Oolrait kiitos vastauksesta. Täytyypi alkaa koplaamaan. Samalla vaijerin pidin menee muokkaukseen mutta pikku vaiva vääntää jos ei tartte pumppua alkaa vaihtamaan.
1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Brickwerksiltä löytyy muutossarja vivustoon. Kylmän pellin sepälle taas töitä tiedossa
JX:n pumpun vivustosta vois kapinoida mitat.
JX:n pumpun vivustosta vois kapinoida mitat.
- Liitteet
-
- Brickwerks_1.jpg (124.44 KiB) Katsottu 2626 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Taas kysellään. Pistin viime yönä oman threadin alle ja pistän tännekin.
Sain vihdoinkin koneen heräämään. Siihen ilo sitten loppuikin. Heti kun herää henkiin, kierrokset ryntää täysille ja pakko sammuttaa. Voiko 180.astetta pielessä oleva pumppu tehdä tuon. Sain ilmattua vetämällä alipainepumpulla paluupuolelta polttoaineen läpi. Kaasuvivusta nappasin yläpuolisen vivun pois että mahtuu, menikö pieleen jotain? Melkein meinasi olla voittajaolo mutta ei sittenkään.
Sain vihdoinkin koneen heräämään. Siihen ilo sitten loppuikin. Heti kun herää henkiin, kierrokset ryntää täysille ja pakko sammuttaa. Voiko 180.astetta pielessä oleva pumppu tehdä tuon. Sain ilmattua vetämällä alipainepumpulla paluupuolelta polttoaineen läpi. Kaasuvivusta nappasin yläpuolisen vivun pois että mahtuu, menikö pieleen jotain? Melkein meinasi olla voittajaolo mutta ei sittenkään.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Voi kaasu väärällä rihlalla, tai jos pumppu seissyt kauan, niin joku dieselbakteerikasvusto on voinut jumittaa liikkuvat osat
< 15kWh/100km
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Täytyypi ottaa pumppu pois ja alkaa availemaan sitä tarkempaa diagnoosia varten. Yö löpöt sisässä ja vivun muutokset ei muuttanut käyttäytymistä. No ainakin ottaa kierroksia ihan silmittömästi
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Täytyy kiikuttaa aaz:n pumppu pajalle tarkistettavaksi. Yritin tänään JX:n pumppua ährätä paikkaan. Aaz kannakkeessa pumpun läpivientilaipassa suurempi reikä ja lda ottaa kahdesta korotusyrityksestä huolimatta vesilähdön laippaan kiinni. Omat taidot ei riitä pumpun sielunelämän selvittämiseen joten maanantaina paikalliselle deselpajalle notkumaan pumpun kanssa.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Tuli pumppu dieselhuollosta. Sanoivat kaasun olleen auki eli väärällä rihlalla. Vaihtoivat tiivisteet lisäksi. Innosta soikeena pumppu paikkaan ja loppukasaus koneelle. Ja voi p-rk-l- kone rääkäise aivan samalla tavalla heti käynnistyessä. Olisiko ohjetta miten se kaasuakseli tulee säätää etten hajoita kokeilemalla mitä tapahtuu.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Luulisi että olisi korjaamon jäljiltä jätetty oikeaan asentoon? Otitko itse sen jälkeen auki?
Tuota vaan sitten joutuu itse haarukoimaan, mikä on oikea perusasento, onhan niissä vivuistoissa viivat, minkä suhteen pitäisi pumpun akseli asemoida, mutta eivät ne aina siihen keskimmäiseen asentoon tule. Ota nyt yks pykälä löysemmälle aluksi.
Tuota vaan sitten joutuu itse haarukoimaan, mikä on oikea perusasento, onhan niissä vivuistoissa viivat, minkä suhteen pitäisi pumpun akseli asemoida, mutta eivät ne aina siihen keskimmäiseen asentoon tule. Ota nyt yks pykälä löysemmälle aluksi.
< 15kWh/100km
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
En lähtenyt avaamaan. Pistin pumpun paikkaan ja kädet ristissä toivoin että toimisi. Täytyy palata asiaan kun pääsen koneen kimppuun.dmn kirjoitti: ↑12.04.2024 13:36 Luulisi että olisi korjaamon jäljiltä jätetty oikeaan asentoon? Otitko itse sen jälkeen auki?
