Vetonivelen laakereiden paksuudet

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Anselmi-auto
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 06.05.2018 10:31

Vetonivelen laakereiden paksuudet

Viesti Kirjoittaja Anselmi-auto »

Moikka!

Minulla on ongelma =) Olen nyt kahteen kertaan vaihtanut vetonivelten laakereita mutta nakutus katoaa vain hetkellisesti ja tulee sitten takaisin. Autoni on ollut poliisiauto, eli 2.1 litraisella bensakoneella ja vuosimallia -90.

Kun ensimmäisen kerran vaihdoin noita laakereita, niin kiinnitin huomiota siihen että alkuperäisissä laakereissa oli muutaman millin olake, joka on puuttunut noista uusista laakereista. Olen tullut siihen päätelmään että tuo olake olisi varsin tärkeä, sillä se tekee sen että vetoakseli ei pääse liikkumaan niin lähelle pyörän napaa. Olen paikantanut tuon nakutuksen johtuvan siitä että vetoakselin pää hakkaa pyörän napaa vasten, sillä kun liikutan vaihdelaatikon puoleista moottorin suojakumia pakottamaan vetoakselia vaihteistoa kohti, nakutus häviää. Tuo korjaustapa toimii kuitenkin vain jonkun aikaa, kunnes suojakumi on taas hakeutunut luontaiseen paikkaansa.

Kysymykseni kuuluukin siis, että mistä löytäisin oikeanlaiset vetonivelen laakerit Anselmiin? Toisaalta, nyt laakereiden ja kiinnityspintojen välissä ei ole mitään tiivisteitä, ja joissain laakeripaketeissa nekin näyttää tulevan mukaan, joten ehkä tiivisteistä voisi olla riittävä apu.

Vinkkejä kovasti arvostaen, kun en kolmatta kertaa viittisi vikaa huonosti korjata =)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vetonivelen laakeri = koko vetonivel?

Kyllähän tuossa nyt pitäisi osa kuin osa toimia. Naputuksen tuleminen saattaa johtua myös siitä että vaihteistoöljyä vuotaa vetoakselin laipan keskitiivisteen (sininen tulppa) kautta ja huuhtelee paksut rasvat pois vetarin sisältä.
Liitteet
8.5.2018 9.20 Office Lens - (1).jpg
8.5.2018 9.20 Office Lens - (1).jpg (1.72 MiB) Katsottu 4667 kertaa
< 15kWh/100km
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Viesti Kirjoittaja Ace »

Eikös siellä ole metallilevy tuon laakerin ja vaihteiston laipan välissä? Puuttuuko se? Itsellä aikanaan etuvetarin pultit ei meinannu pysyä kiinni ja tuolta välistä löytyikin 2 kpl noita levyjä - toinen pois niin johan alkoi pysymään!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ace kirjoitti:Eikös siellä ole metallilevy tuon laakerin ja vaihteiston laipan välissä? Puuttuuko se? Itsellä aikanaan etuvetarin pultit ei meinannu pysyä kiinni ja tuolta välistä löytyikin 2 kpl noita levyjä - toinen pois niin johan alkoi pysymään!
Tämä on vain 14" etuperän ominaisuus, takana ei nuita spacereitä pidä olla. Ja tuosta syystä edessä perän puolella pitäisi olla myös 5mm pidemmät pultit.
Tämä takana napatappiin kolkattaminen on myös itsellä 16" toisella puolella ominaisuutena. Toistaiseksi ei ole ollut niin paljoa aikaa että olisi ennättänyt perimmäisen syyn selvittää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Itsellä sama kilkatus pyörän napalaippaan. Se alkoi uuden vetoakselipaketin vaihdon jälkeen (piti olla sopiva). Akselin irroituksen jälkeen mittasin pituuden 542 mm. Varaosafirmoissa on useita pituuksia ja niiden mukaan syncro 2.1i 112 hv pituuden pitäisi olla 537. Tämä taitaa olla syy ongelmaan vai minkä mittaisia teidän akselinne ovat?
Vastaa Viestiin