VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
184cm pitkänä ja varsin takana kuskinpenkkiä mielellään pitävänä immeisenä ei aina ole helppoa saada hyvää ajoasentoa, etenkään tölkissä. Matkaajassa taisin rälläköidä/viilata kolme koloa lisää n. 5-10cm taaemmaksi kuin taaimmainen orkkispykälä oli. No Westyssä ottaa penkki nopsaan keittiösaarekkeeseen kiinni, joten lisäkolot eivät auta, ellei selkänojaa nosta pystyyn, joka ei sekään kovin ergonomista ole. Niinpä hommasin pitkiämatkoja varten verrattoman lisävarusteen, Waeco Magic Speed vakionpeussäätimen, näin voi kaasujalkaakin lepuuttaa ajon aikana. Asensin säätimen juhannussunnuntaina. Sarjassa on mukana kaikki tarvittava, mutta takamoottorisuuden vuoksi tölkkiin vedin 7-napaisen peräkärrikaapelin edestä taakse. Aloitin asentamalla induktiivisen nopeusanturin magneetin sisempään vetarin murrokseen mukana tulleella isolla nipparilla, ja sitä haistelemaan anturin kiinnitysrautaansa, jonka sai kätevästi laatikon jäykisteripaan pari reikää poraamalla. Magic Speed säätää kaasun asentoa alipainekäyttöisellä servolla, sen sai asennettua helposti kaasuvaijerin rinnalle mukana tulleilla nippeleillä. Alipaineen otin T-haaralla, joita niitäkin oli setissä mukana useita erilaisia, pumpun jälkeisen putken muovisesta 90° mutkasta katkaisemalla sen. Sitten vain kaksi nopeusanturin ja kolme servon juotten eteen menevään kaapeliin ja johtotehtäviin kojelaudan alle. Magic Speedissä tulee hyvät asennusohjeet jopa Suomeksi, joten pari tuntia kojelaudan sisässä kytkeskellen ja juotellen sain kytkennät tehtyä ja samalla kytkettyä valosummerin sekä käsärin varoitusvalon toimintaan. Kytkinpolkimelle piti myös asentaa mukana tullut anturi, jonka piiri haistelee myös jarrun polkemisen maadoittuen jarruvalon kautta. Ohjainpaneelille askartelin pleksistä telineen ylimääräiseen ruskeaan penkilämmitinkytkimelliseen rattiputken ylempään suojamuoviin.
Koeajo jäi maanantaille, muttei se tuottanut ikäviä yllätyksiä vaan Magic Speed toimii mainiosti! Suosittelen lämpimästi.
Koeajo jäi maanantaille, muttei se tuottanut ikäviä yllätyksiä vaan Magic Speed toimii mainiosti! Suosittelen lämpimästi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Tässä vielä ohjainyksikön kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Hyvältä näyttää! Vanteet ja renkaat kyllä sopii hyvin!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Palaan tuohon sähköiseen kiertovesipumppuun:
VR6:ssa on sama pumppu ja toisinaan se saattaa herätä kierrättämään nestettä hetken päästä normaali ajon jälkeen vaikka flektikin on sammuksissa.
Luulisi että TD:ssäkin sille on perusteltu tarve - edullisemmaksi olisi tullut VW:lle jättää pumppu asentamatta.
Olen ymmärtänyt että tämä pumppu tasaisi nestettä kierrättämällä ettei moottoriin syntyisi lämpökuormaa auton ollessa sammuksissa..?Itselläni on metalliputki tuon pumpun tilalla, koska en usko TDI:n nostavan lämpöjä vaadittuun 107 C asteeseen, jolloin pumppu käynnistyisi.
VR6:ssa on sama pumppu ja toisinaan se saattaa herätä kierrättämään nestettä hetken päästä normaali ajon jälkeen vaikka flektikin on sammuksissa.
Luulisi että TD:ssäkin sille on perusteltu tarve - edullisemmaksi olisi tullut VW:lle jättää pumppu asentamatta.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
niiden kiertovesi pumpujen tarkoitus on käsottääkseni tasata lohkon ja kannen lämpöä koneen jäähtyessä myös, niin että esim. JX tyypilinen kannen halkeaminen vältetään pinentämällä kannen sisäisiä jännityksiä kuin myös kannen ja lohkon välisä jännityksiä joita syntyy koneen jäähtyessä.
