1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Pannaas kysellen. Moni on täällä moottoria vaihtanut suurempaan, toki vähän voimaton tuo 1,6 tdi on, yritin kovasti kesällä rikkoa nopeusrajoitusta moottoritiellä mutta en ihan onnistunut, mutta mites jos ruuvista lisää syöttöä.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Syötön ruuvaaminen autta hieman mutta ei paljon. Tuo 1,6 on todenäköisesti TD eikö niin.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Juu, 1,6 litrainen turbo diesel, ihan normi moottori, tiedä mistä se i siihen tuli.
Onko tietoa paljonko hyvää noin voi saavuttaa, järkevästi.
Onko tietoa paljonko hyvää noin voi saavuttaa, järkevästi.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Vähän ahtoja lisää ja syöttöä sen verran mitä saa ilman että tyhjäkäynti karkailee, niin kyllä se ihan mukava voimanlähde on. Välijäähdytin lisäisi koneen kestävyyttä, ja olisipa sitten valmiina olemassa kun 1.9 koneen vaihdat tilalle
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Ahdot sitten rasittaa myös kantta joka on muutenkin herkkä halkeamaan, joten muista jälki jäähdytellä varsinkin jos nostat ahtoja, lisäksi kannattaa tarkistaa se shkönen kiertovesi pumppu että toimii. Se välijäähy hieman säästää kantta joten se on koneen kannalta järkevin viritys, samalla myös suuritöisin noista.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tämä selvä, kiitos. Huoltomies tuota syötön lisäämistä keverilleni ehdotti kun hän moottorin tehottomuutta hänelle valitti, pitää se välijäähy lisätä listaan, saapahan sitten sen i:n sinne TD:n perään mikä tuolla alussa jo mukana oli, vai pitääkö laittaa isolla että intercooler..
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
I tarkoittaa suoraruiskutusta, että koneen vaihtamalla saat sen. Tarkista myös että ahdonalainen rikastus toimii, eli se kello pumpun päällä liikuttaa tankoa kun ahtopaineita nousee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
1.6td jx tekee kovempaa kiihdyttäessä pumppaavaa liikettä, mikähän vika?
Pinta kaasulla ei mitään ongelmaa mutta niillä paikkeilla kun alkaa ahtamaan niin alkaa moottori pumppaamaan.
Pinta kaasulla ei mitään ongelmaa mutta niillä paikkeilla kun alkaa ahtamaan niin alkaa moottori pumppaamaan.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Filtteri jäässä? Tai hukkaportti jumittaa?
< 15kWh/100km
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 348
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Vanhanmallisella suodattimella (kieritettävä) varustettu JX teki itsellä joskus samaa, syyksi paljastui vuotava suodattimen kumitiiviste. Ei siis vuotanut polttoainetta ulos, vaan ainoastaan ilmaa sisään ja korjaukseksi riitti suodattimen kiristäminen.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Suodattimen vaihdonkin kyllä heti vian ilmetessä mutta ei auttanut.
Milläs tuota hukkaporttia kannattaa alkaa herkistelemään? Mites se pop off siinä imusarjas käyttäytyy? Voikos se aiheuttaa tommosta. Näköjään pidempään kaasupohjas veättäessä ei ala ollenkaan enää vetämään vaan menee kuin vapari.
Milläs tuota hukkaporttia kannattaa alkaa herkistelemään? Mites se pop off siinä imusarjas käyttäytyy? Voikos se aiheuttaa tommosta. Näköjään pidempään kaasupohjas veättäessä ei ala ollenkaan enää vetämään vaan menee kuin vapari.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Jos hukkaportti ei aukea, ahtopaineet nousevat yli varoventtiilin aukeamisrajan, jolloin imusarjasta katoaa ylipaine, meno hyytyy hetkeksi ja savua pöllähtää putkesta, kun paine laskee alle jousella säädetyn rajan, lähtee ahtopaine taas nousemaan ja vauhtikin kiihtyy, kunnes varoventtiili taas päästää kaiken pihalle.tölkkki kirjoitti:Suodattimen vaihdonkin kyllä heti vian ilmetessä mutta ei auttanut.
Milläs tuota hukkaporttia kannattaa alkaa herkistelemään? Mites se pop off siinä imusarjas käyttäytyy? Voikos se aiheuttaa tommosta. Näköjään pidempään kaasupohjas veättäessä ei ala ollenkaan enää vetämään vaan menee kuin vapari.
Ahtopainemittari olisi hyvä olla olemassa.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tosiaan laitoin rautatapin(up in the ass of timo) sinne pop offin jousen tilalle niin nyt ei nyi enää jännä juttu että aika kauan pääsin syöttöjen lisäyksen jälkeen ongelmitta, oisko ollu jotenki jumissa se venttiili. Sen jälkeen ajelin hymyssä suin useamman tunnin kunnes huomasin ettei vedä taaskaan mut selvisin siittä vain LDA letkun uusimisella kun oli hapertunut kovaksi ja haljennut imusarjan päästä.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kannattaa tosiaan jollain konstilla testata paljonko siellä on nyt paineita, ettei turbo puhalla täysillä koko ajan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Hehkujen vaihto
Kaipaisin niksejä hehkutulppien vaihtoon ettei käy köpelösti, eli kone kylmänä vai kuumana vai jotain siltä väliltä?
