Raisa, ryssänsininen doppeli
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos Sinky tekstistä! Pari lisäkysymystä:
1) mistä ostit Behr-jäähdyttimen
2) millä koodillä on WBX:n syylärin lämpöanturi? Sekö käy ihan suoraan ilman kikkailua?
1) mistä ostit Behr-jäähdyttimen
2) millä koodillä on WBX:n syylärin lämpöanturi? Sekö käy ihan suoraan ilman kikkailua?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Termostaatinhan saa myös 80c asteisena ja molemmat thermari ja syyläri tuli busschmiedeltä
https://busschmiede.de/shop/T3-Motorwas ... hr-Hella_1
https://busschmiede.de/shop/T3-WASSER-K ... schalter_1
https://busschmiede.de/shop/T3-Motorwas ... hr-Hella_1
https://busschmiede.de/shop/T3-WASSER-K ... schalter_1
Home is where you park it.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Oliko öljynpaineet hyvät? koska mootorit saadessaan laakerivian voi alkaa lämmetä aika hyvin. Kokemuksia niin JX koneesta josta hetkeä myöhemmin tuli reikä kylkeen kuin myös triumpin koneesta mistä päittäisblaakeri oli luikahtanut pois ja kampura ja lohko oli suorassa kosketuksessa (syynä trumpan ongelmoon oli jumittanut kytkimen työ sylinteri johon oli jääny tiukkaus joka aiheutti jatkuvaa pientä kantoa kytmelle josta päittäis laakeri ei tykännyt). En maalaile pirua seinälle mutta yksi ikävämpi vaihtoehto jonka voi pitää mielessä lämpö ongelmaa haarukoidessa.
Toinen vaihtoehto on että joku on ajellut autoa pitkään pelkällä vedellä ja lohko on ruostunut ja se ruoste on tukkinut jäähdytintä. Myös kaiken mailman jäähdyttimen paikkaus aineet myös tukkii jäähdytin järjestelmää ja loppu tulemana voi olla myös jäähdyttimen tukkeutuminen.
Kyllä normi mootorin tulisi toimia tehtaan osilla suoraan ja usein jos ei ratkea on merkki syvemmistä ongelmista esim tukkeutunut syylari sökö vesi pumppu laakerivika jumiva termari jne. Veneen mootorin jouduin juuri sitruuna hapottamaan jotta sain ruosteet pois lohkosta jonka jälkeen lämmöt putos. Painotan tässä että hapotuksen voi tehdä mootoreihin jotka ovat rautaa ja en suosittete tekemään mootoreihin missä esim alukansi koneisiin koska happo on lian agressiivista alumiini osille vesi pumput kannet ja nuo osat voi ohentua liikaa (näitähän Volkarin koneet on). huomiona vain missä ongelma voi olla ja mistä tiedän. Veneen mootorin lämpö ongelmat katos heti hapotuksen jälkeen. Kyseessä oli Penta 2002 kone.
Toinen vaihtoehto on että joku on ajellut autoa pitkään pelkällä vedellä ja lohko on ruostunut ja se ruoste on tukkinut jäähdytintä. Myös kaiken mailman jäähdyttimen paikkaus aineet myös tukkii jäähdytin järjestelmää ja loppu tulemana voi olla myös jäähdyttimen tukkeutuminen.
Kyllä normi mootorin tulisi toimia tehtaan osilla suoraan ja usein jos ei ratkea on merkki syvemmistä ongelmista esim tukkeutunut syylari sökö vesi pumppu laakerivika jumiva termari jne. Veneen mootorin jouduin juuri sitruuna hapottamaan jotta sain ruosteet pois lohkosta jonka jälkeen lämmöt putos. Painotan tässä että hapotuksen voi tehdä mootoreihin jotka ovat rautaa ja en suosittete tekemään mootoreihin missä esim alukansi koneisiin koska happo on lian agressiivista alumiini osille vesi pumput kannet ja nuo osat voi ohentua liikaa (näitähän Volkarin koneet on). huomiona vain missä ongelma voi olla ja mistä tiedän. Veneen mootorin lämpö ongelmat katos heti hapotuksen jälkeen. Kyseessä oli Penta 2002 kone.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos Osku ajatuksistasi!
