Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Tomperz
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 15.03.2018 00:08

Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Tomperz »

Pian on ABL-kone tölkissä, ja ajattelin siihen jonkinlaisen vesi-ilma välijäähyn asentaa. Tulisiko halvemmaksi väsätä itse, vai tilata joku valmis paketti? saa myös ehdottaa mistä osia/koko roska kannattaisi hommata
Viimeksi muokannut AT5nok, 27.08.2018 05:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Muokattu otsikkoa. Kootaan tänne vaihtoehtoja ahtoilman jäähdytykseen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ABL välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 7&start=20 Tuossa taitaa olla viimeisin toteutus. Se että onko valmis vai itse väsätty helpompi ja halvempi, riippuu täysin sepästä ja mitä löytyy jo hyllystä. Ja siitä miten haluaa konehuoneeseen palikat sovitella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hei,

Listataan tähän vinkkejä ja hyviä toteutuksia välijäähdyttimistä!!

Linkattu ABL välijäähyketju on varsin mainio. Itse olen pitkälti samoilla jäljillä, mutta silti muutama ero mielessä...

Itse ole haaveilemassa TDI:n (mTDI, 1Z) kanssa ilma-vesivälijäähystä. Pähkäilyni on tässä vaiheessa:
1) Doppelin moottoritilassa lavan alla olevassa täysin turhassa välitilassa olisi passeli paikka tällaiselle. http://www.autotune.fi/tuote/1127/vesii ... ahdytin-35
2) Tästä 3/4" vesikierto keulalle
3) Minkälainen jäähdytin olisi hyvä keulalla? Tämä http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... suus-65mm/ sopisi muodoltaan, mutta törkeän kokoiset in/out-liittimet ei satu vesikiertoon. Onko ehdotuksia, muita kuin skootterista, kuten edellämainitussa ketjussa?
4) Siirtopumppu kait paluupuolelle?

Tututtuun tapaan lista jäsenneltyjä kysymyksiä:
5) Miten paisuntasäiliö pitäisi toteuttaa?
6) Mihin kohtaan paisuntasäiliö laitetaan?
7) Onko näissä aina paisuntasäiliö?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Samantyylinen suuri välijäähdytin on omaankin doppeliin tulossa samaan koloon. Saa ahtoputket hyvin vedettyä. Ebaysta saat tilattua saman pöntön puoleen hintaan.
Kennoksi halpa vaihtoehto on jossain mainittukin Fiat Cincuenton jäähdytin. Tai sitten joku skootterin/moottoripyörän alumiininen kenno.
Paisuntasäiliö on hyvä olla, mutta ei varmaan pakollinen, jos pieni veden tiputtelu ei haittaa. Subarun välijäähdyttimessä paisuntasäiliö on itsessään, mutta syylärin viereen se on asennettu oettingerin versiossa. TDI luovuttajan ohjaustehostajan säiliö näytti ainakin omaan silmään aika potentiaaliselta. Syylärin päähän on hyvä olla ainakin joku letku ilmaamista varten.
En ainakaan itse keksi suurta eroa onko pumppu meno- vai tulopuolella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Tässä on linkkivinkki erittäin mielenkiintoiseen ketjuun Sambassa. Siinä on hyvin tehty välijäähdytin. Ihan budjettiratkaisu kaverin moposta hönityillä osillahan tuo ei ole, mutta joitain ajatuksia siitä varmasti saa siltikin.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... db8732c1fb
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Joker »

Oma huomio on ollut että pumppu ja letkujen häviöt on tärkeitä. Perus boschit on aika tehottomia ja vastapaineen noustessa tuotto tippuu roimasti. Systeemi nielee kuitenkin 10m letku + kennot ja liittimet, kaikki aiheuttaa painehäviöitä.
Päivitin omat 19mm puutarhaletkut AN12 letkuihin ja valitettavasti suorituskyky tippui, eli ahtolämmöt selvästi nousi. Tämä vaikka samalla päivitin isomman jäähdyttimen keulaan. Eli normi viritys, tehot laski.
Tämä todettuna, em linkin letkut ovat ainakin riittävän isot.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mitä teillä on lämmöt motari kiihdytyksissä?
Entä tasa veto 120
Ihan vaan kun pitäis joskus alkaa ihmetteleen onko toi mun väli jäähy riittävä vai ei, ja onko noi vesi jäähyt järkeviä itse en niitä laita ellei tulos ole merkittävästi ilmajäähyä parempi. Nythän mulla oli se 900 turbon jäähy flektillä sielä nurkassa imemässä sivu aukosta ja puhaltamassa konehuneeseen.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Joker »

No nyt en ole kyllä tehnyt kovin syvää tutkimusta aiheesta, mutta sanotaan nyt satunnaisseurannan perusteella, että kun systeemi on lämmennyt, on ne 90kmh marssivauhdissa 25c ulkolämmössä noin 45c. Kuormittamalla normaalisti saa +5c. Jarrupedaalia vasten ajaen saisi varmasti enemmän, mutta ei lämmöt niin piikkaa kuin mitä on ilma-ilma systeemissä tottunut.
Ilman jäähyä sama olisi varmaan 85c.
Max Ahtopaineet 1.3barg
90kmh@2900@0.6barg

Voin joskus korjata tiedot kun testaan ihan "paperille" lukuja.
Edit: par tarkennusta ja 120kmh ei ole mun tölkin luontainen matkanopeus, joten en nyt siihen mitään lukuja kellottele. GT tölkit erikseen... :D
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mulla sivusta imevä myös, flekti lähtee päälle 55C:ssä. Normaaliajossa (kaupunki/maantie) ei flekti mene päälle, kuormitettuna en ole ehtinyt katsomaan kuinka hyvin pitää lämmöt kurissa, tällöin kuitenkin flekti käy. Ahdot on max 1.9bar.
< 15kWh/100km
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Jos järjestelmä toimii oikein niin vedossa imulämmöt pitää alkaa tippua eikä nousta. Noi 30€ Bosch pumput ei yksinään riitä vaan niitä pitää olla kaksi rinnan tai sitten jos haluaa panostaa niin ostaa Bosch Ford mustang shelby gt500 pumpunhttps://www.ebay.com/itm/07-12-Shelby-G ... JH&vxp=mtr vaikka ebaystä, tai davies graigin molemmat maksaa sen 150-180€. Mulla on omassa autossa 5ltr lisäsäiliö paluu linjassa ja puolen litran lisäys/ilmaus säiliö jäähdyttimen luona. Kokonaistilavuus on muistaakseni 9ltr. Kennon koko on 240X210x120mm eli varsin järeä, jäähdytin cinquesento fiat, letku koko 19mm ja pumppuna shelby bosch. Ohjaus on lämmön ja ahtopaineen mukaan toimiva. Järjestelmän mitoitus tehty 300hp TDI koneelle ja painavalle autolle. 8-)
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Jooh miljoonamiehelle valmiiksi rakennettuna
https://busschmiede.de/shop/T3-2WD-Sync ... tkuehler_1
Home is where you park it.
Suikale
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 26.05.2022 08:52
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Suikale »

Millaisia lämpökytkimiä olette käyttäneet ilma-ilma välijäähdyttimen puhaltimen ohjaukseen? Sijoituspaikkahan voisi olla kannen päädyssä tai ahtoputkessa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Osku »

Täysillä kokoajan ei sitä koneen käydessä kuule.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mulla ainakin oli kesällä koko ajan päällä. Suunnitelmissa oli laittaa lämpöohjaus, mutta ei liian viileäksi mene. Pakkasella jos ajaa, niin voi olla tarpeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Katselin hieman vesi-ilma IC-tarjontaa purkamoilta, ja Land Rover Evoque 2.0D:n kenno vaikutti hinnan ja saatavuuden perusteella kiinnostavalta. Osaako joko sanoa, että onko tuo vesiputkien liitin sen näköinen, että siihen voisi hydrauliikkakaupasta löytää/teettää letkut?
Liitteet
IMG_1925.jpeg
IMG_1925.jpeg (870.47 KiB) Katsottu 2633 kertaa
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mitä jos ottaa lähdötkin jostain LR putkistosta?
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja karhunen »

AT5nok kirjoitti: 02.08.2023 11:21 Mitä jos ottaa lähdötkin jostain LR putkistosta?
Ihan hyvä ajatus, jos vaan löytyy. Ko. laitoksen ”syyläri” on samoilla liittimillä, joten eipä tuohon pakettiin tarvis kuin jatkoletkut ja pumpun väliin. Tartteepa selvitellä lisää!
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Varmaan samalta romarilta voisi löytyä, mistä jäähdyttimen löydät.
Foorumilla on pari LR tietäjääkin, taitavat olla vaan nyt ulkomailla hajottamassa Lantikoitaan
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tulipa tässä mieleen eräs tapaus, jossa koneen yläpuolelle oli laitettu sikarimallinen vesikiertoinen välijäähdytin. Ajan myötä tuo oli täyttynyt väljän turbon vuotavasta öljystä, joka sitten sopivassa kohdassa eksyi männän päälle ja kone oli siitä valmis. Eli kannattaa ottaa "worst case" tapaukset myös harkintaan, tuossakin olisi ehkä joku 2mm reikä coolerin pohjassa pelastanut pahimmalta.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin