Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Menipäs se helepoksi :D Mitenhän tuo nyt sitten lie, onko mulla leimaa tuon kilven muutoksen jälkeen enää ollenkaan vai vaan tuohon 20.5.2018 saakka vaaai... :lol:

Noniin! Ikkunanlaidat on nyt saatu hitsattua loppuun ja tuli suhuuteltua jo ekoihin kohtiin ruostesuojamaalitkin! Jotenki alko tuntumaan, että täähän saattaa vaikka valmistua kesäkeleille! ;) Toki, edessä on hirvee pakkelin levityssavotta ja sitte maalarin jälkeen hirvee kasaaminen ja pikkujuttujen hipistely, esim sisusta. Eli sanotaanko että jospa tän maaliin sais kesäksi!
Kuva
Oli aikamoinen rakenneltava nuissa tuulilasin alakulmissa. Mikäli jollakin on edessä sama homma, niin haluan toivottaa onnea ja jaksamusta matkaan! Multa saa tsemppihaleja YV:n kautta! :)
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja sitten kun alkaa vetää ikkunoita paikalleen ja ahistaa tai vuotaa niin saataa ahistaa tekijää ja kyyneleetkin vuotaa on meinaan oltava aika tarkka että menee oikein. Mutta kun sen saa tapeltua kuntoon niin on taas autoa hyvän aikaa eteenpäin.Cortina
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Osku kirjoitti:Ja sitten kun alkaa vetää ikkunoita paikalleen ja ahistaa tai vuotaa niin saataa ahistaa tekijää ja kyyneleetkin vuotaa on meinaan oltava aika tarkka että menee oikein. Mutta kun sen saa tapeltua kuntoon niin on taas autoa hyvän aikaa eteenpäin.Cortina
Onko miten millipeliä? Nimittäin ihan millin tarkasti en uskalla luvata että ois nuo ikkunoiden nurkkien säteet samallaiset kuin entiset... Jänskättää jo valmiiksi vaikka ei oo vielä ikkunoiden laitto edessä piiitkiin aikoihin! Toki, voishan sitä kokeilla ikkunoita paikoilleen ennen ku auto on lopullisessa maalissaan.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Erola kirjoitti:Menipäs se helepoksi :D Mitenhän tuo nyt sitten lie, onko mulla leimaa tuon kilven muutoksen jälkeen enää ollenkaan vai vaan tuohon 20.5.2018 saakka vaaai... :lol:
Paskalla säkällä menee niin, että sulle ilmoitetaan että huhtikuun loppuun mennessä pitää katsastaa, mutta sitten jatkossa uusien mukainen aika on syyskuun loppuun, eli se huhtikuun loppuun ollut aika ei sitten kelpaakaan tämän vuoden katsastukseksi kun on liian aikaisin siihen syyskuun aikaan nähden, ja sun pitää katsastaa uudestaan tänä vuonna, ja sitten kun kesäkuun alussa menet konttorille hakemaan pitkää leimaa, uuden lain mukaan saatkin vain vuoden ajoaikaa seuraavaan kesäkuuhun asti. :) :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Erola kirjoitti:
Osku kirjoitti:Ja sitten kun alkaa vetää ikkunoita paikalleen ja ahistaa tai vuotaa niin saataa ahistaa tekijää ja kyyneleetkin vuotaa on meinaan oltava aika tarkka että menee oikein. Mutta kun sen saa tapeltua kuntoon niin on taas autoa hyvän aikaa eteenpäin.Cortina
Onko miten millipeliä? Nimittäin ihan millin tarkasti en uskalla luvata että ois nuo ikkunoiden nurkkien säteet samallaiset kuin entiset... Jänskättää jo valmiiksi vaikka ei oo vielä ikkunoiden laitto edessä piiitkiin aikoihin! Toki, voishan sitä kokeilla ikkunoita paikoilleen ennen ku auto on lopullisessa maalissaan.
Kannattaa ainakin vanha tiiviste pitää varalla, voi sillä istua helpommin kuin uudella.

Itseltä jäi korkeakattoiseen laittamatta uudella tiivisteellä ikkuna paikoilleen, siinä vielä ärsyttävästi lippa ylhäällä hankaloittamassa asiaa.
< 15kWh/100km
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

dmn kirjoitti:
Erola kirjoitti:
Osku kirjoitti:Ja sitten kun alkaa vetää ikkunoita paikalleen ja ahistaa tai vuotaa niin saataa ahistaa tekijää ja kyyneleetkin vuotaa on meinaan oltava aika tarkka että menee oikein. Mutta kun sen saa tapeltua kuntoon niin on taas autoa hyvän aikaa eteenpäin.Cortina
Onko miten millipeliä? Nimittäin ihan millin tarkasti en uskalla luvata että ois nuo ikkunoiden nurkkien säteet samallaiset kuin entiset... Jänskättää jo valmiiksi vaikka ei oo vielä ikkunoiden laitto edessä piiitkiin aikoihin! Toki, voishan sitä kokeilla ikkunoita paikoilleen ennen ku auto on lopullisessa maalissaan.
Kannattaa ainakin vanha tiiviste pitää varalla, voi sillä istua helpommin kuin uudella.

Itseltä jäi korkeakattoiseen laittamatta uudella tiivisteellä ikkuna paikoilleen, siinä vielä ärsyttävästi lippa ylhäällä hankaloittamassa asiaa.
Vanhat ikkunat, vanhoilla tiivisteillä toisesta autosta :) Vois kuvitella että jo autojen ikkunan reikien välillä vois olla millin verran jos ei enemmänki heittoo... Noh, näähtäväksi jää. Eniten huolettaa tuulilasin istuvuus, ku piti vänkärin alakulma tehdä kokonaan ite suorasta pellistä. Oli päässyt entinen sekä purkuauton palanen happanemaan niin pahaksi ettei ollu enää kasattavissa.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Kuva
Siinäpä sivuikkunan ja takaluukun nurkkien korjauksista kuvamateriaalia. Kummastakin kohtaa oli entinen ruostunut ja karissut maantielle tai seinien sisään...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Kuvamateriaalia tuulilasitestailuista...
Kuva
Kuva
Sen verran piti tosiaan kokeilla tuulilasia paikoilleen eilen, että näki, kuinka sitä on onnistunut hitsailuissa! Oikein mukavasti näköjään! :) Kuskin puoli natsaa 100% mutta apukuskin puolella jää tiivisteen ja pellin väliin pikkuruinen aukko (tuo tuosta vielä pienenee kun tuulilasi sijautuu paikoilleen kunnolla). Ei siis ole niin tarkkaa näköjään, kuten Osku tuossa ylempänä kerkesi jo pelotella ;) Muita laseja en alkanut sovitteleen, ne menee kyllä jos kerta tuo tuulilasikin meni!

Olikin tuossa aikaisemmin jo puhetta, mitä mäskiä tiivisteiden ja pellin väliin voisi laittaa, ettei vesi pääsisi sinne tiivisteen alle tekemään tuhojaan. Joku ehdotti Glashelderiä, mutta minusta sitä ainetta ei löydy enää mistään kaupoista... Kannattasko se tiivisteen ja pellin väli laittaa jollain esim sikafleksillä kokonaan umpeen? :D Toki pikkusenhan se työlästyy tuulilasinvaihto siinä samalla :D
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos ei muuta keksi, niin varmaan penslaus kotelosuojalla on parempi kuin ei mitään.

Tuon irvistävän reunan voisi vielä kokeilla tasoittaa koritinalla?
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pahin ikkuna mulla aina ollu kopintakasivuikkuna se yleensä ahistaa eniten.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Ootko Osku käyttäny vanhoja vai uusia tiivisteitä? Mulla tulossa ikkunat vanhoilla tiivisteillä, niin veikkaan, että on helpompi niillä asentaa ku uusilla ja jäykillä.

Oonki miettiny tässsä, että mistä materiaalista tuohon rakentelisi lisää palikkaa, että tuo kolo ei ois niin näkyvä... Koritinaa vois kokeilla. Kitti kävi mielessä mutta, en jotenki lämpee ajatukselle. Pakko tohon tiivisteen väliin on joku mäski vetää. Siitähän valuu vesi muuten aina ja se vesi jää sitten seisomaan just nuihin tuulilasin alakulmiin ja kohta on taas reiät...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä omasta mielestäni koritina on paras tähän tarkoitukseen. Sillä kannattaa samalla vetää kaikki hitsaussaumat läpi, niin saa huokoset tukittua. Vaikka koritinalla ei sitten ihan 100% oikeaa muotoa saa, sen päällä jo kestää kittikin hyvin kun altapäin ei ole mitään reikiä mistä puskisi kostetutta sisään.
< 15kWh/100km
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

dmn kirjoitti:Kyllä omasta mielestäni koritina on paras tähän tarkoitukseen. Sillä kannattaa samalla vetää kaikki hitsaussaumat läpi, niin saa huokoset tukittua. Vaikka koritinalla ei sitten ihan 100% oikeaa muotoa saa, sen päällä jo kestää kittikin hyvin kun altapäin ei ole mitään reikiä mistä puskisi kostetutta sisään.
Muihin hitsisaumoihin tuli jo nyt kuluneen viikonlopun aikana vedeltyä monet ohuet kerrokset ruostesuojamaalia ja sen päälle jo kittiäkin, että ei taida viittiä alkaa enää pakittaa ton tinailun takia...
Kuva
Sanotte mitä tahansa, mutta mä päätin sen ihan ite, että nuo kirotut saumat saa jäädä kitin alle piiloon! :P :twisted: Kävin saumat ensin läpi porakoneen teräsharjalla niin tarkasti kun sain, sitten lotrasin ruosteen tappajaa ja sen vielä hioin pois sillä samaisella teräsharjalla. Pikku sipaisut siliconeremoveria. Sitten monta kerrosta hyvälaatusta ruostesuojamaalia päälle ja lopuksi kitti! Sisäpuolille vetelin saumakohtiin Dinitrolin ML. Nähtäväksi jää montako vuotta ottaa, että ruoste tulee läpi.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Eihän se mikään synti ole noita isoja kylkisaumoja pakkeloida piiloon. Varmasti tulee ihan mukavan näköinen. Se että onko auto juuri oikean näköinen niin sen sinä päätät ja arvostamme sitä kaikki. Kestääkö pakkeli saumassa onkin ihan oma juttu ja sen kyllä aika näyttää, joten voidaan palata asiaan mahdollisesti myöhemmin tai sitten ei tarvitse.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tasaisella asfaltilla kun pysyy, niin saattaa kitti pysyä saumassa. Nimim Miikkalla on yksi Tölkki, jossa saumat on hitsattu umpeen ja siinä ei käsittääkseni ole mitään kukkimista ollut havaittavissa.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja vesku »

Erola kirjoitti:
Olikin tuossa aikaisemmin jo puhetta, mitä mäskiä tiivisteiden ja pellin väliin voisi laittaa, ettei vesi pääsisi sinne tiivisteen alle tekemään tuhojaan. Joku ehdotti Glashelderiä, mutta minusta sitä ainetta ei löydy enää mistään kaupoista... Kannattasko se tiivisteen ja pellin väli laittaa jollain esim sikafleksillä kokonaan umpeen? :D Toki pikkusenhan se työlästyy tuulilasinvaihto siinä samalla :D
Sikaflexiä ei kannata laittaa, vaan ihan oikeaa tuulilasitiivistemassaa. Sitä saat mistä autotarvikeliikkeestä hyvänsä.
"Virallinen" tuulilasitiivistemassa ei liimaa lopullisesti ja ikuisesti tiivistettä paikalleen. Helppo myöhemmin tarvittaessa irroittaa.
Suuttimen kärkikin on muotoiltu juuri pellin ja kumin väliin sopivaksi. o-- jotensakin tuon mallinen. Lippaa edellä kuljettaen kumi raottuu ja nokasta saa puristettua massaa rakoon.
Tuubillinen riittää etu- ja takaikkunaan. sivuikkunat tuskin tarvitsevat mitään. ainakaan, jos muodot ovat alkuperäiset.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