Öljynpaineet ovat ihan hyvät. Niiltä osin kone näyttäisi toimivan.
NT2K:ssa hämmästeltiin isolla porukalla letkujen suhdetta jäähdyttimeen (toimivissa autoissa) ja tänään heti kotiin päästyäni vertasin niitä omaan (toimimaton) ja näyttäisi ne olevan samalla tavalla.
Jäähdytin on upouusi, joten ruosteessa se ei vielä ole. Vaihdan jäähdyttimen lähipäivinä jokatapauksessa vanhaan, joka on kuitenkin alkuperäinen Hella-Behr ja toimivana autosta poistettu. Nyt autossa oleva jäähdytin on joku halppis pilipali.
Jos jäähdyttimen vaihto ei auta, niin sitten pitää purkaa kone pois ja alkaa etsiä vikaa kunnostetusta kannesta, tai kuten kirjoitit, tukkeutuneesta lohkosta.
Wish me a good luck!
PS. Olipas mukava nähdä Tölkkifoorumi tuttuja ihan livenä eikä vain nimimerkkien takana.
Öljynpaineet ovat ihan hyvät. Niiltä osin kone näyttäisi toimivan.
NT2K:ssa hämmästeltiin isolla porukalla letkujen suhdetta jäähdyttimeen (toimivissa autoissa) ja tänään heti kotiin päästyäni vertasin niitä omaan (toimimaton) ja näyttäisi ne olevan samalla tavalla.
Jäähdytin on upouusi, joten ruosteessa se ei vielä ole. Vaihdan jäähdyttimen lähipäivinä jokatapauksessa vanhaan, joka on kuitenkin alkuperäinen Hella-Behr ja toimivana autosta poistettu. Nyt autossa oleva jäähdytin on joku halppis pilipali.
Jos jäähdyttimen vaihto ei auta, niin sitten pitää purkaa kone pois ja alkaa etsiä vikaa kunnostetusta kannesta, tai kuten kirjoitit, tukkeutuneesta lohkosta.
Wish me a good luck!
PS. Olipas mukava nähdä Tölkkifoorumi tuttuja ihan livenä eikä vain nimimerkkien takana.
Viimeksi muokannut jolkkon, 24.07.2018 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Niin se yksi letku muuten JX sarjasta pitää olla kuristettu eli siinä paisarin haarassa pitää olla kuristin. eli tarkista muuten että toisesta paisarin letkusta löityy tuo jos ei niin sitten lämpee varmasti koska vedet oikasee jäähdytimen ohi paisarin kautta. Nimi merkillä itsekin kerran tuohon mokaan astunut kun letku hajos ja kasasin leegoista uuden. ALH tölkissä kun ei voinut käyttää orgis letkuja kun lähdöt vähän eri paikoissa ja paisari myös niin tein omat haarat jossa tuo kuristus tehty haaraan hitsatulla prikalla. En tiedä miksi volkkari on laittanut niin ison letkun paisarille että ne on joutunut rakentaa sen sisään kuristimen mutta epäilen että ilmauksen helpotamiseksi.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Alkuperäisisä letkuissa tuo kuristus on on osa letkua jotkut tarvike valmistajat ovat saattaneet unohtaa tuon epä huomionssa. Tuon näkee kun ottaa letkun käteen ja katsoo paksusta letkusta sisään huomaa että n.30mm letku on haaran pääsä vain n.12mm reijällä. Sen tuntee myös letkua painelemalla tukevampana kohtana haarassa.
Raisan sydämensiirto (TD -> TDI)
Nyt loppuu AAZ:n ongelmat. Ne vaihdetaan kaksi kertaa suurempiin TDI-ongelmiin!
NT2K:ssa Somerolla kohtalotovereiden kanssa keskustellessa ajatus TDI-projektista vahvistui. Tänään se realisoitui Passatin hankkimisella.
Luovuttaja on Passat 1,9TDI vm -96. Myyjä ei tiennyt autosta kerrassaan mitään, joten historia on vain arvailua. Auto toi kotiin 30km laillisesti (kats kesäkuussä 2018) ja kulki varsin mukavasti.
