VW T4 syncro -95 "Peruna"
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
VW T4 syncro -95 "Peruna"
Nyt vain nelivetotarve kohtasi ahdistuneen autoilijan ja hankin siihen puutteeseen T4 syncron. Ja hetihän sitä pääsee parsimaan - luonnollisesti.
Auton mukana tuli vesipumppu, laturin hihna, jakopään hihna + rulla. Km oli vielä jäljellä, mutta ikä alkoi tulla jo vastaan. Ilmeisesti kannattaisi samaan revohkaan vaihtaa pumpun hihna myös, koska pidempiaikaista ajoa-autoa tästä ollaan muotoilemassa.
Virtalukko-oireita saatiin myös samalla rahalla. Virtalukko on ilmeisesti vaihdettu jo kertaalleen, ja siihen on siruton avain. Tosin lukko jumittaa ja pohja on paskana, koska starttaus hoidetaan vipukatkaisijalla. Oviin sitten käy auton ilmeisesti alkuperäinen avain siruineen (ilmeisesti).
Tässä koitan töiden ohella selvitellä, mitä asialle tehdä. Nappistartti releen kautta ei ole sinällään yhtään huono vaihtoehto, ahdistaa nuo avainten siruhommat ajatuksena, mutta kun lukossa on häikkää jo muutenkin, niin mielellään sitä vaihtaisi koko paskan. Koitin haullankin täältä lukea asiaa, mutta en päässyt oikein täyteen ymmärrykseen aiheesta, että mistä se avaimen siru haistelee elämää. Onko siellä joku matolaatikko, mihin ne sirulliset avaimet on koodattu?
1995 on auton vuosimalli ja kone 2.4D, jos se jotain merkkaa.
Viimeksi muokannut donhammart, 01.11.2021 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VW T4 syncro -95
Tuskin siellä enää käynnistyksenestoa on enää käytössä. Pumpussa jos näkyy sammutussolenoidi, niin se on ohitettu.
< 15kWh/100km
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95
Virtalukkopäivittelyä. Pohja irti, vian syy löytyi katkenneesta tapista.
Pesä irti ja uus tilaukseen. Talvirenkaat myyny heppu sanoi, että hänellä on se siru teipattu virtalukon päälle ja käyttää sellaisia siruttomia avaimia. Minun avainnipussa roikkuu myös vanha sirullinen avain, mikä käy ovien lukkoihin. Avainlikkeestä tuli nyt uuteen pesään uusia avaimia ja yhteen laitettiin vanha siru. Ovien avaimista otettiin myös kopio.-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Jatkan monologiani, jos siitä olisi apua samojen asioiden kanssa painiville.
Olisihan se ollut helppoa, jos samanmerkkinen tarvike lukkopesä olisi käy saman merkin virtalukon runkoon. Niin, olisi, mut ku ei käynyt.
Delegoin asian isälleni, kun hän on kärsivällisempi näissä tutkimus/sovitustöissä. No, kun uuteen lukkopesään teetettiin jo liuta avaimia, niin pakkohan se oli sitte sovittaa paikalleen.
Ensin pesä oli liian ahdas runkoon. No, siitä hiottiin jokunen kymppi pois. No, sitten se meni jo väljäksi. Lopulta onnistui sopivalla mellapellillä asentaa paikalleen.
Toiseksi, lukkopesän tappi oli liian paksu uuteen pohjaan. No sitä piti hioa pienemmäksi. Asiaa vaikeutti, ettei se ole vain pyöreä tappi, ns.sylinterinmalliinen.
No, kun kaikki oli vihdoinkin sovitettu, päästiin testaamaan, että toimiiko se. No arvatkaapa mitä, no ei. Tutkimusten jälkeen suurin vika on siinä, että avain kääntyy pesässä n.100° sen sijaan, että sen pitäisi kääntyä 120°. Eli starttiasentoon asti avain ei käänny.
No, voisimme nyt palata vaihtoehtoon, että antaisi olla noin, mutta käynnistys releen kautta omalla napilla. Yritetään nyt kuitenkin vielä saamaan se toimimaan niinkuin kuuluu, eli pesä kiikutettiin takaisin osaavalle lukkosepälle ja he koittavat taikoa avaimen kääntöön lisää asteita. Jännityksellä odotamme tuloksia onko se uhka vai mahdollisuus...
Täältä tähän.
Olisihan se ollut helppoa, jos samanmerkkinen tarvike lukkopesä olisi käy saman merkin virtalukon runkoon. Niin, olisi, mut ku ei käynyt.
Delegoin asian isälleni, kun hän on kärsivällisempi näissä tutkimus/sovitustöissä. No, kun uuteen lukkopesään teetettiin jo liuta avaimia, niin pakkohan se oli sitte sovittaa paikalleen.
Ensin pesä oli liian ahdas runkoon. No, siitä hiottiin jokunen kymppi pois. No, sitten se meni jo väljäksi. Lopulta onnistui sopivalla mellapellillä asentaa paikalleen.
Toiseksi, lukkopesän tappi oli liian paksu uuteen pohjaan. No sitä piti hioa pienemmäksi. Asiaa vaikeutti, ettei se ole vain pyöreä tappi, ns.sylinterinmalliinen.
No, kun kaikki oli vihdoinkin sovitettu, päästiin testaamaan, että toimiiko se. No arvatkaapa mitä, no ei. Tutkimusten jälkeen suurin vika on siinä, että avain kääntyy pesässä n.100° sen sijaan, että sen pitäisi kääntyä 120°. Eli starttiasentoon asti avain ei käänny.
No, voisimme nyt palata vaihtoehtoon, että antaisi olla noin, mutta käynnistys releen kautta omalla napilla. Yritetään nyt kuitenkin vielä saamaan se toimimaan niinkuin kuuluu, eli pesä kiikutettiin takaisin osaavalle lukkosepälle ja he koittavat taikoa avaimen kääntöön lisää asteita. Jännityksellä odotamme tuloksia onko se uhka vai mahdollisuus...
Täältä tähän.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Tilannepäivitystä virtalukkomurheiden keskeltä.
Virtalukon pesä haettiin pois lukkosepältä kuitenkin ennenkuin ehtivät tehdä mitään ja hyvä niin.
Tarvikepesä ei käy samanmerkkiseen tarvikepohjaan, tuloksena että ei käänny tarpeeksi startatakseen. Hetken mielijohteesta kokeiltiin vanhaa, Volkkarin omaa pohjaa paikalleen, niin sillä se toimii ja tappi istuu pohjaan jämptisti. Tarvikepohjassa se lotkui hieman. Nyt asennetaan vielä rele väliin, niin antaa virtalukon pohjalle lisää elinikää.
Virtalukon pesä haettiin pois lukkosepältä kuitenkin ennenkuin ehtivät tehdä mitään ja hyvä niin.
Tarvikepesä ei käy samanmerkkiseen tarvikepohjaan, tuloksena että ei käänny tarpeeksi startatakseen. Hetken mielijohteesta kokeiltiin vanhaa, Volkkarin omaa pohjaa paikalleen, niin sillä se toimii ja tappi istuu pohjaan jämptisti. Tarvikepohjassa se lotkui hieman. Nyt asennetaan vielä rele väliin, niin antaa virtalukon pohjalle lisää elinikää.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Peruskorjaus alkaa olemaan takanapäin ja pääsee mukavampiin korihommiin. Olen tässä valmistellut pikku hiljaa kattotellinkiä ja eka orsi meni eilen jo paikalleen. Ehkä 40*60mm rhs on vähän maksimoitu, mutta sitä nyt sattui olemaan hyllyssä. On tässä kyllä pieni taka-ajatus, että kattotelineen myötä autoa vois käyttää liikuteltavana rakennustelineenä meidän kansakoulun ikkunaremontissa. Katolle tulee 20mm vesivaneri ja työvaloja. Takaluukkuun sitten tikkaat. Kaikki tarvittava on peräisin roskiksesta tai ilmaistavaraa paitsi pultit.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Takaluukun tikkaatkin valmistuu käsiin..
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Mutteri päivässä-projekti edistyy. Neljä viidestä kattopalkista katolla ja vesivaneri niiden päällä. Seuraavaksi työvaloja ja sidontapisteitä takimmaisen palkin kiinnityksen jälkeen.
Ehkäpä taso olisi voinut olla leveämpi kuin, mutta se oli nyt tuon kokoinen ja sillä hyvä.
Ehkäpä taso olisi voinut olla leveämpi kuin, mutta se oli nyt tuon kokoinen ja sillä hyvä.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Asialliselta ja toimivalta näyttää! Hyvä alusta lisätä vaikka mitä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Saakutin saakutti. Eilen päsähti vaihdevivustosta se yks välilinkki poikki, missä on ne pallonivelet päissä. Nyt tarttis saada hyvä käytetty tilalle ja äkkiä. Tai on mulla varapaku käytössä sen aikaa, mutta vajaavetoinen on onneton, kun tota märkää valkoista sataa taivaalta vaikka kesän pitäis tulla, eikä talven.
Tänään kävin kiireellä kahta auto katsomassa, mistä sais moisen osan. Toinen oli nii syvällä hangessa/pellossa, että ei tarvinnut edes yrittää ja toisen kohdalla totesin, että etuvedossa se linkku on erilainen.
Syy katkeamisellekin on tiedossa, kun vaihteet on mennyt vähän huonosti päälle. Onko vika sitten kytkimessä vai synkroissa laatikon sisällä, mutta välillä on joutunut ehkä vähän väkivalloin käyttämään keppiä. Laatikkoremppa siintää tulevaisuudessa, mutta just nyt ei sille oikee olis aikaa. Kesällä sen voisi tehdäkin.
Tänään kävin kiireellä kahta auto katsomassa, mistä sais moisen osan. Toinen oli nii syvällä hangessa/pellossa, että ei tarvinnut edes yrittää ja toisen kohdalla totesin, että etuvedossa se linkku on erilainen.
