Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 25.03.2018 19:06

Juuu voipi olla jos itekkin koittas jonku tietokoneen puhaltimen tuonne sulloa hiljaisuuden toivossa.

Yv:een vastattu jonka johdosta ilmanvaihto tuleekin parantumaan :)

Nyt sain niputeltua lattian päälipuolin läjään. Listat uupuu vielä. Seuraavaks niitten ohella alettava varmaan suunnittelemaan laatikostoja ja sänkyä jahka kaikki "sähkökeskukseen" tulevat komponentit on saapunu niin saa mitat oikeiksi. Kiinasta tilasin neljä kappaletta semmosia ledi viiruja. 50cm mittasia tais olla. Saa ne kytkenee tuohon miun hienoon kytkentä paneeliin.

Kuva

Kuva


Mitenkäs nyt kun laitan volttimittarin tuolle hupiakulle ja mahdollisesti käynistysakullekkin niin pystyykö siite mitenkään järkevästi päätteleen akun varaustasoa vai onko siihen olemassa jotain, esim amppeeri määrään perustuvaa mittaria?
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja miksi » 26.03.2018 23:27

Jännite kun laskee alas niin varauskin on aika tyhjä akussa..
Mä tein jännitemittarin tälleen..
Kuva
Kuva
Kuva

Puhaltimen katkasijalla voi valita tyyliin etuakku, hupiakku, taka-akku, neljäs on poispäältä tai mittauspiuhat. Sen verran kirkas on tuo motonetin mittari ettei voi pimeässä ajaa sen kanssa.
100Ah akulla 10,5 volttia niin tuo kone vielä käynnistyy, sen alle ei. Toki virtapaikka on sellasesta kohdasta että hehkutuksen aikana jännite on muutenkin matalalla.
Amppeerimittarit näyttää sen hetkistä kulutusta joten se on vähän.. hankala. Ominaispainosta sais akun varaustilasta tiedon mutta äkkiä sen oppii ymmärtämään jännitteistäkin.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja DJSigma » 27.03.2018 08:07

Jännitteistä näkee suuntaa. Mullakin odottaa tuollainen simppeli näyttö omaan asennusta, meinasin radion johdoista virran varastaa tölkissä. Täytyypä itsekin miettiä tuota katkaisija-asiaa vielä, ei tullut mieleen että voisi pikkunäyttö olla niin kirkas.

Meikäläisen vehkeet ei kyllä alle 12V:lla suostu enää starttaamaan, "turvaraja" on jossain 12.2V, kaikki siitä ylöspäin on plussaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 832
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 27.03.2018 11:54

Toihan onki näppärä keksintö. Konttiin tulee minulla täten tuo kytkinpaneelin mukana tullu näyttö joka näyttää pelkän hupiakun. Johonkin kuskin paikalta nähtäväks sitten näyttö josta näkee kummanki akun tilanteen :!:
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja miksi » 27.03.2018 19:34

Mulle oli ihan ylläri ton segmenttien kirkkaus, meinasin että se menee ylempänäkin jatkuvana päällä mutta se on ihan liian kirkas, ihan kuin olis joku väärin suunnattu karttavalo tms siinä kojelaudalla loistamassa.
Tuo on silleen "fiksu/tyhmä" mittari että siinä on kolmella johdolla toiminnot, maatto on kumpaankin sama, virrat on toinen ja toinen on mittaava. Oli ensin tarkoitus että se paistaa ns koko ajan ja seuraan siitä tuon akkujen virtoja ihan toisella tapaa. Kuitenkin päädyin vetämään mittaus ja herätysjohdon ns yhteen niin se herää sen mukaan mitä tehdään. Taka-akun mittaus voidaan suorittaa koska tahansa kun sen virtapiuhat tulee eteen ilmawebastolle niin laiskasti siitä nappasin tiedot mittarille. Etuakku vain kun avain on virta asennossa. Latauspiiri on sitten pilteman veneosaston jännitetasoeron valvontapalikan kautta, iso solenointi on varalla jos etuakku on tyhjä ja hupiakussa olis potkua vielä starttaukseen niin saa autettua itteään.