Koneena lienee 1Z? Kone on poikittain, ei ABSeja, ilmastointia, mutta ohjaustehostin on. Mitään lippua, lappua tai huoltokirjaa ei ole. Missähän farkkupassatissa on se tarra jossa on moottorikoodi ja varusteet? Kontissa sitä ei näkynyt.
Tarvitsisin nyt neuvoja kuinka tästä eteenpäin! Miten kone kannattaa purkaa ja mitä ottaa mukaan? En ole ihan varma tuleeko tästä eTDI vai mTDI jollain muulla pumpulla. Eli purkamisneuvoja olisin vailla allaolevasta kuvasta eteenpäin.
Sähkötyöt ei välttämättä ole ihan suurin vahvuuteni muiden heikkousten lisäksi, joten mTDI jotenkin houkuttaisi, mutta pitää silti yrittää ymmärtää mitä tuon moottorin siirto suoraan AAZ:n paikalle tarkoittaisi. Nyt en sitä tiedä. Onkohan jossain ihan suoraa projektikertomusta seikkaperäisesti 1Z-moottorin siirtämisestä? Varmaankin on! TDI Swappi -ketjuissa on paaaaaljon asiaa, mutta niissä on paljon muutakin, joka menee minun hilseen yli ja korkealta.
Olisiko jollain myydä mTDI -pumppua tai hyvää vinkkiä mistä sellaisen voisi hankkia?
NT2K:ssa Somerolla kohtalotovereiden kanssa keskustellessa ajatus TDI-projektista vahvistui. Tänään se realisoitui Passatin hankkimisella.
Luovuttaja on Passat 1,9TDI vm -96. Myyjä ei tiennyt autosta kerrassaan mitään, joten historia on vain arvailua. Auto toi kotiin 30km laillisesti (kats kesäkuussä 2018) ja kulki varsin mukavasti.
Koneena lienee 1Z? Kone on poikittain, ei ABSeja, ilmastointia, mutta ohjaustehostin on. Mitään lippua, lappua tai huoltokirjaa ei ole. Missähän farkkupassatissa on se tarra jossa on moottorikoodi ja varusteet? Kontissa sitä ei näkynyt.
Tarvitsisin nyt neuvoja kuinka tästä eteenpäin! Miten kone kannattaa purkaa ja mitä ottaa mukaan? En ole ihan varma tuleeko tästä eTDI vai mTDI jollain muulla pumpulla. Eli purkamisneuvoja olisin vailla allaolevasta kuvasta eteenpäin.
Sähkötyöt ei välttämättä ole ihan suurin vahvuuteni muiden heikkousten lisäksi, joten mTDI jotenkin houkuttaisi, mutta pitää silti yrittää ymmärtää mitä tuon moottorin siirto suoraan AAZ:n paikalle tarkoittaisi. Nyt en sitä tiedä. Onkohan jossain ihan suoraa projektikertomusta seikkaperäisesti 1Z-moottorin siirtämisestä? Varmaankin on! TDI Swappi -ketjuissa on paaaaaljon asiaa, mutta niissä on paljon muutakin, joka menee minun hilseen yli ja korkealta.
Olisiko jollain myydä mTDI -pumppua tai hyvää vinkkiä mistä sellaisen voisi hankkia?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jos tuossa sattuu vielä olemaan erillinen johtosarja koneen sähköille, niin helpolla pääsee. Ajonestoa ei tuossa varmaankaan ole.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
On tuossa ainakin ajonestotarra ikkunassa. On siinä siis ajonesto.
Siis mitä tarkoitat erillisellä sähkösarjalla? Eiköhän tuo ole ihan samanlainen kuin tehtaalta lähtiessä.
