6-paikkainen pakettiauto?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Doka -90 mTdi
Näitä DoKa projekteja katsellessa alkaa itselläkin olla mieliteko Syncro DoKan suhteen, 1+5 paikkaisena pakuna. 80-lätkä ei ole kuin pieni hidaste maantieajossa.
Hienolta näyttää!
Hienolta näyttää!
Re: Doka -90 mTdi
Jos omamassa on max 1800 kg, niin ei tarvi lätkää vaan kysymyksessä on 100km/h auto. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä: 3 § b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Doka -90 mTdi
Jotta olisi 1+5 paikkainen paku, piti omamassan olla yli 1800 Kg Tölkki DoKassakin (Syncro + nosturi lavalla), jos oikein olen tuon "käyttövoimaveron kierron" ymmärtänyt tai ensimmäisen omistajan / haltijan joku kunnallinen tai valtion laitos?
Re: Doka -90 mTdi
Pikaisella ajoneuvoverolain selauksella en löytänyt tuosta massarajasta ja käyttövoimaverosta mitään juttua. Mihin tämä tieto mahtaa perustua? Ei dokasta ymmärtääkseni muutenkaan saa 1+5 paikkaista pakua kuin rekisteröimällä kaksikäyttöautoksi, jonka vuotuinen ajoneuvovero taas menee ajoneuvoverolain 11 §:n mukaan samoin kuin henkilöautonkin. Ensimmäisellä omistajalla ei ole myöskään käsittääkseni mitään merkitystä, vaan ainoastaan nykyisellä, mitä tulee ajoneuvoveroon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
Re: Doka -90 mTdi
Mulla on 3+3 paikkainen ilman nosturia oleva N1G doka syncro.. kovapenkit takana siis ja omamassa 1860kg
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Doka -90 mTdi
Ne 1+5 pakut mitä mulla on tullut vastaan on aina olleet kovalla takapenkillä, ja aina 80km/h nopeusrajoituksella. En tiedä mihin tämä perustuu, mutta 3 takapenkkiä on olleet tilapäistä käyttöä varten. Jenkkifarmaripakuissa takapenkin kulmaa piti nostaa pystymmäksi että täytti vaatimukset.
Poislukien tuo dmn:n tapaus. Siinä ymmärtääkseni tulkittiin kyseistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090256
Poislukien tuo dmn:n tapaus. Siinä ymmärtääkseni tulkittiin kyseistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090256
9 §
M- ja N-luokan ajoneuvojen korityypit
1. Monikäyttöajoneuvolla tarkoitetaan M1-luokan ajoneuvoa, jossa matkustajat ja tavarat kuljetetaan yhdessä tilassa ja jonka suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on enintään yhtä suuri kuin matkustajille tarkoitettujen istumapaikkojen määrä kerrottuna 68 kg:n massaisiksi katsottujen matkustajien määrällä tai jossa istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enemmän kuin kuusi. Jos tavarakuorman osuus on henkilökuormaa suurempi ja istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enintään kuusi, ajoneuvo kuuluu kuitenkin N-luokkaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Noiden kovien penkkien saaminen loppui hatchback-tyyppisiin (Kakkos-golf) 1996 ja loppuihinkin(farkut+pakut) 06/1999. Tuohon verottomaan pakettiautoon penkkien saamiseen liittyy uskoakseni tuo min.1850kg omamassa. Kakkis-golfissa mulla oli 2+3 paikat, mutta siitähän oli alunperin maksettu täysi autovero (tai lusittu hälytysajoneuvona, jos tarkkoja ollaan).
Niin ja paikkojahan voi olla max 1+8 näilläkin järjestelyillä.
Niin ja paikkojahan voi olla max 1+8 näilläkin järjestelyillä.
Viimeksi muokannut TT|, 29.06.2012 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: ei rajoitu 6 paikkaan
Syy: ei rajoitu 6 paikkaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
tai siis jos tarkkoja ollaan niin saahan niitä vieläkin, mutta pitää olla tavaratilaa "pikkasen" enemmän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Meillä on 3+6 paikkanen Caravelle pakettiauton verolla ja 100km/h nopeudella. Tuommosia ei mun mielestä vaan saa enään mitenkään tehtyä, jos olen oikein ymmärtäny?
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
T3 vai T4?mtavi kirjoitti:Meillä on 3+6 paikkanen Caravelle pakettiauton verolla ja 100km/h nopeudella. Tuommosia ei mun mielestä vaan saa enään mitenkään tehtyä, jos olen oikein ymmärtäny?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Se kulmikkaampi eli T3
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Jos olen oikein käsittänyt, niin aikanaan N1 DoKassa(kin) sai olla takapenkkinä "tilapäisistuin", jos massa oli yli 1800 Kg ja takana 80-lätkä.
Jossain välissähän sai kaikista täyden veron henkilöautoista pakun takapenkeillä, jos kyseinen automalli oli tyypitetty jossain EU alueella pakuksi, vai muistanko väärin?
VR:n ja muiden valtion / kunnallisten laitosten pakuissa sai (taitaa saada edelleen olla valtion / kunnallisten) olla takapenkki, mutta aika harvasta on taidettu rekisteriotteesta korjata tuota tietoa yksityiskäyttöön siirtymisen myötä? Vastuuhan on auton omistajan, ei katsastusmiehen joka päästää moisen käsistään läpi.
Jossain välissähän sai kaikista täyden veron henkilöautoista pakun takapenkeillä, jos kyseinen automalli oli tyypitetty jossain EU alueella pakuksi, vai muistanko väärin?