Jos ite laittaisin takatilaan tuollasen niin voisin ihan painonappiakin miettiä, sitä ei kauaa tartte pitää päällä että näyttää jännitteen.
10,2 on tuossa härvelissä alaraja minkä jälkeen voi varautua varavirtaan startissa. Alennusvaihteisolla oleva startti pyöräyttää kivasti, mutta ei pitkään enää tuossa varaustilassa. Tölkissä ainakin vakio startti tuntuu itelläkin todella hengettömältä vaikka olis vain hetken ollut valot päällä tms.
Tdin starttihan taitais olla alennusvaihteella oleva laite.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 30.03.2018 14:23

Meiksil ainaki mahollista laittaa paino nappulalla takatilaan se näyttö kun näyttö on samas paneelissa katkasijoitte kans. Löyty kiinasta semmone yllättävän asiallisen näköne kytkin paneeli. Paksuhkot piuhatkin näky olleen. Oli nii halpa ettei ois suomesta saanu tuoho hintaa ees kaikkia apicoja jos pussitavarana ne joutuis ostamaan. Täytyy laittaa kuva joskus siitä.

Tänää punnerrettin kahteen pekkaan tuo jakopää. Caravelle89 nimimerkiltä sain kiinnipito työkalun lainaa ja hyvän momenttiavaimen. Helppo homma oikeenlaisil työkaluilla.

Kuva

Kuva
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Joker » 30.03.2018 19:40

Mikä tuo mutteri-spaceri systeemi on tuossa kunkkupultissa?
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 501
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 30.03.2018 22:05

Se on oikeestaan vaan vanhoja peruja. Tein enne henkilöautoihi huoltoja ja monissa moottoreissa kampiakselin pultti on pitkähkö ja jos ei ole pulttikonetta justiin siinä kainalossa niin muttereita oli aina joka paikassa työpisteen ympärillä ni tuli nakkastua semmone tuohon väliin. Ei tartte pohjaan asti kiertää pulttia kääntääkseen kampiakselia avaimella.

Ja toinen syy se kun joissain moottoreissa moniurahihnapyörän puuttuessa pultti pohjaa kierteen perälle jollonka pultin kanta ei paina hammashihnapyörää. Joissain tapauksissa hihnan hakiessa paikkaansa on alkanu hammashihnapyörä valumaan ulospäin avaimella pyörittäessä.

TAI hihnaa kiristäessä jos hammashihnapyörää ei pultilla paina niin se voi syystä tai toisesta olla pikkusen ulkona ja kun kääntää kampiakselista avaimella varmistuskierroksen niin siinä kohtaa hihna vetääkin pyörän takasin paikoilleen ja huomaan että kiristimen neula onkin siirtyny löysän puolelle ja kiristys on tehtävä uudelleen.

Voi olla että joku on tehny ikänsä jakopää remppoja ilman mitään ongelmia ilman tommosta viritystä mut ite opin tuon entiseltä työnantajalta ja ikinä ei tullu kyllä mitään ongelmia kiristyksien tai minkään muunkaan kanssa. :)


Samalla löyty ainakin osa hihnaston vinkunoista kun tuo tuli tehtyä. Laturin laakerointi nitkuaa ja murisee. Täytynee ettiä jostain uus tilalle ennenku laukee. 120a etsimään jos 150 amppeeriset on turhan kalliita. Moniurahihnan taittopyörä korjattiin rasvaamalla ruuvipenkissä. Tuntu käsissä ainaki iha uudelle. Ei liene kallis sijoitus laittaa sekin uusiks.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 07.04.2018 19:45

Mööpeleitten rakennus aloteltu päällä istuttavalla sähköpääkeskuksella :D

Täytys keksiin joku nerokas tapa hiukka varmistus kiinnitellä tuota hupiakkua. Lintassa on menty ja kiihytelty kovin ja kurvailtu ja se ei ole milliäkään mihikään suuntaan liikkunu vaikkei ole missään kiinnikkään. Puree lattiaan hyvi kiinni. Mutta joku varmistus hirvikolarin varalle vois olla paikallaan..

Jääkaappi ei paina puoliakaan akun painosta mutta senkin kiinnitys täytys vielä keksiä. Pohjassa oli joku mahollisuus ainaki.

Subi vahvari tarkotuksella syvemmällä jotta tuo katkasija paneeli mahtuu paikalleen. Tulee johonki kohtaan aukkoa vaneriin kiinni. Invertterin tuulettimien kohalle jää myös aukko ja koko pönttö jää avonaiseks ohvaamon suuntaan ilman vaihon parantamiseks.
Kuva

Kuva

Kuva

Jäykiste kalikatkin tuli laitettua istuimelle. Istuin osa tosiaan kiinni kahdella lavalukolla. Istahdin vanerin päälle hölmönä ensin ilman jäykisteitä niin meinas pudota vanerin läpi pömpelin sisälle. Nyt on jämäkkä!
Kuva

Edellä mainittuun ilmanvaihdon parantamiseen saapui tänään vallan mieleinen palikka. Kiitoksia Jukkapojalle!
Kuva
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 08.04.2018 10:11

Ole hyvä! Mainiota että ritilälle löytyi sopiva ikkuna - noita apparin puolen liukuikkunoita kun tuntuu olevan aika harvassa T4:ssa.

Meikäläiseltä löytyisi vastaavanlainen tuote myös T5 / T6:een... ;)
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 556
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja miksi » 13.04.2018 20:18

Juu ei oo kauheesti näkynyt liukuikkunoita mutta vielä vähemmän tuplalasilla olevaa liukuikkunaa. Tai dokan sivuikkunoita tuplalasilla.
Mutta tuossa se on erittäin loistava!

Joskus pikkusen hullutellut ajatuksella että tekis tuosta liukuoven ikkunasta alaslaskettavan, tai sitten ovettoman puolen ikkunan..
Noh ei oo enää tekijäksi.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 16.04.2018 16:19

Anna mennä ja tee se :twisted:

Sänkyä hahmottelin eilen.

Kuva

Kuva

Siellä se on suu auki kaiken romun keskellä.
Kuva


Haaveilin vähän jostain isommista nappulakumeista mutta ei tälle kesää kyllä kykene semmosia hankkimaan. Minkäs kokosia renkaita porukalla on ollu t4:ssa? Mittaamallahan se selviää tietty mitä sinne mahtuu. 225/70r15c renkulat sais lain puitteissa kai muutoskatastamatta laittaa kun renkaan leveyttä sai 30mm muuttaa ilman muutosta. 195 lukee otteessa.

Mitehä tarkkoja ton c merkinnän kanssa ollaa?

Uuen laturin laitoin viikonloppuna. Nii sitä vartin homma saatiin taas venymään melkeen kolmen tunnin hommaks kun oli myyty vääränlaine laturi.

Mites ootteko noita pumpun hihnoja vaihellu? Soittelin diesel pajalle ja arvioi 300e hommaks vaikka on omat osat ni hiukka houkuttas yrittää itte vaihtaa. Mut saako sen jossai tietys moottorin asennos vaihettuu ilman et tarttee puuttuu mihikää pumpun ajotuksiin? Siel on ilmeisesti kaks kiristin pyörää sillä hihnalla joista toisella säädetään hihnan kireys ja oliko toisella tarkotus tehä sit jotain muuta vai oonko ymmärtäny aewan vääri?
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja TT| » 16.04.2018 17:10

C-merkintä ei pakollinen, vaan kantavuus pitää renkaassa riittää. Maastokumeissa se ei yleensä ole ongelma. Pumpun ajotus kannattaa aina tarkistaa VCDS kanssa, tai muualla vastaavalla, kun hihnan vaihtaa. Kyllähän sen merkkien kanssa saa paikalleen, mutta helposti muuttuu just sen verran että vaikuttaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6246
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 18.04.2018 18:45

Oolrait then!

