AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Nyt pittää kysellä vähän ideoita.
Vajaa 500k ajettu ahu alko muutama kuukausi sitten huohottaa aika pahasti mikä ilmeni pääasiassa siten turbon imupuolelle tuli huohottimen kautta paljon öljyä ja sitä kautta tippasi myös pihalle.

Päätin ottaa koneen auki ja vikoja löyty useita. Ykkösen männänrengas oli poikki ja kaikki venttiilit ja ohjurit oli todella kuluneet yms.
Jätin vanhat männät ja laitoin uudet renkaat kaikkiin.
Koneistamolta kansi oikastiin ja laitettiin uudet venttiilit, ohjurit ja varren kumet.

Kasauksen jälkeen huohotus väheni mutta ei mielestäni niin paljon kuin piti.
Turboon olin vaihtanut 30k sitten kiinan sisukset ja siellä alkoi olla jo välystä, ja kun en muuta keksinyt päätin vaihtaa vielä turbon, jos se vaikka sieltä jotenkin päästää painetta oljytilaan tms.

Tilasin ebaystä Mahlen uuden turbon. Laadusta ei tietoa mutta netin mukaan Euroopassa kasattuja ja turbo tuli Latviasta. Ajattelin että eiköhän sillä jonku 100k pärjää, vaikka ei huippu oliskaan.
No toisin kävi. Huohotus ei loppunut uudella turbollakaan ja mahlesta katkesi akseli 500km jälkeen. Eli jotakin on nyt pahasti pielessä. Tuskin mikään turbo vois olla niin heikkoa tekoa.
Turbon paluuletkusta tulee öljyä käydessä. Eli öljy siellä kuitenkin kiertää.

Öljynpaineet mitattu tänään ja tyhjäkäynnillä 1.3bar, 2000rpm/2.7bar ja 3000rpm/4bar. Pitäs olla tontilla ahuun.

Huohotuksesta vielä että ennen kansiremppaa ilmaa tuli todella paljon sekä lohkosta tulevasta huohotinputkesta sekä venttiilikopasta imuputkeen lähtevästä putkesta.
Nyt remontin jälkeen lohkosta tulevasta putkesta ei huohota yhtään, mutta venttiilikopasta kun ottaa sen huohotinventtiilin pois käydessä, niin ilmaa tulee ihan kunnon paineella.

Kaikki ideat tervetulleita. En enään keksi mikä vika johtuu mistäkin. Mikä aiheuttaa kannen huohotuksen ja voiko se vaikuttaa turbojen hajoamiseen. Vai sattuiko vain valmistusvikainen turbo.
(on lähdössä takaisin tehtaalle tutkittavaksi, mutta senhän tietää että ne ei sitä kerro vaikka sieltä valmistusvika löytyiskin)
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja ketsa »

En tiedä mitään AHU:sta, mutta moottori se lienee siinä kuin mikä tahansa muukin... Huohotus johtunee aina pääsääntöisesti sylinterien huonosta tiiveydestä. Kuluneet/katkenneet männänrenkaat, naarmut sylinterissä (esim. katkenneen männänrenkaan aiheuttama), väärä uusien männänrenkaiden päittäisvälys tai sitten vain kuluneet männät/sylinterit.

Venttiilikopan huohotuskin on yleensä peräisin siis kampikammiosta, josta se nouseen öljynpaluukanavia myöten venttiilikoppaan. Mikä remontissasi sitten poisti huohotuksen lohkolta? Oletko varma, että kyseinen huohotuslinja ei ole mistään syystä vain tukossa? Uudet öljyrenkaat luultavasti kaapivat öljyn pois paremmin sylinterien seinämiltä ja sillä ohipuhallus voi olla erilaista (vähemmän öljyä sisältävää).

Tietysti jos kansi on jotenkin siten halki, että paineet menevät suoraan venttiilikoppaan... Mutta kun en tunne AHUa, niin en osaa sanoa onko tälläinen harvinaisempi vika mahdollinen.

Ainut turbon hajoamisen ja huohottamisen yhdistävä ajatus joka minulle tulee mieleen on se, että viallisen kannentiivisteen kautta menisi vettä öljyn joukkoon ja tuo vesi olisi aiheuttanut turbon laakerivaurion. Eihän öljy ole harmaata?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Hyvää mietintää, kiitos vaivannäöstä.

Öljy ei ole harmaata ja nestettä ei kulu.

Lohkolta tuleva huohotinputki on myös uusi eli ei voi olla tukossa. Tarkistin vielä tänään lohkolta ei puhalla edes sitä vertaa että tuntuisi käteen ilmavirtaa. Mutta venttiilikopasta puhaltaa perkeleesti.

