Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Moikka kaikille!
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi liittyä foorumille, vaikka täällä on teidän juttuja useampi vuosi jo tullut luettua. Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan, eikö? Olen siis Nuutti ja kulkupelinä toimii VW Caravelle vuosimallia 1988. Innostus tölkkeihin alkoi jo pikkupojasta, kun isäni osti vaaleansinisen nappisilmäisen umpipakun. On siis ollut selvää jo aika alusta lähtien minkälaisen kulkineen "isona" haluan.
Syksyllä 2016 lähdimme sitten hakemaan kyseisen yksilön parempaan kotiin. Auton historiasta minulla ei ole hirveästi tietoa, ilmeisesti aloittanut elämänsä Etelä-Suomessa taxina. Ennen minua ollut kahdella nuorella kaverilla. Edellisten omistajien toimesta tehty sähkötöitä päin juuri sitä ja auto ollut lähellä palaa, koska maski oli ostaessa sulanut. Erilaisia sähkövikoja on esiintynyt, myös sinä aikana kun olen auton omistanut esim. startti pyöri milloin itse halusi ja takavalojen johdot kärysivät viime talvena. Valehtelematta 200m tuli turhia johtoja revittyä irti.
Moottoriksi, joku aikaisemmista omistajista on vaihtanut Passatin AAZ 1.9 TD, jossa potkua riittää! Sutii nimittäin kuivallakin asfaltilla (ihan siis vahingossa ja kiireessä tuli huomattua). Edellisen omistajan mukaan kytkin remppa on tehty (2015-16?) ja kytkin toimiikin moitteetomasti. Talvella uusittiin startti ja laturi, koska luulin käynnistys ongelmien johtuvan niistä. Turbo sanoi itsensä irti alkukesästä ja se on huollettu. Jakopäähihna ja kuningaspultti vaihdettiin toissapäivänä. Vesipumppu sai jäädä, koska näytti olevan kuin uusi. Ainakin tarran mukaan vaihdettu hihna ja vesipumppu 2016. Kerran on "Koutsi" tienpäälle jättänyt, joka johtui osittain kuskin huolimattomuudesta ja polttoainemittarin omasta elämästä:D Virheestä tuli opittua, eikä mittaria enää tulla päästämään varoitusalueelle...
Jokapäiväistä ajoa tulee 20-100km ja ilman suurempia ongelmia toiminut turbon huollon jälkeen. Mitä nyt savutti ja vuoti hieman öljyä, mutta ilmanputsarin ja äänenvaimentimen vaihdon jälkeen nämäkin loppuneet. Öljyäkään ei ole vähään aikaan maassa näkynyt.
Alunperin ideana oli rakentaa retkeilyauto, jossa voisi nukkua. Sisustaa taakse onkin rakennettu tämän vision mukaan. Haaveissa olisi nostokatto, jota kuitenkaan todennäköisesti ei ihan hetkeen ole tulossa. Tupakki-ikkunat on ihan pakolliset ja jos joku tietää mistä saa niin linkkiä tulemaan! Takatilaan tehty uudet ovipahvit ja lattia, vielä vähän vaiheessa. Pistetään kuvia sitä mukaa, kun valmistuu...
Kesällä 2017 Koutsi sai uuden maalipinnan keulaan ja takakonttiin, koska edellinen omistaja oli maalannut keulan uudestaan väärän sävyisellä valkoisella. Samalla maalattiin puskurit samalla värillä, mutta ne dipataan mustaksi, kunhan kerkeää. Kyljet hiottu ja paikkamaalattu ruosteet piiloon. Talvella ostin Kuopionkirpparilta 3x Hellaa ja telineen hintaan 20€ tuomaan lisää valoa. En ole varma näyttääkö omaan silmään hyvältä, joten saattaa olla, että lisävalot vaihtuvat ehkä Led pötköön (LED Light Bar, mikälie suomeksi). Ainakin teline joutaa pois ja valot suoraan puskuriin kiinni.
Lopuksi pari kysymystä...
