Pate postitölkin töihin paluu

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Tänään pääsin koesovittamaan siirrännäistä ensimmäistä kertaa. Aikani ähistyäni päädyin siihen, että takareunasta piti poistaa kieleke, joka menee kattorunkorakenteen ja pintapellin väliin. Siirrännäinen on niin tiukalla puristuksella kattorakenteissa, että sitä ei vain saanut liikkumaan taaksepäin. Eli se on nostettava paikalleen juurikin kohdallaan. No, toiseen kylkeen lipare jäi, joten tavoitekorkeuden saa siitä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Pituussuunnassa pitää hioa muutama milli lisää pelivaraa aukkoon, mutta leveysuunnassa tuo vaikutti vallan hyvältä. Sen jälkeen pitää sitten keksiä mistä tasoista tuon katsoo digivatupassilla linjaan ja millaiset pilaritunkat rakentaa tarkempaa mallaamista varten. Luultavasti jotain viritystä perinteisiin saksitunkkiin...

Suurin haase on kuitenkin keksiä kuinka tuon hitsaan paikoilleen siten, että sellaisista paikoista minne ei pääse hitsauksen jälkeen käsiksi ja minne vesi valuu luukun reunoista, ei kärähdä maalia. Luultavasti pitää hitsata jotain kiinnikepaloja valmiiksi kiinni tuohon siirrännäiseen ja hitsata ne sitten vain lopullisessa asennuksessa katon kannakerakennelmaan kiinni. Mutta eiköhän tämä tästä... Pikku jutska, korkeintaa vuosi tuli projektiin lisäpituutta tästä luukusta :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Olen yrittänyt miettiä mitä peltejä vielä vois tohon vaihtaa ja mieleen tulee lähinnä toinen liukuovi.
Hyvältä toi työn jälki näyttää.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kiitokset Oskulle kannustavista sanoista. Toinen liukuovi ei ole mielessä käynyt, mutta ainoankin poistaminen tai korvaaminen doppelin takaovella on villimmällä hetkellä mielessä käynyt, mutta ei (onneksi) jäänyt sen kummemmin takaraivoon koputtelemaan :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Jos vaan vaihtaisi sitä liukuoven puolta? ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

:lol: :lol: :lol:
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kattoon kans liukuovi! Hienoa jälkeä kyllä tulee ja pitkää saumaa :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ehkäpä säästetään katon liukuovi-idea Hanttapuli sun palotölkkiin :shock:

Samaten pitkät saumatkit voisi säästä jo johonkin toiseen projektiin ja kokeilla hiukan erilaista lähestymistä katon saumoihin. Mun suokkari youtube ohjelmassa urchfab:issa esiteltiin sellainen idea, että kattopellin korjauspala oli hitsattu vain pisteillä kiinni ja lopullinen tiiveys/kiinitys tehdään tinaamalla. Vähemmän hitsaamista, vähemmän rälläköintiä ja niiden seurauksena vähemmän vetelyjä... Ehkäpä kokeilemisen arvoinen juttu?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Meinasin ehdottaa jo tätä tapaa, mutta en kehdannut kun tuntuu monesta ainut oikea tapa on tehdä päittäin sauma ja kokeilla hitsata sentin rakoja kiinni :-)

Limittäin ja tinauksella tiiviiksi, sille oma ääni. Vaihtoehtona myös tarkoitukseen sopiva koriliima ja pistehitsaus siihen tarkoitetulla laitteistolla (ei siis migillä reikään, liima vaan käryää ja tulee huono sauma).
< 15kWh/100km
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja tixu »

Kannattaa pistää ajoissa valumaputket paikoilleen b pilareihin.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

B-pilarien valumaputket vaativat vielä pähkäilyä. Alkuperäinen ratkaisu ei oikein toimi tässä alakautta ujuttamisessa.

Dmn - mun muoviallergiaan kuuluu myös erityisesti koriliimat :?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Aika pitkä aika hurahtanut siten, että ei ole ollut pajalle pääsyä. Toisaalta olen myös odotellut sopivaa keliä kattoinsertin hiekkapuhallukselle, mutta joka viikonloppu kun olen paikalle päässyt on joko satanut vettä tai ollut niin kylmä, että en ole uskaltanut kylmässä varastossa olevaa ruuvia laittaa puhisemaan.

