Parissa päivässä on aina osat tullut ja aina kaikki mitä on tilattu, koskaan ei ole mitään jäänyt jälkitoimitukseen. Ekat osat tilasin sieltää Kuplaan joskus 80- ja 90-lukujen vaihteessa.beretta kirjoitti:asiallinen kauppa,nopea toimitus vaasalaisilla
1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 15
- Liittynyt: 09.07.2012 10:37
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Kiitos kaikille neuvoista. Auto pääsi jaloilleen, kun siihen vaihdettiin termostaatin koppa (kiilahihnan ja jäähdytysnesteiden lisäksi).
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Oliko koppa haljennut, vai mitä oli tapahtunut?hannikaine kirjoitti:Kiitos kaikille neuvoista. Auto pääsi jaloilleen, kun siihen vaihdettiin termostaatin koppa (kiilahihnan ja jäähdytysnesteiden lisäksi).
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla
Tulipa tuossa sitten löydettyä se vikakin miksei syty. Asentajassahan se piili, eli oli sitten lipsahtanu syöttöpumppu 180 astetta pieleen Nyt syttyy helposti ja kulkujaki on aivan eri planeetalta.
Ainoa vain että ennakkoa piti laittaa hemmetin reilusti, ensin laitoin kellolla sen 0.97mm ja auto käymään mutta käy todella huonosti no ei muutako loputki varat käänsin pumppua niin jo käy paremmin mutta kylmänä käy vieläki karkeasti..
Ainoa vain että ennakkoa piti laittaa hemmetin reilusti, ensin laitoin kellolla sen 0.97mm ja auto käymään mutta käy todella huonosti no ei muutako loputki varat käänsin pumppua niin jo käy paremmin mutta kylmänä käy vieläki karkeasti..
Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla
Voisko se olla vielä hampaan verran ohi jos ei kerta säätö riitä?
M
M
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla
Pumppu ei ainakaan ole, nokka ehkä saattaiski olla. Kunhan vain jaksaisi taas purkaa ja katsoa.
edit: Tulipa tutkittua sitten miksi se kylmänä sahautti vieläki käymään ja kävi karkeasti. Hehkutulpat oli kaput, niistä oli kadonnut hyvältä matkaa se kärki kokonaan, tiedä sitten mikä sen oli aiheuttanut. Vaihdoin kaksi helppoa ja padam kuin palmun alta käymään. Ja näiden vikaanhan en jaksanu uskoa kun ne on kerenny olla moottorissa kiinni peräti 1000km.
edit: Tulipa tutkittua sitten miksi se kylmänä sahautti vieläki käymään ja kävi karkeasti. Hehkutulpat oli kaput, niistä oli kadonnut hyvältä matkaa se kärki kokonaan, tiedä sitten mikä sen oli aiheuttanut. Vaihdoin kaksi helppoa ja padam kuin palmun alta käymään. Ja näiden vikaanhan en jaksanu uskoa kun ne on kerenny olla moottorissa kiinni peräti 1000km.
Westy T3 1.6TD ei käynnisty
Snift, kaikki on yritetty. Ei käynnisty kuin hinaamalla. Lupaa...lupaaa.....
Olisko kenelläkään ehdotusta vaihtokoneen muodossa..
Olisko kenelläkään ehdotusta vaihtokoneen muodossa..
Re: Westy T3 1.6TD ei käynnisty
Jos se yhtäkkiä on alkanut olemaan käynnistymättä, niin jotain varmaan tapahtunut, hihna hypännyt tms. Käykö ok, kun hinaamalla on käyntiin saatu?
Eiköhän se ole 1.9 kone, jota sinne kannattaa sovitella, jos päädyt vaihtamaan. AAZ tai TDI.
Eiköhän se ole 1.9 kone, jota sinne kannattaa sovitella, jos päädyt vaihtamaan. AAZ tai TDI.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
1.6TD käynnistyy huonosti kylmänä
Terve!
Ongelmana tänään huono käynnistyminen kylmänä. Yleensä kolmannella kerralla hörähtää ja päästää ison savupilven päälle, savupilvi on ilmeisesti auton ominaisuus. Tämän jälkeen toimii kuin unelma ja käynnistyy lämpimänä heti kun vääntää avaimesta.
Startti on vaihdettu juuri (oli syönyt vanhan startin hammasrattaasta vauhtipyörän levysen aukon) , akku on hyvä, hehkut on vaihdettu melko vasta. Autolla ajettu vasta vaivaiset 262tkm, joten kyse on vasta sisäänajetusta tölkistä.
Mistä kannattaisi lähtä etsimään vikaa?