Nyt olen ajanut jonkinverran kuluneella vanhalla kiinan turbolla jo useamman sata eikä ainakaan vielä normaalista poikkeavaa. Liekkö sittekki oli mahle valmistusvikanen.
Silti tuo huohotus vaivaa. Kun öljyä tulee niin paljon ilman mukana että sotkee jokapaikan. Kerääjäsäiliö olis tietenki yks vaihtoehto,mutta ei semmosta pitäs tarvia jos kaikki olis kunnossa..
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1983
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vähän kyllä komppaisin Ketsa, samaa tilaa on kampikammio ja kannen huohotus eli kyllä se pitäis molemmissa olla sama paine. Mistä tarkistat kampikammion huohotuksen? Jos öljyntäyttö putkesta niin sen pää on öljyn pinnan alla joten siksi sieltä ei paine karkaa yhtä helposti ulos.
Se ei vaadi aina kummosiakaan naarmuja sylinteri putkeen että huohottaa. Jos kone käynyt kuumana ja männän renkaat vetässy putkittäis naarmuja putken seinään se on siinä.
Turbon ei pitäisi vaikuttaa kampikammion tai kannen huohotukseen muuta kuin kääntäen eli jos turbo kunnossa ja ahdot hyvät ohivuoto pahenee. Mutta jos jo toinen turbo menoss niin voiskojokin muu laakeri olla menossa ja metallia öljyn seassa. Jos öljyn paineet hyvät viitai esim päittäis laakerointiin. Onko tapana seisoskella pitkään valoissa kytkin pohjassa tai voisko kytkin olla jäänyt kantamaan. Mulla levis yks Triumphin kone kun hydraulisen kytkimen kumit oli turvonnu ja päittäislaakerit meni sen seurauksena.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Eihän lohkon huohottimessa ole minkäänlaista venttiiliä tjms, joka voisi olla jumissa?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja TT| »

ketsa kirjoitti:Eihän lohkon huohottimessa ole minkäänlaista venttiiliä tjms, joka voisi olla jumissa?
Jos ei ole pitkittäis-ahu, niin ei ole mitään venttiiliä. Pitkittäisessäkin on vaan semmonen keräyssäiliö puolessa välissä putkea. AHU on tuoltakin osaltaan ihan kuten mikä vaan muukin rivinelonen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1983
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toinen mikä kävi mielessä turbon osalta oli primasitko sen hyvin öljyllä ennenkun vedit öljylinjat kiinni?
Jos et niin siten se johtuu siitä.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Tuossahan kampikammiosta tulee huohotin putki venttiilikopan päällä olevaan huohotinventtiiliin, tai mikä pcv se nyt onkaan.. Siellä on jousi ja joku kalvo sisällä. Mutta sekin on uusi. Ja siihen venttiilille tulee lisäksi yksi tulo venttiilikopasta ja yks lähtö joka menee imulinjaan.

Toki on voinu tulla naarmut sylinteriin.. Asentaessa ei vielä ollu..
Osku kirjoitti:Toinen mikä kävi mielessä turbon osalta oli primasitko sen hyvin öljyllä ennenkun vedit öljylinjat kiinni?
Jos et niin siten se johtuu siitä.
Ahaa.. Mitä tarkotat primaamisella?
En tehny mitään sille uudelle muutako katoin että se näyttää hyvältä ja heitin paikalleen ja öljylinjat kiinni. Ja varmistin että käynnistäessä paluulinjasta tuli öljyä, eli öljy siellä kiersi ainaki
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1983
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ennen kun vedät turbon öljylinjat kiinni uudess turbossa niin on tapana ottaa ja täyttää turbon öljyn tulopoli injektioruiskulla öljyä täyteen antaa vajota ja lisät lisää mielellään vielä turbon siipiä käsin pyöritellen jotta ensi käynistyksessä laakereilla on öljyä että ei heti ensivinkasulla vedä laakereita paskaks.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 612
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Joker »

Itsellä ollut tapana pyörittää tyhjää. Turbon liukulaakereille on tärkeää öljynpaine, ei pelkkä öljy. En itse kyllä panosta paljon laittaisi sille että startissa rikkoontuu, jos vaan perusasiat on kunnossa.

Huohottamiseen. toimiiko se kone muuten? Kyllä minunkin kohta puoli milliä ajettu AHU on huohottanut 5 vuotta, mutta en ole vielä jaksanut kiinnostua siitä, Varsinkin kun sain purkin siihen väliin niin lakkasi sotkemasta ahdinta. Kulmaan laitetussa AHUssa on se PCV venttiilikin kulmassa, oikein jos haluaisi tehdä niin laittaisi sen venakopan nurkkaan pystyyn, epäilen että silläkin on osansa.

laita joku kartiosuodin huohotusletkun päähän ja tulppaa imupuoli niin näet tuleeko turbosta vai huohotuksesta. Tai jotain sellaista jos asia vaivaa. Tai suoraan joku halpa catchcan ebaysta + liittimiä ja letkuja...
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tokkopa se turbo leikkaa kiinni jos ei heti öljyä saa, paras tietysti on öljytä huolella se, varsinkin täys konerempan yhteydessä jossa kanavat on tyhjät ensi startilla..

