Pate postitölkin töihin paluu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kuulosta hyvältä suunnitelmalta! Nelkku on hyvä lähtökohta ison moottorin rakentamiselle, osat toki kalliita, mutta ilmeisesti vähemmän kuraakin tarjolla kuin T1:een. Oliko sinulla jokin erityinen syy vaihtaa 5-lovinen 4 loviseen?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Ykkönen aivan liian lyhyt (4,11) ja kun saa kakkosen haettua päälle, niin vauhti tippuu mielestäni liikaa, ellei sitten tarvitse
johonkin tarkoitukseen ns. ryömintä vaihdetta ajettaessa..
Isomman koneen kasvavan väännön myötä, en varmaankaan tarvitse viittä vaihdetta edetäkseen, vaan ilmatölkin nelivaihteisen
ja myöhäispalliksen loovista kasatun "coctailin".
johonkin tarkoitukseen ns. ryömintä vaihdetta ajettaessa..
Isomman koneen kasvavan väännön myötä, en varmaankaan tarvitse viittä vaihdetta edetäkseen, vaan ilmatölkin nelivaihteisen
ja myöhäispalliksen loovista kasatun "coctailin".
kerran jo luulin olleeni väärässä, onneksi erehdyin
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Parina iltana tämän säilytyspaikka on ollut ainut mesta missä on ollut lämpötilan puolesta mahdollista harrastaa. No, tämän purku tuli tehtyä loppuun ja lisää intoakin tuli projektiin, koska tämä alkoi vaikuttamaan "ihanan yksinkertaiselta autolta".
Purkamisen edetessä suurimmat ilonaiheet sen lisäksi, että tajusin autossa olevan yhtä vähän osia kuin kuplavolkkarissa, oli takatilan vaneerien alta paljastunut totuus - ei ruostetta
Niitä perinteisempiä ei niin haluttuja yllätyksiä tuli vastaan oikeastaan kaksi...
Kojelaudan poiston jälkeen huomasin tuulilasin alla oleva maskipellin olevan sisäpuolelta valkoinen, eli keula on joskus kolarikorjattu. No, kun en ollut sitä ulkoapäin muuten huomannut, kuin ihmettelemällä miksi postin väri on hiottu ennen ylimaalausta pois totaalisesti parista kohtaa keulasta, mutta peräpäässä on mattaaminenkin jäänyt vähän heikolle ja maalia on irronnut painepesurilla, niin uskon asialla olleen ammattipeltisepän.
Toinen ikävä ylläri onkin sitten eri kaliberia. Kuvittelin, että tölkki olisi rehdisti ratti vasemmalla auto ja tämä brittiversio olisi vain jonkinlainen kyhäelmä, josta olisi helppoa palauttaa ratti vasemmalle, mutta PÖH! Ihan oma rintapeltinsä tässä on ja kaikki ohjauksen kiinnitysraudatkin on vain oikealla puolella. Eli rintapeltiin pitää leikata aukko rattiakselille ja ottaa siirrännäispellit toisesta tölkistä (tämä taitaa tarkoittaa tarinan loppua pihassa olevalle diisseli-umpparille). Tarkkaavaisimmat varmasti huomasivat tämän jo yllä olevasta kuvasta.
Vaunu tuli myös suolistettua samaan intoon. Jopa syylärin flektin ja lämpötila-anturin johtosarjan purin saman tien pois, jotta ikävä menneisyys vesivessana unohtuu asap. Tämä ilmaharrastaja (tai ilmavaivainen kuten Harri yleensä asian ilmaisee) tuli uitettua tänää kahdesti glykolissa - ensin palotölkkiin takalämppärin kennoa ja sen letkua vaihtaessa ja sitten tässä suolistuksessa. No, jälkinmäisessä tapauksessa uskon tölkin vain päästäneen riemusta "ilopissat"
Myös tämän vaunun alkuperäisvarusteita tuli naureskeltua. Voimalinjassahan oli alunperin automaatti ja 60 hp wbx. Lisävarusteina takapissapoika, sähkölasit, eber, kuljettajan penkin lämmitin ja sisävalokatkaisija kuljettajan ovessa. Hanttarin puolella on vain peitelätkä katkaisimen paikassa
Tuo tehdasenteinen eberi sai pussihousukromosonin aktivoitumaan ja lämmitin sai jäädä vielä paikalleen. Tiedän kyllä kokemuksesta, että vanhojen bensaeberien paikka on romulavalla ja raktorin bensalla tuvat, pajat ja autot tulee lämmittää, mutta kun...