Tuliki sit tänää vaihettua toi pumpun hihna pakon edessä.
Lähin töistä kauppaa ku yhis liikennevalois liikkeelle lähties alko kuuluu iha jumalaton lotaamine ja ronklotus. Mutta meno ei loppunu siihe kumminkaa. Ajoin varovasti varaosaliikkeen parkkipaikalle ja ihmettelin. Karmee semmone kuiva kitinä ja rutina kuulu tyhjäkäynnillä mutta kun anto kierroksia ni ääni hävis. Olin tos kohtaa aika pommin varma siitä että kaksoismassa vauhtis tuli tiensä päähä. Ei muuta ku ykköne silmää ja kauppaa. Siinä matkalla kuiteki joteki kylmäs ja soitin tutulle joka on vauhtisten kans pelannu enemmä ja aattelin et käyn näyttämäs. Ei ollu kuulema ääni iha semmone vaik samal viisii oireiliki kun kierroksilla lakkas. Hää älys koittaa sormella pumpun hihnan koppaa ja sano että koitaha tota.. Tuns ku hihna hakkas muovia vaste. Äkkiä auto sisää tallii ja purkasin muovin auki.
Toisel puolel hihnaa oli nii paljo löysää et ennakon säätö rullan pysty laittaa rullaamaa vapaasti eli hihna ei ottanu kiinnikkää siihe. Automaattikiristimen osotin viisari oli lentäny kankaalle.

Moottori on jo pitkän aikaa pitäny matalil kierroksil liikkeelle lähtiessää semmosen kummallisen rympsäyksen. Liekkö hihna päässy syystä tai toisesta löystymää, kiristimen osotin on alkanu ottaa kiinni sinne ääri laitaa ja nyt se kytkintä nostes sit otti ja halkes. Tiiä häntä. Mut oli meinaa ihme omasta mielestä ettei ollu hihna hypänny hammastakaa ku kuiteki jonku kymmenisen kilsaa tuli ajeltua vika päällä.
Uuen laitoin sillei että se taaempi, ennakon säätö rulla, samaan asentoon mis edelline oli, nokkapyörä ja pumppu tussimerkeil kohillee ja kiristimen viisari oikeeseen asentoon. Muovit takasi ja taas käy kun enkeli.

Kuva
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 23.04.2018 11:24

Viime viikolla kerkes joka ilta töitten jälkeen sahailla puutavaraa sopivan kokoseks. Edistystä tuli ihan mukavasti.

Empä tienny että toi jääkaappi ois tarvinnu säilyttää pystyasennossa. Nyt kuukauden selällään olon jälkeen ruuvasin sen tuohon paikalleen pystyyn. Toivottavasti toimii vielä.
Kuva

Kuva


Tekniikka ongelmia tulvii niskaan. Nyt on alkanu tupruna sinistä käryä putken päästä aika reilusti. Ei niinkään tasakaasulla mutta lämpösenä kun antaa kaasua niin jo pöllyää. Ahtimen väljät kokeilin sillon jakopäärempan yhteydessä. Pitkittäis välystä ei ollu piiruakaan, mutta pystypäin hiukan. Huohottimen kautta näytti ainakin jonkuverran tulevan öljyä ahtimen imupuolelle mutta en tiiä voiko sieltäkään nyt ihan noin paljoo tulla. Huohottimeen vaihoin muuten vaan sen mustan muovisen pyöreen venttiilin ettei ala puskee missään kohtaa tiivisteitä jos se sattuu meneen tukkoon.
Öljyvuotoa on koneessa takapuolella melkeen koko leveydeltä jos oikein muistan. Ei niinkään kannen välistä vaan öljyn valumaraja alkaa pakosarjan päältä. Ikään kuin tulis pakosarjan tiivisteen välistä.
Jotain täytys varmaan taas tehä tuon asian eteen..
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja vesku » 23.04.2018 18:20

Kääkkä kirjoitti:
Empä tienny että toi jääkaappi ois tarvinnu säilyttää pystyasennossa. Nyt kuukauden selällään olon jälkeen ruuvasin sen tuohon paikalleen pystyyn. Toivottavasti toimii vielä.

