vetoakselin laipan ja tumpin välys, värinät ja poskilaakerit

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

vetoakselin laipan ja tumpin välys, värinät ja poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja Joker »

Syncro värisee 70-90kmh nopeuksissa. Vetareita tarkistelin ja huomasin etuperän laipassa radiaalivälystä. no sen verran testasin että otin laipan irti ja on myös ohkanen klappi akselitumpissa. Ajattelin että vaihtaisi poskilaakerit, mutta kokeilin sitten takaperästä niin sielĺäkin on, vaikka uudet laakerit ja säädetty momenttiin ja välykset kunnossa.
No tästä kysymys lähtee että onko nuo tarkoitettukaan täysin välyksettömiksi, vai notkuuko diffipaketti luonnostaan sen verran? Aksiaalivälystä ei ole ja tosiaan muitakaan oireita ole. Ei meinaan huvittaisi turhaan 140tkm ajettua muuten ehjää korjata. Kiitos.
p.s. vaihdelaatikosta en laippoja poistanut, joten se välys voi olla täysin siinäkin, ei tosin kumoa kysymystäni
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: vetoakselin laipan ja tumpin välys, värinät ja poskilaak

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laakerivälys ei tunnu tumpissa, ja sitä välystä harvemmin onkaan laakerissa merkittävästi. Tasauspyörästö on kuorestaan laakeroitu ja sen sisällä pyörii se tumppi, joten välys aiheutuu vaan kuoren ja tumpin välisestä kulumasta.

Juuri tärinöiden takia yhteen syncroon etuperään vaihdettiin uusi tasauspyörästön poski, tumpit ja laakeri. Ei vaikutusta ongelmaan. Kun vaihdettiin akselin vetarit uusiin loppu ääni 75%:sti. Ja lopuksi vielä kardaani tasapainotettiin niin hävisi se kaiken juurisyy, eli kardaanin epätasapaino. Nivelet itsessään olivat hyvät, ja vaihdettu taannoin. Tasapainotus oli 120e, Ar-machine, Turku.
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: vetoakselin laipan ja tumpin välys, värinät ja poskilaak

Viesti Kirjoittaja Joker »

Hei, just tajusin asian kun ymmärsin varaosalaatikkoa katsoa kommenttisi johdosta, mulla oli nyt hoksottimet sotkussa tuon suhtee. Minäpä teen tässä sen peliliikkeen että vaihdan toisen kardaanin kokeeksi ja pitää uusia ulkovetaritkin, sisävetarit on uutta jo. Täytyy laittaa toinen kardaani tasapainotukseen, kiitos tekijävinkistä.

päivitystä: Ristinivel paskana, voi olla että vaikka tuo keppi on ollut irti 5 x vuodessa, että tuota ei ole vaan tullut sillä silmällä heiluteltua. eipä se muuta tarvia, huomenna koeajolla selviää. Alkuperäinen on kumivaimennettu, mikä ei varmasti ole TDIn kanssa huono asia, pitää rempata tuo, nyt kiinni menee jäykkä.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: vetoakselin laipan ja tumpin välys, värinät ja poskilaak

Viesti Kirjoittaja Joker »

Kyllähän se kardaani oli. Kiitos taas DMN, olis tullut korjattua väärää kohtaa. Vähän ihmettelen itsekin, näköjään oli mieli parkkiintunut että se on ehjä. Pärinöitä tuli alavääntö-tilanteisiin lisää jäykällä kepillä.
Vastaa Viestiin