Ongelmana tänään huono käynnistyminen kylmänä. Yleensä kolmannella kerralla hörähtää ja päästää ison savupilven päälle, savupilvi on ilmeisesti auton ominaisuus. Tämän jälkeen toimii kuin unelma ja käynnistyy lämpimänä heti kun vääntää avaimesta.
Startti on vaihdettu juuri (oli syönyt vanhan startin hammasrattaasta vauhtipyörän levysen aukon) , akku on hyvä, hehkut on vaihdettu melko vasta. Autolla ajettu vasta vaivaiset 262tkm, joten kyse on vasta sisäänajetusta tölkistä.
Mistä kannattaisi lähtä etsimään vikaa?
Re: 1.6TD käynnistyy huonosti kylmänä
Savupilvi viittais siihen , että ainetta kyllä menee männän päälle, mutta ei syty. tarkista ne hehkut.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6TD käynnistyy huonosti kylmänä
Hehkujen sulake rele, tuleeko hehkuille virtaa?
Ota nelosen hehku irti ja kokeile toimiiko se...
Ota nelosen hehku irti ja kokeile toimiiko se...
1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Kesäpakusta 1,6 td kilahti kansi viime kesänä. Nyt tuli hommattua 80-luvun passatista peräisin oleva vastaava kone, josta ajattelin vaihtaa ehjän kannen pakun alakertaan. Passatin konetta purkaessa tuli huomattua eroja verrattuna pakun kanteen. Nettiä tutkiessa selvisi, että henkilömallin dieselvolkkareissa on siis hydrauliset nostimet ja yksi erilainen vesikanava kannessa pakuun verrattuna?
Mutta onnistuuko henkilömallin dieselkoneen kannen asennus pakun alakertaan? Ainoa ongelma lienee siis se vesikanava, joka kulkee osittain lohkon ulkopuolella mutta jostain luin, että niitäkin olisi tukittu? Onnistuuko asennus ollenkaan vai täytyykö alkaa metsästää taas toista kantta...
Mutta onnistuuko henkilömallin dieselkoneen kannen asennus pakun alakertaan? Ainoa ongelma lienee siis se vesikanava, joka kulkee osittain lohkon ulkopuolella mutta jostain luin, että niitäkin olisi tukittu? Onnistuuko asennus ollenkaan vai täytyykö alkaa metsästää taas toista kantta...
Re: 1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Onko se passatin kone muutenkin kuin kannen osalta ehjä ja toimiva? Helpompi se on tölkittää, kuin alkaa sen kantta sovittamaan JX:n hatuksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Sama kävi mielessä, mutta 80-luvun Pasuunassa (88 asti) kone on muistaakseni pitkittäin, joten ei välttämättä mene taas heittämällä kannakkeet.
Re: 1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Minä opin kansien erosta kantapään kautta: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 740#p10096
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Re: 1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Ilmeisesti ei ole siis mitään poppakonstia passatin kannen sovittamiseksi... Täytynee siis viedä nyt se alkuperäinen keittänyt kansi koneistamolle katsottavaksi, että kannattaako sitä vielä yrittää kunnostaa.
Ja jollei se onnistu niin täytyy tutkia saisiko koko passatin koneen vaihdettua, mikä on vaan melko vaikeata kenttäolosuhteissa ilman tallia. Raskas kone. Helpompi olisi vaan tökätä ehjä kansi päälle.
Mutta kantapään kautta täytyi siis täälläkin opetella volkkarin kansien eroja..
Ja jollei se onnistu niin täytyy tutkia saisiko koko passatin koneen vaihdettua, mikä on vaan melko vaikeata kenttäolosuhteissa ilman tallia. Raskas kone. Helpompi olisi vaan tökätä ehjä kansi päälle.
Mutta kantapään kautta täytyi siis täälläkin opetella volkkarin kansien eroja..
Re: 1,6 td, vw henkilömallin kansi pakuun?
Lainataan nyt vanhemmasta ketjusta nimimerkki dmn:n poppakonstia:
Re: JX: vedet ulos kannen välistä!
ViestiKirjoittaja dmn » 13.10.2012 18:39
Tai sitten vaan tukkii tuon reiän, esim. tankin korkissa on just sopivan paksusta muovimatskua siihen väliin.. Toimii ainakin kansissa jossa tuo ylimääräinen reikä ei ole soikea pultin reiän kanssa vaan erillinen. Tällä konstilla laitoin JX:ään metallisen AAZ:n "pahvin".
Re: JX: vedet ulos kannen välistä!
ViestiKirjoittaja dmn » 13.10.2012 18:39
Tai sitten vaan tukkii tuon reiän, esim. tankin korkissa on just sopivan paksusta muovimatskua siihen väliin.. Toimii ainakin kansissa jossa tuo ylimääräinen reikä ei ole soikea pultin reiän kanssa vaan erillinen. Tällä konstilla laitoin JX:ään metallisen AAZ:n "pahvin".
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat
Ongelman nimi on seuraava: Paku ei lähde kylmänä käyntiin, ei edes lämpimästä tallista ja kesälläkin sai sahata niin pirusti! Kyseessä -90 271tkm ajettu 1.6td takapotkutölkki.
Seuraavat asiat on todettu/huollettu:
Ruiskutuspumpun ajoitus on säädetty kohdalleen
Hehkut vaihdettu kaksi vuotta sitten ja niihin tulee virta
Ilmansuodatin on vaihdettu
Kylmäkäynnistysvaijeria on hinkattu, ei auta kuin äärimmäisen harvoin pitkän ja hartaan starttisession päätteeksi
Auto siis lähtee käyntiin kuitenkin vetämällä/työntämällä kylmissä olosuhteissa ja pienen yskimisen jälkeen toimii kuin unelma ja ampaisee lämpimänä käyntiin kuin Sputnik!
Olemmekin tulleet seuraavan mahdollisen ongelman äärelle, polttoainesuodatin on pirun vanha ja ruostunut. Ostin uuden että lyödäänpä kiinni mutta eihän se siihen sopinut. Uudessa suodattimessa paluuletku näyttää kiertävän suodattimen kautta, kun vanhassa se menee suoraan ohi. Otin kuvan, jotta asia hahmottuu paremmin. Onko tämä patentilta vaikuttava ohitus sitten se ongelma vai ostinko vaan väärän suodattimen? Onko mahdollista että järjestelmässä on ilmaa joka estää polttoaineen pääsyn startatessa mutta kerran koneeseen päästyään mahdollistaa taas huippuvarman toiminnan?
Kiitän vastauksistanne jo etukäteen, tätä on pohtinut edellinenkin omistaja ja olisi mahtava saada viimeinkin auto kuosiin!
Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat
ostettu suodatin on kyllä mun mielestä oikea mutta tuo letkutus on kyllä oudosti tuossa kiinni olevassa suodattimessa, taitaa mennä letkujen uusmiseksi, tuo viritys voi vetää ilmaa väliin. siinä yhdessä letkussa pitääm olla tuollainen pää joka menee painamalla tuohon suodattimeen. voi ne hehkut silti olla rikki vaikka on pari vuotta sitten uusittu. Joku varmaan tietää kertoa mistä nuo konehuoneen läpinäkyvät letkut saa uudet (tarttisi itekin ne vaihtaa)
Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat
Palaako hehkun merkkivalo miten pitkään, kun avaimesta kääntää? Ettei olisi rele tai anturi rikki. Anturin piuhan voi irrottaa kannen päästä, jolloin pitäisi tulla maksimi hehkutusaika aina.
Tuollainen uudemman mallinen suodatin sinunkin autossa pitäisi varmaan olla, ja on joskus ilmeisesti ollutkin. Tarvitset vielä tuohon jarken mainitseman muovisen yhdyspalan, löytyy motonetistäkin. Siihen tulee siis pumpulta tuleva paluuletku kiinni ja toiseen päähän tankille menevä paluu, se sitten painetaan tuohon suodattimeen kiinni ja lukitaan metallisokalla (jonka voi korvata rautalangalla tms). Tukkoinen suodatin ei ainakaan auta kylmäkäynnistystä. Lisäksi kannattaa tarkistaa ne ohuet paluuletkut suodattimelta toiselle ja lopuksi pumpulle, jos vuotavat niin päästävät polttoainetta pois pumpulta.
Tuollainen uudemman mallinen suodatin sinunkin autossa pitäisi varmaan olla, ja on joskus ilmeisesti ollutkin. Tarvitset vielä tuohon jarken mainitseman muovisen yhdyspalan, löytyy motonetistäkin. Siihen tulee siis pumpulta tuleva paluuletku kiinni ja toiseen päähän tankille menevä paluu, se sitten painetaan tuohon suodattimeen kiinni ja lukitaan metallisokalla (jonka voi korvata rautalangalla tms). Tukkoinen suodatin ei ainakaan auta kylmäkäynnistystä. Lisäksi kannattaa tarkistaa ne ohuet paluuletkut suodattimelta toiselle ja lopuksi pumpulle, jos vuotavat niin päästävät polttoainetta pois pumpulta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!