T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Ei ole tullut vastaan että JX vauhtiksesta sorvaamalla saisi ison kytkinlevyn sopimaan. Millä paineasetelmalla on tulossa?
Kuulostaa paljon fiksummalta näin koska JX vauhtiksia on paljon helpommin saatavilla.
Kunhan paineasetelma mahtuu niin sorvaus on hyvä. 232 vaikuttaa mun korvaan ihan hyvältä, mutta en ole katsonut JX vauhtista tällä silmällä.
Yleensä kun sorvataan niin otetaan isompi vauhtipyörä, ja sen ulkokehältä otetaan pois että se mahtuu kytkinkoppaan.
Kuulostaa paljon fiksummalta näin koska JX vauhtiksia on paljon helpommin saatavilla.
Kunhan paineasetelma mahtuu niin sorvaus on hyvä. 232 vaikuttaa mun korvaan ihan hyvältä, mutta en ole katsonut JX vauhtista tällä silmällä.
Yleensä kun sorvataan niin otetaan isompi vauhtipyörä, ja sen ulkokehältä otetaan pois että se mahtuu kytkinkoppaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Itsellä oli suunnitelmissa sorvata tuota JX:n pyörää, mutta luovuin hommasta kun TDI:n pyörä löytyi.
Saa siitä varmaan tehtyä esim. TDI asetelmalle ja 228 levylle, mutta joutuu sorvaamaan kaikki "kriittiset" pinnat.
Eli levyn upotusta syvemmäksi, JX n. 9mm ja TDI n. 13mm, upotuksen halkaisija JX 224mm ja TDI 232mm.
Ja sitten tietysti uudet kiinnitysreijät asetelmalle, TDI asetelmassa 7mm pultit. Mielestäni se JX:n asetelman kiinnityspintakin pitää sorvata tasaiseksi hammaskehän pinnalle. Ainakin omassa pyörässä siinä on lovi.
Helpommalla pääsee kun tekee TDI pyörästä, kyllä niitä maailmalla tuntuu riittävän ihan järki hintaan.
Saa siitä varmaan tehtyä esim. TDI asetelmalle ja 228 levylle, mutta joutuu sorvaamaan kaikki "kriittiset" pinnat.
Eli levyn upotusta syvemmäksi, JX n. 9mm ja TDI n. 13mm, upotuksen halkaisija JX 224mm ja TDI 232mm.
Ja sitten tietysti uudet kiinnitysreijät asetelmalle, TDI asetelmassa 7mm pultit. Mielestäni se JX:n asetelman kiinnityspintakin pitää sorvata tasaiseksi hammaskehän pinnalle. Ainakin omassa pyörässä siinä on lovi.
Helpommalla pääsee kun tekee TDI pyörästä, kyllä niitä maailmalla tuntuu riittävän ihan järki hintaan.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Hyvä tietää.
T3Syncro: Samaa mieltä dmn kanssa. Että neste ei tule läpi viittaa polkimen säätöihin.
T3Syncro: Samaa mieltä dmn kanssa. Että neste ei tule läpi viittaa polkimen säätöihin.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
En kiistä ja nesteen paluuongelmaa epäilin itsekkin aluksi.hege kirjoitti:Hyvä tietää.
T3Syncro: Samaa mieltä dmn kanssa. Että neste ei tule läpi viittaa polkimen säätöihin.
Polkimella on 1-2 cm vapaaliikettä, eli pääsylinterin yläpuolella olevan tangon ja polkimelta tulevan vivun välissä on selkeä rako, joka menee kiinni polkimen vapaaliikkeen loppuessa.
Pitäisi testata vielä siinä tilanteessa, kun saan kytkimen luistamaan seuraavan kerran.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Mysteerio alkaa ratketa, kytkinakselin stefa oli jakautautunut kahteen osaan, eli sisäosa totaalisesti irti ja kampiakselin stefan ulkopuolella oli pikkasen öljyä.
Edellisen kerran kytkimen ollessa auki, sitä ei huomattu, mutta nyt kun nvanha stefa otettiin pois, niin se oli totaalisen p_sk_n_
Lukitsen ketjun jossain vaiheessa ja koitan muistaa koota aloitusviestiin viestiketjussa esitetyt vaihtoehdot kytkimen luistamiselle.