Ja sitten lopuksi tietäville kyssäreitä
- Miltä nuo kojelaudan alta paljastuneet sähköt näyttävät? Ovatko ne "samankätiset" kuin rattivasemma malleissa vai pitääkö minun uudelleen sijoittaa jotain noista kuvassa näkyvistä härpäkkeistä, vai selviänkö vain johtosarjajumpalla?
- Onko kukaan tehnyt ratin siirto prokkista? Hyviä vihjeitä? Tietoa mitkä osat voisi uudelleen käyttää ja mitä pitää purkaa luovuttajasta?
- Takapenkki-ideoita saa esittää. Olin kuvitellut tekeväni tästä kolmipaikkaisen pakun, mutta kipinä väliseinän tekemiseen sammui, eli pitää tehdä 5 paikkainen henkilöauto. Seuraava idea oli bussin keskipenkki, mutta ei tässä ole edes turvavöiden paikkoja (reikä pellissä, ei mutterilätkää takana)... Joten säveltään joutuu kuitenkin, joten voisi saman tien tehdä jotain erilaistakin.
Purkamisen edetessä suurimmat ilonaiheet sen lisäksi, että tajusin autossa olevan yhtä vähän osia kuin kuplavolkkarissa, oli takatilan vaneerien alta paljastunut totuus - ei ruostetta
Niitä perinteisempiä ei niin haluttuja yllätyksiä tuli vastaan oikeastaan kaksi...
Kojelaudan poiston jälkeen huomasin tuulilasin alla oleva maskipellin olevan sisäpuolelta valkoinen, eli keula on joskus kolarikorjattu. No, kun en ollut sitä ulkoapäin muuten huomannut, kuin ihmettelemällä miksi postin väri on hiottu ennen ylimaalausta pois totaalisesti parista kohtaa keulasta, mutta peräpäässä on mattaaminenkin jäänyt vähän heikolle ja maalia on irronnut painepesurilla, niin uskon asialla olleen ammattipeltisepän.
Toinen ikävä ylläri onkin sitten eri kaliberia. Kuvittelin, että tölkki olisi rehdisti ratti vasemmalla auto ja tämä brittiversio olisi vain jonkinlainen kyhäelmä, josta olisi helppoa palauttaa ratti vasemmalle, mutta PÖH! Ihan oma rintapeltinsä tässä on ja kaikki ohjauksen kiinnitysraudatkin on vain oikealla puolella. Eli rintapeltiin pitää leikata aukko rattiakselille ja ottaa siirrännäispellit toisesta tölkistä (tämä taitaa tarkoittaa tarinan loppua pihassa olevalle diisseli-umpparille). Tarkkaavaisimmat varmasti huomasivat tämän jo yllä olevasta kuvasta.
Vaunu tuli myös suolistettua samaan intoon. Jopa syylärin flektin ja lämpötila-anturin johtosarjan purin saman tien pois, jotta ikävä menneisyys vesivessana unohtuu asap. Tämä ilmaharrastaja (tai ilmavaivainen kuten Harri yleensä asian ilmaisee) tuli uitettua tänää kahdesti glykolissa - ensin palotölkkiin takalämppärin kennoa ja sen letkua vaihtaessa ja sitten tässä suolistuksessa. No, jälkinmäisessä tapauksessa uskon tölkin vain päästäneen riemusta "ilopissat"
Myös tämän vaunun alkuperäisvarusteita tuli naureskeltua. Voimalinjassahan oli alunperin automaatti ja 60 hp wbx. Lisävarusteina takapissapoika, sähkölasit, eber, kuljettajan penkin lämmitin ja sisävalokatkaisija kuljettajan ovessa. Hanttarin puolella on vain peitelätkä katkaisimen paikassa
Tuo tehdasenteinen eberi sai pussihousukromosonin aktivoitumaan ja lämmitin sai jäädä vielä paikalleen. Tiedän kyllä kokemuksesta, että vanhojen bensaeberien paikka on romulavalla ja raktorin bensalla tuvat, pajat ja autot tulee lämmittää, mutta kun...
