Alapallonivelen vaihto syncroon
Alapallonivelen vaihto syncroon
Ilkeä leimasetä sanoi että mun syncroon pitäis vaihtaa alapallonivel. Nyt tarvis vähän lisänuotteja operaation avuksi, joskus olen ylemmät vaihtanut mutta tuo alempi taitaa olla hankalampi kaikin puolin..? Missä järjestyksessä ja mitäkin pitää alkaa aukomaan? Äkkiseltään en löytänyt googlella apua, takatuupparin ohjeet kyllä on tuolla: http://californiavan.com/frontend/80-84lowerballjoints/ , mutta syncroon en vastaavia löytänyt. Alfamerikaan ei ole nyt käsillä kun tarvis..
Onko muuten moponetin nivelet kelvollisia?
Mikko
Onko muuten moponetin nivelet kelvollisia?
Mikko
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Sama juttu syncroon kuin tossa kuvasarjassa. Vetoakseli on oikeastaan ainoa ero. Kuvassa on pultattava kiinnike tukivarteen. Syncrossa on samaa mallia vanhemmissa, mutta uudemmassa valetussa tukivarressa kiinnike on yhtenäinen osa tukivartta.
Ei ole pitkäaikaisia tai muita kokemuksia alapallonivelistä. Motonetin yläpallot ollut 60tkm eikä katsuri vielä ole valittanut. Alapallojen vaihto on vähän vaikeampi juttu niin miettisin ehkä hetken merkkituotteen ostamista.
Ei ole pitkäaikaisia tai muita kokemuksia alapallonivelistä. Motonetin yläpallot ollut 60tkm eikä katsuri vielä ole valittanut. Alapallojen vaihto on vähän vaikeampi juttu niin miettisin ehkä hetken merkkituotteen ostamista.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Lemförderin nivelien nimeen ainakin Brickwerksillä vannovat ja väittävät VW:n jopa käyttäneen ko. tehdasta alkuperäisosien toimittajana. Pitäisi saada mistä hyvänsä liikkeestä, joka tilaa tavarat esim. Koivuselta tai Kahalta. Hinta on varsin inhimillinen kun vertaa mitä marmoritiskillä maksaa VW:n logojen kera. Kerran kysyin ja taisi olla alapallot ainakin 90e/kpl.
Rakensin oman rotiskoni koko etupään uusiksi ja sinne tungin pelkkiä Lemfördereitä ja yhdet valmistajan logoilla olevat puslat. Saas nähdä kauanko kestää, kunhan saa auton joskus ajokuntoon. En henk.kohtaisesti suhtaudu kovin suopeasti halvimpiin tarvikeosiin. Saa tehdä homman pahimmassa tapauksessa alle vuoden sisällä uusiksi ja lopputuloksena on enemmän rahanmenoa ja hermojen kiristystä kuin jos olisi alunperinkin käyttänyt kunnon palikoita.
Rakensin oman rotiskoni koko etupään uusiksi ja sinne tungin pelkkiä Lemfördereitä ja yhdet valmistajan logoilla olevat puslat. Saas nähdä kauanko kestää, kunhan saa auton joskus ajokuntoon. En henk.kohtaisesti suhtaudu kovin suopeasti halvimpiin tarvikeosiin. Saa tehdä homman pahimmassa tapauksessa alle vuoden sisällä uusiksi ja lopputuloksena on enemmän rahanmenoa ja hermojen kiristystä kuin jos olisi alunperinkin käyttänyt kunnon palikoita.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Pysyypähän paikat hereenä
Itse olen Golfiini vaihtanut myös kaikki alustan nivelet joka vuosi. Tosin niiden ennenaikaiseen kulumiseen voi olla muitakin syytä kun huono laatu.
Saispa tuon pakun liikkumaan niin pääsis tutkimaan muutakin kun moottoria. Joskus olen kyllä vaihtanut tölkkiin kaikki pallonivelet töissä. Siitä on kyllä aikaa, eikä muistu mieleen tarkemmin.
Itse olen Golfiini vaihtanut myös kaikki alustan nivelet joka vuosi. Tosin niiden ennenaikaiseen kulumiseen voi olla muitakin syytä kun huono laatu.
Saispa tuon pakun liikkumaan niin pääsis tutkimaan muutakin kun moottoria. Joskus olen kyllä vaihtanut tölkkiin kaikki pallonivelet töissä. Siitä on kyllä aikaa, eikä muistu mieleen tarkemmin.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Moikka! Ei ole "paharasti "vaihtaa. Itse olen vaihtanut jo kolmeen edelliseen katsastukseen. Ekat ostin osasetistä italilaiset, jotka olivat jo vuoden päästä seuraavaan katsastukseen väljät. Seuraavat oberilta ja nekin n.17000km ajettuna väljät. Nyt kaksiviikkoa sitten ostin oberilta uudet, kun otin syncron talviteloilta liikenteeseen. Saa nähdä kuinka kauan taas kestää ja joutuuko taas seuraavaan katsastukseen vaihtamaan. Hommana vaihto ei ole kovin työläs, eikä vaadi mitään erikoisia työkaluja, paitsi hyvän prässin.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Tampereen moponetissä oli delphi merkkiseen pakettiin pakattu nivel. Tiedä sitten missä on tehty, varmaan kiinassa kun ei päällä lukenut valmistusmaasta mitään. Nyt menee toi paikalleen ja tarvittaessa vaihdetaan kunnollinen!
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Noin lisäkommenttina vielä, että ei ne nivel kyllä mitenkään itsestään irtaantunut tukivarresta. Kuvassa näkyykin tuommoinen purstin ja reilun metrin jatkovarsi, näillä lähti. Ei olis varmaan tossa pihassa saanu vaihdettua millään, kuvissa näkyvän tallin varmaan osa tunnistaakin... Hyvä jos muilta on sujunut helpommin
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Kuullut samaa. Tai tarinassa minkä kuulin jäi nivelet vaihtamatta ja vietiin korjaamolle.mikkovee kirjoitti:Noin lisäkommenttina vielä, että ei ne nivelet kyllä mitenkään itsestään irtaantunut tukivarresta
Mulla ei ole välineitä tohon hommaan niin olen vaan toivonut ettei tarvitse tehdä. Tai olen toivonut ettei tarvitsisi tehdä autolle mitään muuta kuin tankata ja ajaa...
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Joo, no käytännössähän mun tapauksessa vietiin korjaamolle, eli tuonne Lempäälän legendaariseen tölkkisairaalaan. Jos ei olis ollu tuota puristinta, niin varmaan olis pitäny ottaa koko tukivarsi irti että saa prässiin. Peltitukivarren kanssa voi päästä helpommalla, jos/kun se ulompi pää irtoaa muutamalla pultilla.hege kirjoitti:Kuullut samaa. Tai tarinassa minkä kuulin jäi nivelet vaihtamatta ja vietiin korjaamolle.mikkovee kirjoitti:Noin lisäkommenttina vielä, että ei ne nivelet kyllä mitenkään itsestään irtaantunut tukivarresta
Mulla ei ole välineitä tohon hommaan niin olen vaan toivonut ettei tarvitse tehdä. Tai olen toivonut ettei tarvitsisi tehdä autolle mitään muuta kuin tankata ja ajaa...
Pitäs olla intternetissä semmonen varaosa+tuuninkipuoti mistä ne osaset hyppää suoraan autoon paikalleen
M
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Tommonen puristin ja siihen sopivat oheistyökalut on kyllä ihan must T3 ja T4 pallojen vaihdossa.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Voin suositella isolla laikalla varustettua rälläkkää, yläpinta tukivarren kanssa melkein tasan ja lyöntiä alhaalta ylös, niin saa pallon pois ja sitten puukkosahalla railo ja muutama isku hylsyn kera niin irtoo näin toimittiin lentsun kanssa, kun sopivaa prässiä ei ollut. Toki suosittelen hankkimaan tuollaisen puristimen, hieman siistimpi sillä on homma hoitaa
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Erään sellaisen irrotusta katselleena, odotin vaan koska palokunta kaartaa pihaanmikkovee kirjoitti:Peltitukivarren kanssa voi päästä helpommalla, jos/kun se ulompi pää irtoaa muutamalla pultilla.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Etkä nähnyt edes toista näytöstä, se tosin meni jo helposti
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Sokkailin taas muokkaa napin kanssa väärään viestiin...
Juu jäi väliin, kun piti palailla kotisaarelle. Alunperin lähdin vaan "pikaisesti" heittämään osakuormaa sinne.
Juu jäi väliin, kun piti palailla kotisaarelle. Alunperin lähdin vaan "pikaisesti" heittämään osakuormaa sinne.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Jokusen kerran kohtuu moskalla täräyttää niin irtoo.. Kunnon ruosteen irroittajaa ensin yläpuolelle.Tuki vaan tukivarren alle ettei iskun voima huku joustoon.
Re: Alapallonivelen vaihto syncroon
Olen ajanut 200 000...300 000 km vaihtamatta niitä, onko todella näin isoja laatueroja.?