1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Japevw kirjoitti:Muistakaa vaihtaa se Tölkin suojapelti sinne vauhtipyörän taakse. Nyt kun kasassa niin näkyy vauhtipyörä sieltä sun täältä sen Venton suojapellin kanssa. :o
Joo, jos käyttää JX vauhtipyörää. 228mm kytkimen TDI/G60 vauhtipyörän kanssa ei jx pelti sovi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Japevw
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 01.09.2015 21:37
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

Viesti Kirjoittaja Japevw »

Jx vauhtipyörä käytössä. AAZ n kytkin oli sellainen tappitoiminen. Asetelma oli moottorin puolella.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

1.6TD(JX) --> 1.9TDi SWAP (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Tervehdys Foorumilaiset,

Minulla on haaveena saada -87 tölkkiini uusi moottori hajonneen 1.6TD (JX) tilalle. Olen etsinyt ja lukenut täältä foorumilta postauksia TDi-konversiosta. Paljon löytyy tietoa ja kokemusta (mm. AT5nok:in "TDI swap tietopankki"). Nyt en vaan osaa hahmottaa sitä, mitä kaikkea tuohon hommaan kokonaisuutena sisältyy ja mikä olisi sopivin lähtökohta - esim moottorityypin (AHU, AFN, 1Z...) valinta.

Ennen nykyisen moottorini hajoamista aloin jo mietiskellä moottorinvaihtoa lähinnä siksi, että saisin kestävämmän voimanlähteen. Teoriassa siis myös 1.9TD on mahdollinen vaihtoehto, mutta mieluusti selvittäisin 1.9TDi:n toteutettavuuden jonkun tietäjän kanssa.

Löytyisikö Tampereen suunnalta foorumilaista, jolla olisi TDi-swappi -kokemusta ja aikaa opastaa minua liikkeelle tässä projektissa?

Oma kokemukseni moottorinvaihdosta liittyy Golf MK2 tekniikanvaihtoon (-84 1.3 kaasari --> -90 1.8 1-pisteruisku). Tuossa projektissa moottori tipahti nätisti paikoilleen ja isoin homma oli sähköjen kanssa (sähköt olivat muuttuneet -89). Oma käsitykseni on, että Tölkin 1.6TD-->1.9TDi swappi on huomattavasti isompi homma ja varaudun useamman kuukauden puurtamiseen.

Laitatteko vaikka YV:tä, jos teillä on mahdollisuus neuvoa ja opastaa. Toki tähänkin viestiin voi vastata.
Viimeksi muokannut AT5nok, 14.08.2021 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdistetty useita samaan aiheeseen liittyviä ketjuja
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Osku »

Riippuu tekijästä kauanko menee, mutta lyht versio on että apuakseli koneen saa sopimaan laatikkoon ja koneen kiinnikeisii helposti JX tölkitys osilla. Sama pätee vedenkiertoa. Öljypohjakin löytyy jx koneesta kuten öljypumppun pilli.
Sen jälkeen rupeaakin se ihmetely eli mikä turbo mihin imusarjaan mitenpäin, tähän löytyy paljon vaihtoehtoja.
Välijäähy olisi kohtuu hyvä olla tdi koneen kanssa siihenkin löytyy vaihtoehtoja.
Sitten on joko sähkötyöt tai sähkö tdi:n muutaminen Mtdi koneeksi.
Sitten joutuu joko pudottamaan mootorin kiinnikeitä 2cm alaspäin tai tekemään pahkan konetilan kanteen jotta ruisku pumppu mahtuu, en ole varma meneekö joku tdi versio ilman ongelmia mutta suuri osa ruiskupumpuista taitaa olla lian korkeita.
Sitten Tdi kone vaatii minimissään WBX kytkin levyn TDI azetelman ja joko sorvatun vaihtipyörän tai tdi startti sovitepalan.
WBX kytkin levyn sijasta voi käyttää myös TDi levyä jos vaihtaa tdi sopivan akselin vaihdelaatikkoon.

Apuakselittomissa joutuu vielä tekemään öljypohjan ja ainakin toisen mootorin kiinnikkeen.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Mulla meni swapin tekoon toisella kertaa viikonloppu. Ja tein mtdi swapin. Se oli itselle luontevampi tapa ja sähkötyöt jää käytännössä kaikki pois, paitsi hehkujen kytkentä.

Ehkä vaikein osuus oli löytää sopiva syöttöpumppu ebaysta. Sopivien pumppujen osanumerot löytyy täältä foorumilta.

Suoraan täältä foorumilta ei löytynyt ohjeita tuon mekaanisen pumpun ajoitukseen heittokellolla. Myöskin kytkinakselin holkin lyhentäminen/lyhentämättä jättäminen oli jäänyt itseltä pimentoon mutta siihen apua sain täältä kysymällä.

Vinkkejä mitä itse huomasin niin, kone ja vaihdelaatikko kannattaa pudottaa pakettina pois, ainakin mun mielestä se oli helpoin tapa ja samalla vaihtaa kytkimen painelaakerin ja kytkimen työsylinterin. Sit öljypohjan kaks etumaista pulttia jätin pois niin öljypohjan irrotus onnistuu kone autossa paikallaan. Käytin omassa swapissa jx pakosarjaa ja turboa, jolloin orkkis moottorintuet käy suoraan ja turbon imuputki menee kans kivasti paikoilleen ja siihen on sit helppo laittaa ilmanputsari kiinni.

Tuolta löytyy hyvin dokumentoitu mtdi swappi.
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 380#p42282

Tuolta mekaanisen pumpun ajoitukseen ja ennakon säätöön ohjeita.
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm

Ennen ensimmäistä tdi swappia en ollut näin isoja projekteja autoon tehnyt, ollut vain mukana vaihtamassa lt volkkariin konetta. Mutta täältä foorumilta löytyy hyvät ohjeet ja apua saa kunhan kysyy, että eikun rohkeesta konetta vaihtamaan :)
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Joker »

Suosittelen valitsemaan eTDI ja mTDI:n väliltä ihan fiilispohjalta, aloitat projektitopicin ja osien keräilyn. Jossain välissä huomaatkin että työ on tehty ja apuja täältä sait.
Ehkä tuohon kysymykseen koneesta voisin sanoa että helpoin on poikittaiskoneinen AHU tai 1Z. Se on varmasti helpoin tie. Poikittaiskoneinen niin toinenkin JXn kannake käy bolt-on ja nuo motit on hukkaporttiahtimellisia TDI koneita, AFN on muuttuvasiipinen. Sekin käy, mutta toinen pikkaisen yksinkertaisempi. ehkä noita AHUja on saatavillakin paremmin.
lisäys: osta toimiva luovuttaja-auto, varmempi, halvempi ja saat kaikenlaista käypää rosvottua siitä.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Iso kiitos kaikille teille näistä ohjeista! Tarkoitukseni on löytää luovuttaja-auto, jonka tiedän toimivaksi ennen kuin alan sitä purkamaan.
Mitenkä on vaihdelaatikon laita - onko mahdollista käyttää sitäkin luovuttajasta (Esim Seat Cordoba)?

Pyrin tekemään tästä projektin tänne foorumille.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei helposi hyödynnettävissä mutta jos takaveto tavoitteena niin sen kohtuu suuren työn tekemällä ja oikean laatikon valitsemalla saa yhden viritys rajoitteen pois eli tölkin laatikon joka vakiona kestää noin 150hp diesel tai 200hp bensa konetta. tosin jos noita lukemia ei ole aikomus ylittää niin siinä ei ole paljoa järkeä. Hetkelisesti tölkin laatikko kestää enemmänkin mutta päivittäisessä pitäisin noita rajaarvoina.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Pikkuhiljaa alkaa hahmottua, mitä kaikkea tähän projektiin sisältyy. Kiitos kaikille siitä ja kiitos myös kannustuksesta:)

Minulla on nyt katsottuna luovuttajakandidaatiksi vm. -99 Seat Cordoba 1.9TDi (AHU).

Luin läpi eetttuu:n linkkaaman artikkelin ja siitäpä heräsi ihan peruskysymys poikittais- ja pitkittäiskoneista:
1) Onko alkuperäinen tölkin JX-kone pitkittäiskone?
Sylinterit ovat peräkkäin auton pituussuunnassa.

2) Onko tuossa em. linkissäkin kyseessä pitkittäiskone Seat Cordobasta?
Ainakin kuvista päätellen sylinterit ovat peräkkäin auton pituussuunnassa.

3) Onko esim Seat Cordobaa valmistettu sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tölkissä mootori tietenkin asennetaan pitkittäin mutta luovuttaja autossa se on poikittain.
Ja kyllä JX kone on asennettu aina tölkkiin pitkittäin, ja näin tulet asentamaan myös AHU mootorin sinne vaikka se luovuttajassa onkin poikittain.
Viimeksi muokannut Osku, 18.10.2019 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Aina yhden pysähdyksen taktiikka ei ole se paras. Saattaisi olla, että maltillisempi moottorinvaihtoprojekti harjoitustyönä olisi hyvä välietappi. Ensin 1.9TD pellin alle ja sen jälkeen vasta TDi:tä suunnittelemaan... Tarkoitus ei ole lannistaa, lähinnä huomauttaa, että internetissä asiat ovat yleensä helpompia kuin oikeassa elämässä.

Virtaa vanttuisiin joka tapauksessa!
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja TT| »

ketsa kirjoitti:Aina yhden pysähdyksen taktiikka ei ole se paras. Saattaisi olla, että maltillisempi moottorinvaihtoprojekti harjoitustyönä olisi hyvä välietappi. Ensin 1.9TD pellin alle ja sen jälkeen vasta TDi:tä suunnittelemaan... Tarkoitus ei ole lannistaa, lähinnä huomauttaa, että internetissä asiat ovat yleensä helpompia kuin oikeassa elämässä.

Virtaa vanttuisiin joka tapauksessa!
Tämä on ihan turha välivaihe, jonka onneksi itse skippasin heti suosiolla. Mekaanisesti swappi on ihan sama, joten samalla vaivalla leipoo sen TDI koneen sinne. Jos olet jo Golfin sähköt vaihtanut, niin tuon tdi johtosarjan perkaaminen ei ole vaikea homma. Samalla jos päivittää ohjelman, niin saa vielä puolet romuista pois häiritsemästä.
Poikittaiskoneinen luovuttaja on siitä syystä tölkkiin helpompi että alkuperäisen dieselin koneen kannakkeet käyvät suoraan lohkoon kiinni ja apulaitteet myös suoraan sopivat. Eli löytämäsi Cordoba on erinomainen luovuttaja. Suosittelisin hommaamaan vielä AAZ jne kolmiolaipalla olevan pakosarjan ja laittamaan sen AHU turbon siihen välilaipalla, niin menee sekin osuus helposti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

TT| kirjoitti:Suosittelisin hommaamaan vielä AAZ jne kolmiolaipalla olevan pakosarjan ja laittamaan sen AHU turbon siihen välilaipalla, niin menee sekin osuus helposti.
Kokeilin etsiä kuvahaulla eroja pakosarjoista, niin onko siis AHUssa kolmiolaipallinen pakosarja ja AAZ:ssa joko neliö tai kolmiolaippa? Onko sitten AHU:n ja AAZ:n kolmiolaipat vähän eri kulmassa vai miten se menee? AHU:n laippa noin 90 asteen kulmassa ja AAZ:lla noin 45 astetta?
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja TT| »

AAZ sarjoissa on turbo pakosarjan yläpuolella ja kolmio 180 eri päin mitä poikittais AHU. Samaa sarjaa löytyy myös pitkittäin AHU.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pitkittäis 1Z:n (ja varmaan ahunkin) koneen pakosarja, turbo, imuilmaputki on muistaakseni suoraan hyödynnettävissä tölkitykseen, esim. turboa ei tarvitse kääntää joilloin vakioöljyletkut passaa, tämä noin vaan niinku tiedoksi jos tuollainen luovuttaja jossain lojuu.
< 15kWh/100km
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Mä hommasin AHU:llisen Audi A4:n. En oo vielä hakenut sitä kotiin, niin en pysty katsomaan, mutta käsittääkseni sen moottori on pitkittäin.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

eetttuu kirjoitti:Suoraan täältä foorumilta ei löytynyt ohjeita tuon mekaanisen pumpun ajoitukseen heittokellolla. Myöskin kytkinakselin holkin lyhentäminen/lyhentämättä jättäminen oli jäänyt itseltä pimentoon mutta siihen apua sain täältä kysymällä.
Tuolta mekaanisen pumpun ajoitukseen ja ennakon säätöön ohjeita.
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Sama linkki löytyy Jarken aloittamasta VE pumpun opus ketjusta.
RG1234 kirjoitti:Mä hommasin AHU:llisen Audi A4:n. En oo vielä hakenut sitä kotiin, niin en pysty katsomaan, mutta käsittääkseni sen moottori on pitkittäin.
Pitkittäin on A4:sa
Tomperz
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 15.03.2018 00:08

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

Viesti Kirjoittaja Tomperz »

Mikä voisi olla vikana, kun -82 tölkki jossa on AAZ ja 5-vaihteinen laatikko ei millään suostu pyörittämään starttia kun kone on lämmin. Kun koneen antaa jäähtyä ~30min auto käynnistyy heti. Startti kyllä naksahtaa mutta mitään muuta ei tapahdu jos lämpimänä yrittää käyntiin. Startti vaihdettu vuosi sitten, joten sen ei (kai) pitäisi olla ongelma.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kokeile lisätä maapiuha koneen ja rungon/akun välille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vagman
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10.07.2017 21:59

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

Viesti Kirjoittaja vagman »

Asiasta viidenteen onko kukaan yrittänyt sovitella pumpparikonetta tölkkiin? Itsellä oli tarkoitus laittaa 2.5tdi ja keskimoottorina, mutta harmikseni auto paloi ennenkun pääsin projektin aloittamaan. Siitä sisuuntuneena hommasin t3 matkaajan ja nyt suunnittelen siihen pumpparikonetta, vai pitääkö vaan malttaa ja laittaa 1.9 jakaja kone.
Vastaa Viestiin