Ja sitten lopuksi tietäville kyssäreitä
- Miltä nuo kojelaudan alta paljastuneet sähköt näyttävät? Ovatko ne "samankätiset" kuin rattivasemma malleissa vai pitääkö minun uudelleen sijoittaa jotain noista kuvassa näkyvistä härpäkkeistä, vai selviänkö vain johtosarjajumpalla?
- Onko kukaan tehnyt ratin siirto prokkista? Hyviä vihjeitä? Tietoa mitkä osat voisi uudelleen käyttää ja mitä pitää purkaa luovuttajasta?
- Takapenkki-ideoita saa esittää. Olin kuvitellut tekeväni tästä kolmipaikkaisen pakun, mutta kipinä väliseinän tekemiseen sammui, eli pitää tehdä 5 paikkainen henkilöauto. Seuraava idea oli bussin keskipenkki, mutta ei tässä ole edes turvavöiden paikkoja (reikä pellissä, ei mutterilätkää takana)... Joten säveltään joutuu kuitenkin, joten voisi saman tien tehdä jotain erilaistakin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Oho. Näinkö hieno tästäkin tulee. Nostan hattuani. Minulta olisit kyllä saanut helpomman projetkin kohtuurahalla
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Heh! Hanttapulilla on hyvä mielikuvitus, kun pystyy jo tämän näkemään tämän hienona Helppo rojekti kohtuurahalla taitaisi tarkoitaa uuden prohaisulin ostoa...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Pari teikäläisen kärryä jo nähnyt ja emmää kyllä ymmärrä mihin ois tässä välissä taidot ja tyylitaju kadonneet
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Sitä minä jäin miettimään, että miksi pitää tehdä henkilöauto jos ei tule väliseinää?
Ja sitten tietty jos sinne sen kaksi paikkaa laittaa, niin joku Carat-tyylinen edustus-lounge kunnon nojatuoleillahan sinne pitää tehdä.
Ja sitten tietty jos sinne sen kaksi paikkaa laittaa, niin joku Carat-tyylinen edustus-lounge kunnon nojatuoleillahan sinne pitää tehdä.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
En kyllä edes keksinyt muita vaihtehto kuin henkilöauto. Mitä vaihtoehtoja DJSigmalla on mielessä?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Eiköhän hän sitä pakua tarkottanut, eihän se väliseinää vaadi.ketsa kirjoitti:En kyllä edes keksinyt muita vaihtehto kuin henkilöauto. Mitä vaihtoehtoja DJSigmalla on mielessä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Juu, pakuhan tuo on nyt otteen mukaan (2 hengen). Viiden hengen paku vaan ei taida onnistua nykyään ja oman mutun perusteella liikennevakuutuskin on kalliimpi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Niin, juuri sitä mä vaan, että eihän se pakuna olo väliseinää tarvi. Että jos pakuna kolme paikkaa riittäisi, niin miksi ilman väliseinää pitääkin olla jo viisi paikkaa?
Epäilen, että tässä on nyt joku istumapaikkamääriin liittyvä asia, joka ei minulle auennut, tai et vaan kertonut.
Epäilen, että tässä on nyt joku istumapaikkamääriin liittyvä asia, joka ei minulle auennut, tai et vaan kertonut.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Sopivan sekavasti varmaan kirjoittelin. Alkuun oli tosiaan ajatus, että tekisi rehdin kolmipaikkaisen pakun nappaamalla tarvittavat osat kolmipaikkaisesta umpparista.
Touhuillessa sitten alkoi mieli muuttuumaan ja kolmipaikkaisen etupenkin (ja väliseinän) tuomat edut alkoivat haihtumaan mielestä - jos kuskaisi romut jatkossakin kärryllä ja panostaisi tässä autossa enemmän retkeilyyn/väen kuljetukseen. Tässä kohtaa sitten vaatimus henkilömäärästä nousi tuohon 4-5 välille. Palotölkki on 8 paikkainen, joten niin suurelle väkimäärälle ei ole tarvetta tässä projektissa.
