuhoja tässä on yritetty tutkia mutta huomasin tuossa että auto käy nyt kylmänä ihan hyvin vaikkakin kepin heitettyä D asentoon kierrokset laskevat huomattavasti.
Koneen lämmetessä alkaa nuo ongelmat sitten eli tyhjäkäynti katoaa täysin.
Omia tuhoja tässä on yritetty tutkia mutta huomasin tuossa että auto käy nyt kylmänä ihan hyvin vaikkakin kepin heitettyä D asentoon kierrokset laskevat huomattavasti.
Koneen lämmetessä alkaa nuo ongelmat sitten eli tyhjäkäynti katoaa täysin.
Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä
Ääni myöskin tuolla tyhjäkäyntipiirin sulkevalle solenoidille, tai muulle roskalle tyhjäkäyntipiirissä tai väärälle säädölle.
Tuohan olisi helppo ruiskuttaa
Tuohan olisi helppo ruiskuttaa
< 15kWh/100km
Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä
Juu pitää tutkia tuota solenoidia,
Mitäs tuon ruiskuttaminen vaatii käytännössä jos niin helppoa on?
Mitäs tuon ruiskuttaminen vaatii käytännössä jos niin helppoa on?
Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä
Säätelyjen ja putsailujen jälkeen auto pysyy taas hyvin käynnissä kylmänä sekä lämpimänä mutta
edelleen vaihteen kytkeminen hyydyttää auton. Auto toimii kuitenkin hyvin kun vaan pitelee kierroksia päällä
mutta matalilla kierroksilla auto "tärisee" ja meinaa sammua
edelleen vaihteen kytkeminen hyydyttää auton. Auto toimii kuitenkin hyvin kun vaan pitelee kierroksia päällä
mutta matalilla kierroksilla auto "tärisee" ja meinaa sammua
2.1WBX lämpömittarin anturi
Minkäs värinen johto meillä tulisi mennä tuonne lämpömittarin anturille. Yläpuolella sinisellä pistokkeella moottorin ECUn anturi ja alapuolella apikolla mittarin anturi. Itselläni mittaristo temppuillut jo kauemmin mutta eilen pestessäni moottori tuli tiirailtua hieman tarkemmin kaikkia pistokkeita ja johtoja huomasin tuon anturin olevan kokonaan ilman johtoa. Enkä siittä lähimaastosta edes löytänyt "ylimääräistä" irrallista johtoa. Kuvaki ks. paikasta voisi olla ihan jees.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 745
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi
Tuollanen punaraitainen keltanen johto.
- Liitteet
-
- _DSC5149.jpg (3.58 MiB) Katsottu 18884 kertaa
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi
Kiitti kuvasta. Nyt täytyy alkaa penkoon johtoniput kunnolla koska en ainakaa äkkiselteen muista tuon väristä johtoa lähimainkaan. Hullua kun koko autolla on ajettu 122tkm nii mihin tuollanen johto voi yhtäkkiä kadota. Mut nyt pääsee jälestään sitä kunnolla kun näki kuvan... jospa ne mittaritki siittä asettuis omilleen kun saa tuon paikalleen. Eivät nimittäin ole ikinä näyttäneet oikein, ainakaa minun aikana...
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
vbx:n nostinten ilmaus
Tervestä . On tuo 7vuotta seisonu lanssi nyt pyörivä, mutta nostimet metelöi niin että haitarinsoitto on ainoa mitä ei kuulu koneesta. Elikkä saako ilmaantumaan jollain lisäaineella, vai onko ainoa konsti purkaa irti ja yöpöyvällä käsvoitee vieressä purkaa ja ilmata manuaalisesti?
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Kyllä ne pitäis käydessäkin (kierroksilla varsinkin) täyttyä öljyllä pikkuhiljaa, useamman kilometrin aikana (kokemusta on!)
< 15kWh/100km
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Saattaapi tosiaan ihan hollin aikoo saaha ajella että alkaa naputus loppua. Että ei ihan eka reissun jälkeen kannata alkaa purkamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 348
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Jos haluaa hieman hellävaraisemmin koittaa herätellä nostajia, niin löpöä öljyn sekaan muutama desi ennen öljynvaihtoa ja käyttelee tyhjäkäyntiä n. 5 - 10 min.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Minä teen dieselhuuhtelun melkein aina ennen öljyn vaihtoa omille autoilleni. Forten litkut taitavat olla pääasiallisesti löpöä / vast nestettä.
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Kiitoksia neuvoista. Pyöritelly oon japistäny löpöö sekaan muutaman desin ,ja pyöritelly... Pittää pyöritellä lissee ja ja kattoo...Tää on äkkinäiselle hieno sivusto!
Re: vbx:n nostinten ilmaus
On se pertele kun akkoo ei oo naputtamassa ni auton pittää naputtaa.. Oliskoo iskurepliikkinä hyvä jos sanos naeselle jotta lähe minu mukaa mulla on tossa pihalla paarit vapaana... No ,voi se musta silmä tulla tulla ovenposkeenki...ehke.
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Hellurei! Nyt on pyöritelty,sammuteltu ,tartattu ja sammuteltu ja kierrosta.....Nostajat on vissii ymmärtänä että nyt on turha vittuilla... Naputus tunus vähentyneen. Ens kerralla kun pistän käyntiin niin koetan ajaa värkillä, ja jos toimii niin sitte polttimonvaihtoo je leimalle 8vuoden jälkeen... hirvittää....
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Vaihda uudet löpöttömät öljyt, ennen kuin alat ajaa sillä
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Hellurei. Tänä aamuna liimasin puuhakilvet värkkiin ja läksin ulkoiluttamaan liikenteen mukaan ens kertaa 7 vuoteen. Ajelin päivän mittaan jotain 50kilsaa ja toimii kun ajatus! Ainoa oli välillä humpaava tyhjäkäynti. Optimistisena tilasin perjantaiks klo 10 leiman.... Pitää huomenna varuilta käyttää pakokaasutestissä.
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Sytytystulpat oli varmaan jo uudet?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!