VR:n ja muiden valtion / kunnallisten laitosten pakuissa sai (taitaa saada edelleen olla valtion / kunnallisten) olla takapenkki, mutta aika harvasta on taidettu rekisteriotteesta korjata tuota tietoa yksityiskäyttöön siirtymisen myötä? Vastuuhan on auton omistajan, ei katsastusmiehen joka päästää moisen käsistään läpi.
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Juurikin noin että automallit joille löytyi EU:sta tuo pakuksi tyyppihyväksyntä onnistui rekisteröidä myös tilapäisistuimilla. Nykyäänhän onnistuu vain 2 paikkaisiksi pakuiksi rekisteröidä, kuten Temen Milka-golf.T3Syncro kirjoitti:Jos olen oikein käsittänyt, niin aikanaan N1 DoKassa(kin) sai olla takapenkkinä "tilapäisistuin", jos massa oli yli 1800 Kg ja takana 80-lätkä.
Jossain välissähän sai kaikista täyden veron henkilöautoista pakun takapenkeillä, jos kyseinen automalli oli tyypitetty jossain EU alueella pakuksi, vai muistanko väärin?
VR:n ja muiden valtion / kunnallisten laitosten pakuissa sai (taitaa saada edelleen olla valtion / kunnallisten) olla takapenkki, mutta aika harvasta on taidettu rekisteriotteesta korjata tuota tietoa yksityiskäyttöön siirtymisen myötä? Vastuuhan on auton omistajan, ei katsastusmiehen joka päästää moisen käsistään läpi.
Tuo jälkimmäinen taas on huoltoautoja koskeva, ja niissä saa olla ihan normaalit pehmeät penkit takana.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Trafi kirjoitti:
Autoverovapaan pakettiauton tavaratilaan on aikaisemmin voinut asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
12.5.1971 - 14.7.1993 välisenä aikana tavaratilaan on saanut ilman veroseuraamuksia asentaa enintään 50 mm paksut pystyasentoon käännettävissä ja lukittavissa olevat istuimet, jos auto on tuotu maahan ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg.
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Ei siis tuon perusteella onnistu enään mitenkään muuten kuin katsastamalla kaksikäyttöautoksi. Kaksikäyttöauto taas on muistini mukaan täyden autoveron alainen, eli alemmin verotetusta ajoneuvoluokasta ei kannata lähteä muutoskatsastamaan sellaiseksi. Lisäksi käyttövoimavero on niillä henkilöauton mukainen, eli ei tuo mitään säästöjä lompakolle.T3Syncro kirjoitti:Trafi kirjoitti:
Autoverovapaan pakettiauton tavaratilaan on aikaisemmin voinut asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
12.5.1971 - 14.7.1993 välisenä aikana tavaratilaan on saanut ilman veroseuraamuksia asentaa enintään 50 mm paksut pystyasentoon käännettävissä ja lukittavissa olevat istuimet, jos auto on tuotu maahan ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg.
Tuon linkin takaa löytyy kyllä kaikki oleellinen asiaan liittyvä, joten kaikkien kannattaa lukea se tarkoin läpi. Lisäksi kannattaa lukea läpi vanhat autoverolain 23 ja 24 pykälät. Sieltä löytyy paremmin tölkin omistajaa palvelevaa juttua kuin nykyisestä autoverolain 8 pykälästä, jota sovelletaan 1.4.2009 alkaen käyttöönotettuihin autoihin.
OT: Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.Eljas kirjoitti:Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
PITÄÄ!
Jos joku sellaisen jaksaa kerätä, niin varmasti joku oikeudet omaava tekee siitä "pysyvän ilmoituksen", siten että ketjuun lisättävät uudet linkit siirretään ketjun ensimmäiseen viestiin, jolloin koko ketjun lukeminen ei ole tarpeen ja keskustelu asiasta ei sotke itse asiaa.
On enemmän kuin hyvä olla Tölkkeilyyn liittyvät oleellisimmat lakilinkit ja Trafin ohjeet/määräykset yhdessä ketjussa
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Repesin.T3Syncro kirjoitti:Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
Joo, sallitaan nyt vain tämän kerran.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Ehkä kerta kiellon päälle...hege kirjoitti:Repesin.T3Syncro kirjoitti:Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
Joo, sallitaan nyt vain tämän kerran.
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Mistä ei puhuttu nyt?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 6-paikkainen pakettiauto?
Ok, mulla on hieman kiirettä tässä, mutta jos vaikka yritän luoda lähiaikoina otsikon tuonne Yleinenn keskustelu - VW autot jonkin otsikon ja heitän sinne alkuun joitakin linkkejä. Muotoilkaa te moderaattorit fiksumpaan muotoon. Varmaan tulisi siistin näköinen, jos sivulla ei lue kokonaista linkkiä, vaan yksittäisiä sanoja tai lauseita joita klikkaamalla pääsee asiaan käsiksi.T3Syncro kirjoitti:Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.Eljas kirjoitti:Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
PITÄÄ!
Jos joku sellaisen jaksaa kerätä, niin varmasti joku oikeudet omaava tekee siitä "pysyvän ilmoituksen", siten että ketjuun lisättävät uudet linkit siirretään ketjun ensimmäiseen viestiin, jolloin koko ketjun lukeminen ei ole tarpeen ja keskustelu asiasta ei sotke itse asiaa.
On enemmän kuin hyvä olla Tölkkeilyyn liittyvät oleellisimmat lakilinkit ja Trafin ohjeet/määräykset yhdessä ketjussa