Tällä hetkellä tuntuisi siltä, että täydellinen setup sisältäisi:
- merkittäviä parannuksia ajo-ominaisuuksin
- viisi henkinen perhe tai kiihdytystiimi pystyisi siirtymään vahkeellä mukavan leppoisesti paikasta A paikkaan B
- mukava makuutila 1-2 hengelle
- jonkinlainen kiinteä tavarankuljetusosio, jossa työkalut yms. ovat kisareissuilla siististi ja turvallisesti hyvässä järjestyksessä
Eli täydellinen motorhome tölkistä pikkurahalla ja ilmamotilla - helppo homma
Touhuillessa sitten alkoi mieli muuttuumaan ja kolmipaikkaisen etupenkin (ja väliseinän) tuomat edut alkoivat haihtumaan mielestä - jos kuskaisi romut jatkossakin kärryllä ja panostaisi tässä autossa enemmän retkeilyyn/väen kuljetukseen. Tässä kohtaa sitten vaatimus henkilömäärästä nousi tuohon 4-5 välille. Palotölkki on 8 paikkainen, joten niin suurelle väkimäärälle ei ole tarvetta tässä projektissa.
Tällä hetkellä tuntuisi siltä, että täydellinen setup sisältäisi:
- merkittäviä parannuksia ajo-ominaisuuksin
- viisi henkinen perhe tai kiihdytystiimi pystyisi siirtymään vahkeellä mukavan leppoisesti paikasta A paikkaan B
- mukava makuutila 1-2 hengelle
- jonkinlainen kiinteä tavarankuljetusosio, jossa työkalut yms. ovat kisareissuilla siististi ja turvallisesti hyvässä järjestyksessä
Eli täydellinen motorhome tölkistä pikkurahalla ja ilmamotilla - helppo homma
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Viitisen vuotta sitten tuli suoritettua rhd > lhd -konversio.
Sähköt on periaatteessa ihan samat molemmissa, rattipylvään sähköille on vaan pidemmät johdot rhd:ssä, jotka voit vaihtaa lyhyempiin varaosa-autosta. Sähkölasien johtosarjan saa kasattua molemmin päin. Mittarivaijerille pitää tehdä läpivienti ja pyyhkijöiden läpiviennit siirtää normipaikoilleen. Ratinkiinnikkeiden kanssa tietysti tarkkana, että kaikki tulee kohdalleen, muistaakseni kasasin oleelliset komponentit paikalleen ennen lopullista hitsausta.
Kaiken kaikkiaan melko suoraviivainen projekti; ruuvausta ja vähän pelti- ja sähkötöitä.
Sähköt on periaatteessa ihan samat molemmissa, rattipylvään sähköille on vaan pidemmät johdot rhd:ssä, jotka voit vaihtaa lyhyempiin varaosa-autosta. Sähkölasien johtosarjan saa kasattua molemmin päin. Mittarivaijerille pitää tehdä läpivienti ja pyyhkijöiden läpiviennit siirtää normipaikoilleen. Ratinkiinnikkeiden kanssa tietysti tarkkana, että kaikki tulee kohdalleen, muistaakseni kasasin oleelliset komponentit paikalleen ennen lopullista hitsausta.
Kaiken kaikkiaan melko suoraviivainen projekti; ruuvausta ja vähän pelti- ja sähkötöitä.
- Liitteet
-
- Autot 1830.JPG (305.65 KiB) Katsottu 5619 kertaa
-
- Autot 1821.JPG (337.92 KiB) Katsottu 5619 kertaa
-
- Autot 1818.JPG (363.43 KiB) Katsottu 5619 kertaa
-
- Autot 1813.JPG (355.75 KiB) Katsottu 5619 kertaa
-
- Autot 1807.JPG (351.98 KiB) Katsottu 5619 kertaa
-
- Autot 1806.JPG (344.37 KiB) Katsottu 5619 kertaa
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Suuret kiitokset Caravellix kuvista ja vinkeistä!