Tuota vaan sitten joutuu itse haarukoimaan, mikä on oikea perusasento, onhan niissä vivuistoissa viivat, minkä suhteen pitäisi pumpun akseli asemoida, mutta eivät ne aina siihen keskimmäiseen asentoon tule. Ota nyt yks pykälä löysemmälle aluksi.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Käänsin askeleen verran vipua. Ei palauttanut yhtään enempää. Olettaisin että vipu oikealla boorille laitettu. Akselin pään viiva linjassa vivun kanssa joten palautin takaisin samaan paikkaan.
Kyllä se vahvasti alkaa pumpun sisäiseksi viaksi haisemaan.
Kyllä se vahvasti alkaa pumpun sisäiseksi viaksi haisemaan.
- Liitteet
-
- VE_1.jpg (101.01 KiB) Katsottu 2281 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Mitä jos puoli kierrosta pielessä?
Pelkkä villi arvaus joka kannattaa kokeilla.
Pelkkä villi arvaus joka kannattaa kokeilla.
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Mielellään väännetään testiä. Miten käytännössä tehdään? Onko se pumpun pyörällä koko kierros vai pitääkö saada jotenkin osumaan alla olevan punaisen viivan linjaan. Ennen jakohihnan irroitusta tein kampiakselin päähän lukitustyökalun vanhasta hihnapyörästä jossa kolo rattaan nystyrälle ja nokan päässä taltta meni hienosti väliin ja tuohon pumpun reikään sai ongelmitta pultin työnnettyä.
- Liitteet
-
- VE_2.jpg (108.06 KiB) Katsottu 2276 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
En tarkoittanut jokoa vaan sitä syöttöpumoun vipua
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Ajattelin että jos jollain ollut se irti piirtänyt viivan ja kasannut muuten oikein mutta mennyt viiva oikein mutta puolikierrosta väärin
Viimeksi muokannut Osku, 13.04.2024 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Jakohan menee tapilla ja merkeillä kohdalleen ja hienosäätö heittokellolla mutta jos se lähtee käyntiin ja ryntää niin se on riittävän hyvä eikä todennäköisesti ongelma.
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Oolrait nyt ymmärsin. Testataan
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Sen verran testasin että akseli kääntyy 90 astetta äärilaidasta toiseen. Onko ok?
Sisuksiin ei olla kajottu.
Sisuksiin ei olla kajottu.
- Liitteet
-
- VE_3.jpg (108.45 KiB) Katsottu 2270 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Varmaan oikein (en muistanut paljonko pystyy liikkumaan) väänä kaikki pois ja koita ryntääkö jos edelleen ryntää nain se ei varmaan sitten ole ainakaan kiinni siitä että vipu olisi säädetty esi kuormaa eli on niin pienellä kun voi. Jos ei auta ruuvaa syöttöä pienemmälle. Dieselihän laulaa niin kovaa kuin poltoaietta saa eli jostain syystä nyt tulee liikaa läpi pumpusta. Jotain tyyliin liika syöttöä, ahdonalainen syöttää liika tai vipu säädetty päälle. Sitten tietenkin jos öljyä tulee tosi paljon esim turbosta voisi jäädä käymään rikkkaalle ja nostaa kiekkoja tosin sillon se yleensä karkaa eikä suostu sammuman ennen kuin öljy loppuu tosin kylmänä se voi tosin vielä sammua. Tee seuraavaa
1. Laita se viou kiinni niin että minimi päällä.
2. yleensä jos syöttöä ruuvaa rikkaamalle liikaa niin tyhjäkäynti nousee, tarkista syötön määrä vaikuttaako .
3. Tarkista että imu letkussa ei ole hurjasti öljyä mutta jos sulla oli se äsken irti niin tuskin on tämä.
Jos toi ei auta mulla lopu lääkkeet suoralta kädeltä.
1. Laita se viou kiinni niin että minimi päällä.
2. yleensä jos syöttöä ruuvaa rikkaamalle liikaa niin tyhjäkäynti nousee, tarkista syötön määrä vaikuttaako .
3. Tarkista että imu letkussa ei ole hurjasti öljyä mutta jos sulla oli se äsken irti niin tuskin on tämä.
Jos toi ei auta mulla lopu lääkkeet suoralta kädeltä.
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Jos syöttöruuvia on ruuvattu liian sisään, saattaa mennä sellaiseen luuppiin että kierrokset nousee ja nousee. Penkissa ajettuna tuota "feedback" ilmiötä ei tapahtu, joten on voinut jäädä huomaamatta.
Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
< 15kWh/100km
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Jos syöttöruuvia on ruuvattu liian sisään, saattaa mennä sellaiseen luuppiin että kierrokset nousee ja nousee. Penkissa ajettuna tuota "feedback" ilmiötä ei tapahtu, joten on voinut jäädä huomaamatta.
Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
< 15kWh/100km