Syy katkeamisellekin on tiedossa, kun vaihteet on mennyt vähän huonosti päälle. Onko vika sitten kytkimessä vai synkroissa laatikon sisällä, mutta välillä on joutunut ehkä vähän väkivalloin käyttämään keppiä. Laatikkoremppa siintää tulevaisuudessa, mutta just nyt ei sille oikee olis aikaa. Kesällä sen voisi tehdäkin.
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Tuo vipu osaa jumia siitä keskeltä olevasta saranasta silleen ettei mene vaihteet päälle. Kahta eri näköä on niissä ja on jotkut onnistuneet tekemään tuolle pellistä vahvikkeen siihen ympärille että pystyy ajamaan.
Tuosta lasin yläreunasta kun on noi kourut, kannattaa katsoa että se koriliima on siinä ekan kahdenkymmenen sentin matkalla kiinni korissa kunnolla. En tiedä onko tuossa jo korjattu se kohta mutta siitä herkästi tulee vettä ohjaamon lattialle.
Tuosta lasin yläreunasta kun on noi kourut, kannattaa katsoa että se koriliima on siinä ekan kahdenkymmenen sentin matkalla kiinni korissa kunnolla. En tiedä onko tuossa jo korjattu se kohta mutta siitä herkästi tulee vettä ohjaamon lattialle.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Nyt on uusi vipu vaihdettu ja parit uudet nivelen muoviosatkin. Topranin alumiininen vipu maksoi Fixukselle tilattuna postikuluineen joku 25€, joten aika vähällä selvittiin.
Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa ne saumaukset. Ei mielestäni vielä ole ainakaan tullut mitään sisään. Kattotelineen rakentelu on nyt tyssännyt muiden kiireiden takia, mutta kohta pääsee taas jatkamaan, kun tuota valosaa aikaakin on suotu lisää vuorokauteen.
Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa ne saumaukset. Ei mielestäni vielä ole ainakaan tullut mitään sisään. Kattotelineen rakentelu on nyt tyssännyt muiden kiireiden takia, mutta kohta pääsee taas jatkamaan, kun tuota valosaa aikaakin on suotu lisää vuorokauteen.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Meinasin laittaa auton mukana tulleet rupulikumit alle kokeeksi, mutta homma kaatui kolmannen renkaan kohdalla. Taakse vaatisi 20mm spacerit tai vanteiden vaihto. Otti koriin ja tukivarteen kiinni. Muutenkin noi 31x10,5"/15 on ilman korotusta aika lailla maksimi, mitä tonne voi kuvitella. Käyttöautossa riittäisi vähän pienemmätkin.
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Oho, eipä oo 31" näkynyt juurikaan T4:ssa kuvassa näyttää kuiten aika pieniltä, paljonko mitattu halkaisija?
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Ajattelin vaihtaa Perunan laatikkoon öljyt, jos toiminta vähän herkistyisi, kun välillä ei pykälät mene vaikka kuinka pumppaisi välikaasua. Fixuksella katsoivat Volkkarin ohjelmasta rekisteritunnuksella että täyttömäärä laatikkoon on 1litra ja luotin sokeasti siihen (hieman kyllä ihmettelin määrää, mutta en avannut suutani silti) Äsken ennen poislaskua katselin täältä foorumilta että täyttömäärä olisi 2,5l jakolaatikon kanssa. Onneksi tilasin kaks purkkia Volkkarin omaa öljyä (G 060 726 A2 á20€/litra).
No, kun sain muttereista hitsattua ensin työkalun öljyroppuun, niin sain kattilaan laskettua 3,5litraa kuravellin väristä öljytapaista!!!
Voisiko ylitäyttö aiheuttaa toimimattomuutta ikääntyessään?
No, kun sain muttereista hitsattua ensin työkalun öljyroppuun, niin sain kattilaan laskettua 3,5litraa kuravellin väristä öljytapaista!!!
Voisiko ylitäyttö aiheuttaa toimimattomuutta ikääntyessään?
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
No, uudet öljyt sisässä. Jäi nyt sen puoli litraa vajaaksi ja toiminta ei muuttunut miksikään. Haen vielä yhden purkin kaupasta ja rupean valmistelee vaihdelaatikkoremppaa.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27.07.2016 08:32
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
No, remppa jäi tekemättä. Leiman sain autoon silti, vaikka vaihteet meni miten meni sisään. Nyt ei tarvitse enää murehtia milloin aloittaisi rempan, kun turhat hilut lensi ulos. Nimimerkillä "Myydään projekti-syncro"
Moottori käy ja auto liikkuu, voi ajaa traileriin. Itse ajoin eilen aamulla hajosmispaikasta 4km kotiin.
Moottori käy ja auto liikkuu, voi ajaa traileriin. Itse ajoin eilen aamulla hajosmispaikasta 4km kotiin.
Re: VW T4 syncro -95 "Peruna"
Jaaa että käkikello!