Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hei,

Tässäpä pari peruskysymystä, jotka pitäisi olla jo hallussa tällä sähläämisellä, mutta eipä nyt vaan ole. Kuva havainnollistaa mistä puhun. Kuva ei ole minun autosta vaan jostain internetin syövereistä kähvelletty.

Pohjustus:
-Minulla ei ole moottorissa kylmäkäynnistysvaijeri paikallaan, enkä yritä sitä laittaakaan (5).
-Hölmöilin vieläpä osan 3 (tanko) irti kierteestä 4.

Kysymykset:
a. Onko tuolla tangolla (3) mitään virkaa jos kylmäkäynnistysvaijerikaan (5&6) ei ole paikallaan? Vaikuttaako säätö (2) jotenkin tuon vivun kautta kylmäkäynnistyssäätöön vai toisinpäin?
b. Jos kohdassa a vastaus on "kyllä on", niin miten kummassa sen saa enää paikalleen? Ei näe, ei ees peilillä ja kohta 4 on niin hentoinen että käsikopelolla on ihan toivotonta.
c. Olettaen että kohta a on "kyllä on" ja kohta b on saatu paikalleen säkällä niin miten oikeaa säätöä pitäisi lähteä etsimään? Olen kyllä lukenut kuinka sitä säädetään perusasennosta johonkin suuntaan, mutta jos siitä peruasennosta ei ole hajuakaan? Mistä aloitan?
d. Jos a-kohdan vastaus on "Ei ole mitään väliä" niin silloinhan hommma on kunnossa ja muutkin kysymykset ovat perusteettomia.

Kiitos avusta ja tuesta. Teidän avulla Someron matka tuntuu realistisemmalta joka päivä. Enää olisi vain sitä ja tätä ja vähän muutakin että uskaltaa lähteä tapahtumaan kauas Somerolle saakka.

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ainakin uudemmissa AAZ:ssa kylmäkäynnistystä ohjasi jonkinlainen vahapatruuna systeemi, eli niissä ei ollut vaijeria.

Jos moottori lähtee kylmällä käyntiin ilman kylmäkännistyksen säätöä, ei asialla varmaan ole mitään merkitystä. (tarpeeksi ennakkoa)
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hei taas,

Kyllähän oma vekotin kulkee ilman tuota tankoa ja on vissiin uskottava että ei sitä tarvita.

Seuraava asia ei liity tankoon vaan ihan yleisesti säätöihin. Ahdot on nyt 0,6bar, pumpun ennakko 1,0mm, karaa ei ole muokattu ja ruuveja on pyöritelty ihan mutu-pohjalta jonhonkin suuntaan. Huomiotavaa on että ajosta puuttuu terävyys ja alavääntö on aika olematon. Kierroksilla kulkee minkä kulkee, mutta ei mitenkään kovinkaan hyvin tai tehokkaasti. Miten säätöjä tai tehoja kannattaa lähteä hakemaan? En todellakaan kaipaa sikana heppoja ja ymmärrän että koneessa on vakiona vain 75hv, mutta jos nyt löytyisi edes ne kaikki.

Säätövinkit ja pohdiskelut otetaan kiitollisina vastaan!

Seuraavat linkit on jo luettu, joten niiden linkittämiseen ei ole enää tarvetta:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi2.htm
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Syöttöruuvi niin sisälle että pölläyttää aavistuksen ryntäyttäessä konetta, tämä nostaa tyhjäkäyntiä, se tulee kompensoida ruuvaamalla pumpusta tyhjäkäyntiä pienemmälle. Sen jälkeen voi keskittyä ahdonalaisen syötön lisäyksen karaan, muistaakseni vakiokaraa voi vähän käännellä eri asentoon, jotta saa maksimi liikematkan. Tai sitten vaan rälläkkä käteen.

Turbostakin voi ja kannattaa ahtoja nostaa 0.2 - 0.3 bar ylemmäksi. Hukkaporttin säätöruuvi saattaa olla ruosteessa jos on vanha turbo kyseessä, nopeampi tapa on porata esim. 1-1,5mm reikä banjopulttiin, josta menee painetieto kellolle.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos dmn!

Hukkaportti kyllä toimii ja painetieto on luottettava. Nostan seuraavaksi ahtoja johonkin 0.8-0.9bar tietämille.
Karan kanssa kikkailu kyllä houkuttaa. Pitäisi varmaan olla "varakara" johon voisi tehdä experimentaalisia kokeita.
Mitenkähän kannattaisi tehdä karan jousien kanssa? Jossain oli "tieto" että jousesta loppuu hyvin nopeasti vastus korkeammilla ahdoilla. Pitäisi siis varmaan löytää lisäjousia ja testailla niitäkin.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sen jousen jäykkyyttä voit säätää alapuolella olevaa rengasta kääntämällä. Aika kattavasti asia on käsitelty noilla linkittämilläsi sivuilla.
0,6 bar ahdoilla putsataan vain pakokaasuja.

Ecp TD AAZ vakiokara on usein suora tanko, jossa ei juuri ole viistettä.
Kuva

Rälläkällä AAZ karasta muotoilemani ja LR mTDI pumpussa ollut vakio.
Kuva

Asiasta paremmin perillä oleville kysymys, onko tuon karan alapään viisteellä jotain merkitystä alavääntöön?
Joissakin sellainen on ja joistakin sellainen puuttuu.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Heips taas,
Nyt on ahdot 0,9bar, kara viilattu ja yritin pyörittää kaikkea ruuveja lisää.
Auto kulkee ihan ok kun on korkeat kierrokset ja kaasu IHAN pohjassa. Jotenkin sellainen herkkyys puuttuu. Nilkka suorana kulkee, mutta raskasta ajaa lappu lattiassa tai ihan vähän vailla.

Edelleen kummallista on surkea käyntiinlähtö, kylmänä etenkin, mutta myös lämpimänä. Ennakko on 1.0mm, mutta joku ei vaan natsaa. Vinkkejä?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja beretta »

Villi veikkaus,ajoitus hampaalla pielessä :shock:
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voisiko olla kaasuvipu napsun pielessä. Sopisi ainakin oireisiin.

Tarkista ettei pumpun _paluu_ letkussa ole kuplia koneen käydessä - mahdollinen vuoto käyttöakselin stefalla.

Jos lämpimällä koneella lähtee huonommin käymään kuin kylmällä, pumpun nestepää väljä.

Ja tosiaan millin ennakolla pitäisi käyntiääni olla aika terävä jo?
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos dmn ja kiitos beretta!

Villi veikkaus,ajoitus hampaalla pielessä

-Ajoitushan voi toki olla hampaan pielessä. Sen kun itse tekee niin mikään ei ole mahdotonta! :roll: Juuri nyt ei oikein huvittaisi purkaa ja keriä tuota keksintöä, mutta syy todellakin voi olla siinä hihnassa.


Voisiko olla kaasuvipu napsun pielessä. Sopisi ainakin oireisiin
.
-Miksikäs ei. Mistä sitä pitäisi säätää? Onko vinkkiä?


Tarkista ettei pumpun _paluu_ letkussa ole kuplia koneen käydessä - mahdollinen vuoto käyttöakselin stefalla
.
-Hankala tarkastaa umpiletkusta, mutta letkua vaihtamalla läpinäkyvään varmaan sen saisi todennettua.


Jos lämpimällä koneella lähtee huonommin käymään kuin kylmällä, pumpun nestepää väljä
.
-En väittäisi että huonommin. Ehkä jopa hieman paremmin.


Ja tosiaan millin ennakolla pitäisi käyntiääni olla aika terävä jo?

-Kyllä käyntiääni on aika terävä, ei mitenkään älyttömän soinnikas eikä pehmeä. Totta siis.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja dmn »

No jos käyntiääni on terävä tuskin (pumpun) ajoitus on pielessä. Kaasuvivusta kun poistaa 10mm avainvälillä olevan kiinnitysmutterin (ja mahdollisesti jotain muuta vielä päältä), siinä näkyy hahlot ja merkit.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Jakopään ajoituksen tarkastus ja säätö toi kohtuullisen avun. Ihan 100% tyytyväinen en vielä ole.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Nahkeastihan tuo lähtee edelleen käyntiin. Kaveri vinkkasi että voisiko startti olla hengetön ja sitä kautta käyntiinlähtö vaikeaa. Onko se teistä mahdollinen syy? Startin ääni on "normaali". Ei mitenkään liian hitaan kuuloinen tai laiska, mutta vaikea on sanoa.

Toinen juttu on kyllä mahdollinen ilmavuoto jossain. Yritän kiristellä ja tarkastella letkuja josko vika eliminoituisi sitä kautta. Naftaa auto ei kyllä vuoda eikä edes lajityypillisesti haisekaan.

Osaisiko joku linkittää ohjeita ja varaosia pumpun mahdollisten vuotojen (käyttöakselin stefa tai nestepää) korjaamiseksi?

Kiitos taas kerran kaikille vastanneille!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Starttiongelmiin auttaa adapteri ja TDI:n startti, pyörii huomattavasti paremmin.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hyvä idea! Olisiko sinulla antaa jotain linkkivinkkiä oikeisiin osiin?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Adaptereita löytyy ainakin tuolta
https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/adapte ... lf-starter

Adapteri + startti
https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/starte ... pter-plate

Startti löytyy myös esim Motonetista, kunhan on TDI ja poikittaisella koneella.
Vastaa Viestiin