Siis mitä tarkoitat erillisellä sähkösarjalla? Eiköhän tuo ole ihan samanlainen kuin tehtaalta lähtiessä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jossain autoissa kaikki etupään sähköt pissapojan letkuja myöten kulkee samassa johtonipussa.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Siinä jakopään muovikotelossa lukee (ainakin alunperin) koneen koodi, mutta 1Z tai AHU tuo on ja ajonesto pitäisi myös olla. Helpottaa johtosarjan muokkaamista, kun liittimiä irrottaessa merkkaat mikä se on, ei tarvitse niin paljoa arvailla turhia leikellessä. Eiköhän tuossakin mene kaikki etupään piuhat samassa nipussa. Etuvaloille ja muille suoraan turhiksi näkemillesi voit suoraan näyttää sivuleikkureita, myöskin tietää suoraan että turha pätkä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos. Kotelossa luki 1Z.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Tee M-tdi, sitten ei oo sähköohjelmia vaan rehellisiä mekaanisia vikoja. land roverin pumppu on hyvä, sopii paikalleen helpost, säädettävä hihnapyörä esim jostain Sdi moottorista. Pumpun jalan reijän suurennus, itse suurensin ihan reikäsahalla sitten vielä kun otat siitä sähköpumpusta ne suutinputkien lähdöstä ne "nipat" siihen mtdi pumppuun nii sopii putket suoraa.
Ebaysta löytyy, ite huusin ebayn huutokaupasta 230e pumpun itelleni ja sattu tulee vielä toimiva yksilö. https://m.ebay.com/itm/ERR1333-LAND-ROV ... 4084.l1313
Siinä esim yks pumppu
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4013682 ... -reikasaha tosiaan tämmösellä suurensin reijän, mikähän lie 67mm vai 68mm koko se oli. Epäilin että terä ei kestä tommosta about 10mm tavaraa poratessa mutta kyllä se vaan siitä suoriutu, aikaahan siinä meni
Ebaysta löytyy, ite huusin ebayn huutokaupasta 230e pumpun itelleni ja sattu tulee vielä toimiva yksilö. https://m.ebay.com/itm/ERR1333-LAND-ROV ... 4084.l1313
Siinä esim yks pumppu
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4013682 ... -reikasaha tosiaan tämmösellä suurensin reijän, mikähän lie 67mm vai 68mm koko se oli. Epäilin että terä ei kestä tommosta about 10mm tavaraa poratessa mutta kyllä se vaan siitä suoriutu, aikaahan siinä meni
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Se on jurri noin!!! ETDI:ssä on paljon hyvää, mutta tälleen peukalo keskellä kämmentä harrastavalle, tuo mTDI oli kyllä houkuttelevampi vaihtoehto. Ei tarvitse das punaisella puhelimella soitella apuja aina kun ei lähde käyntiintölkkki kirjoitti:Tee M-tdi, sitten ei oo sähköohjelmia vaan rehellisiä mekaanisia vikoja.
Hienoa että TDI evenkeliumi alkaa tuottaa tulosta
Eikös -96 tullut Euroopassa ajonesto pakolliseksi?
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Tosiaan -96 löytyy jo ajonesto, jotenkin vaan silmissäni vilisi että olisi -94..
No ei se ajonestokaan huono varuste ole satunnaista sakke sekakäyttäjää ajatellen.
No ei se ajonestokaan huono varuste ole satunnaista sakke sekakäyttäjää ajatellen.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
OK Ok. Tehdään siis mTDI. Nyt sitten listatkaa mitä otan purkuautosta irti, kiitos!
Moottori on jo lattialla.
Moottori on jo lattialla.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jos sille tielle lähdet niin pelkkä moottori riittää. Tietysti ne etdi osat voi olla jollekin rahan arvosia, jos haluat vähän pumpun hintaa kompensoida. Varsinkin jos siinä on cruise, niin voi löytyä kiinnostuneita. Laturille ja startille ota liittimet ja pätkä piuhaa, jos meinaat niitä käyttää.jolkkon kirjoitti:OK Ok. Tehdään siis mTDI. Nyt sitten listatkaa mitä otan purkuautosta irti, kiitos!
Moottori on jo lattialla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Niin ja ahtoputkia+letkuja voi olla hyvä ottaa talteen, jos/kun välijäähdytintä sovittelet jonnekin.
:edit: niin ja toki downpipe turbolle, jos meinaat sitä käyttää etkä uutta lätkää halua hankkia.
:edit: niin ja toki downpipe turbolle, jos meinaat sitä käyttää etkä uutta lätkää halua hankkia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Mitkä kaikki Land Roverin pumput käyvät suoraan? Niistä on vissiin eri malleja ja koodeja viljalti.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96