1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kiitos hyvistä vinkeistä. Juuri tuolla tulpan katkeamisella olen pelotellut itseäni.. motonetissä näyttäisi olevan jonkin moisia boschin tulppia, täytyy viikonloppuna kokeilla kuinka monessa osassa ne vanhat irtoaa.
Olisiko tuolle jälkihehkulla olevalle releelle jotain varaosanumeroa millä sen löytäisi
Olisiko tuolle jälkihehkulla olevalle releelle jotain varaosanumeroa millä sen löytäisi
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Pyytämällä autosähkö- tai dieselkorjaamon varaosatiskiltä löytyy. Ehkä ei kuitenkaan kaikkivaltiaan motonetin sortimentista
Vanhassa kuitissa Hämeen Autosähköstä oli heidän numeronsa 132062 28€
ATSnok voisi muistaa Hämeen Dieselin tuotteen
Tätä oli saatavana koko sarjana rele + tulpat hintaluokka 80€
Pikahehkusarjaakin on saatavana. Siinä on sitten muistettava vaihtaa sekä rele että tulpat. Etuna on hehkutusajan ehkä puolittuminen. Mutta mihinkäs vanhalla dieselillä on kiire?
Vanhassa kuitissa Hämeen Autosähköstä oli heidän numeronsa 132062 28€
ATSnok voisi muistaa Hämeen Dieselin tuotteen
Tätä oli saatavana koko sarjana rele + tulpat hintaluokka 80€
Pikahehkusarjaakin on saatavana. Siinä on sitten muistettava vaihtaa sekä rele että tulpat. Etuna on hehkutusajan ehkä puolittuminen. Mutta mihinkäs vanhalla dieselillä on kiire?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Hämeen Dieselistä olen juu ostanut, saattaa kuittikin olla tallessa vaan ei kotona.
Kysymällä selviää ja jos Motonetista haluaa jotain kysellä, niin kannattaa käydä Hyvinkäällä
Kysymällä selviää ja jos Motonetista haluaa jotain kysellä, niin kannattaa käydä Hyvinkäällä
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Paljonko tuota JX-konetta uskaltaa ahtaa? En haluaisi heti hajottaa konetta mutta ei sen tarvitsisi paria viikkoa kauempaa kestää, kun olen vaihtamassa tilalle AAZ:taa. Tuli "pieni" virhe, kun porasin vähän liian ison reiän kuvassa olevaan sinisellä ympyröityyn putkeen, niin nyt kolmosella täyskaasulla kiihdyttäessä paineet käy 0.9 barissa ja lähtee popoff-venttiilistä pari kertaa ennen kuin lähtee kiihtymään. Eli uskaltaako painetta lisätä vielä vähän yli sen 0.9 barin vai tarvitseeko ruveta säätämään paineita alemmas?
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kyllä se järkesti käyttäen ainakin 1.0bar kestää. Se pop off nyt ensin kirittävä/tukittava. Onko hukkaportin säätö jumissa, vai miksi aloit porailla?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Sitä ruuvia säätämällä sain ahdot 0.45 barista 0.6 bariin se jälkeen ei enää noussut. Nyt on yksi 3mm reikä putkessa ja popoff tukittu ja aika tasan 1 bari sieltä nyt tulee. Pitää vaan toivoa että kestää
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Pistän nyt tänne kun tuntu ketju sopivimmalta.
Elikkä tilanne seuraavanlainen: öljyjä valuttaessa kävin ahdinta vähän tökkimässä ja huomasin että heiluu erikoisesti.
No kun se on ollut jonkin aikaa jo mielessä niin innoissani sitä rupesin sitten irroittamaan.
Tuskallisen pitkän operaation jälkeen sain turbon irti ja tallin pöydälle.
Ilokseni huomasin että kompressorikotelon ja pakopesä/turbiinikotelo välisitä pulteista 2 oli katkennut.
Koko purku hässäkässä katkenneita pultteja pakopesässä kaiken kaikkiaan 5.
Varmaankin siinä kohtaa kun pultin jämiä on turhaan yritetty irroittaa pakopesään on tullut selkeitä halkeamia.
Nyt siis kysynkin kannattaako pakopesää yrittää pelastaa?
Kuinka toivotonta on löytää tilalle uutta tai käytettyä?
Muuten ahdin olisi käypä peli.
Laajan pähkäilyn jälkeen vastausta ei tunnu löytyvän joten pakko turvautua viestimiseen.
Elikkä tilanne seuraavanlainen: öljyjä valuttaessa kävin ahdinta vähän tökkimässä ja huomasin että heiluu erikoisesti.
No kun se on ollut jonkin aikaa jo mielessä niin innoissani sitä rupesin sitten irroittamaan.
Tuskallisen pitkän operaation jälkeen sain turbon irti ja tallin pöydälle.
Ilokseni huomasin että kompressorikotelon ja pakopesä/turbiinikotelo välisitä pulteista 2 oli katkennut.