vesku kirjoitti:
Erola kirjoitti:
Olikin tuossa aikaisemmin jo puhetta, mitä mäskiä tiivisteiden ja pellin väliin voisi laittaa, ettei vesi pääsisi sinne tiivisteen alle tekemään tuhojaan. Joku ehdotti Glashelderiä, mutta minusta sitä ainetta ei löydy enää mistään kaupoista... Kannattasko se tiivisteen ja pellin väli laittaa jollain esim sikafleksillä kokonaan umpeen? :D Toki pikkusenhan se työlästyy tuulilasinvaihto siinä samalla :D
Sikaflexiä ei kannata laittaa, vaan ihan oikeaa tuulilasitiivistemassaa. Sitä saat mistä autotarvikeliikkeestä hyvänsä.
"Virallinen" tuulilasitiivistemassa ei liimaa lopullisesti ja ikuisesti tiivistettä paikalleen. Helppo myöhemmin tarvittaessa irroittaa.
Suuttimen kärkikin on muotoiltu juuri pellin ja kumin väliin sopivaksi. o-- jotensakin tuon mallinen. Lippaa edellä kuljettaen kumi raottuu ja nokasta saa puristettua massaa rakoon.
Tuubillinen riittää etu- ja takaikkunaan. sivuikkunat tuskin tarvitsevat mitään. ainakaan, jos muodot ovat alkuperäiset.
Tämä oli hyvä vinkki! Kiitos! :) Kyllä tuo saumojen piiloon kittaaminen on omaan silmään eniten, kun tykkään pitkästä ja tasasesta pinnasta. Museointia silmälläpitäen ei varmaan olisi sallittua, mutta ei tästä mitään museopeliä olla tekemässäkään! Myöskin alustan korkeus tulee muuttumaan sellaiseksi, että mahd tasaisella asfaltilla tullaan pysymään suurimmat osat ajasta ;)

Tuli muuten eilen upotettua kierroslukumittari tölkin mittaristoon! Mielestäni oikein hyvän näköinen ja passaa hyvin tuohon muuhun mittaristoon. Vielä kun sen saa toimimaan :D
Kuva
Mittaristosta puheenollen, onko porukka päivittäny noita mittariston valoja tälle vuosituhannelle? Tai tehnyt jotain toimenpiteitä, että niistä saisi edes hitusen kirkkaammat...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ledejä on joku rakentanut, ja taisi olla niin, että Biltemasta saisi ihan valmiitakin ledejä sopivalla kannalla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

DJSigma kirjoitti:Ledejä on joku rakentanut, ja taisi olla niin, että Biltemasta saisi ihan valmiitakin ledejä sopivalla kannalla.
Varmasti löytyy! :) Polttimon kanta kun on ihan tuiki tavallinen b8,3d joita löytyy motonetistäkin ihan hyllystä. Myös Ebay näky tarjoovan jos jonkinlaista eri väristä lediä tuolla kannalla. Pidättäydyin kuitenkin hullutuksista ja tilasin valkoista valoa antavat ledit 10kpl huimaan 1,60e hintaan :D saas nähdä miten toimiivat... Ainakin aikaisemmin kiinasta tilaamani ledit on toimineet moitteettomasti.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja vesku »

Netistä ja suomesta löytyy pikkuhaulla, Esim
https://www.xenonled.com/
http://www.ledstyle.fi/kauppa/index.php ... ommon/home
Näistä ei kyllä saa 10kpl/1.60€ hinnalla, mutta eipä noita lamppujakaan tölkissä ole kovin monta.
Vastaa Viestiin