Kaipaisin niksejä hehkutulppien vaihtoon ettei käy köpelösti, eli kone kylmänä vai kuumana vai jotain siltä väliltä?
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kylmänä. Kuumia pintoja on ikävä kosketella
Tee sellainen lammaspaimenen sauvan mallinen koukku polkupyörän pinnasta. Avoimen lenkin koko, niin, että sopii hehkutulpan mutteriosan alapuoliseen uraan. Tällä on helppo kääntää ja nostaa tulppa pois reiästä ja samoin sovittaa takaisin. Ruiskupumpun alla on tosi vähän tilaa.
Tee joka tulpalle oma virtajohto riittävän vahvasta kaapelista (6mm2) Näillä voit korvata sen kuparikiskon. Tulevaisuudessa voit mitata jokaisen tulpan erikseen irroittamalla vain johtojen päät. Tee sopiva liitin vaikka poistamastasi kuparikiskon pätkästä 1½-2cm. Kiskonpätkän toiseen päähän 4 sylinterin tulppa ja toiseen päähän pultilla kaikkien muiden tulppien johdot sekä tulpille tuleva punainen kaapeli.
Hanki, ellei ole magneettipidin. Sillä on "helppo" ujutella hehkutulpan pikkuista mutteria tulpan päähän.
Edelleen tarvitset "lehmän hermot" Älä lannistu, vaikka muttereita, prikkoja ja tulppia tippuukin ympäri konetta.
ÄLÄ osta motonetin tai muidenkaan NO NAME tulppia, vaikka saisit kuinka edullisesti. Kerjäät vain uutta vaihtoa lähiaikoina. Mistäkö tiedän? 3 tulppaa mykkänä kuukausi vaihdon jälkeen.
Panosta esim Bosch platina tai vast tulppiin.
Edelleen helpotusta elämään: Vaihda mustassa boksissa konehuoneen takanurkassa oleva 50A:n sulake 60A:n sulakkeeksi. Tulppa ottaa 12-14A. 4x12-14A= 48-56A
Jos haluat helpompaa käynnistystä tosi pakkasella vaihda vielä samaisessa boksissa oleva hehkurele jälkihehkun omaavaan. SE hehkuttaa automaattisesti pisimmillään 3min senkin jälkeen, kun olet lopettanut avaimella hehkutuksen. Kone jää helpommin käyntiin, eikä lykkää niin valtavasti valkeata savua.
Käynnistää tällä releellä ei kannata heti hehkuvalon sammumisen jälkeen. Odota vielä 10-20sek avain hehkuasennossa. Hehkutus jatkuu ja lämmittää esikammiota (JX). Itse odotan lämpömittarin valon vilkutuksen päättymiseen.
Pari harjoituskertaa ja homma menee alle tunnissa. Asennuskaljat kannatta vasta ottaa onnistumisen kunniaksi!
Onnea.
Tee sellainen lammaspaimenen sauvan mallinen koukku polkupyörän pinnasta. Avoimen lenkin koko, niin, että sopii hehkutulpan mutteriosan alapuoliseen uraan. Tällä on helppo kääntää ja nostaa tulppa pois reiästä ja samoin sovittaa takaisin. Ruiskupumpun alla on tosi vähän tilaa.
Tee joka tulpalle oma virtajohto riittävän vahvasta kaapelista (6mm2) Näillä voit korvata sen kuparikiskon. Tulevaisuudessa voit mitata jokaisen tulpan erikseen irroittamalla vain johtojen päät. Tee sopiva liitin vaikka poistamastasi kuparikiskon pätkästä 1½-2cm. Kiskonpätkän toiseen päähän 4 sylinterin tulppa ja toiseen päähän pultilla kaikkien muiden tulppien johdot sekä tulpille tuleva punainen kaapeli.
Hanki, ellei ole magneettipidin. Sillä on "helppo" ujutella hehkutulpan pikkuista mutteria tulpan päähän.
Edelleen tarvitset "lehmän hermot" Älä lannistu, vaikka muttereita, prikkoja ja tulppia tippuukin ympäri konetta.
ÄLÄ osta motonetin tai muidenkaan NO NAME tulppia, vaikka saisit kuinka edullisesti. Kerjäät vain uutta vaihtoa lähiaikoina. Mistäkö tiedän? 3 tulppaa mykkänä kuukausi vaihdon jälkeen.
Panosta esim Bosch platina tai vast tulppiin.
