Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Tervehdys!
Hyviä bensakoneisia Tölkkejä putkahtaa aina silloin tällöin myyntiin ja tiedän että on varmaan muitakin harrastajia jotka eivät Tölkkiä käytä jokapäiväisessä ajossa käyttöautona vaan enemmänkin harrasteautona. Wbx remontti varmaan helposti nielaisee hyvän rivikoneen hinnan jos ei enemmänkin, toki tietysti bokserin ääni on ainutlaatuinen!!
Mutta pointtina tässä alustuksessa oli että tällöin käyttövoima maksujen perusteella uudemmasta bensakulkineesta peräisin oleva bensakone voisi olla järkevämpi vaihtoehto.
Onko kanssaharrastajilla tehtynä jo muunnoksia Vw konsernin rivikoneille, jotenkin on jäänyt takaraivoon että nyt (vuodenvaihteessa?) olisi koneen tilavuuden suhteenkin tullut lievennöksiä säädöksiin? Vai onko tullut taas nähtyä kaunista unta?
Syncro doppeli vr6 koneella ei olisi hassumpi!
Hyviä bensakoneisia Tölkkejä putkahtaa aina silloin tällöin myyntiin ja tiedän että on varmaan muitakin harrastajia jotka eivät Tölkkiä käytä jokapäiväisessä ajossa käyttöautona vaan enemmänkin harrasteautona. Wbx remontti varmaan helposti nielaisee hyvän rivikoneen hinnan jos ei enemmänkin, toki tietysti bokserin ääni on ainutlaatuinen!!
Mutta pointtina tässä alustuksessa oli että tällöin käyttövoima maksujen perusteella uudemmasta bensakulkineesta peräisin oleva bensakone voisi olla järkevämpi vaihtoehto.
Onko kanssaharrastajilla tehtynä jo muunnoksia Vw konsernin rivikoneille, jotenkin on jäänyt takaraivoon että nyt (vuodenvaihteessa?) olisi koneen tilavuuden suhteenkin tullut lievennöksiä säädöksiin? Vai onko tullut taas nähtyä kaunista unta?
Syncro doppeli vr6 koneella ei olisi hassumpi!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 745
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Pari irrallista ajatusta:
VR6 ei ole rivikone, SA kytkikopalla kai saa kiinni. Onhan noita tehty maailmalla. Vääntöä ehkä liikaakin syncrolle? Bensaa vie hurjasti.
AAG tms bensarivi jxn kopalla kiinni. Sähköt ei kai paha rasti. Kanssa maailmalla tehty ja englanniksi löytyy juttuja.
Vaihtoehtoina kyllä hyvä wasseriin vaikka tehottomampi. Koneita löytyy ja osatarjontaa eli pitemmässä jouksussa voi olla järkeä.
VR6 ei ole rivikone, SA kytkikopalla kai saa kiinni. Onhan noita tehty maailmalla. Vääntöä ehkä liikaakin syncrolle? Bensaa vie hurjasti.
AAG tms bensarivi jxn kopalla kiinni. Sähköt ei kai paha rasti. Kanssa maailmalla tehty ja englanniksi löytyy juttuja.
Vaihtoehtoina kyllä hyvä wasseriin vaikka tehottomampi. Koneita löytyy ja osatarjontaa eli pitemmässä jouksussa voi olla järkeä.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Tämä kiinnostaa itseäkin. Mitenköhän 16V-1.8 vw KR kone menisi kiinni? Tuntuu, että tuo oma dj kone alkaa kuolemaan vähän liian useasti. KR löytyisi vielä ylimääräisenä tallilta! Pitää selvittää tuo litratilavuusteho juttu!
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Kohta vois tulla myyntiin sisääajettu 1P 1.8 (~100hp) moottori sopivalle pelle pelottomalle, joka haluaa tälläistä tölkissä kokeilla
< 15kWh/100km
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 622
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
115 hv eli hurjat 3 kaakkia enemmän kuin DJ:ssä. AGG:ssä ('95-'96) huipputeho saavutetaan pienemmillä kierroksilla kuin aiemmissa ADY:ssä ('94-'95) ja 2E:ssä ('92-'94).AAG tms bensarivi jxn kopalla kiinni. Sähköt ei kai paha rasti. Kanssa maailmalla tehty ja englanniksi löytyy juttuja.
Vaihtoehtoina kyllä hyvä wasseriin vaikka tehottomampi. Koneita löytyy ja osatarjontaa eli pitemmässä jouksussa voi olla järkeä.
Todennäköisesti "helpoin" ja edullisin vaihtoehto VW:n bensa-rivikoneista. Pasi_T:n Pritschenissä näytti olevan tämä moottorivaihtoehto lavan alla.
Säilyi entisellään.jotenkin on jäänyt takaraivoon että nyt (vuodenvaihteessa?) olisi koneen tilavuuden suhteenkin tullut lievennöksiä säädöksiin? Vai onko tullut taas nähtyä kaunista unta?
"Vee Reihenmotor" eli tavallaan "V-rivimoottori". Alavääntö kyseisessä kutosessa on aika ohut ja on muutenkin aika painava malmikasa, joten ei ihan paras voimanpesä syncroiluun. Bensaa vienee todennäköisesti hurjasti, koska Tölkkien pisimmätkin vakiovälitykset ovat liian lyhyet tuollaiselle moottorille.VR6 ei ole rivikone, SA kytkikopalla kai saa kiinni. Onhan noita tehty maailmalla. Vääntöä ehkä liikaakin syncrolle? Bensaa vie hurjasti.