Koko purku hässäkässä katkenneita pultteja pakopesässä kaiken kaikkiaan 5.
Varmaankin siinä kohtaa kun pultin jämiä on turhaan yritetty irroittaa pakopesään on tullut selkeitä halkeamia.
Nyt siis kysynkin kannattaako pakopesää yrittää pelastaa?
Kuinka toivotonta on löytää tilalle uutta tai käytettyä?
Muuten ahdin olisi käypä peli.
Laajan pähkäilyn jälkeen vastausta ei tunnu löytyvän joten pakko turvautua viestimiseen.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Käytettyjä pakopesiä varmasti löytyy. Itselläkin niitä varmaan kymmenisen kpl, nyt en vaan pääse niitä sinulle toimittamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kannattaa katsoa että turbon ja lohkon välinen lisätuki löytyy ja on ehjä, sekä kaikki kolme kumityynyä äänenvaimentimessa on ehjät
< 15kWh/100km
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tuoho lisäks kannattaa varmasti tarkistaa turbolle menevä öljyputki. Oma katkes suodattimel päältä todennäkösest samasta syystä. Oli poikki heti helmen jälkee nii ei päälisest näkynny sen kunto.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Uusi öljyputki täytyy hankkia kun näytti saavan inhimillseen hintaan.
Lisätuki oli ainakin paikalla ja tukeva mitä sitä nyt irrotus vaiheessa tutkailin jos siis kyseessä on ainut varsi joka lohkon kylkeen menee?
Äänenvaimentimen kumityynyt vaihdoin 3 kesää takaperin. Silloin taisi joku kumeista pettää niin nyt sitten sitä satoa ilmeisesti niitetään.
Pakopesän kanssa vähän ehkä kasetti suli ja meinasi epätoivo iskeä. Mutta huojentavaa kuulla että sellanen saattais jostain löytyä!
Entä mitenkäs tuo hukkaportin purkaminen? Hattua saa kyllä kierrettyä mutta ei tahdo irrota. Vai onko turhaa puuhaa?
Lisätuki oli ainakin paikalla ja tukeva mitä sitä nyt irrotus vaiheessa tutkailin jos siis kyseessä on ainut varsi joka lohkon kylkeen menee?
Äänenvaimentimen kumityynyt vaihdoin 3 kesää takaperin. Silloin taisi joku kumeista pettää niin nyt sitten sitä satoa ilmeisesti niitetään.
Pakopesän kanssa vähän ehkä kasetti suli ja meinasi epätoivo iskeä. Mutta huojentavaa kuulla että sellanen saattais jostain löytyä!
Entä mitenkäs tuo hukkaportin purkaminen? Hattua saa kyllä kierrettyä mutta ei tahdo irrota. Vai onko turhaa puuhaa?
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Uusi turbokaan tuohon ei maksa kuin 200-300e
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
dmn kirjoitti:Uusi turbokaan tuohon ei maksa kuin 200-300e
Esim ebay.com VW-varaosanorolla 068145702JX ja ebay.com VW-varaosanorolla 068145701QX löytyy aika monta alle 300 € vaihtoehtoa
Pakopesä 118,59 €
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Juu kyllähän tämäkin pikku pähkinä rahalla ratkeis varsin vikkelään.
Ja kyllä noita uusia turboja selailinkin mutta se on tähän kohtaan pois suljettu vaihtoehto.
Uusi pakopesä voisi kuunvaihteen jälkeen olla ihan tilattavissa. Suur kiitos siis sen kaivamisesta.
Tässä kuitenkin pidän vielä toivoa yllä josko selviäisin halvemmalla.
Ja kyllä noita uusia turboja selailinkin mutta se on tähän kohtaan pois suljettu vaihtoehto.
Uusi pakopesä voisi kuunvaihteen jälkeen olla ihan tilattavissa. Suur kiitos siis sen kaivamisesta.
Tässä kuitenkin pidän vielä toivoa yllä josko selviäisin halvemmalla.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Heps, Nyt tarttisi taas apua, mikähän letku tuohon olisi tarkoitus kiinnittyä, on tuolla moottorin etuosassa, miltei korin alla, ja vielä toinen jokin, joka vaikuttaa siltä, että olisi ollut jotain alunperin liitettynä, aivan peräpäässä vasemmalla puolella?
Linkit kuviin, kun en osaa laittaa kuvaa suoraan tähän;
https://photos.app.goo.gl/TXyyFCxkGvoPZT1NA
https://photos.app.goo.gl/UyJEU5a7drcuyG23A
Linkit kuviin, kun en osaa laittaa kuvaa suoraan tähän;
https://photos.app.goo.gl/TXyyFCxkGvoPZT1NA
https://photos.app.goo.gl/UyJEU5a7drcuyG23A
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Ei mitään. Ensimmäinen on kytkimen työsylinterin (vai pääsylinteri, just nyt tuli oikosulku...) ilmausnippa. Jälkimmäinen on imusarjan hukkaportti, laskee ylimääräiset paineet ulos.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kiitos paljonDJSigma kirjoitti:Ei mitään. Ensimmäinen on kytkimen työsylinterin (vai pääsylinteri, just nyt tuli oikosulku...) ilmausnippa. Jälkimmäinen on imusarjan hukkaportti, laskee ylimääräiset paineet ulos.
Samaan syssyyn voisinkin kai kysyä, että keksiikö joku syytä, miksi tuo jäähdytysnesteen täyttösäiliö(?) pyrkii tyhjenemään, mutta silti tuo paisuntasäiliön nestemäärä säilyy ennallaan? Oon nyt yhteensä, jonku 500km autolla yhteensä nyt oston jälkeen ajellut ja lisännyt nestettä tuonne täyttösäiliöön maksimi merkkiin asti kerran tänä aikana, siellä se hyvin pysyikin, kunnes tänään kävin tuommosen 70km lenkin heittämässä ja oli nesteet haihtuneet täyttösäiliöstä, mutta paisuntasäiliössä täysin saman verran kuin ennenkin. Ainakaan äkkiä ei mitään näkyviä merkkejä letkuissa vuodosta ole ja auton lämmöt pysyivät mittarin mukaan tuolla puolessä välissä lämpömittaria. Puolessa välissä reissua tosin siinä vyötärön korkeudella olevat sivupuhaltimet rupesivat puhaltaan huomattavasti kylmempää ilmaa, kuin aluksi, mutta ikkunoille puhalsi lämmintä alussta loppuun.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Niin siis tuossahan on ideana juurikin se, että imee tuolta rekisterikilven takaa löytyvästä täyttösäiliöstä paisuntasäiliöön nestettä tarvittaessa eli jos ulkoisia vuotoja ei ole niin tod.näk. kannessa vikaa, mutta ei tuo hälyttävä määrä ole jos 1L/500km menee jäähdytysnestettä.. Muistaa vaan tarkistella, että on nestettä säiliössä.ludofin kirjoitti:Kiitos paljonDJSigma kirjoitti:Ei mitään. Ensimmäinen on kytkimen työsylinterin (vai pääsylinteri, just nyt tuli oikosulku...) ilmausnippa. Jälkimmäinen on imusarjan hukkaportti, laskee ylimääräiset paineet ulos.
Samaan syssyyn voisinkin kai kysyä, että keksiikö joku syytä, miksi tuo jäähdytysnesteen täyttösäiliö(?) pyrkii tyhjenemään, mutta silti tuo paisuntasäiliön nestemäärä säilyy ennallaan? Oon nyt yhteensä, jonku 500km autolla yhteensä nyt oston jälkeen ajellut ja lisännyt nestettä tuonne täyttösäiliöön maksimi merkkiin asti kerran tänä aikana, siellä se hyvin pysyikin, kunnes tänään kävin tuommosen 70km lenkin heittämässä ja oli nesteet haihtuneet täyttösäiliöstä, mutta paisuntasäiliössä täysin saman verran kuin ennenkin. Ainakaan äkkiä ei mitään näkyviä merkkejä letkuissa vuodosta ole ja auton lämmöt pysyivät mittarin mukaan tuolla puolessä välissä lämpömittaria. Puolessa välissä reissua tosin siinä vyötärön korkeudella olevat sivupuhaltimet rupesivat puhaltaan huomattavasti kylmempää ilmaa, kuin aluksi, mutta ikkunoille puhalsi lämmintä alussta loppuun.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tutki paisunta- ja täyttösäiliön välinen letku, ettei siinä ole vuotoa, en enää muista kenen Tölkistä löysin laturin hihnapyörän aiheuttaman viillon.
Jähdytysnesteen jäähtyessä, sen tilavuus pienenee ja jäähdytysjärjestelmään muodostuu alipainetta, paisuntasäiliön korkki päästää silloin täyttösäiliöstä nestettä jäähdytysjärjestelmään, samoin paineen kasvaessa, siirtyy nestettä paisuntasäiliöstä täyttösäiliöön.
Jähdytysnesteen jäähtyessä, sen tilavuus pienenee ja jäähdytysjärjestelmään muodostuu alipainetta, paisuntasäiliön korkki päästää silloin täyttösäiliöstä nestettä jäähdytysjärjestelmään, samoin paineen kasvaessa, siirtyy nestettä paisuntasäiliöstä täyttösäiliöön.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Ei löydy vuotoa letkuista. Sen sijaan sylinterinkannen takaosastolta tupruttelee savua käynnissä ja joku mutteri vähän märkä.. eli oisko tiiviste hapristunut. Paha sanoa vielä kun ei tarkene hangessa maata ja tutkia. Ylhäältä ei näe. Eipä tuo tunnu vielä menoa haittaavaan, jos keväälle pärjäis. Toivottavasti. Kiitos vastauksista.