No, eilen pajalle pääsi ja tulin siihen tulokseen, että tässä vaiheessa vain hion inserttiä tarvittavista paikoista hiekkapuhaltamisen sijaan. Perusideaa insertin asentamisesta muutin sen verran, että päätin tehdä asennuksen saranapisteen takaluukun reunalle, enkä liukuoven puolelle. Syynä tähän oli se, että en keksinyt kuinka hitsaisin insertin kiinni liukuoven puolelta maalien palamatta. No, takareunaan piti sitten hitsata reunusta jo pois rälläköidyn alkuperäisen tilalle ja vastaavasti rälläköidä liukuoven puolelta orkkis reunus pois. Alla huono kuva, mutta kyllä siitä juuri nuo takareunaan lisätyt lirpakkeet erottaa.


Kuva



Ennen toista insertin sovitusyritystä leikkasin myös hiukan kattopellin aukkoa hiukan suuremmaksi etu- ja takareunasta. Sitten insertti jällee sisälle autoon. Takareunan "saranapisteellä" paikalleen nosto oli huomattavasti helpompi homma :)

Siiten pääsikin tekemään pellistä kannakkeita, joilla insertti on tarkoitus hitsata paikoilleen alkuperäisten kaarien lisäksi. Kummallekkin sivustalle tulee kaksi 10 cm pitkää kannaketta ja yksi 20 cm pitkä kannake. Hitsaan kannakkeet kiinni tässä sovitteluvaiheessa inserttiin, sitten hiekkapuhallus + maalaus, joten lopullisessa asennuksessa nuo tarvitsee hitsata vain auton kattorakenteisiin, eli insertin maalipinta ei pitäisi päästä palamaan ja eikä sadevesi ruostuttamaan inserttiä. Korin kattorakenteet pääsee noilta hitsauskohdilta ruiskuttamaan kotelosuojalla hitsauksen jälkeen. Hitsauksen jälkeen on tarkoitus vielä tiivistää koriliimalla korin ja insertin molemipien sivujen, takareunan ja etureunan saumat . Tiedä sitten tarvitaanko koriliiman tuomaa lisälujuutta, mutta pitäisi ainakin teoreettinen värinöiden mahdollisuus jäädä pois, ehkäpä ohjaamomeluun myös vaikutusta ja kosteuden pääsylle kattoverhoiluun. Alla kuva siitä millaisilla paloilla meinaan insertin kiinni hitsata korin kattorakenteisiin.


Kuva



Yksi ratkaista rasti on vielä nuo etureunan "syöksytorvet". Alunperin meinsin, että asennan torvet kylmästi palanmatkaa näkyville, jolloin lähdöt voisivat olla suoraan alaspäin ja letkun kiinnittäminen sikahelppoa. Vähän kuitenkin alkanut arpoa, että pitäisikö kuitenkin tehdä huomaamattomampi ratkaisu, jotta ei jää harmittamaan myöhemin. Toistaiseksi ainut syntynyt ajatus on sellainen, että teen niin lyhyet letkulähtöjen nysät tuohon inserttiin, jotta ne eivät tule tielle inserttiä paikoilleen nostaessa. Letkun kiinnitystä varten pitäisi sitten porata kattopeltiin reikä ja asentaa sitä kautta syöksytorvet paikoilleen. Lisätyötä tuosta tulisi, mutta kaippa sitä samalla pari lisäpaikkaa tinailisi... Alla olevassa kuvassa näkyy syöksytorven lähtöpaikkaan nakerreettu reikä. Löytyykö tähän kohtaan vaihtoehtoisia ratkaisuja kanssa harrastajilta?


Kuva



----------------
Moottoririntamalla tapahtunutta... Muutama osa tullut hankittua lisää, nokka-akseliksi päädyin kuitenkin kokeilemaan CB Performance Big Foot nokkaa vakio nokan sijaan. Näiden nokkien on netissä kirjoitettu olevan nostajapesille pahasta, mutta tiedä sitten nokka on kyllä pirun terävä, joten venttiilikoneiston liikkeissä varmaan esiintyy kovempia kiihtyvyyksiä. No, tuon vuoksi hommasin nokan kaveriksi CB:n kaksiosaiset kevyet nostimet.

Kuva



Kansi vaihtoehdoksi tuli myös hommattua CB:een 044 Pancitokset. Näissä on valmiina seetit isoimmille venttileille, pienempi tulpan kierre, suuremmat imukanavat ja ainakin mainosten mukaan lisää materiaalia tuomassa lujutta, mutta silti edelleen riittävästi aukoitus ilman läpipääsemiseksi. No, pitää katsoa mihin kansipähkäilyissä päätyy.


Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Enpä muista koska viimeksi sain viettää kaksi päivää Paten ääressä. Mutta nyt sain :)

Ensimmäinen homma oli hitsailla kattoluukkuinserttiin koriin kiinnitys kannakkeet paikoillee. Tuolta ne näyttävät pimeässä hiekkapuhalluspaikalla...

Kuva


Itse hiekkapuhallus ei mennyt putkeen. Kuten vähän osasin pelätä, keli oli liian kylmä ruuvikompuran käynnistämiseen. Yhdestä vaiheesta paloi heti 16A sulake ja pitkällisen pään raapimisen jälkeen hokasin, että pääkaapiltakin oli paukahtanut samasta vaiheesta 25A sulake. Tämän vuoksi oli sitten pakko oikoa alkuperäisestä suunnitelmasta ja puhalsin ja maalasin epoksilla vain ne alueet kattokourua, joissa oikeasti vettä kuuluisi sateella mahdollisesti olla.

Kuva


Maalin kuivuessa oli sitten hyvä lähteä sovittelemaan takapenkin paikkaa. Vaatimukset paikalle oli harvinaisen selvät:
1. Penkin pitää olla niin takana, että autossa pystyy seisomaan ja tähystämään kattoluukusta.
2. Penkin pitää olla niin edessä, että penkillä istuessa voi ottaa aurinkoa.
3. Punkaksi muuntuminenkin pitää jotenkin onnistua.
Alustavien mittausten perusteella tuollaisesta hiasen tjms. etumoottorisen bussin penkistä kyllä syntyy haluttu rakennelma. Tosin 25 cm pitkä kotelo pitää penkin alkuperäisille jalaksille tehdä konehuoneen ja pyöräkotelon välimaastoon. Ja tietysti juuri jonkinlaisen tukipalkin lävitse... No, ei tässä vaiheessa aleta hitsausta pelkäämään ;)
Alla olevasta istuma-asennon kuvasta penkki siis siirtynee 25 cm taaksepäin.

Kuva

Kuva



Päivän vaihduttua toiseksi ja epoksin kuivuttua, pääsi sitten hitsailemaan lopulta kattoinsertin kiinni. Sen verran oli virtaa ja vauhtia tekemisessä, että sisäpuolen kiinnikkeistä ei tullut otettua kuvaa laisinkaan. No, parin saksituntkin avaulla ja moneen kertaan venkslaamalla insertti meni suunnitellusti suunniteltuun paikkaan. Etupään viemäriputken vedin kuitenkin suoraan alaspäin ja unohdin suunnitelman alkuperäistyylisestä vedosta maksimoidakseni onnistumisen mahdollisuuden.

Itse kattopellin hitsasin miljoonalla mig-pisteellä ja istuvuus oli hyvä lukuunottamatta aivan kulmia. Niissä olin painanut insertin pintapeltiä liikaa alaspäin limittäissauman tekoa valmistellessa. No, ei ongelmaa tuohon suuntaan. Hitsattua sai kuitenkin kiinni ja tinalla oli helppo täyttää nuo montut.

Kuva

Kuva


Pientä vetelyä sain aikaiseksi poikittaissaumoja tinatessa, joten hiukan pitää pakkeloimalla hakea viimeisen täytön lisäksi muodon korjausta noiden poikittaiskuhmujen kohtiin.