Euroopassa ja Jenkeissä (Suomessakin) tölkit ovat haluttua tavaraa ja kuulemma lähtevät rosvojen matkaan. Onko Euroopan matkaajalle ikkunatummennukset pakolliset? En henkilökohtaisesti hirveästi perusta tummennuksista, mutta kannattaako viimeinenkin tummentamaton ikkuna tummentaa vai riittääkö verhot? Rattilukko löytyy, mutta toisaalta nykyaikaisilla työkaluilla, siitäkään ei ole hirveästi hyötyä, jos auton haluaa oikeasti varastaa. Akkukäyttöisellä rälläkällä ei mene kuin minuutti ja rattilukko on poikki... Parin viikon päästä olisi tiedossa ensimmäinen ulkomaan reissu, tosin ei Tallinnaa pidemmälle, mutta kuitenkin. Ja autoonhan sisälle pääsee helposti. Kakkos Golffissa jäi ainoa avain joskus sisälle ja piti murtautua sisään:D Ei siihen mennyt varmaan varttia, kun pääsi sisälle pelkällä talttameisselillä. Poliisikin ajoi ohi eivätkä välittäneet pätkääkään. Vaikka Koutsi kulkeekin pari kertaa viikossa Kuopio-Warkaus-Kuopio väliä, niin silti jännittää ajaa n.500km kerralla. Mistä apuja, jos jättää tienpäälle Suomessa tai Euroopassa? Tölkillä saa ajaa taajamassa hymyssäsuin ja näyttää aiheuttavan hymyä myös kanssa kulkijoille! Matka-ajossa välillä tuuli meinaa ottaa välillä kovastikkin ja pari kertaa on oikeasti jo säikähtänyt, kun meinaa ohjautua minne haluaa. Onko esim. jäykempi alusta ja pieni madallus ratkaisu?
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi liittyä foorumille, vaikka täällä on teidän juttuja useampi vuosi jo tullut luettua. Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan, eikö? Olen siis Nuutti ja kulkupelinä toimii VW Caravelle vuosimallia 1988. Innostus tölkkeihin alkoi jo pikkupojasta, kun isäni osti vaaleansinisen nappisilmäisen umpipakun. On siis ollut selvää jo aika alusta lähtien minkälaisen kulkineen "isona" haluan.
Syksyllä 2016 lähdimme sitten hakemaan kyseisen yksilön parempaan kotiin. Auton historiasta minulla ei ole hirveästi tietoa, ilmeisesti aloittanut elämänsä Etelä-Suomessa taxina. Ennen minua ollut kahdella nuorella kaverilla. Edellisten omistajien toimesta tehty sähkötöitä päin juuri sitä ja auto ollut lähellä palaa, koska maski oli ostaessa sulanut. Erilaisia sähkövikoja on esiintynyt, myös sinä aikana kun olen auton omistanut esim. startti pyöri milloin itse halusi ja takavalojen johdot kärysivät viime talvena. Valehtelematta 200m tuli turhia johtoja revittyä irti.
Moottoriksi, joku aikaisemmista omistajista on vaihtanut Passatin AAZ 1.9 TD, jossa potkua riittää! Sutii nimittäin kuivallakin asfaltilla (ihan siis vahingossa ja kiireessä tuli huomattua). Edellisen omistajan mukaan kytkin remppa on tehty (2015-16?) ja kytkin toimiikin moitteetomasti. Talvella uusittiin startti ja laturi, koska luulin käynnistys ongelmien johtuvan niistä. Turbo sanoi itsensä irti alkukesästä ja se on huollettu. Jakopäähihna ja kuningaspultti vaihdettiin toissapäivänä. Vesipumppu sai jäädä, koska näytti olevan kuin uusi. Ainakin tarran mukaan vaihdettu hihna ja vesipumppu 2016. Kerran on "Koutsi" tienpäälle jättänyt, joka johtui osittain kuskin huolimattomuudesta ja polttoainemittarin omasta elämästä:D Virheestä tuli opittua, eikä mittaria enää tulla päästämään varoitusalueelle...
Jokapäiväistä ajoa tulee 20-100km ja ilman suurempia ongelmia toiminut turbon huollon jälkeen. Mitä nyt savutti ja vuoti hieman öljyä, mutta ilmanputsarin ja äänenvaimentimen vaihdon jälkeen nämäkin loppuneet. Öljyäkään ei ole vähään aikaan maassa näkynyt.
Alunperin ideana oli rakentaa retkeilyauto, jossa voisi nukkua. Sisustaa taakse onkin rakennettu tämän vision mukaan. Haaveissa olisi nostokatto, jota kuitenkaan todennäköisesti ei ihan hetkeen ole tulossa. Tupakki-ikkunat on ihan pakolliset ja jos joku tietää mistä saa niin linkkiä tulemaan! Takatilaan tehty uudet ovipahvit ja lattia, vielä vähän vaiheessa. Pistetään kuvia sitä mukaa, kun valmistuu...
Kesällä 2017 Koutsi sai uuden maalipinnan keulaan ja takakonttiin, koska edellinen omistaja oli maalannut keulan uudestaan väärän sävyisellä valkoisella. Samalla maalattiin puskurit samalla värillä, mutta ne dipataan mustaksi, kunhan kerkeää. Kyljet hiottu ja paikkamaalattu ruosteet piiloon. Talvella ostin Kuopionkirpparilta 3x Hellaa ja telineen hintaan 20€ tuomaan lisää valoa. En ole varma näyttääkö omaan silmään hyvältä, joten saattaa olla, että lisävalot vaihtuvat ehkä Led pötköön (LED Light Bar, mikälie suomeksi). Ainakin teline joutaa pois ja valot suoraan puskuriin kiinni.
Lopuksi pari kysymystä...
Euroopassa ja Jenkeissä (Suomessakin) tölkit ovat haluttua tavaraa ja kuulemma lähtevät rosvojen matkaan. Onko Euroopan matkaajalle ikkunatummennukset pakolliset? En henkilökohtaisesti hirveästi perusta tummennuksista, mutta kannattaako viimeinenkin tummentamaton ikkuna tummentaa vai riittääkö verhot? Rattilukko löytyy, mutta toisaalta nykyaikaisilla työkaluilla, siitäkään ei ole hirveästi hyötyä, jos auton haluaa oikeasti varastaa. Akkukäyttöisellä rälläkällä ei mene kuin minuutti ja rattilukko on poikki... Parin viikon päästä olisi tiedossa ensimmäinen ulkomaan reissu, tosin ei Tallinnaa pidemmälle, mutta kuitenkin. Ja autoonhan sisälle pääsee helposti. Kakkos Golffissa jäi ainoa avain joskus sisälle ja piti murtautua sisään:D Ei siihen mennyt varmaan varttia, kun pääsi sisälle pelkällä talttameisselillä. Poliisikin ajoi ohi eivätkä välittäneet pätkääkään. Vaikka Koutsi kulkeekin pari kertaa viikossa Kuopio-Warkaus-Kuopio väliä, niin silti jännittää ajaa n.500km kerralla. Mistä apuja, jos jättää tienpäälle Suomessa tai Euroopassa? Tölkillä saa ajaa taajamassa hymyssäsuin ja näyttää aiheuttavan hymyä myös kanssa kulkijoille! Matka-ajossa välillä tuuli meinaa ottaa välillä kovastikkin ja pari kertaa on oikeasti jo säikähtänyt, kun meinaa ohjautua minne haluaa. Onko esim. jäykempi alusta ja pieni madallus ratkaisu?
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
ennen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
tältä näyttää tänään
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Hieno koutsi Itse monta kertaa euroopassa tölkkeilleenä, kyllä ne jättää rauhaan auton jos tietävät että sisällä on porukkaa, mutta jos meinaa näköetäisyydeltä poistua, kannattaa auto jättää vartioidulle parkkialueelle tai oikeasti laittaa jotku munalukot sinne sisälle ja arvoesineet pitää mukana tai jossain mini kassakaapissa. Tallinnan esikaupunkialueella ollaan tölkillä oltu yötä ihan rauhassa, tosin se paikka pitää valita aika hyvin. Tuuliherkkyyteen itsellä on auttanut leveämmät ja isommat renkaat (16" 215/75)
Hulluna tölökkeihin.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Ehjä alusta auttaa tuuliherkkyyteen, ja hyvät renkaat. Ainakin Syncrossa. Ja pyöränkulmien säätö oikeaksi, siinä yleensä löytyy myös jäljät osat.
Koira oli ainakin meidän itä-euroopan reissulla se ratkaisevan rauhoittava tekijä, ei tullut kukaan 50m lähemmäksi kysymättä, vaikka tuo karvapallo vaan nukkui jossain leppoisena. Että iso ruokakuppi, kaulapanta ja pitkä naru tölkin lähelle
Suomessa tuo on hyvä paikka huudella apuja https://www.facebook.com/groups/SOS.VWt3.FIN/
Ja Suomessa toimii Autoliiton plusjäsenyys, ulkomailla Falck, halpa hinta varmistuksesta että ainakin korjaamolle pääsee.
Koira oli ainakin meidän itä-euroopan reissulla se ratkaisevan rauhoittava tekijä, ei tullut kukaan 50m lähemmäksi kysymättä, vaikka tuo karvapallo vaan nukkui jossain leppoisena. Että iso ruokakuppi, kaulapanta ja pitkä naru tölkin lähelle
Suomessa tuo on hyvä paikka huudella apuja https://www.facebook.com/groups/SOS.VWt3.FIN/
Ja Suomessa toimii Autoliiton plusjäsenyys, ulkomailla Falck, halpa hinta varmistuksesta että ainakin korjaamolle pääsee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Kiitos vastauksista! Joo alusta tosiaan on alkuperäinen ja meneekin vaihtoon seuraavaksi. Opiskelijabudjetilla tällähetkellä mennään, joten kunnon alustasarjasta voi vain haaveilla... https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2314790981 Riittääkö ensiavuksi vai meneekö rahat hukkaan? Kuvissa alla orkkis vanteet nypityillä nastoilla ja sekarengastuksella. Viikonloppuna varaosatölkistä kesärenkaat vanteineen alle ja ajomukavuus parani huomattavasti. Ensikesäksi pitää metsästää 16” renkaat, kun tarkoituksena on huomattavasti pidempää reissua heittää. Pitää varmaan liittyä Facebookiin, että pääsee tuohon ryhmään!
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Jos tolla hinnalla saat joka nurkkaan uudet jouset ja iskarit niin ei se nyt kauheen hukkaan voi mennä. Ja joo itsekään ei tule facebookkiin kuuluttua niin ei tommosista suljetuista ryhmistä kauheesti apua ole.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Onko jollain jo oikeasti tölkkkokemusta tuosta halppis madallussarjasta ihan ajossa? Ko. Halppismerkkiä käytin yhdessä käyttöautossa yhden talven ja fiilis oli siinä kiikun kaakun, että olisiko kannattanut vain vaihtaa uudet vakioiskarit.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Tuo somehan on vaan yksi kanava lisää olla yhteydessä ihmisiin. Sopii varsinkin niille jotka ei ole kovin sosiaalisia livenä, ainakaan uusia ihmisiä kohtaan.keikaloine kirjoitti:Jos tolla hinnalla saat joka nurkkaan uudet jouset ja iskarit niin ei se nyt kauheen hukkaan voi mennä. Ja joo itsekään ei tule facebookkiin kuuluttua niin ei tommosista suljetuista ryhmistä kauheesti apua ole.
Mutta kannattaa ainakin hommata jonkun sellaisen kaverin puhelinnumero, jolle voi soittaa apua tarvitessa, ja joka on tuon ryhmän jäsen, niin voi välittää tietoa tuonne. Kyllä sieltä sittenkin apua löytyy vaikka ei tuohon ryhmään kuulukaan. Itse asiassa luulen, että suuri osa avun saaneista ei kuulu tuohon ryhmään, mutta joku ryhmään kuuluva on välittänyt avun tarpeen eteenpäin.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Tulin siihen tulokseen, että tilaan tuon TA-Technixin. On kuitenkin varmasti parempi, kun nykynen alusta. Tuskin se ainakaan huonompi on. Pyöränkulmat pitää kuitenkin säätää, niin sama vaihtaa alusta ennen sitä. Mietin vaan, kun tuosta puuttuu TÜV-hyväksyntä, niin ei saa rekisteröityä lailliseksi. Eli kolarin sattuessa omavika... Katsastuksessa tuskin mitää ongelmaa muuten tulee. Viimeksikin oli katsuri ihan fiiliksissä, kun pääsi tölkillä ajamaan!
Faija sano kuuluvansa tuohon FB-ryhmään, joten apua voin tarvittaessa sitä kautta kysellä! Toivotaan, ettei tarvitse...
Faija sano kuuluvansa tuohon FB-ryhmään, joten apua voin tarvittaessa sitä kautta kysellä! Toivotaan, ettei tarvitse...
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Tervetuloa foorumille.
Some on kaiketi lähtöisin itsestä perkuleesta, mutta kyllä se myös helpottaa harrastamista.
Foorumin rinnalla toimii fb keskusteluryhmä, tuo jo aikaisemmin mainittu sos T3 ryhmä on varmaan helpoin tapa saada apuja Suomessa, toinen vastaava ryhmä on https://www.facebook.com/groups/VAG.APUA.TIEN.PAALLA
Some on kaiketi lähtöisin itsestä perkuleesta, mutta kyllä se myös helpottaa harrastamista.
Foorumin rinnalla toimii fb keskusteluryhmä, tuo jo aikaisemmin mainittu sos T3 ryhmä on varmaan helpoin tapa saada apuja Suomessa, toinen vastaava ryhmä on https://www.facebook.com/groups/VAG.APUA.TIEN.PAALLA
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Reissu tuli tehtyä ja ongelmitta päästiin kotiin. Ongelmat alkoivat onneksi vasta kotipihassa. Olin lähdössä kauppaan, mutta startti ei pyörinyt. Faija tuli hinaamaan meidät pois sakkopaikalta ja saatiin hinaamalla käyntiin, jonka jälkeen startti pyöri taas ihan normaalisti, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Osaakohan joku sanoa mistä tälläinen mystinen vika johtuu?
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Kolme yleistä vikaa kuvaukseen sopien on:
1 Startin virtalukon ohjaus johto löysästi kiinni
2 Ruletti startti tai hiilet melkein loppu
3 Virtalukon pohja vetelee viimesiään
Jos vika toistuu kokeile kytkeä konehuoneesta ruuvarilla yli siihen ohjaus napaan(vaihde tietenkin vapaalla), jos lähtee veivaan vika on kahdessa ensimmäisessä.
1 Startin virtalukon ohjaus johto löysästi kiinni
2 Ruletti startti tai hiilet melkein loppu
3 Virtalukon pohja vetelee viimesiään
Jos vika toistuu kokeile kytkeä konehuoneesta ruuvarilla yli siihen ohjaus napaan(vaihde tietenkin vapaalla), jos lähtee veivaan vika on kahdessa ensimmäisessä.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Joo veikkaan ensimmäistä, koska startti on uusi ja virtalukonpohjakin vaihdettu talvella. Pitää kokeilla, jos alkaa taas temppuilla.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Virtalukon pohjat on nykyisin sellaista kuraa että jos se ei ole johto niin tarkista se kumminkin seuraavaksi. Laitoin tohon ALH tölkiin uuden pohjan ja sain vaihtaa sen heti perään toiseen ensimmäinen tuli mätänetistä toinen tuli Merteililtä ja alkuperänen joka meni ensin oli tullut virtalukon mukana koska auton alkuperäinen virtalukko oli rikki niin että ratti lukko ei pelannut, joten en tiedä sen historiaa mutta toimi noin kuukauden seuraava noin kuukauden ja nyt se Merteilistä hommattu on pelannut yli puolivuotta.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Viime tai toissa vuonna ostin Ossca -merkkisen virtalukon pohjan, napoja piti vähän vääntää että osuivat reikiin, ja sitten kun sai paikalleen niin tällä uudella ei kaikki ominaisuudet toimineet, en nyt muista eikö käynnistynyt vai eikö valot toimineet tms. Meni takaisin kauppaan, ja vanhalla virtalukon pohjalla jatkettiin. Etsitty vikakin oli onneksi hätärikatkaisijassa ja maadoituksissa, eikä virtalukon pohjassa.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
70A rele konehuoneeseen, akun ja virtalukon heräteliittimen väliin. Releen ohjaus virtalukolta tulevalla johdolla säästää virtalukonpohjaa ja mahdollistaa käynnistyksen estämisen ohjaamosta yksinkertaisella on/off katkaisijalla konehuoneessa, Sakke Sekakäyttäjän on turha yhdistellä johtoja, kun sähkö ei mene perille.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Käynnistysongelmia ei ole enää ilmennyt, joten vikaa ei ole saatu paikanettua. Lienee kuitenki varminta vaihtaa uusi virtalukonpohja ennen talven tuloa. Alusta saapui ja toivottavasti viimeistään ensi viikolla on jo alla. Maanantai aamuna kun ajoin töihin niin lämpömittarin se punainen valo alkoi vilkkua, mutta lämmöt ei nousseet yli puolenvälin. Ilmeisesti vilkutti koko matkan, mutta kun ratti sattuu olemaan juuri sopivasti tiellä niin en sitten tiedä. Töistä lähtiessä ei enää vilkkunut. Tuon aikasemman käynnistysvian jälkeen tyhjäkäynti on muuttunut oudoksi. Käy pari sekuntia, mutta alkaa sellainen paukutus ja räminä, jonka jälkeen sammuu.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Sulla on lian vähän vettä koneessa tai se paisarin sensori/johdotus on rikki. Mutta yleensä vedet alhaalla. Eli kone hukkaa vähän vettä. Ja kun vesi on ihan rajalla ja alla esim kylmä tai ylämäki alkaa vilkuttaa ja vilkuttaa kunnes virrat katkIstaan. Virrat pois auttaa koska se tarkistaa tilantaan uusiks.
Paukutukseen en sano vielä mitään ton kuvauksen pohjalta.
Paukutukseen en sano vielä mitään ton kuvauksen pohjalta.
Re: Caravelle Coach -88 käyttöauto/ikuisuus projekti
Saattaa ottaa ilmaa polttoaineen sekaan. Katso meno- sekä paluuletkut näkyykö kuplia..
< 15kWh/100km