Tölkki ajoautona

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

En minä väitä olevani kovinkaan hyvä kuski, ja varmaan minunkin pitäisi pysytellä vaan kotona poissa parempien kuskien tieltä.

Mutta kahdesta takavetoautosta on kokemusta, ja molempien kohdalla täytyy sanoa, että ajosta saa paljon vaikeampaa jos on niin tyhmä, että yrittää niillä kuivuneilla "ihan hyvillä" viime vuosikymmenen (tai sitä edellisen) talvirenkailla mennä. Molempien kohdalla olen onneksi itse tajunnut tyhmyyteni ja hankkinut (ennen pitkää) tuoreemmat talvirenkaat.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juu renkaat ei ole viiniä, ei parane vanhetessaan.
Smigel89
AHUttaja
Viestit: 115
Liittynyt: 04.10.2016 21:30
Paikkakunta: Forssa

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Smigel89 »

Täällä Syncro käyttöautona. Hyvin on omilla ajoilla pärjännyt "offirenkailla". Noktopin 21 raskaankaluston pinta pitää yllättävän hyvin tölkin alla.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

1989 ostamallani 2wd Tölkillä ajelin aluksi ympäri vuoden, sitten kun 3 hengen ohjaamo alkoi olla liian ahdas, piti hankkia sille kaveriksi henkilöauto, mutta Tölkki jäi vaimon ajoon.
Uusilla nastarenkailla en kokenut sen kanssa ongelmia talviautoilussa, ketjujen ja lumirautojen kanssa tuli ajeltua umpihangessakin. Tavaratilan korotusosan edessä laatikko, jossa kaikki mukana kulkeva ylämääräinen tavara painona taka-akselille. Tyhjä Tölkki on muistaakseni aika tasan 50%/50% akselipainojen suhteen.
2009-2010 talvesta lähtien onkin talvet tullut ajettua Simolla.
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Aivan ja tölkkihän on rakenteensa vuoksi myös kuormattuna hyvin tasapainoinen, mm. sillähän tehdas takamoottikonstruktioa perusteli. Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä. Tällä on sikäli merkitystä, että näitä keskusteluja saattaa lukea myös joku sellainen henkilö, joka harkitsee tölkin ostoa ja siksi olisi suotavaa että annamme mahdollisimman realistisen kuvan niiden ominaisuuksista.
Eri asia on sitten että kannattaako tölkkejä enää altistaa suolakylvyille, ainakaan parhaimpia ja ruosteettomimpia yksilöitä ei ehkä kannata enää ehdoin tahdoin ruostuttaa.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

Caravellix kirjoitti: Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä.
Tässäpä niitä ominaisuuksia.Eihän tätä nyt tosissaan kannata ottaa. https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

umpikalsari kirjoitti:
Caravellix kirjoitti: Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä.
Tässäpä niitä ominaisuuksia.Eihän tätä nyt tosissaan kannata ottaa. https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Tuossa testattiin seinää, ei Tölkkiä. Sama video putkahtaa aina uudestaan ja uudestaan Tölkin kolaritestinä :D
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Löytyy sieltä tuubista tämäkin pätkä, joka antaa realistisen kuvan asiasta: https://www.youtube.com/watch?v=qO_AfCFQR2M
50 km/h seinään, edelleen ovet toimivat ja damit säilyvät "hengissä".
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kokemusta löytyy T3 tölkeistä vuodesta 86 tähän päivään. Alkuun ajelin 2,1 bensa takatuupparilla, ei lukkoja, kulkihan se lumessa jotenkin kun sai liikkeelle, joskus omin voimin ei lähtenyt tasaiseltakaan mutta pieni tuuppaus persiistä auttoi, kun vauhtia oli niin kulkihan se lumessa jotenkin,tosin kuormaa ei juurikaan ollut takana, kuormattuna kulkisi varmasti paremmin jäinen loivakin ylämaki paikoiltaan oli myrkkyä.

Nykyinen on nelikko 1,6 turbotisuli kolme vuotta uudempi, lukot jokapuolella, ihan peto kulkemaan ja erittäin, erittäin ja kerran vielä erittäin hyvä ajaa. Lähden tuolla mieluimmin kuin henkilöautolla jos ei tarvi moottoriteillä huristella, motarilla vituttaa kun ei saa nopeusrajoitusta rikottua vaikka kuinka yrittää, ihan kinthaalla mutte ei yli 120 (pl alamäet).
90 -100 on hyvä marssinopeus tuolle nyt alla olevalla rengastuksella, normi renkastuksella 10-15 kilsaa tuosta nopeudesta pois..
Renkaat on Yokohama geolandar, oliko ne 215/80/15, erittäin hyvät ja tukevat eli suuntavakaat, nastattomina yllättävän hyvä pito myös lumella, peilijäällä ei niinkään, saa ajaa kesät talvet samoilla renkailla, kolmas kesä lähtee just ja pintaa on vielä hyvin.

P.s.
Huomenna taas auraamattomiakin korpiteitä koluamaan kaakkoisrajalle Simolan nurkille kaverin kanssa jolla samanlainen auto. Ja juu, lumilapiot ja vinssit löytyy molemmista autoista, makkarat mukaan ja nokipannukahvitkin saadaan myös toisinaan jos nokipannukahvimestari Jussi lähtee remmiin.

Sorry, tuli vähän höpöteltyä muutakin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki ajoautona

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

^Ei hämminkiä. Hyviä höpöttelyjä oli :) Ja ihan samanlaisia kokemuksia oli porukoiden edesmenneellä takapotkulla ajamisesta. Eikä tuo nykyinenkään käyttöauto T5 mikään himokiipeejä ole jos on vähänkään hankea tai muuten liukasta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin