1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Cordoba -99 (AHU) vesipumpun moniurapyörä sopii AAZiin hyvin. Nyt tarvitsee vain hankkia oikean pituinen hihna. Osaisiko joku sanoa, minkä pituinen tuohon menee?
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Araikko »

AAZissani on ilmajäähdytteinen öljynjäähdytin (suodattimen jalasta lähtee letkut jäähdyttimelle). JX-jäähdytin on suodattimen jalassa (jossa kiertää jäähdytinneste).

Päällisin puolin näyttäisi siltä, että sen JX jäähdyttimen voisi kiinnittää AAZin suodattimen jalkaan. Onko kukaan tehnyt näin? Jos on, niin mitä olette tehneet suodattimen jalasta lähteville letkuille?

Vai voiko koko suodattimen jalan jäähdyttimineen siirtää JX:stä AAZiin?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Osku »

Käytä JX vesiletkuja niin sopii.
Itse laitan yleensä myös JX vesipumpu hässäkän kylkeen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tosiaan jx:n ketjuilla kuten Osku totes. Ja jäähdytintä voi käännellä mielen määrin siinä jalassa. Jalka itsessään on 1.9/1.6 erilainen lohkon osalta.
< 15kWh/100km
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Kiitos vastauksista. Tutkin huomenna tarkemmin, miten JX-jäähdytin asettuu AAZin jalkaan.

Koska alkuperäinen jalka on jätettävä paikoilleen, niin pitääkö ne öljyletkujen lähdöt (AAZ-jäähdyttimelle) tulpata vai yhdistää toisiinsa siten, että öljy kiertää niidenkin kautta?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sen pitemmän kiere huilun tartet JX koneesta niin on jotain mihin kiinnittää se suodatin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itse noissa ristiin kasatuissa olen ottanut vanhan ylipitkän remmin leikanut siitä sopivan jonka teipannu kasaan kun mitta mielyttäny kävely varaosa liikeeseen ja kysyny mikä olis lähinnä omaa kyhäelmää.
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: JX --> AAZ swappi - vesipumpun hihna

Viesti Kirjoittaja Ande »

Ite oon laitannu rullamitan hihnan reittii ja tietty vetänny kiristimen "nollille". Sen tulokseen sit muutama milli lisää ja motonetistä sopiva hihna. Sieltä löytyy muute yllättävän paljo vaihtoehtoja ku laittaa hakuun moniurahihna
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Jeps, sain laitettua JX-jäähdytimen paikoilleen. Eli suodattimen irrotuksen jälkeen irrotin tuon kuvassa näkyvän kierreputken:
IMG_20200505_080445.jpg
IMG_20200505_080445.jpg (259.45 KiB) Katsottu 3333 kertaa
ja korvasin sen JX:n pidemmällä putkella:
IMG_20200505_080702.jpg
IMG_20200505_080702.jpg (254.15 KiB) Katsottu 3333 kertaa
tämän jälkeen kiinnitin JX-jäähdyttimen:
IMG_20200505_081227.jpg
IMG_20200505_081227.jpg (334.05 KiB) Katsottu 3333 kertaa
ja lopuksi yhdistin suodattimen jalasta lähtevät öljylähdöt toisiinsa. Vai olisiko parempi tulpata nuo?
IMG_20200505_082302.jpg
IMG_20200505_082302.jpg (274.68 KiB) Katsottu 3333 kertaa
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

JX --> AAZ swappi - Moottorin kiinnitys alemmas

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Tervehdys,

Tölkin JX --> AAZ -konversiossa (takavetoisissa) tulee vastaan se, että moottoritilan kansi ei mahdu kiinni, koska AAZ-syöttöpumppu on korkeampi, kuin JX:n pumppu. Tätä sivutaan monessa keskustelussa ja yksi vaihtoehto on se, että kiinnitetään moottori noin pari senttiä alemmas.

Moottorin saa alemmas aika helposti, kun poraa tölkissä kiinni oleville kannatinraudoille uudet reiät (kuvassa kohta 1). En ole varma, tarvitseeko, mutta kuvassa kohtaan 2 voi laittaa prikkalevyn, jotta kannatinrauta ei joudu niin isolle taivutukselle.
Kiinnike.JPG
Kiinnike.JPG (33.99 KiB) Katsottu 3148 kertaa
Itse en ole vielä kannatinrautoihin reikiä porannut, kun en ole löytänyt tarkempaa tietoa mitoista (enkä haluaisi laitaa konetta tölkkiin kiinni vain mitatakseni:) ).