Saa se olla selällään. Jos on kompressorikaappi annat vain rauhassa seistä päivä tai kaksi ennen käynnistystä, jotta kompressoriöljyt valuvat takaisin kompressoriin. Jos vastuskaappi, niin joskus se täytyy jopa kääntää katolleen ennen käynnistystä, jotta alkaa toimimaan. Jos vastuskaappi ei ala jäähtymään, vaikka koneisto on kättäpolttava, niin pystykääntö auttaa. Sammuta nyt kuitenkin sähkö / kaasu ennen keikautusta.
vesku
AktiVWisti
 
Viestit: 152
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 24.04.2018 11:50

Okei joo. Käynnissä tuo ei vielä ole ollu eikä edes kytkettynä niin jammailkoon tossa pystyasennossa nyt sit.

Tutkin tota öljypoltto ongelmaa sen verra että ei se mitenkään normaalia enempää huohota. Moottori vaikuttas siis olevan ainaki alakerran osalta kunnossa. Poleskelin hetken tos pihalla, savutus loppui. Lähin ajamaan ja ei savuta yhtään. Sitten taas vajaan kymmenen kilsan päässä kiihytyksessä alko taas tulla sinistä savua. Eikös toi aikalailla viittais siihen että ahdin vuotaa imupuolelle? Taidan koittaa joku päivä tyhjentää välijäähytintä jos sen saa jotenkin irti fiksusti ja kattoo paljonko siellä sitä öljyä on.

Kuulemma 450-500e kustantais tiivistysten vaihto tommosee ahtimeen.. Hiukka kynsiä syödään taas vai liekkö sais rahat nopeemmin kasaan pylly pystyssä keskustassa puol viien aikaan aamuyöstä lauantaina. Saa nähä pääseekö täs mihikää reissuu kesällä kun kokoajan ilmenee jotain ongelmia.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 24.04.2018 12:37

Jos saat itse ahtimen irti ja takaisin, niin korjaus ei maksane kuin alta pari sataa euroa, vaihtamalla ahtimeen keskiö uuteen (kiinalaiseen).
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2480
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 24.04.2018 13:01

Ei kyl mää ymmärsin et tuo meiän nurkan turbo mies ei tee muuta ku huoltaa noita turboja. Eli irrotus ja asennus ei kuulu hintaan. Paja oli täynnä turboja mut pihal ei ollu muitaku hänen oma autosa.
Ootteko itte huoltanu vnt ahtimia ikinä? Ei taia iha simppeleimmästä päästä olla? Tossakaan hommassa osat tuskin maksaa juuri mitään kun sano että putsaamiseen menee aikaa kolme kertaa enemmän ku hukkaportti ahtimen putsaamiseen. Ite jos osais tänki homman tehä ni tuskin kirpasis juurikaan taloudellisesti mutta riittääkö rahkeet.. Tuskin.
Ja noista kiinalaisista ja ebay kauppiaista varotteli että ei oo mitään takeita tuleeko kuntoon vai muuttuuko vaan huonommaks. Saatto olla tietty kauppamiehen puheitaki :D
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 104
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 24.04.2018 14:12

Jos nyt ajattelee ettei sulla ole ongelmana ollut siipien jumimista, niin vaihto-operaatio on helppo - jos siis ostaa kokonaan uuden runko-osan, johon vain pultataan vanhat pesät kiinni. Jos tiedossa että säätö jumittaa, niin sitten kyllä saa purkaa koko siivikonkin pois ja putsailla lisää (ja kun vuotaa öljyä, niin varmaan pahentaa pakopuolen karstoittumista). On myös mahdollista päästä vielä huomattavasti halvemmalla vaihtaen pelkät laakerit, mutta ehkä työmäärään nähden ei niin kannattavaa.

Itsellä ihan hyviä kokemuksia ebay:n vnt-turbon uuden runko-osan kanssa, hyvin pysynyt kasassa parin barin ahdoilla..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2480
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa