VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Tuo oli ainakin mahdollisesti aika jeesuksen aikainen rumpu, siis ettei ollut vähään aikaan avattu, itse ostin sen rumpu-vetaripakettina kolme vuotta sitten ja silloin se oli jostain purkuraadosta otettu, eikä tietoa kauan seissyt avaamatta, niin saattoi myös olla keskivertoa enempi jumissa.
Koputtelin 1,5 kilon lekalla tuota kyllä, kunnes totesin että olkoon.
Koputtelin 1,5 kilon lekalla tuota kyllä, kunnes totesin että olkoon.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Tää oli ollut parkissa noin 10 vuotta, voi olla et on tiukassa! Ite otin doppelista kanssa navasta irti, jouduin jopa prässillä puristaa et lähti. Eli voi olla jumissa kylläDJSigma kirjoitti:Tuo oli ainakin mahdollisesti aika jeesuksen aikainen rumpu, siis ettei ollut vähään aikaan avattu, itse ostin sen rumpu-vetaripakettina kolme vuotta sitten ja silloin se oli jostain purkuraadosta otettu, eikä tietoa kauan seissyt avaamatta, niin saattoi myös olla keskivertoa enempi jumissa.
Koputtelin 1,5 kilon lekalla tuota kyllä, kunnes totesin että olkoon.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Liian pieni leka, jos rumpu ei irtoa navasta
Ne rummun kiinnityspultit pitää ottaa irti monien "tarvikevanteiden" kanssa. Pultteja ja muttereita saa Mäntsälässä palvelevasta Ruuvikauppa.fi:stä. Vielä ei ole sellaista pulttia Tölkistä löytynyt, jota siellä ei olisi ollut hyllyssä.
Napamutteria en ole kysynyt, kun nitä sai aikanaan purkuautoista varastoon
Ne rummun kiinnityspultit pitää ottaa irti monien "tarvikevanteiden" kanssa. Pultteja ja muttereita saa Mäntsälässä palvelevasta Ruuvikauppa.fi:stä. Vielä ei ole sellaista pulttia Tölkistä löytynyt, jota siellä ei olisi ollut hyllyssä.
Napamutteria en ole kysynyt, kun nitä sai aikanaan purkuautoista varastoon
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Se olikin muuten kahden kilon leka.
Joka tapauksessa, heti syksyllä pääsi Punukka huoltoon
Lähdettiin siis kokeilemaan olisiko turbon vaihdolla vaikutusta öljynkulutukseen, kun kerta jemmasta sattui löytymään vaihtoturbo. Suureksi ilokseni havaitsin, että jokainen turbon ja pakosarjan välinen pultti aukesi ilman lipsumista, ja laite irtosi jopa helposti. Ja pakoputkikin irtosi helposti, kaikista kahdesta mutterista vain toinen piti murjoa lukkopihdeillä solmuun ennen kuin aukesi, toinen ei tosin ollutkaan kuin kahden kierroksen verran kiinni.
Sen verran oireita turbossa ainakin oli, että kolmannes pakopesän ja hyrrän välisistä kiinnityksistä oli jäänyt matkan varrelle, ja osat liikkuivat jonkun verran toisiinsa nähden. Lopuistakin pikkupulteista katkesi kaksi avattaessa.
Noh, ei muuta kuin uutta osaa jemmasta
Sitten vertailtiin kiinni olleen turbon ja varastossa olleen turbon välyksiä, ja todettiin varastolaite paremmaksi, sen jälkeen arvottiin kolmesta pakopesästä paras, joksi valikoitui se jossa oli yli 1,5 pinnapulttia jäljellä pakoputken kiinnitystä varten. Ja ei muuta kuin osat yhteen. Öljyputken nippahan piti sitten tietysti kiristää liikaa ja katkaista turboon kiinni
Onneksi se irtosi helposti, ja kuin ihmeen kaupalla jemmasta löytyi yksi vanha ehjä öljyputki, jossa oli nipat tallella ja sain korvaavan osan. Olisi mulla tosiaan ollut yksi teräspunospäällysteinen teflonletkukin, vai mitä se nyt olikaan, mutta siihenhän on joku typerys ostanut väärillä jengoilla olevat nipat päihin, niin se punosletku ei sovi yhteen orkkisnippojen kanssa, eikä punosletkun nipat sovi yhteen moottorissa/turbossa olevien jengojen kanssa.
Sitten vaan osat kiinni koneeseen, letkut kiinni, uudet öljyt sisään ja akku lataukseeen, hyvissä ajoin edellisenä iltana ennen foorumin kauden päättäjäisiä. Reissu meni hyvin, saatananmoiset siniset savut tuli perästä kun kotipihasta lähti, mutta auto kulki oikein kivasti. Lopputulos oli se, että koneeseen laitettiin yhteensä 5 litraa uutta öljyä, suodatin oli vanha eli siellä oli jokunen desi jo valmiiksi, ja päättäjäisreissulta kotiutuessa oli mittariin tullut 250km ja mittatikun mukaan öljyä oli reilun puoli litraa alle alamerkin. Eli sellaiset 1,5 - 2 litraa oli kadonnut.
Seuraava etappi onkin sitten siirto johonkin sopivaan nurkkaan koneen purkutoimia varten, katsotaan sitten parin vuoden päästä taas mitä sinne sitten tilalle kasataan.
Joka tapauksessa, heti syksyllä pääsi Punukka huoltoon
Lähdettiin siis kokeilemaan olisiko turbon vaihdolla vaikutusta öljynkulutukseen, kun kerta jemmasta sattui löytymään vaihtoturbo. Suureksi ilokseni havaitsin, että jokainen turbon ja pakosarjan välinen pultti aukesi ilman lipsumista, ja laite irtosi jopa helposti. Ja pakoputkikin irtosi helposti, kaikista kahdesta mutterista vain toinen piti murjoa lukkopihdeillä solmuun ennen kuin aukesi, toinen ei tosin ollutkaan kuin kahden kierroksen verran kiinni.
Sen verran oireita turbossa ainakin oli, että kolmannes pakopesän ja hyrrän välisistä kiinnityksistä oli jäänyt matkan varrelle, ja osat liikkuivat jonkun verran toisiinsa nähden. Lopuistakin pikkupulteista katkesi kaksi avattaessa.
Noh, ei muuta kuin uutta osaa jemmasta
Sitten vertailtiin kiinni olleen turbon ja varastossa olleen turbon välyksiä, ja todettiin varastolaite paremmaksi, sen jälkeen arvottiin kolmesta pakopesästä paras, joksi valikoitui se jossa oli yli 1,5 pinnapulttia jäljellä pakoputken kiinnitystä varten. Ja ei muuta kuin osat yhteen. Öljyputken nippahan piti sitten tietysti kiristää liikaa ja katkaista turboon kiinni
Onneksi se irtosi helposti, ja kuin ihmeen kaupalla jemmasta löytyi yksi vanha ehjä öljyputki, jossa oli nipat tallella ja sain korvaavan osan. Olisi mulla tosiaan ollut yksi teräspunospäällysteinen teflonletkukin, vai mitä se nyt olikaan, mutta siihenhän on joku typerys ostanut väärillä jengoilla olevat nipat päihin, niin se punosletku ei sovi yhteen orkkisnippojen kanssa, eikä punosletkun nipat sovi yhteen moottorissa/turbossa olevien jengojen kanssa.
Sitten vaan osat kiinni koneeseen, letkut kiinni, uudet öljyt sisään ja akku lataukseeen, hyvissä ajoin edellisenä iltana ennen foorumin kauden päättäjäisiä. Reissu meni hyvin, saatananmoiset siniset savut tuli perästä kun kotipihasta lähti, mutta auto kulki oikein kivasti. Lopputulos oli se, että koneeseen laitettiin yhteensä 5 litraa uutta öljyä, suodatin oli vanha eli siellä oli jokunen desi jo valmiiksi, ja päättäjäisreissulta kotiutuessa oli mittariin tullut 250km ja mittatikun mukaan öljyä oli reilun puoli litraa alle alamerkin. Eli sellaiset 1,5 - 2 litraa oli kadonnut.
Seuraava etappi onkin sitten siirto johonkin sopivaan nurkkaan koneen purkutoimia varten, katsotaan sitten parin vuoden päästä taas mitä sinne sitten tilalle kasataan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Ei kun nyt sinun pitää suorittaa sellainen parin tuhannen km sisäänajo uudelle turbolle, se voi hyvinkin alkaa pitämään öljyt sisällä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Muistaakseni sä myit sen turbon mulle käytettynä, suht. arpana, etkä "uutena", että noinkohan se auttaisi?TT| kirjoitti:Ei kun nyt sinun pitää suorittaa sellainen parin tuhannen km sisäänajo uudelle turbolle, se voi hyvinkin alkaa pitämään öljyt sisällä
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Talli viimein siivottu, ja Punukka pääsi sijoituspaikkaansa.
Saas nähdä mikä vuosi on menossa kun se tuolta ulos ajetaan...
Mutta hyvä mieli tuli kyllä, kahden kuukauden tauon jälkeen päävirta päälle, reilu hehkutus -13 pakkasessa, ja ekalla käyntiin nätisti. Sitten vaan vähän nylkytystä, niin irtosi maastakin, ja talliin vaan. Teki mieli käydä vetämässä vähän lenkkiä, mutta ei viitsinyt jäisille teille kesärenkailla liikenteestä poistetulla autolla lähteä, niin käänsin vaan ihassa ympäri että sai oikein päin talliin.
Vähän meinasi tosiaan olla jumissa maassa...
Saas nähdä mikä vuosi on menossa kun se tuolta ulos ajetaan...
Mutta hyvä mieli tuli kyllä, kahden kuukauden tauon jälkeen päävirta päälle, reilu hehkutus -13 pakkasessa, ja ekalla käyntiin nätisti. Sitten vaan vähän nylkytystä, niin irtosi maastakin, ja talliin vaan. Teki mieli käydä vetämässä vähän lenkkiä, mutta ei viitsinyt jäisille teille kesärenkailla liikenteestä poistetulla autolla lähteä, niin käänsin vaan ihassa ympäri että sai oikein päin talliin.
Vähän meinasi tosiaan olla jumissa maassa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Suurajoihin mennessä, kun saat taas kuntoon! Hyvä tulee!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
No nythän on toki se hyvä tilanne, että on pihassa toinenkin konsernin hyötyajoneuvo, niin ei ole niin kriittistä rallin suhteen kaluston kanssa.Hanttapuli kirjoitti:Suurajoihin mennessä, kun saat taas kuntoon! Hyvä tulee!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Plääh... No kyllähän se Caddyllac toimi tänäkin kesänä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Vaimo ilmoitti haluavansa siivota tallin, jonka ovella tulppana Punukka on. Koska moottorinpurkutyöt ei ole ilmanputsarin ja akun irrotusta pidemmälle ehtineet, kokeilin huvikseni lähteekö Punukka käyntiin. Ja miksipä ei lähtisi. Akku kiinni ja ekalla käyntiin, vissiin tuolloin 2018 viimeksi käynyt kun ajettiin talliin.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
No niin. Loistavaa menoa! Kai sää kävit kruisailemassa?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
En mää sitä vielä siirtänyt, tetsasin vaan sisään kokeilemaan lähteekö. Nyt on siivottu sen verran, että sen saa ajettua uloskin sitten kun tarvii.