Onko teistä jollain tietoa, kuinka monta senttiä kannatinrautojen kiinnityspisteitä pitää madaltaa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - Moottorin kiinnitys alemmas

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tai laita vaan JX:n pumppu jos sellainen on vielä tallessa
< 15kWh/100km
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Tervehdys,

Ajattelin käyttää AAZin omia lämpötila-antureita ja vesilähtöjä swappi-rojektissani. AAZissa on vain yksi vesilähtö (lohkon sivusta), jossa on lämpötila-anturit. Antureita on kaksi ja toisessa niistä on neljä pinniä ja toisessa kolme. Osaisiko joku kertoa, mitä missäkin pinnissä on? Alla on kuvat:

Nelinapainen liitin:
AAZ_anturi_4-nap.jpg
AAZ_anturi_4-nap.jpg (318.55 KiB) Katsottu 4201 kertaa
Kolminapainen liitin:
AAZ_anturi_3-nap.jpg
AAZ_anturi_3-nap.jpg (237.6 KiB) Katsottu 4201 kertaa
Voisin tietty vaihtaa tilalle tölkin vesilähdöt (yksi sivusta ja yksi päädystä) ja käyttää niissä olevia antureita. Siinä tapauksessa pitäisi varmaan porata lohkoon reikä sille päädyssä ylimpänä olevalle anturille (AAZissa ei moista anturia ole).

AAZin lohkon päädyn vesilähtö (ei anturia):
AAZ_lohkon_paaty_vesilahto.jpg
AAZ_lohkon_paaty_vesilahto.jpg (273.77 KiB) Katsottu 4201 kertaa
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Ja nyt yön yli nukuttuani tajusin, että onhan se anturin reikä siinä AAZ-lohkon päässä jo valmiina. Siististi kuusiokolomutterilla tulpattuna:)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuo nelinapainen on tuplalämpöanturi, toinen on hehkuille ja toinen mittaristolle. Suoraan et voi tölkin mittaristoon kytkeä, anturit ei siinä mielessä ole ihan yhteensopivat, näyttämä jää normaalilämmöllä juuri valkoiselle osalle. Tuohon samaan reikään löytyy kyllä tölkkiin sopivaa anturia, mutta siinä on vaan yksi anturipari.

Tulpattu paikka on sitten öljynpaine-anturille. Tuossa taitaa kaikki paineanturit olla öljynsuodattimen jalassa? Voihan siihenkin tietysti laittaa hehkutuksen anturin, jos se jx:n kierrettävä anturi sopii kierteiltään siihen.
< 15kWh/100km
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Kiitos. Tosiaankin, AAZin öljynsuodattimen jalassa on kaksi anturia öljynpaineille. Mistä tietää sen, että kumpi noista on tyhjäkäyntipaineelle ja kumpi noin 2000 kierroksille?

Onko JX:n hehkutuksen anturi siinä lohkon kyljestä lähtevässä vesilähdössä?

JX:n lohkon päästä lähtevässä vesilähdössä on kaksi anturia. Onko toinen niistä lämpömittarille ja toinen tunnistaa liian kuuman kannen ja kytkee sähköisen vesipumpun?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja dmn »

_Muistaakseni_ JX:n kiertopumpun anturi oli siinä kannen vesilähdössä suuttimien vieressä, se on isompikokoinen kuin ne kaksi pienempää anturia, jotka on kannen päässä (mittaristo & hehku).

Anturit tunnistaa siten että alapaine maattaa itsensä ilman paineita (eli valo palaa), yläpaine anturi toimii päinvastoin.
< 15kWh/100km
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Kiitos. Onko se kiertovesipumpun anturi tyypiltään kytkin (maattava) ja tarjoaa kiertovesipumpun releelle maata, kun lämpötila kohoaa tarpeeksi?

Vai onko kiertovesipumpun ohjaukselle kytkentä-äly jossain muualla (releen yhteydessä)?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mielestäni näin on, jos nimittäin vahingossa tökkää sen johdon esim. lohkoon niin alkaa vehket pörräämään.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Itse olen ohittanut 1.9 swapeilla kiertovesipumpun, koska vesi ei virtaa vapaasti sen läpi, jolloin lämmönvaihdinkaan ei toimi. Järkevä käyttö ja jälkikäyttö, niin se kiertovesipumppu ei saa koskaan herätettä = se on turha.
Uusimmissa JX on muovinen sivulähtö, joten sellaisesta anturi. JX päätylähdöllä saa ne kaksi muuta anturia sinne.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Meneekö pahasti lämpöteknisesti pieleen, jos laitan sen kiertovesipumpun anturin kiinni lohkon päätyyn (samaan kohtaan missä JX:ssä on öljynpaineanturi)? Kierteeltään se siihen sopii.

Tuo uudemman JX:n anturin käyttö oli hyvä vinkki.
Vastaa Viestiin