---------

Seuraavaksi sitten takapenkin vaatimat hitsailut ja vaihdelaatikon kiinnityskorvakon teko. Sitten pitääkin paja tyhjätä muille tapauksille ja Pate jää odottamaan lämpöisempiä kelejä. Tarkoitus oli saada Pate jo syksyllä kotitalliin sähköjen, jarrujen ja sisustan arki-iltaväkästelyn kohteeksi, mutta tuo luukku taisi pidentää projektiaikataulua vuodella :|
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mutta onhan se komea vaikka työläs olikin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

ketsa kirjoitti: Maalin kuivuessa oli sitten hyvä lähteä sovittelemaan takapenkin paikkaa. Vaatimukset paikalle oli harvinaisen selvät:
1. Penkin pitää olla niin takana, että autossa pystyy seisomaan ja tähystämään kattoluukusta.
2. Penkin pitää olla niin edessä, että penkillä istuessa voi ottaa aurinkoa.
3. Punkaksi muuntuminenkin pitää jotenkin onnistua.
Tummat lasit vielä, niin siinähän on speksit just niinkuin Horst aikanaan suunnittelikin, aikoessaan lähteä naturistien suosimalle leirintäalueelle... ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Osku -> Juuri noin, hieno on, mutta toista tuskin tulee tehtyä.

DJSigma -> Mä aattelin käyttää imukuppikiinnitteisiä ikkunoiden lämpöeristetä tuohonkin tarkoitukseen :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvä siitä tulee! Hienosti sopii kyllä penkki tuohonkin 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kyllä, hyvä tulee hetekastakin. Erityisesti se, että leveys osui olemaan just passeli, oli iloinen yllätys. Pelkäsin, että tuo t4 multivanin jakkara olisi liian leveä. Toiselta puolelta puuttunut koriin kiinnitettävä jalas löytyi halvalla puolasta. Oli tosin tietysti saman puoleinen, kuin jakkaran mukana tullut, joten toviksi oli rälläköintiä ja hitsaamista siinäkin, jotta muuttui peilikuvaksi :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pientä puuhastelua tämän ääressä...

Hetekan kiinnityksiä varten vahvistin lattiaa 1,5 mm sinkityllä pellillä ja tein suunnitellut aukot jalaksille. Aikalailla tasan 25 cm oli mahdollista tuota koteloa jalaksille tehdä, poskipalat hetailin paikoillen, mutta tekemistä on vielä ennen kuin nui kotelot ovat tiiviit ja veden pitävät :)
Tuo 25 cm on hiukan liian vähän sille, että penkki tulisi siihen kohtaan, missä se tehtaan bussissa on, mutta tuo ei suoranaisesti haittaa mitään - saa hiukan enemmän tavaratilaa peräosastolle. Alkuun ajattelin, että rajoitan sänkyasennon täsmäämään tuohon konetilan pattiin, mutta toisella ajattelukierroksella tulin eri ajatuksiin. Jos kuitenkin antaisi sänkysennon olla siinä missä se on ja tekisi pienen välihyllyn sängyn ja konehuoneen patin väliin. Tuolloin tavaratilan pohja olisi täyspituinen myös penkki pystyssä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Rötväämispuolen jälkeen oli hyvä keskittyä istumiseen. Aikani funtsittuni ja jonkin verran mittailuja ja pahvimalleja väkästeltyäni, päädyin tekemään tälläisen kalikan.

Kuva

Kuva


Kiinityskohtaa piti miettiä rauhassa ja moneen kertaan, mutta lopulta uskoin löytäneeni paikan, johon tehdä tason kalikkani kiinnitystä varten ja mihin hitsasin stoppari-lukituspalan kiinni. Hyvin toimii, vielä pitäisi ehtiä tekemään peilikuva toiselle puolelle ja viimeistellä ensimmäisen kiinnityssaumat.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Projekti piti lykätä pajasta pois pariksi päiväksi, joten pihalla pääsi kokeilemaan aurinkokaton toimintaa. Hyvin osasi aurinko möllöttää sisälle :)

Kuva



Tänään pääsi lykkäämään projektin takaisin sisälle ja nostamaan voimalinjan auton alle. Tuosta pitää sitten jatkaa ensi kerralla...

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Taputan täällä käsiäni. Loistavaa menoa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo on varsin hyvä idea, että jätät penkin edemmäs. Siitähän saa varmaan säilytystilaa myös penkin alle, jos sinne ei ole jotain ylläriä vielä tulossa. Nuo selkänojan kiinnikkeet on alkuperäistä järeämmät, nehän on vaan sellaiset U-raudat. Samalla yllätys huomata että T3 on noin paljon leveämpi sisältä tuosta kohtaa mitä T4.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin