200 ja 300 TDI manuaalivaihteisten pumput, kuvasta näkee kyllä onko AAZ-pumpun näköinen vaijerilla toimiva vai sähköpumppu, eli saman näköinen kun 1Z alkuperäinen.jolkkon kirjoitti:Mitkä kaikki Land Roverin pumput käyvät suoraan? Niistä on vissiin eri malleja ja koodeja viljalti.
Raisa, ryssänsininen doppeli
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos. Eli Manuaalivaihteisuus = vaijerikäyttöinen.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Tilasin Land Roverin pumpun Ebayn kautta Englannista. Pumppu on vasta tulossa, joten sitä odotellessa mietiskelen tässä turboon liittyviä kysymyksiä.
Onko mahdollista ottaa nykyisestä AAZ:sta suoraan imari-pakari-turbo-pakosarjayhdistelmä? Minulla on joku pieni Garretin turbo joka on vissiin siitä T4 korisesta 1.9td (68hv) koneesta. Rajoittaako paketti jotenkin 1Z-koneen mielettömiä voimavaroja vai onko siinä jokin muukin tekninen ongelma?
Entäs jos tekisin perushyvän toisilla osilla? Mikä imari, mikä pakosarja, mikä turbo? Antakaa vinkkejä kohtuullisesti hankittavista osista niin voisin alkaa niitä metsästämään.
Olen kiitollinen kommenteistanne ja keskusteluista. Ilman teitä ajaisin Avensiksella ja keräilisin postimerkkejä!
Onko mahdollista ottaa nykyisestä AAZ:sta suoraan imari-pakari-turbo-pakosarjayhdistelmä? Minulla on joku pieni Garretin turbo joka on vissiin siitä T4 korisesta 1.9td (68hv) koneesta. Rajoittaako paketti jotenkin 1Z-koneen mielettömiä voimavaroja vai onko siinä jokin muukin tekninen ongelma?
Entäs jos tekisin perushyvän toisilla osilla? Mikä imari, mikä pakosarja, mikä turbo? Antakaa vinkkejä kohtuullisesti hankittavista osista niin voisin alkaa niitä metsästämään.
Olen kiitollinen kommenteistanne ja keskusteluista. Ilman teitä ajaisin Avensiksella ja keräilisin postimerkkejä!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Molemmat vaihtoehdot on ihan mahdollisia, ensimmäisessä miinuksena tosiaan järkevät tehot siinä vakion 90hv paikkeilla.
Parempi vaihtoehto olisi laittaa sinne vaikkapa se TDI koneen vakio, sinulla kun oli jo AAZ 3-pulttinen pakosarja, niin siihen vaan välilaippa ja turbo siihen. Tätä on käytetty jo ainakin viidessä (osasinkohan laskea) foorumilla esitellyssä TDI-swapissa, jotenkin siis toimivaksi todettu. Jos haluaa optimoida koneen hengitystä, niin PD130/150 koneen imusarja ja tottakai välijäähdytin kannattaa laittaa. Takavedossa helppo paikka vaikkapa vaihdelaatikon päälle. Tuosta imusarja löytyy versiot niin lähtö eteen kuin taaksekin päin.
Parempi vaihtoehto olisi laittaa sinne vaikkapa se TDI koneen vakio, sinulla kun oli jo AAZ 3-pulttinen pakosarja, niin siihen vaan välilaippa ja turbo siihen. Tätä on käytetty jo ainakin viidessä (osasinkohan laskea) foorumilla esitellyssä TDI-swapissa, jotenkin siis toimivaksi todettu. Jos haluaa optimoida koneen hengitystä, niin PD130/150 koneen imusarja ja tottakai välijäähdytin kannattaa laittaa. Takavedossa helppo paikka vaikkapa vaihdelaatikon päälle. Tuosta imusarja löytyy versiot niin lähtö eteen kuin taaksekin päin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos kommentista TT|. Näinhän se asia varmasti onkin.
Kysyisin vielä ennen turbo-sekoilua yhden kysymyksen apuakselista. (Kuva alla, mutta nuoli ei taida kyllä muuta kuin sekoittaa...)
Hihnan poistettuani tunnen hihnapyörässä klappia akselin suunnassa (pituussuunta). Välystä ei tunnu toiseen suuntaan (radiaalinen).
Kysymys kokonaisuudessaan kuuluu näin:
-Onko käsillä tuntuva klappi liikaa? Paljon on liikaa?
-Miten sen saa korjattua avaamatta konetta vai edes saako?
-Miten välys oirehtii koneen käydessä?
Kiitos jo etukäteen!
Kysyisin vielä ennen turbo-sekoilua yhden kysymyksen apuakselista. (Kuva alla, mutta nuoli ei taida kyllä muuta kuin sekoittaa...)
Hihnan poistettuani tunnen hihnapyörässä klappia akselin suunnassa (pituussuunta). Välystä ei tunnu toiseen suuntaan (radiaalinen).
Kysymys kokonaisuudessaan kuuluu näin:
-Onko käsillä tuntuva klappi liikaa? Paljon on liikaa?
-Miten sen saa korjattua avaamatta konetta vai edes saako?
-Miten välys oirehtii koneen käydessä?
Kiitos jo etukäteen!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jos klappia on paljon tuossa ylös-alas -suunnassa, niin apuakselin laakeri(t) voi olla väljät. Pidemmän päälle se voi koneen käydessä päästää öljynpaineet pois. Ainakin tuon hihnapyörän puoleisen laakerin saa vaihdettua enempää konetta avaamatta. Just nyt ei muistu mieleen miten tuo toisen pään laakeri vaihtuu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Liike on vain pituussuuntainen, joten annanko vain olla?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Haluaisin vielä tarkennuksen turbo-asiaan. Mitä tarkoitat TDI:n vakiolla? Eikös se ole muuttuvasiipinen, joka vaatii yhtä ja toista anturitietoa? En vissiin ihan pysynyt kärryillä!
TT| kirjoitti:Molemmat vaihtoehdot on ihan mahdollisia, ensimmäisessä miinuksena tosiaan järkevät tehot siinä vakion 90hv paikkeilla.
Parempi vaihtoehto olisi laittaa sinne vaikkapa se TDI koneen vakio, sinulla kun oli jo AAZ 3-pulttinen pakosarja, niin siihen vaan välilaippa ja turbo siihen. Tätä on käytetty jo ainakin viidessä (osasinkohan laskea) foorumilla esitellyssä TDI-swapissa, jotenkin siis toimivaksi todettu. Jos haluaa optimoida koneen hengitystä, niin PD130/150 koneen imusarja ja tottakai välijäähdytin kannattaa laittaa. Takavedossa helppo paikka vaikkapa vaihdelaatikon päälle. Tuosta imusarja löytyy versiot niin lähtö eteen kuin taaksekin päin.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Muuttuvasiipinen on vaan 110HV versiossa, tuossa sulla on ihan tavallinen hukkaporttiahdin. Sen ohjaamiseen tarvitset vaan sopivan paineventtiilin, jolla säädät maksimin ahtopaineen haluamaksesi. Kuten on tehty Maire, Armi jne.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
TDI:n oma turbo on kyllä niin väljän oloinen että sitä en ajatellut laittaa. Hankin mieluusti uuden, joka soveltuisi tuohon käyttöön ja supertehoja en siis ole etsimässä.
Jos jollain on sopiva linkkivinkki soveltuvaan turboon niin vinkit otetaan vastaan. Minulla on TDI:n oma pakosarja, kuten myös AAZ:n kolmio ja sellainen vinoneliö jostain koneesta.
Jos jollain on sopiva linkkivinkki soveltuvaan turboon niin vinkit otetaan vastaan. Minulla on TDI:n oma pakosarja, kuten myös AAZ:n kolmio ja sellainen vinoneliö jostain koneesta.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jos se nykyinen turbo aazin kyljestä tuntuu ehjälle, niin laita se. Laitat myöhemmin sitten jotain muuta, jos siltä tuntuu ja voimaa kaipaa enemmän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Raisan TDI etenee
TDI:n perushuolto etenee mukavasti.
Tehty:
-Kytkin kaikkieen uutta
-Kaikki mahdolliset stefat uutta
-Venttiilikopan ja öljypohjan tiivisteet uusia
-AAZ:n pumpputeline asennettu ja pelti suurennettu Land Roverin pumpulle.