E 8.6.12: Kampiakselin stehan ympärillä oleva alumiininen "rinkulakin" oli hajalla, huomattiin alkuperäisen vauhtipyörän takaisin vaihdon yhteydessä.
TDI/WBX vauhtipyörä-kytkin ei suostunut toimimaan jostain syystä, joten ajossa JX:n vakiopalikat pestynä. Toistaiseksi ei ole luistanut.
Edellisen kerran kytkimen ollessa auki, sitä ei huomattu, mutta nyt kun nvanha stefa otettiin pois, niin se oli totaalisen p_sk_n_
Lukitsen ketjun jossain vaiheessa ja koitan muistaa koota aloitusviestiin viestiketjussa esitetyt vaihtoehdot kytkimen luistamiselle.
E 8.6.12: Kampiakselin stehan ympärillä oleva alumiininen "rinkulakin" oli hajalla, huomattiin alkuperäisen vauhtipyörän takaisin vaihdon yhteydessä.
TDI/WBX vauhtipyörä-kytkin ei suostunut toimimaan jostain syystä, joten ajossa JX:n vakiopalikat pestynä. Toistaiseksi ei ole luistanut.
Kytkin ongelma
Resepti; AHU:n kiinteä vauhtipyörä ja samaisen tyypin paineasetelma. WBX:n 228 mm kytkinlevy.
Ongelma; kytkin irroittaa varsin huonosti eli miltei polkimen ollessa pohjassa.
Työsylinteri uusittu ja ilmat on varmasti kaikki poistettu.
Toisaalta työsylinterin liike ja sitä kautta myös painelaakerin (kytkinkopan ulkopuolella olevan) vääntövarren liike on selvästi pienempi kuin mitä voisi olla.
No tämähän tietenkin olisi korjattavissa pidentämällä työsylinterin "tappia" mutta mahtaako ym. vääntövarren asentoa olla mahdollista muuttaa kytkinkopasta ulostulevan akselin päässä? Näyttäisi että akselin päässä on jousilikkoprikka mutta onko akselin päässä spoorit?
Ongelma; kytkin irroittaa varsin huonosti eli miltei polkimen ollessa pohjassa.
Työsylinteri uusittu ja ilmat on varmasti kaikki poistettu.
Toisaalta työsylinterin liike ja sitä kautta myös painelaakerin (kytkinkopan ulkopuolella olevan) vääntövarren liike on selvästi pienempi kuin mitä voisi olla.
No tämähän tietenkin olisi korjattavissa pidentämällä työsylinterin "tappia" mutta mahtaako ym. vääntövarren asentoa olla mahdollista muuttaa kytkinkopasta ulostulevan akselin päässä? Näyttäisi että akselin päässä on jousilikkoprikka mutta onko akselin päässä spoorit?
Re: Kytkin ongelma
Spoori uria on haarukka-akselissa 4 kappaletta. Muistaakseni ratkaisin ongelman omassa 1Z swapissa juurikin viilaamalla vääntövarren silmukasta reunimmaisen spoorin pois, jolloin varren sai asettumaan järkevämpään kulmaan kolmen spoorin varaan.
Muistaakseni muokkasin myös haarukan nokkia sekä lisäsin kytkinkopan ja painelaakerin liukuholkin väliin tavaraa. Ylipitkällä kytkimen käyttöakselin liikkeellä painelaakeri on vaarassa muljahtaa holkin nokalta ohi. Myös haarukkaan tulevat jousilanka kiinnikkeet saattaa irrota ääriasennossa.
Muistaakseni muokkasin myös haarukan nokkia sekä lisäsin kytkinkopan ja painelaakerin liukuholkin väliin tavaraa. Ylipitkällä kytkimen käyttöakselin liikkeellä painelaakeri on vaarassa muljahtaa holkin nokalta ohi. Myös haarukkaan tulevat jousilanka kiinnikkeet saattaa irrota ääriasennossa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Kytkin ongelma
Minulla samalla reseptillä (1Z vp, uusi asetelma ja levy), ei irrottanut ollenkaan. Lopulta asetelma meni "paskaksi" jostain syystä, eli osa jousista vääntyi. Nyt uusi (käytetty) asetelma odottaa asennusta...
Re: Kytkin ongelma
Eipä auttanut pidempi työsylinterin tappikaan.
Nyt tuli mieleen eräs asia jonka havaitsin uutta kytkinlevyä tutkisessani; levyn spoorinholkki oli hieman "liian" pitkä moottorin puolelta. Holkki siis vastasi kampiakselin päähän hitusen ennen kuin levyn kitkapinta vastasi vauhtipyörään!!! Tälle ei tietenkään muistanut tehdä mitään kun oli kova kokoamisinto päällä
Enpä enää keksi muuta syytä tälle "irrottamattomuudelle"! Kuulostaisiko mahdolliselta syyltä?
Nyt tuli mieleen eräs asia jonka havaitsin uutta kytkinlevyä tutkisessani; levyn spoorinholkki oli hieman "liian" pitkä moottorin puolelta. Holkki siis vastasi kampiakselin päähän hitusen ennen kuin levyn kitkapinta vastasi vauhtipyörään!!! Tälle ei tietenkään muistanut tehdä mitään kun oli kova kokoamisinto päällä
Enpä enää keksi muuta syytä tälle "irrottamattomuudelle"! Kuulostaisiko mahdolliselta syyltä?
Re: Kytkin ongelma
Onhan sulla siellä neulalaakeri?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Kytkin ongelma
Jep uusi neulalaakeri on paikoillaan.
Muutamasta syystä johtuen en haluaisi irrottaa moottoria niinpä kysymys kuuluukin; saako vaihdelaatikon irroitettua ilman että moottoria tarvii irroittaa ja tehtyä siis sitä kautta tuo kytkimen korjaus?
Muutamasta syystä johtuen en haluaisi irrottaa moottoria niinpä kysymys kuuluukin; saako vaihdelaatikon irroitettua ilman että moottoria tarvii irroittaa ja tehtyä siis sitä kautta tuo kytkimen korjaus?
Re: Kytkin ongelma
Saa, mutta usein voi silti olla helpompaa ottaa koko paketti irti.OPT316 kirjoitti:Jep uusi neulalaakeri on paikoillaan.
Muutamasta syystä johtuen en haluaisi irrottaa moottoria niinpä kysymys kuuluukin; saako vaihdelaatikon irroitettua ilman että moottoria tarvii irroittaa ja tehtyä siis sitä kautta tuo kytkimen korjaus?
< 15kWh/100km
Re: Kytkin ongelma
No otin kuitenkin ihan harjoituksen vuoksi pelkän laatikon irti
Perimmäinen syykin sitten selvisi.
AHUn vauhtipyörän keskiosan syvennys on niin matala että kiinnityspulttien kantojen pinnat ovat vain aavistuksen verran vauhtipyörän kitkapinnan tason alapuolella.
Hankkimassani kytkin levyssä (jonka kyllä piti olla 2,1 WBX:n) on keskiosan jousitusrakenteen pokkauksia jotka ovat liian paksuja vauhtipyörän kiinnityspulttien kohdalla --> keskiosan pellit osuvat vauhtipyörän kiinnityspultteihin!!! AHUn omassa kytkinlevyssä ei tuolla kohdalla ole ongelmia aiheuttavia pokkauksia. Mistähän nyt sitten löytäisi sopivan kytkinlevyn?
Perimmäinen syykin sitten selvisi.
AHUn vauhtipyörän keskiosan syvennys on niin matala että kiinnityspulttien kantojen pinnat ovat vain aavistuksen verran vauhtipyörän kitkapinnan tason alapuolella.
Hankkimassani kytkin levyssä (jonka kyllä piti olla 2,1 WBX:n) on keskiosan jousitusrakenteen pokkauksia jotka ovat liian paksuja vauhtipyörän kiinnityspulttien kohdalla --> keskiosan pellit osuvat vauhtipyörän kiinnityspultteihin!!! AHUn omassa kytkinlevyssä ei tuolla kohdalla ole ongelmia aiheuttavia pokkauksia. Mistähän nyt sitten löytäisi sopivan kytkinlevyn?
Re: Kytkin ongelma
Auttaakos tuossa WBX levyssä kääntäminen mitään? Onko keskiö yhtä ulkona molemmin puolin?
Onhan tuohon sellanen resepti joka ainakin toimii: TDI levy + kytkinakseli TDI spoorilla.
Nyt kun sulla on toi laatikko irti niin äkkiä siihen sen akselin vaihtaa...
Onhan tuohon sellanen resepti joka ainakin toimii: TDI levy + kytkinakseli TDI spoorilla.
Nyt kun sulla on toi laatikko irti niin äkkiä siihen sen akselin vaihtaa...
Re: Kytkin ongelma
Tuo kytkinlevy mahtuu paikalleen vain "oikeinpäin" eli spooriholkki + jousipakka tulee selkeästi enemmän ulos levyn pinnasta vaihdelaatikon puolella.
Tänään pitäisi tulla uusi levy jonka nyt sitten pitäisi sopia . Jos ei sekään sovi niin siiten pitänee miettiä jousittamatonta sintteri-paloilla varustettua levyä tai sitten tuota TDI-levy-kytkinakseli-yhdistelmää.
Tänään pitäisi tulla uusi levy jonka nyt sitten pitäisi sopia . Jos ei sekään sovi niin siiten pitänee miettiä jousittamatonta sintteri-paloilla varustettua levyä tai sitten tuota TDI-levy-kytkinakseli-yhdistelmää.
Re: Kytkin ongelma
Onko tiedossa paikka, josta saisi järkevään hintaan noita TDI-akseleita?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Kytkin ongelma
HUH!
Ensimmäisen valokuvan perusteella varaosaliikkeeseen saapunut levy sopii
Ensimmäisen valokuvan perusteella varaosaliikkeeseen saapunut levy sopii
Re: Kytkin ongelma
No niin! Sehän sopi paikolleen MUTTA yks´ ongelmamahdollisuus tuossa tuli vielä havaittua.
Uuden levyn spoorihylsy on sen verran pitkä että se vastaa kytkinakselin stefan tukilaippaan/hylsyyn ja sitä kautta loppuu tila juuri ja juuri kesken. Tästä seuraa sitten se että stefan hylsy painaa kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään. Syy tähän on oikeastaan se että levyn spoorihylsy oli hieman liian paksu mennäkseen stefan hylsyn sisään (JX:n levyn hylsy meni). No ao. stefan hylsyn pää on pyöristetty jonkin verran sisään päin ja tätä pyöristystä hiomalla pois sai uuden levyn spoorihylsyn mahtumaan paikoilleen. Nyt siis kytkin toimii kunnolla.
Uuden levyn spoorihylsy on sen verran pitkä että se vastaa kytkinakselin stefan tukilaippaan/hylsyyn ja sitä kautta loppuu tila juuri ja juuri kesken. Tästä seuraa sitten se että stefan hylsy painaa kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään. Syy tähän on oikeastaan se että levyn spoorihylsy oli hieman liian paksu mennäkseen stefan hylsyn sisään (JX:n levyn hylsy meni). No ao. stefan hylsyn pää on pyöristetty jonkin verran sisään päin ja tätä pyöristystä hiomalla pois sai uuden levyn spoorihylsyn mahtumaan paikoilleen. Nyt siis kytkin toimii kunnolla.
Kytkinakselin stefan vaihdossa huomioitavaa
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=342440
Tämmöisen huomasin netistä, että stefaa vaihtaessa tulisi tarkistaa että tuo sisempi osa on paikallaan.
Tämmöisen huomasin netistä, että stefaa vaihtaessa tulisi tarkistaa että tuo sisempi osa on paikallaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Kytkin ongelma
Vanha keskustelu, mutta muistatko minkä merkkisiä levyjä käytit? Omat kokemukset LUK-levyistä, ja Eicalla Sachs ja ei mitään tuollaisia ongelmia ole ollut, suoraan toiminut JX:n kytkimen tilalle vaihdettuna mitään säätämättä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!