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Pate postitölkin töihin paluu
No eipä kestä, harmi kun siitä on jo sen verran aikaa, niin ei oikein muista yksityiskohtia. Silloin kävi mielessä projektin dokumentoiminen tänne, mutta ajattelin ettei kukaan muu näin kaheliin hommaan ryhdy
Toi kuuppa mistä rattiputki menee läpi, ei mennyt paikalleen ilman lattian avaamista hieman pidemmälle kuin mitä kuuppa itsessään tarvitsee tilaa. Toinen kuva ylhäältä ehkä selventää, mitä tarkoitan.
Invaliidivaihteiston vaihteenvalitsimen kahvan saa myös käännettyä ympäri, jolloin pakkilukon nappi tulee oikealle (siis vasemmalle) puolelle.
Toi kuuppa mistä rattiputki menee läpi, ei mennyt paikalleen ilman lattian avaamista hieman pidemmälle kuin mitä kuuppa itsessään tarvitsee tilaa. Toinen kuva ylhäältä ehkä selventää, mitä tarkoitan.
Invaliidivaihteiston vaihteenvalitsimen kahvan saa myös käännettyä ympäri, jolloin pakkilukon nappi tulee oikealle (siis vasemmalle) puolelle.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Saathan sinä siitä 2+3 paikkaisen pakun tai henkilöauton tehtyä, Trafin tulkinnat historiasta sitten vaikuttaa että tuleeko se pari satasta veroja maksuun vai ei. Bensana kun on, niin ei vaikutusta ajoneuvoveroonkaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kyllä Caravellix pöhlöjä löytyy aina vähintään kaksi Oliko kopan kohtuuttoman hyvä kunto sinullakin motivaation lähteenä operaatiolle?
Kiinnitin kyllä huomiota noihin ”pitkäksi” menneisiin viiltoihin, Joten hyvä tietää niiden olevan tarpeeseen tehdyt.
Invalaatikko lähti tästä autosta, joten puuhasteltavaa on silläkin rintamalla hiukan enemmän kuin parkkilukon kääntö. Laatikon suhteen käyn mielessäni vääntöä tölkin 5v ja katolleen käännetyn etuvetolaatikon välillä. Kummassakin etunsa. Vaihteensiirto on kummassakin tapauksessa tarkoitus toteuttaa Boxsterin keppi/vaijerisydeemillä.
TT-> eikös pakuna tulisi 100 km/h nopeusrajoitus ja h-autona saa ajaa motarilla täyttä?
Kiinnitin kyllä huomiota noihin ”pitkäksi” menneisiin viiltoihin, Joten hyvä tietää niiden olevan tarpeeseen tehdyt.
Invalaatikko lähti tästä autosta, joten puuhasteltavaa on silläkin rintamalla hiukan enemmän kuin parkkilukon kääntö. Laatikon suhteen käyn mielessäni vääntöä tölkin 5v ja katolleen käännetyn etuvetolaatikon välillä. Kummassakin etunsa. Vaihteensiirto on kummassakin tapauksessa tarkoitus toteuttaa Boxsterin keppi/vaijerisydeemillä.
TT-> eikös pakuna tulisi 100 km/h nopeusrajoitus ja h-autona saa ajaa motarilla täyttä?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Henkilöautoksi ei nykyään saa jos kantavuutta jää enemmän jäljelle kuin istuinpaikkojen määrä*75kg. Tällöin siitä tulee pakettiautoluokkaan kuuluva monikäyttöauto tms..
Ja älä heitä "invavarusteita" roskiin, mulla voisi ehkä yhdessä tulevassa projektissa olla niille käyttöä, jahka löydän vaan edullisen ja hyväkuntoisen umpparin jostain!
Ja älä heitä "invavarusteita" roskiin, mulla voisi ehkä yhdessä tulevassa projektissa olla niille käyttöä, jahka löydän vaan edullisen ja hyväkuntoisen umpparin jostain!
< 15kWh/100km
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Joo kopan kunto ja matala ajomäärä. Mulla on toinenkin postipate pihassa, pitäisiköhän senkin ohjaus muuttaa...
Toinen vaihtoehto (kiinostavampi) olisi ajaa sillä Britteihin ja myydä autoloman päätteeksi pois.
Toinen vaihtoehto (kiinostavampi) olisi ajaa sillä Britteihin ja myydä autoloman päätteeksi pois.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Joo satasen nopeusrajoitus pakussa, joka poistuu näillä näkymin 1.1.2019
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!