Varsinkin heikkojen kansien kanssa turbo ahdetuissa moottoreissa tuo auttaa. Lohko saattaa nostaa vielä sammutuksen jälkeen lämpöjä aika paljon.
Varsinkin heikkojen kansien kanssa turbo ahdetuissa moottoreissa tuo auttaa. Lohko saattaa nostaa vielä sammutuksen jälkeen lämpöjä aika paljon.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Pitää tutkia tuo pumpun toimintatarkoitus moottoriremontin yhteydessä, tämä nimittäin antautui 30km ennen Bussfestiä Lohjalla. Nyt pitäis löytää tälle säilytys paikka maks. viikoksi Someron läheisyydestä. ilmotelkaa, jos voisin hinata tämän Hovimäestä vaikka jonkun tuttunne pihaan.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Visiitti Salon Motonettiin ja kevyt kenttäremontti BussFestissä, PA-letkujen uusinta tankilta ruiskutuspumpulle auttoi auton käyntiin ja päästiin lähtemään Somerolta kotia kohti. Kiitokset Eestin kaverille hinauksesta!
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Weskulla tykitelty koko syksy, eikä jääty kuin kerran tielle. Lokakuun alussa oltiin menossa mökkeilemään Kolille, kun hieman ennen Kolin kylää alkoi aaz nykiä ja kaupassa käynnin jälkeen ei päästy kuin noin puoli kilsaa kun hyytyi tielle. Onneksi ylämäkeä ei ollut kuin n.50m nyppylän päälle, josta alkaa pitkä alamäki ennen Kolin sataman risteystä. Vaimo rattiin ja lasten kanssa työnnettiin Wesku nyppylän päälle. Kuskin vaihto, ja mäkistartilla eteenpäin. Juuri kun vauhti alkoi hiipua, pamahti kone tulille ja päästiin Loma-Kolilla sijaitsevalle mökille. Siellä katsoin että imuletkussa on ilmaa, kuten kesälläkin, joten kiristin hieman klemmareita. Seuraavana päivänä ajelin vanhemman pojan kanssa Kolille juoksemaan Vaarojen maratonin 13,5km kisan ja sunnuntaina kotiin Joensuuhun. Vain vähän ennen kotia haivaitsin aavistuksen omaista nykimistä. Ajelin nurkka-ajot ongelmitta lokakuun lopulle, jolloin oli taas tarkoitus käydä Kolilla, mutta lauantaisena pakkasaamuna Wesku kävi vain hetken ennen sippaamista. Kurkistin Somerolla vaihdettua tankin jälkeistä esisuodatinta, joka vaikutti erittäin ruskealta, sekä kiteiseltä. Näemmä siellä oli jäätä sisällä. Myös ruostetta tuli suodattimesta varsin paljon. Olisikohan tankin huuhtelun paikka ennen joulukuun alun Iisalmen reissua
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Eberihommasta keskustelin kaverini kanssa, joka tunsi virallisen Eber-huoltajan. Häneltä kyselin voiko B2L:n tosiaankin muutaman osan vaihtamalla muuttaa D2L:ksi. Vastaus kuului: ei voi, osia pitää vaohtaa niin paljon, ettei se ole taloudellisesti järkevää. Näin ollen tuli mieleen, pitäisikö vaihtaa bensakoneeseen, saisi samasts tankista Eberin bensat. 2.1i? Haluaako kukaan vaihtaa aaz:taan. Vai 2l VAG rivinelonen, onko järkeä? No ei varmaan, mutta onhan nuo halvempia kuin diesel Eeberit
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Samaa hintaluokkaa, eli pari sataa. R4 moottorit ja diesellämmittimet.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Juurikin tuohon lämpöjen tasaamiseen se on kaiketi tarkoitettu, tosin se neste kiertää öljyn jäähdyttimen (lämmönvaihdin) kautta, jolloin siirtää nesteestä lämpöä öljyyn.Palaan tuohon sähköiseen kiertovesipumppuun:
Olen ymmärtänyt että tämä pumppu tasaisi nestettä kierrättämällä ettei moottoriin syntyisi lämpökuormaa auton ollessa sammuksissa..?Itselläni on metalliputki tuon pumpun tilalla, koska en usko TDI:n nostavan lämpöjä vaadittuun 107 C asteeseen, jolloin pumppu käynnistyisi.