Mutta mikäs turbo tässä oli? JX:n oma, vai AHU:n. Jos jälkimmäinen niin millä ohjauksella (ja vakio onko ECU?)..
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja TT| »

Niin ja miten asennettu turbo, toimiiko öljynpaluu?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Turbo asennettu siten niinkö näissä yleensäkin, ja öljynpaluu öljypohjaan. Korkeuseroa on todella vähän öljynpaluuhan tulee öljypinnan alapuolelle mikä ei ole optimi, mutta siinä ei voi pelkästään syy olla kun näitä on maailman sivu tehty tällä samalla tavalla.

Joku vika nyt on kuitenki päällä. Mahlen hajoamisen jälkeen laitoin vanhan kkk:n paikalleen ja kävin tuossa pienen norjan reissun ja turbo on aivan loppu. Helinä kuuluu ko sammuttaa. Menee kohta siittäki akseli poikki.

Mittasin vielä uudestaan öljynpaineet, ja nyt vielä sieltä turbon päästä että voi poissulkea linjan tukokset. Paineet on kyllä liian korkeat omasta mielestä, mitä verrannu muiden lukemiin.
30c öljyillä vetää mittarin tappiin jo 2500rpm kiekoilla. Mittari loppuu 100psi eli joku 7bar.
Kuumilla öljyillä laskee noin puoleen tuosta eli 2000rpm on joku 3bar ja 3000rpm 4bar.
Mutta varsinki nuo "kylmien" öljyjen paineet on aika hurjat..

Huohotus ei yksittäisenä vikana oliskaan kovin suuri jos tekis just kerääjäsäiliön, mutta nyt on joku isompi ongelma mikä tekee tätä ko tuli tuo turbohomma samalla.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

En oikeen keksi muuta syytä ite ko että tuo huohotus/kampikammion paine estää öljynpaluun turbolta ja siksi porsii.
Ei se varmaan muu auta ko uuestaan kone osiksi ja yrittää löytää se huohotuksen syy..
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja dmn »

Niin mikä se turbo oli? JX:n oma vai AHU:n? Viritetty kone vai vakio? Sitä vaan että jos AHU, sekä vähän viritelty -> kovat pakopaineet, niin kyllä se turbo jossain kohtaa ottaa nokkiinsa.

Jos kampikammion paine olisi niin kova (luokkaa 1-3bar) että estäisi öljyn paluun turbosta, niin kyllä siellä stefat ja muoviset laipat lentelisi...
< 15kWh/100km
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: AHU huohottaa ja hajoilee, nyt tarvis apuja

Viesti Kirjoittaja Arska L »

dmn kirjoitti:Niin mikä se turbo oli? JX:n oma vai AHU:n? Viritetty kone vai vakio? Sitä vaan että jos AHU, sekä vähän viritelty -> kovat pakopaineet, niin kyllä se turbo jossain kohtaa ottaa nokkiinsa.

Jos kampikammion paine olisi niin kova (luokkaa 1-3bar) että estäisi öljyn paluun turbosta, niin kyllä siellä stefat ja muoviset laipat lentelisi...
Joo siis tämä vanha on kkk k03 eli AHUn vakio. Ja seatissa josta kone on oli joku ohjelma joskus laitettu, muttei tietoa mikä. Ahtaa täyskaasulla 1.1bar. Piikki 1.3bar.

Toki se jossain kohtaa pettää ja varmasti käyttöikää lyhentää ettei ole vakio. Mutta ei selitä miksi se tehdas uus Mahle hajos 500km jälkeen.

Ja tosiaan alkuperäinen k03 alko olla aika väljä siinä 450tkm jälkeen, jolloin vaihoin siihen sisukset. Kiinan sarja. Ihan laadukkaan näköset mutta tiiä niistä. Ja niillä uusilla sisuksilla se kesti vain n. 30tkm, alko olla aika pahasti välystä. Sitte laitoin Mahlen joka porsi heti ja nyt kiinan sisuksilla oleva väljä k03 takasin paikallaan joka porsii ihan just.

Totta kyllä tuo kampikammion paine.. Mutta mulla ei ainakaan turbon paluupuolelta tule enään paineella öljy.. Vaikka tulopuolella on 2bar tyhjäkäynnillä, niin paluuputkesta tulee valumalla.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Vastaa Viestiin