Ysäri-Pasuunan olen saanut matka-ajossa näyttämään 7,6l / km. Sekalaisessa "normaaliajossa" kulutus pyörii 9 litran nurkissa.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 10.01.2016 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Arvasin että täällä löytyy tietoa!
Kysytään nyt sitten vielä tämmöisiä ihan perustavanlaatuisia kysymyksiä kun oma tietotaito on aika vajavainen noitten koneitten (myös niitten ) suhteen, miten tuo kaasutin/ruisku asia, vaatiiko millaisia toimenpiteitä vai onnistuuko käyttö alkuperäisellä kaasu vaijerilla? Siis onko se kaasutin vai ruiskukone?
Ja mistä Vw malleista löytyy Jukkapojan mainitsemaa AAG konetta?
Kysytään nyt sitten vielä tämmöisiä ihan perustavanlaatuisia kysymyksiä kun oma tietotaito on aika vajavainen noitten koneitten (myös niitten ) suhteen, miten tuo kaasutin/ruisku asia, vaatiiko millaisia toimenpiteitä vai onnistuuko käyttö alkuperäisellä kaasu vaijerilla? Siis onko se kaasutin vai ruiskukone?
Ja mistä Vw malleista löytyy Jukkapojan mainitsemaa AAG konetta?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Ihan ne on kaasuvaijerilla alunperinkin, että senkun tyrkkää tölkin vaijerin paikalleen.
VR ei sitten ole minkään tölkin kytkinkopan kanssa yhteensopiva, että omaa soveltamista joutuu käyttämään. Eikä taida mennä tehot ja tilavuus muuten kun erikoisluvalla laillisesti.
VR ei sitten ole minkään tölkin kytkinkopan kanssa yhteensopiva, että omaa soveltamista joutuu käyttämään. Eikä taida mennä tehot ja tilavuus muuten kun erikoisluvalla laillisesti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Millainen savotta olisi esim SA kytkinkopalla tuollainen rivi viitonen mitä vissiin SA vehkeissä jopa vakiona?
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Ventosta nyt ainakin löytyy AGG-moottoria, omistin aikanaan sellasen, vuosimallia -96.
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 745
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Pienellä googletuksella tuentaa ja muuta vr6-konversioonhttp://vw-winkler.de/VW-VR6TT| kirjoitti:VR ei sitten ole minkään tölkin kytkinkopan kanssa yhteensopiva, että omaa soveltamista joutuu käyttämään...
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Yksi helppo vaihtoehto tuohon wbx-->R4 swappiin on MV Engineering valmistama adapteri, jolla saa suoraan wbx kytkinkoppaan rivi4 koneen joko 15 tai 50 asteen kulmaan asennettua. Ja wbx tankki ja startti käy luonnollisesti syncrossakin. Oma valinta bensakoneeksi olisi 1.8T.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 622
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Se on AGG. 2.0 8V koneita löytyy ainakin Golf III / Vento, Passat, Sharan vuosimallihaarukassa 92-96.Ja mistä Vw malleista löytyy Jukkapojan mainitsemaa AAG konetta?
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Roiala kirjoitti:Millainen savotta olisi esim SA kytkinkopalla tuollainen rivi viitonen mitä vissiin SA vehkeissä jopa vakiona?
Been there, done that!
< 15kWh/100km
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Saako esim. tuosta AGG:stä ohitettua ajoneston jollakin helpolla konstilla? Eikös ajonestot tulleet joskus vm 95 nurkilla..?
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Osaisikohan joku tarkemmin kertoa mitä kaikkea ko. swapissa pitäisi ottaa huomioon?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
JX16 kirjoitti:Saako esim. tuosta AGG:stä ohitettua ajoneston jollakin helpolla konstilla? Eikös ajonestot tulleet joskus vm 95 nurkilla..?
Jos on kaikki osat ja avaimet olemassa, kannattaako ohittaa vai jättä tölkkivarkaan riesaksi?
Ihan veikkauksena, ECU:n ohjelmoinnilla kuten dieseleissäkin.
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Eipä ole tullut tehtyä dieseliinkään moista operaatiota. Eli mitenkäs se käytännössä tapahtuu..?
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
Mitäs muuta palikkaa tähän 1.8 R4 swappiin tarvitsisi hommata / on valmiiksi saatavilla? Moottorinkannakkeet yms?TT| kirjoitti:Yksi helppo vaihtoehto tuohon wbx-->R4 swappiin on MV Engineering valmistama adapteri, jolla saa suoraan wbx kytkinkoppaan rivi4 koneen joko 15 tai 50 asteen kulmaan asennettua. Ja wbx tankki ja startti käy luonnollisesti syncrossakin. Oma valinta bensakoneeksi olisi 1.8T.
Syncroon WBX:n tilalle jos sovittelisi esim. Octavian vapari 1.8 20v (AGN) konetta. Onko kukaan foorumilainen tehnyt vastaavaa vaihtoa turbolla tai ilman? Ja se, että olisiko tässä mitään järkeä on sitten toinen asia.
T4 Multivan Atlantis 2.5 TDI AHY -99
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 348
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
"Ja se, että olisiko tässä mitään järkeä on sitten toinen asia."
On siinä järkeä, jos tavoitteena on WBX:ään verrattuna painavampi moottori ja huonompi vääntö.
On siinä järkeä, jos tavoitteena on WBX:ään verrattuna painavampi moottori ja huonompi vääntö.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?
ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla se järjestyy, mutta tosiaan kun on siruavain ja ajoneston boksi lukijalla niin varsin hyvä varkaudenesto.JX16 kirjoitti:Eipä ole tullut tehtyä dieseliinkään moista operaatiota. Eli mitenkäs se käytännössä tapahtuu..?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!