VR6:ssa on sama pumppu ja toisinaan se saattaa herätä kierrättämään nestettä hetken päästä normaali ajon jälkeen vaikka flektikin on sammuksissa.
Luulisi että TD:ssäkin sille on perusteltu tarve - edullisemmaksi olisi tullut VW:lle jättää pumppu asentamatta.
JX:ssä lämmöt varmaan voi nousta niin paljon, että siitä pumpusta on jotain hyötyä = se pyörii joskus.
Kommenttini koski TDI moottoria.
Kuinkahan paljon neste kiertää silloin, kun pumppu ei pyöri? Olettaisin että pumpun ohituksella omassani siitä öljy-jäähdytysnestelämmönvaihtimesta voi olla jotain hyötyä jäähdytysnesteen vapaan kierron takia.
Eräässä Tölkissä, jossa vastaava pumppu oli laitettu lämppärin kiertoon, ei tullut lämmintä jos pumppu ei pyörinyt, eli neste ei kiertänyt kunnolla pumpun läpi.
Jäähdytyskäyttö tasaa lämmöt varmasti paremmin kuin kiertovesipumppu, joka vaatii 107 C astetta lämpöä jäähdytysnesteelle.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Pari viikkoa sitten tuli kurkistettua yläkertaan pitkästä aikaa, niin olipa hieman syyssateet kostutelleet kattoverhousta. Onneksi ei patjoihin asti tulleet. Ei tämä nyt varsinaisesti yllättänyt, sillä ostettaessa tuolla näkyi vähän kosteusvauriota. Näemmä kattoverhous oli vanerien pinnassa, jonka takana on lasivillaa Kuitukorotus ei vaikuta olevan kovinkaan tiiviisti pellissä rännin yläpuolella, joten liekö villat valuneet ja nostavat kapillaarina vettä ylöspäin. Uusiksihan tämä kokonaan menee. Vähän kiinnostaisi vaihtaa tilalle nostokatto, ellei jostain saisi hyviä kuvia korotettukattoisen alkuperäisestä yläkerrasta, että voisi tekaista alkuperäisen tyylisen ratkaisun. Onko kenelläkään palstalaisessa moista, tai tiedossa Suomessa moista. No miksei maailmallakin, jos olisi avulias kanssaharrastaja joka voisi avittaa mittojen ja kuvien avulla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Lentsulla on orggis kirahvikattoinen kaikkine sisuksineen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Siistiä, pitääpä kysellä Lentsulta, voisinko käydä livenä ihailemassa, jos satun hänen kulmilleen.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Meidän -89 vuoden Alvaria vois päästä tutkimaan Pirkanmaalla ja kuvia ainakin onnistuu saada pienellä viiveellä. (auto talvisäilössä nyt) En varmaksi osaa sanoa, mutta luulisin että katto on likimain alkuperäinen.
Re: VW Westfalia Joker 3 1986 "Wesku"
Weskulla tuli eilen käytyä Mäkistartissa Tahkolla jäärataa kiertämässä. Ja eikö etuspoikasta jääny oikeen nurkan palanen heti tutustumiskierrokselle. Jos jollain on jäänyt kolmeosaisen spoikan ehjä oikean puolen pääty hyllyyn, vosin ostaa sen rikkoutuneen tilalle. Paluumatkalla oli taas ongelmia ilmakuplien kanssa polttoaineessa, joka ilmeni nykimisenä ja tehon puutteena. Kosteudenpoistolisäaine auttoi jonkun verran. Pitää nyt viimeistään tuo hienosuodatin saada vaihdettua ja samallahan tuon karkeankin vaihtaa. Josko säästyisi tankin irrotukselta ja huuhdonnalta. Toki sekään ei huonoa tekisi, saisi anturin toiminnan tsekattua samalla, kun ei toi pa-mittari toimi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.