Edelleen helpotusta elämään: Vaihda mustassa boksissa konehuoneen takanurkassa oleva 50A:n sulake 60A:n sulakkeeksi. Tulppa ottaa 12-14A. 4x12-14A= 48-56A
Jos haluat helpompaa käynnistystä tosi pakkasella vaihda vielä samaisessa boksissa oleva hehkurele jälkihehkun omaavaan. SE hehkuttaa automaattisesti pisimmillään 3min senkin jälkeen, kun olet lopettanut avaimella hehkutuksen. Kone jää helpommin käyntiin, eikä lykkää niin valtavasti valkeata savua.
Käynnistää tällä releellä ei kannata heti hehkuvalon sammumisen jälkeen. Odota vielä 10-20sek avain hehkuasennossa. Hehkutus jatkuu ja lämmittää esikammiota (JX). Itse odotan lämpömittarin valon vilkutuksen päättymiseen.
Pari harjoituskertaa ja homma menee alle tunnissa. Asennuskaljat kannatta vasta ottaa onnistumisen kunniaksi!
Onnea.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Jos tekee ne johdot hehkuille, niin johdot ja mutterit kannattaa laittaa löysästi kiinni tulppaan jo valmiiksi, ennen kuin sovittelee tulpat takaisin reikiin. Sitten ei tarvitse nyplätä niitä muttereita niihin tulppiin enää siellä kun ovat ahtaasti.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Ymmärän miksi ihmiset niitä johtoja tekee mutta itse menisin perus kiskolla. Ne mutterit ja prikat saa pudotettua paikalleen käyttäen pyörän pinnaa, pientä hitsauspuikkoa tai muuta rautalankaa siten että pujottaa ensin prikan lankaan pitää prikasta edelleen kiinni yhdellä sormella ja lopuilla langasta asettaa langan pään hehkutulpan kierteen päähän ja päästää prikan putoamaan. Se putoaa lankaa myöden nätisti paikalleen. Sama toimii mutterille, erotuksena se että kun lanka on edelleen painettu hehku tulppaan ja mutteri on sen päässä varovasti toisella kädellä pyörittelee sitä ympäri etusormella ensimmäisille kierteille.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tuon oma-johto-kullekin-tulpalle jutun vitsi on se, että, jos yksi tulppa sammuu, niin johdon päästä on helppo mitata mikä tulppa. Kiskolla kaikki tulpat ovat kytketty rinnan, jolloin mittausta varten on ko kisko irroitettava, mikä on ainakin omasta mielestäni hankalaa. DJSigman vinkki esiasennuksesta on tosi mainio.
Kiskon kautta ei voi mitata yksittäistä tulppaa. kolme risaa ja yksi ehjä antaa saman tuloksen, kuin 4 ehjää.
On täälläkin annettu ohjeeksi pistää lunta tulppien ympäri ja katsoa missä ei sula. Hätäapukonstina ihan hyvä, mutta ei korvaa mittaria.
Huomioitavaa on että JX ei tahdo lähteä kesällä edes kolmella ehjällä tulpalla käyntiin. Talvella ei ollenkaan.
Kaksi risaa estää käynnistymisen kesälläkin.
Apinan raivolla sahaaminen ei auta. Startti ja akku ei tykkää.
Kiskon kautta ei voi mitata yksittäistä tulppaa. kolme risaa ja yksi ehjä antaa saman tuloksen, kuin 4 ehjää.
On täälläkin annettu ohjeeksi pistää lunta tulppien ympäri ja katsoa missä ei sula. Hätäapukonstina ihan hyvä, mutta ei korvaa mittaria.
Huomioitavaa on että JX ei tahdo lähteä kesällä edes kolmella ehjällä tulpalla käyntiin. Talvella ei ollenkaan.
Kaksi risaa estää käynnistymisen kesälläkin.
Apinan raivolla sahaaminen ei auta. Startti ja akku ei tykkää.
Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kuten sanoin ymmärän ajatuksen, tosin mielestäni tuo kiskon irrotus ei ole nin hankalaa että laittaisin monimutkaisemman(enemmän liitoksia=epäluotetavampi) sen takia. Lisäksi kisko on siistimpi konehuoneessa. Jos jokin pelottaa hehkujen vaihdossa se on se että hehkutulppa katkeaa kanteen avatessa ja siihen tuo ei vaikuta.
Yhtään esikammiokoneen hehkua en ole saanut vielä katkeamaan, mutta TDI:n hehku napsahti poikki = kansi verstaalle huoltoon ja parannettavaksi.
Johto jokaiselle hehkulle saa äänen täältäkin, ne on helppo koota 4. sylinterin hehkulle.
Yhtään esikammiokoneen hehkua en ole saanut vielä katkeamaan, mutta TDI:n hehku napsahti poikki = kansi verstaalle huoltoon ja parannettavaksi.
Johto jokaiselle hehkulle saa äänen täältäkin, ne on helppo koota 4. sylinterin hehkulle.