-Jakopään hihna kaikkine releineen uusittu
-Hehkut uusittu
-Laturin hihnapyörä uusittu
-Uusi hehkusilta hankittu*
Tekemättä:
-Säädettävä hihnapyörä on vielä koneistajalla
-Öljynlauduttimen pesu ja asennus
-Vesipumppu (ostettu on)
-Lohkoon tulppa vanhalle öljyn paluulle.
Tilasin uuden hehkusillan*. Kuva alla.
Miten tuo pitäisi kytkeä AAZ:n perinteisen hehkukiskon paikalle? Tuossa on kaksi johtoa, eli mitä häh? Totteleeko tuo Tölkin vakiohehkutusta virta-avaimesta? Voitteko auttaa?
-
Tehty:
-Kytkin kaikkieen uutta
-Kaikki mahdolliset stefat uutta
-Venttiilikopan ja öljypohjan tiivisteet uusia
-AAZ:n pumpputeline asennettu ja pelti suurennettu Land Roverin pumpulle.
-Jakopään hihna kaikkine releineen uusittu
-Hehkut uusittu
-Laturin hihnapyörä uusittu
-Uusi hehkusilta hankittu*
Tekemättä:
-Säädettävä hihnapyörä on vielä koneistajalla
-Öljynlauduttimen pesu ja asennus
-Vesipumppu (ostettu on)
-Lohkoon tulppa vanhalle öljyn paluulle.
Tilasin uuden hehkusillan*. Kuva alla.
Miten tuo pitäisi kytkeä AAZ:n perinteisen hehkukiskon paikalle? Tuossa on kaksi johtoa, eli mitä häh? Totteleeko tuo Tölkin vakiohehkutusta virta-avaimesta? Voitteko auttaa?
-
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Sinä on vaan kaksi ohuempaa johtoa yhden paksumman sijasta
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Mikä hihnapyörä sulla on tulossa, jos vaatii koneistusta?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Säädettävä hihnapyörä VAG-koodilla, mutta koneistusta vaatii se välipala millä pumppu kiinnittyy LR:n kartioon. Koneistaa pitää sopiva syvyys ja keskitys. Joku toinen hihnapyörä olisi varmaan sopinut paremmin, mutta lähipiirissä oli tuotteita rajoitetusti.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Eli siis uudemman TDI-hihnapyörä, mutta olet sovittamassa sitä LR-keskiöön? Eikö pyörän mukana tullut keskiötä? Se kun olisi suoraan sopiva.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Minulla on "joku" VAG:n säädettävä hihnapyörä, mutta se ei ihan mene alkuperäiseen LR-pumpun keskiöön. Kartio sopii, mutta ulkopuolen keskiö on väärän kokoinen (Hihnapyörässä iso reikä, LR:n keskiössä pienempi). Kuvaa ei ole nyt koska osat ovat jo koneistajalla. Toki on mahdollista hankkia TT|:n mainitsema "oikeanlainen" hihnapyörä. Jos sellainen on jollain hyllyssä niin haluan ostaa sen ehdottomasti.
Onkohan tämä oikea koodi? VAG 038130111 ja sopiva kirjain perään?
Onkohan tämä oikea koodi? VAG 038130111 ja sopiva kirjain perään?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Akselin suuntainen välys ei haittaa apuakselissa mutta säteen suuntainen ei ole hyvä. Uusia laakereita siihen ei tahdo enään nykyään oikein löytää vaan ns.raaka-aihioita joista pitää koneistaa sopivat.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Löytyy kyllä valmiiksi konestettuja laakereita, mutta maahantuojan (Koivunen?) kuvastossa ne on lueteltu venttiilikoneiston osiksi, vaikeuttaa löytämistä. Lisäksi spareto.fi sivulta löytyy tuote 85958604, joka on jomman kumman pään laakeri, luultavasti ulompi joka on yleensä kuluneempi.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Minkähänlainen homma olisi vaihtaa peltisten jäähdytysputkien tilalle muoviset? Pitääkö paljonkin aukkoja rälläköidä isommaksi? Mitä muuta? Onko joku major-tason probleemi tiedossa?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96