Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Kaverilla on T5 vm.05 jossa järkky dieselvero ja nyt ois tarkoitus pienentää verot.

Tuotu maahan pakuna ja muutoskatsastettu 9h henkilöautoksi ja nyt siis pakuksi takas joten siinä varmaan ei ongelmaa mut onko vielä sen jälkeen mahdollista muuttaa takas henkilöautoksi ilman uusia veroja eli vanhoilla maksuilla selviää?

Vielä sen verran et onko jälleenmyynti arvo henkilöautona parempi mut pakuna helpompi myydä?
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Saa katsastettua takaisin henkilöautoksi ilman autoveroja kun on kerran jo henkilöautona ollut, muutoskatsastus pitää tietenkin suorittaa.

Tuohon myyntiin hankala sanoa, aina tahtoo tulla kahta vasemman jalan kumpparia vaihdossa kun jotain myy.

Tuohan on mahdollista myös muuttaa täyden veron matkailuautoksi kerran henkilöautona ollut.. Tällöin on pakettiauton ajoneuvovero
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Wolkkariman kirjoitti:Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Ei ole verollisen matkailuauton osalta mikään muuttunut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

TT| kirjoitti:
Wolkkariman kirjoitti:Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Ei ole verollisen matkailuauton osalta mikään muuttunut.
Katsotaan mitä katsastussetä sanoo ensiviikon lopulla kun tarjoan heille autoverovapaana maahan tuotua 1990 mallista tölkkiä muutettuna retkeilykäyttöön.Verothan siitä maksuun tulee mutta kuinka suuret? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta.Minkälaista joulubonusta mahdan odottaa verottajalta? No sittenpähän nähdään oikeasti, onko mikään muuttunut?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos jotain tulee, niin ei taida tälle joululle ainakaan ennättää
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

umpikalsari kirjoitti:
TT| kirjoitti:
Wolkkariman kirjoitti:Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Ei ole verollisen matkailuauton osalta mikään muuttunut.
Katsotaan mitä katsastussetä sanoo ensiviikon lopulla kun tarjoan heille autoverovapaana maahan tuotua 1990 mallista tölkkiä muutettuna retkeilykäyttöön.Verothan siitä maksuun tulee mutta kuinka suuret? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta.Minkälaista joulubonusta mahdan odottaa verottajalta? No sittenpähän nähdään oikeasti, onko mikään muuttunut?
Ei varmaan katsastusmies ota veroihin mitään kantaa, ainoastaan tarkistaa että täyttää täydenveron matkailuauton vaatimukset ja suorittaa muutoskatsastuksen.
Itse selvittelin kesällä trafilta ja verottajalta tuota ''jäännösveron'' suuruutta, mutta eivät mitään siihen osanneet sanoa. Pompottelivat vastuuta keskenään, mutta sen verran sain irti että menee nykyisen markkina-arvon mukaisesti eli vero voi olla kaikkea 10-1000€ väliltä.. Jokatapauksessa tuon ajattelin silti tehdä, kun ajoneuvoverossa kuitenkin se 500€/vuosi eroa niin jos meinaa autoa +2v pitää niin tulee jo halvemmaksi.
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

umpikalsari kirjoitti:
TT| kirjoitti:
Wolkkariman kirjoitti:Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Ei ole verollisen matkailuauton osalta mikään muuttunut.
Katsotaan mitä katsastussetä sanoo ensiviikon lopulla kun tarjoan heille autoverovapaana maahan tuotua 1990 mallista tölkkiä muutettuna retkeilykäyttöön.Verothan siitä maksuun tulee mutta kuinka suuret? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta.Minkälaista joulubonusta mahdan odottaa verottajalta? No sittenpähän nähdään oikeasti, onko mikään muuttunut?
kyselin trafilta tuossa vajaa kuukausi sitten miten tuo menee. mulla on matalaveroisena henkilöautona uutena rekisteröity ja nyt pakettiautoksi muutettu. koska tuo on ollut uutena matalaveroinen auto pitää siitä enää maksaa 27.6% veroa ajoneuvon arvosta. itsellä on syncro johon ei matkailuautoksi vertailukohtaa löydy helposti joten he kuulema keksivät kyllä autolle arvon ja veron määrän.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

ossiwho kirjoitti: kyselin trafilta tuossa vajaa kuukausi sitten miten tuo menee. mulla on matalaveroisena henkilöautona uutena rekisteröity ja nyt pakettiautoksi muutettu. koska tuo on ollut uutena matalaveroinen auto pitää siitä enää maksaa 27.6% veroa ajoneuvon arvosta. itsellä on syncro johon ei matkailuautoksi vertailukohtaa löydy helposti joten he kuulema keksivät kyllä autolle arvon ja veron määrän.
Ihanko tosiaan noin sanoivat? Ja saitko tuon kirjallisena, ja jonkun nimi alla?
Sillä ihmettelen, koska tähän asti kaikki vastaukset on olleet ettei M1G alennettuja veroja oteta huomioon vaan saman verran menee olipa aihio N1 tai M1G. Foorumillakin on tosin tapauksia, joissa mitään veroa ei ole koskaan tullut. Mutta se voi johtua jostain tiedosta, joka auton tiedoissa on, mutta ei ole konttorilla näkynyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

TT| kirjoitti:
ossiwho kirjoitti: kyselin trafilta tuossa vajaa kuukausi sitten miten tuo menee. mulla on matalaveroisena henkilöautona uutena rekisteröity ja nyt pakettiautoksi muutettu. koska tuo on ollut uutena matalaveroinen auto pitää siitä enää maksaa 27.6% veroa ajoneuvon arvosta. itsellä on syncro johon ei matkailuautoksi vertailukohtaa löydy helposti joten he kuulema keksivät kyllä autolle arvon ja veron määrän.
Ihanko tosiaan noin sanoivat? Ja saitko tuon kirjallisena, ja jonkun nimi alla?
Sillä ihmettelen, koska tähän asti kaikki vastaukset on olleet ettei M1G alennettuja veroja oteta huomioon vaan saman verran menee olipa aihio N1 tai M1G. Foorumillakin on tosin tapauksia, joissa mitään veroa ei ole koskaan tullut. Mutta se voi johtua jostain tiedosta, joka auton tiedoissa on, mutta ei ole konttorilla näkynyt.

kirjallisesti en saanut :D aluksi puhuivat 30% veroseuraamuksista mutta lupasi tarkistaa mikä olisi matalin vero, jolloin tippui muutaman prosentin.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

TT| kirjoitti:
Wolkkariman kirjoitti:Eiks kesällä noi säännöt muuttuneet p.. et tota ei matkailuautoksi enää helpolla saa :x
Ei ole verollisen matkailuauton osalta mikään muuttunut.
Kävin ohimennen eilen konttorilla kyselee mahdollisuudesta ku otteessa lukee ;

Rajoitukset: Autoverovapaus
,tuotu maahan av.pyk. 23 pakuna vaikka on M1/Henkilöauto.

Setä katteli otetta ja totes et LTJ-426.... on pakun.

Kehotti soittaan Trahviin ettei tuu ylläriä ku hää ei osannu sanoa.

Mites on meneekö Matkailuautoksi?

Tässä aiheesta lisää toisaalta;

"Vaihtoehto 1
MAKSETAAN autosta AUTOVERO, rakennetaan sänkymahdollisuus, keittomahdollisuus sekä säilytyslaatikko ja muutoskatsastetaan matkailuautoksi.

Vaihtoehto 2
Auto tuodaan VEROTTOMANA, rakennetaan riittävän korkea kattokorotus sisäkorkeuden täyttämiseksi + kaikkia muut vaatimukset."

"Kysymys paremmin perillä oleville. Saako auton muutettua retkeilyautoksi ilman 1.9m korkeusvaatimsta. Kyseessä T5 kombi joka rekisterissä 5 paikkainen henkilöauto. Otteen erikoisehdoissa ja huomautuksissa suraavasti:
katsastuksen rajoitukset
Autoverovapaus: Tuotu maahan autoverolain 23 pykälänmukaisena pakettiautona ja muutettu henkilöautoksi.
Toisella sivulla:Muutoskatsastus, autoverolain 63 pykälän 2 momentti sovellettavissa.

Tonnin verot ei oikeen nappaa..

E:itse itselleni vastaten, uuden autoveroon vaikuttaa korkeus,jos henkilöauton vero jo maksettu voidaan muuttaa retkeilyautoksi alennetulla verolla."

Mitäköhän toi "alennetulla verolla" oikein tarkoittaa?

https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=148548

https://www.trafi.fi/filebank/a/1386770 ... ksiin_.pdf
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Taitaa kaikissa 2wd busseissa lukea että tuotu maahan pakettiautona.

Liittyy sen ajan verokikkailuun, että sisusta tehtiin sen jälkeen suomessa ja sitten vasta verotettiin henkilöautoksi. Näin ei tarvinnut takapenkeistä/verhoilusta maksaa sen ajan autoveroa (taisi olla luokkaa 100%).
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

^Juurikin noin, eikä sitä saa otteesta sotkemasta pois mitenkään.
Eli nuilla tiedoilla saat tehtyä autostasi verollisen matkailuauton ilman autoveron maksua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

TT| kirjoitti:^Juurikin noin, eikä sitä saa otteesta sotkemasta pois mitenkään.
Eli nuilla tiedoilla saat tehtyä autostasi verollisen matkailuauton ilman autoveron maksua.
Ok, hyvä juttu.

Eiks tossa ole sekin puoli hyvää et jos "Matkailuvarustus" on pois tilapäisesti esim; muutossa ja jää katsastusratsiaan niin ei tule veroseuraamuksia :P
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kuinka monta istum paikkaa on mahdollista saada verolliseen matkailu autoon. eli voiko tehdä täyden 9 paikkasen rokki sängyllä ja keittimellä?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Osku kirjoitti:Kuinka monta istum paikkaa on mahdollista saada verolliseen matkailu autoon. eli voiko tehdä täyden 9 paikkasen rokki sängyllä ja keittimellä?
Jos kantavuus riittää niin kyllä, 1+8 maksimi. Ja tietenkin jos sisustusratkaisu antaa myöten.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itse ajattelin ihan orgiksen näköistä sisustaa jossa tain penkki rivi rokkina ja keskimmäinen selkä meno suuntaan. Oliko jotain vaatimuksia että sänky ja keitin pitää olla yhtäaikaa käytössä koska ilman sänkyä vois olla seinä pöytä ja keitin ja kun ne pakkaa pois olis rokki sänky. Kun keittimen pistää piiloon niin olis normaalin pikku bussin näköinen.
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

Nykyisin digitoivat (lomake c510) noi muutokset eli minunkin kinneristä ottivat sisustusratkaisuja monta valokuvaa, joten eipä niitä sisustuksia kannata jälkikäteen muutella.Valokuvat takapenkistä istuimena sekä sängyksi muokattuna.Luulisin ysipaikkaiseksi matkailuautoksi ei helpolla muutettua saa koska pitää olla sitä säilytystilaa sekä se kiinteästi asennettu keittomahdollisuus.Sähköt tein sisälle niillä Defan valmiilla piuhoilla koska se liesi tarvitsee sähköt :D :D :D Meillä ei tule ikinä enää käytössä olevan mutta mukanaan sitä tarvitsee raahata.Mites muuten nyt kävi ton nopeuden suhteen kun on matkailuauto? Pitääkö takana olla satasen merkki vai saapiko huristella huippunopeutta (oliko se 122km/h)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei tarvitse olla keitin ja makuupaikat yhtä aikaa käytössä, mutta samasta asuintilasta saavutettavissa kaikki varusteet. Tarkoittaa esim ettei keitin voi olla takakontissa niin että sinne pääsee vain takaluukusta.
Nyt en ole varma missä kohtaa lakimuutos on menossa, mutta tällä hetkellä T3 matkailuauto taitaa olla aina 80km/h. 100 km/h vaatisi ABS+vähintään kuskin airbag. Viimeisin mitä muistan kuulleeni on että 1.1.2019 lakimuutos poistaisi nuo ajoneuvoryhmän mukaiset rajoitukset.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Diesel henkilöauto/bussi pakuksi.

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Tere.

Näyttää siltä et tää ketjun aloittaja auto rekataan Matkailuautoksi.

Keittolevy, kaappi ja sängyn pohjalevy löytyy hyllystä :P

Tarkoitus olisi et pelkääjän penkin alle keittolevy ,
pohjalevy 3,meen osaan saranoilla nivelöitynä ja sijoitettuna kaapin ja penkin väliin ku ei nukuta.

Patjaa ei vielä hommattu ku ei tietoo millainen vaaditaan kattastukessa, pitääkö olla vaikka petari vai kelpaako Sparta-tyyli et pelkkä levy ja penkin alla makuupussit+makuualustat :roll: ?
Vastaa Viestiin